2020-06-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Så, alla ni domedagsprofeter som skrek er hesa om samhällskollaps i februari och tidiga mars, var är samhällskollapsen? Folk skulle behöva bunkra mat, vatten och tändstickor för att maten skulle ta slut, vattnet skulle sluta fungera och elkraftverken skulle inte ha nog med personal för att hålla allt i rullning.

Folk skulle även falla ihop, döda på sekunden, på stan. En bild av att Sverige skulle se ut som The Walking Dead målades upp, men än idag är samhället fullt fungerande, om än många, dock främst äldre, har dött.

Nu är vi ju också förbi den punkten där det blir sämre. Samhällen, även de som varit helt nedstängda, håller ju på att öppna upp, och jag tvekar på att det kommer att bli en lika stor nedstängning i framtiden även under en andra våg.

Så, när kommer kollapsen egentligen? När blir det "starkast överlever"?

Så skrev ju dock ingen. Däremot så är Sverige helt sämst i världen på att hantera krisen, vilket är bevisat. Bunkringen var således helt nödvädig - många som jobbat hemifrån och skyddat sig i flera månader nu - vilket är väldigt tur med tanke på hur urusla sverige är på att hantera detta (tack vare politiken som förs idag)
Citera
2020-06-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kom igen nu, en sånhär enkel vardagsfråga måste ju gå att svara på!

Vår strategi är ju bäst i världen ju. Och vi ska väl öppna upp samhället ännu mer så fort som möjligt? Sverige har redan öppnat universiteten samtidigt som vi i landet har höga dödssiffror per capita vid internationell jämförelse.

Och vi ska ha det såhär länge säger ju FHM.

Alltså måste vi ju veta hur sånt här ska funka rent praktiskt i vardagen för folk eller hur?

Det är ju en strategi som ska pågår lång tid kanske flera år!

Så hur ska vi göra med de i riskgrupp som behöver tandvård nu när vi har en samhällssmitta?

Ska vi ha speciella tandbussar som åker runt till de i riskgrupp?

Ska vi skicka dem med till tandläkare i länder med lägre samhällssmitta, vi flyger dem med helikopter till Norge?

Jag frågar för jag förstår faktiskt inte, för jag aldrig fattat Sveriges strategi,

men ni som HAR KOLL och förstår kan väl förklara?

Jag är inte tandläkare eller smittskyddsexpert. Du får fråga en sådan.

Allt är inte svart eller vitt. Bara för man föredrar en strategi behöver inte allt bli lätt med den strategin. Jag försökte ta ett exempel med barnen i skolan för att du skulle förstå din frågeställning men du förstod såklart inte ändå, högst väntat.
Citera
2020-06-03, 09:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
En allmän fråga: Är det NÅGON här som ändrat åsikt om sveriges strategi sedan den blev uppenbar?

Alltså man kan ju tycka att den som gapade om 100 000 döda borde närmast dyrka Tegnell nu som han har hållt nere siffrorna.

Och tvärtom den som sa att smittan kommer inte ens till Sverige borde kanske vara tämligen kritisk.

Misstänker att ingen på FB ändrat åsikt med tiden Inte jag heller.
Nu vet jag inte om han är aktiv här, men Tegnell har ju ändrat sig och säger nu att man gjorde fel.
Så det blir lite märkligt för de som fortfarande(?) säger att vi gjorde rätt (och nu inte håller med Tegnell)
Citera
2020-06-03, 09:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Tegnell erkänner äntligen sitt världshistoriska haveri samt kapitala misslyckande.
Nu borde han i konsekvensens namn avgå för sin världsunika inkompetens.

https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnell-vi-borde-ha-infort-fler-atgarder/

Nä så tolkade inte jag det som sades i P1,

att något fel har begåtts.
Citera
2020-06-03, 09:24
Medlem
urgts avatar
Citat:
En allmän fråga: Är det NÅGON här som ändrat åsikt om sveriges strategi sedan den blev uppenbar?

Alltså man kan ju tycka att den som gapade om 100 000 döda borde närmast dyrka Tegnell nu som han har hållt nere siffrorna.

Och tvärtom den som sa att smittan kommer inte ens till Sverige borde kanske vara tämligen kritisk.

Misstänker att ingen på FB ändrat åsikt med tiden Inte jag heller.

Tegnell ändrade åsikt i alla fall. Alltid något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu vet jag inte om han är aktiv här, men Tegnell har ju ändrat sig och säger nu att man gjorde fel.
Så det blir lite märkligt för de som fortfarande(?) säger att vi gjorde rätt (och nu inte håller med Tegnell)

Det kanske är märkligt om det är Tegnells Flashback-konto men jag tror inte han finns här utan vi skriver våra egna åsikter.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Så, alla ni domedagsprofeter som skrek er hesa om samhällskollaps i februari och tidiga mars, var är samhällskollapsen? Folk skulle behöva bunkra mat, vatten och tändstickor för att maten skulle ta slut, vattnet skulle sluta fungera och elkraftverken skulle inte ha nog med personal för att hålla allt i rullning.

Folk skulle även falla ihop, döda på sekunden, på stan. En bild av att Sverige skulle se ut som The Walking Dead målades upp, men än idag är samhället fullt fungerande, om än många, dock främst äldre, har dött.

Nu är vi ju också förbi den punkten där det blir sämre. Samhällen, även de som varit helt nedstängda, håller ju på att öppna upp, och jag tvekar på att det kommer att bli en lika stor nedstängning i framtiden även under en andra våg.

Så, när kommer kollapsen egentligen? När blir det "starkast överlever"?
Det är intressant att väldigt många "förnekare" nu hela tiden väljer att argumentera emot vad några få överdrivna "alarmister" sade i mars i stället för att prata om verkligheten.
Enklare så förstås.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Jag är inte tandläkare eller smittskyddsexpert. Du får fråga en sådan.

Allt är inte svart eller vitt. Bara för man föredrar en strategi behöver inte allt bli lätt med den strategin. Jag försökte ta ett exempel med barnen i skolan för att du skulle förstå din frågeställning men du förstod såklart inte ändå, högst väntat.

Jodå jag förstod din fråga.

Jag är bara så upprörd att jag inte kan tänka på den just nu,

jag fattar inte hur det ska fungera för vanliga människor som råkar ha en sjukdom som diabetes,

hur ska de kunna leva sina liv?
Citera
2020-06-03, 09:27
Medlem
Scamps avatar
Kollade på statistiken över dösfallen i norden. Vi står för 79,7% av alla dödsfall. Ganska anmärkningsvärda siffror tycker jag.
Citera
2020-06-03, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Tegnell erkänner äntligen sitt världshistoriska haveri samt kapitala misslyckande.
Nu borde han i konsekvensens namn avgå för sin världsunika inkompetens.

https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnell-vi-borde-ha-infort-fler-atgarder/

Nu svamlar pajasen Tegnell emot sig själv för femtielfte gången.

Han går absolut inte att lita på.

Borde vara avskild från denna uppgift för länge sedan !!
Citera
2020-06-03, 09:28
Medlem
Citat:
Citat:
Det tror jag knappast ingår i myndigheten FHMs uppdrag eller arbetsbeskrivningen för statsepidemolog,

de har ju betalt, det de jobbar med,

såklart har de tänkt ut det här, FHM består ju av 500 medarbetare får vi ju höra varje dag här i tråden,

så hur ska det funka nu då?

När en 30-årig diabetiker med hög blodtryck ska gå till tandläkaren,

hur funkar hans skydd? Vad ska han göra?

Hur har myndigheterna löst det?

3 månader är ganska länge avstå gå till tandläkaren,

ska man behöva dö av karies i Sverige,

eller hur är det tänkt?

Ni som har fattat strategin, förklara!
… [ Visa mindre ]

bump!

Kan man få lite hjälp med den här?

Det va ingen som svarade igår,

hur ska det fungera?

Hur ska han rent praktiskt göra nu när vi ska leva med viruset länge?

Det finns mycket lite han kan göra, svaga har minimalt värde i Sverige idag, eliten och politikerna skiter fullständigt i om han får drunkna långsamt om det kan gynna deras plånbok. I grund och botten skiter nog den starka delen av medelklassen också i det. Om tänderna inte riskerar ge en plågsam död så kan dock tl skippas. Jag tappar hellre mina tänder än drunknar. Är han förälder till skolbarn finns dock inget att göra då staten har bestämt att det är olagligt för denna grupp att skydda sig mot detta biologiska vapen. Troligtvis som 30åring har han dock oddsen på sin sida att överleva så det gäller att spara varje krona tills flykt från landet blir möjlig så han kan ersättas av en nysvensk som har kapital, styrka och riskbenägenhet att ta sig hit och eliten blir lycklig igen. Vill han stanna i Sverige måste han fixa hälsan, då vi nu infört dödsstraff på svaghet, vilket kanske kan tyckas något hårt med tanke på straffen vi har gällande andra brott som jag kan tycka är allvarligare men jag styr inte landet. Själv har jag ändrat mitt liv fullständigt, byter audin mot en kia, sagt upp abbonemang osv. Träna, äta och sova och samma nästa dag igen, vid minsta förkylningskänning Quercetin, grönt te, zin mm, varm och kall dusch så snabbt som möjligt, små doser c-vitamin över dagen, 12,5 mg d-vit från olika märken baserat på hur mycket sol man får. Sverige slänger sina svagaste som kanonföda så det gäller att inte tillhöra den gruppen. bänkade 3a på 100 häromdan och fått ner mitt blodtryck till 118 70, hoppas göra en tia innan juni är slut, vi är i en pandemi och man kan bara få vård när man är halvdöd så iallafall jag vågar inte göra några hälsomässiga misstag sen är det upp till gud.
Citera
2020-06-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Åtminstone borde vi snabbt byta taktik medan tid är. Och ställa de som faktiskt tog och är ansvariga för besluten till svars:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Ja taktikskifte er da den eneste acceptable reaktion på at taktikken var forkert.

At gøre ingenting er at føje spot til skade og forbryderisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in