2020-06-01, 22:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag tycker att det är ytterst märkligt att man 6 månader efter viruset existerat redan kan fastslå i kliniska studier att covid kan orsaka permanenta skador på organ.

Det är bara personer med en stark tro på saker som utan att reflektera hugger på första bästa tidningsrubrik för att selektivt bejaka sin egen tro.

Det är för det första inte hjärtskador, det är njurskador och det handlar om att alla kritiska sjukdomstillstånd med intensivvård kan leda till att njurarna påverkas. Det är således inte covid-19 i sig självt som medför detta. Det är det kritiska tillståndet som några få kan hamna i.
Citera
2020-06-01, 22:42
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Jag tycker att det är ytterst märkligt att man 6 månader efter viruset existerat redan kan fastslå i kliniska studier att covid kan orsaka permanenta skador på organ.

Man fastslog ingenting. Däremot kom man fram till att det finns indikationer på att människor får permanenta skador på grund av covid. Det har också skrivits om människor som har överlevt covid och som fick permanenta skador (hjärtinfarkt).

Det har också hänt att människor blev rullstolsbundna på grund av covid. Om det blir permanent eller ej vet vi inte.
Senast redigerad av AttCza 2020-06-01 kl. 22:45.
Citera
2020-06-01, 22:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det som antagligen kommer hända är att fler yngre, dvs de under 80 kommer att drabbas. Folk sänker garden. Det är fullt på stormarknader, uteserveringar och i kollektivtrafik. Det ställs krav på att publikrestriktioner ska lyftas. I höst öppnar gymnasieskolor och universitet. Det finns gogrund för en perfekt storm.

Det man också ska komma ihåg är att Sverige med nöd och näppe lyckats skramla ihop knappt 1000 IVA platser på över 10 miljoner invånare. Skillnaden mellan när det nästan går att möta vårdbehovet och när det inte alls går är egentligen mycket liten.

Vi har haft fulla uteserveringar och stormarknader sen april.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Tål att upprepas igen!
Enligt studien bedöms knappt två procent av Sveriges befolkning vara smittade. I Stockholmsregionen ligger andelen på 2,9 procent, i Skåne på 1,3 och i Västra Götaland på 2,3 procent.
– Sverige är inte någonstans nära flockimmunitet, säger Paul Franks.
Källa: Sydsvenska Dagbladet

Sakta i backarna. Det handlar om vilken procentandel av populationen som just nu sannolikt har pågående covid-19-infektion.

Sen får vi inte glömma att mer än 99% aldrig förstått att de smittats. Jaa, så säger Tegnells mentor, tillika välbetalt inofficiellt utåtagerande språkrör.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vi har haft fulla uteserveringar och stormarknader sen april.

Det är inte min bild. Inte som nu.
Citera
2020-06-01, 22:44
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Det är absolut inte den bästa lösningen sett till hela folkhälsan.

vad är du rädd för? När man spenderar mycket tid med människor visar människor sina sanna jag. Om en familj inte klarar av att spendera mycket tid med varandra bör en sådan familj upplösas.
Citera
2020-06-01, 22:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Man fastslog ingenting. Däremot kom man fram till att det finns indikationer på att människor får permanenta skador på grund av covid. Det har också skrivits om människor som har överlevt covid och som fick permanenta skador (hjärtinfarkt).

Det har också hänt att människor blev rullstolsbundna på grund av covid. Om det blir pärmanent eller ej vet vi inte.

Du vet alltså inte. Du tror det, och det är ok att tro saker och ting. Skriv dock inte tvärsäkert att man får permanenta skador på organen.
Citera
2020-06-01, 22:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
vad är du rädd för? När man spenderar mycket tid med människor visar människor sina sanna jag. Om en familj inte klarar av att spendera mycket tid med varandra bör en sådan familj upplösas.

I Kalifornien har de sett en trefaldig ökning av självmord under lockdown. Psykisk ohälsa ökar lavinartat. Det är jag rädd för.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det som antagligen kommer hända är att fler yngre, dvs de under 80 kommer att drabbas. Folk sänker garden. Det är fullt på stormarknader, uteserveringar och i kollektivtrafik. Det ställs krav på att publikrestriktioner ska lyftas. I höst öppnar gymnasieskolor och universitet. Det finns gogrund för en perfekt storm.

Det är ju trevligt att du lägger gränsen för yngre vid 79.

Om det finns grogrund beror helt och hållet på virusets aktivitet. Jag brukar påminna om att det mycket svårare viruset H2N2 som tog fem miljoner människors liv 1957-58 försvann puts väck helt plötsligt.

Citat:
Det man också ska komma ihåg är att Sverige med nöd och näppe lyckats skramla ihop knappt 1000 IVA platser på över 10 miljoner invånare. Skillnaden mellan när det nästan går att möta vårdbehovet och när det inte alls går är egentligen mycket liten.

Det här är ju ett problem som funnits länge och som gjort att 4000 personer varje år dött i onödan de senaste 25 åren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Är det så konstigt tänkt?

Troligen kommer vi få leva med detta virus länge, och det kommer drabba länder igen. Sverige borde rimligtvis ha högre immunitet än de flesta andra och därmed klara nästa utbrott bättre. Kanske, ingen vet. Men det är inte otänkbart.

Det är konstigt tänkt att tänka att man skall vänta 5 år för att utvärdera, ja.

T.o.m. Tegnell brer ju inte på, på det sättet. Han sa väl senast idag att man får se i höst vem som gjort bra eller mindre bra. Det kan jag köpa att han och hans förespråkare tycker, även om jag tycker det är fel, då man kan se redan nu, enligt mig. Det är inte sannolikt att ngn kommer ikapp oss, av de nordiska länderna.

Men om 5 år låter väääldigt knasigt, ja. Då har man nog en ganska ljusskygg agenda, alternativt lite konstig verklighetsuppfattning, enligt mig.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Du vet alltså inte. Du tror det, och det är ok att tro saker och ting. Skriv dock inte tvärsäkert att man får permanenta skador på organen.

Jag har inte skrivit att alla får permanenta skador på grund av corona. Däremot bör man vara försiktig när man jämför corona med säsonsgsinfluensa. Det är som att jämföra äpple med päron.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag undrar om det ens handlar om hypotes. Snarare halmstrå för att slingra sig ur ställningstaganden som lett till massdöd.
Det som skulle kunna tala för hypotesen är att spridningen tycks avta. Barn verkar vara motstandskraftiga. Bara där har man ganska många procent.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-01 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in