2020-06-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det låter bökigt, varför inte bara köpa en ETF för ändamålet och ha denna i din ISK?

Se t ex:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/lista.html?name=divi&page=1&sortField=MANAGEMENT_F EE&sortOrder=ASCENDING&activeTab=overview
Har redan ett antal ETF:er på mitt ISK och där trivs de bra👍
Citera
2020-06-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traditioner
Coronaviruset är ett minne blott. Björnarna gråter. Ses på toppen!

Hehe! Vore guld att höra från våra eviga björnar (tex Bajsboo) hur de hanterat dippen. En del har ju i åratal förutspått en krasch och då skulle de minsann köpa. De har legat utanför börsen hela uppgången under Trump i princip och väntat på ett läge att gå in.

Jag ger mig fan på att de missade det här tåget också.
Citera
2020-06-02, 23:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Yup, kasserade min vinst på kortningen nu, sålde på dagshögsta. Jag är fortfarande bull på silver såklart men man måste ju kassera in på dippar också

Dippen i silver ställda det till, jag skulle ha sålt men samtidigt är det efterblivet att sälja när RSI14 på 1 timme går under 30. Ganska givet då att en rekyl kommer varpå ett tidigare sälj blir att kasta pengar i sopnedkastet.

Nu är den större frågan om uppgången resulterar t ex en bearflag eller ej.

Positivt är annars att det ett tag såg ut att bli en 'engulfing bearish candle' på dagliga (XAGUSD) men så blev det inte. Ganska fort över EMA21 på 4h samt stängning över också. På de större perspektiven som 4h och 1d är tjurtrenden intakt.
Citera
2020-06-02, 23:55
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Dippen i silver ställda det till, jag skulle ha sålt men samtidigt är det efterblivet att sälja när RSI14 på 1 timme går under 30. Ganska givet då att en rekyl kommer varpå ett tidigare sälj blir att kasta pengar i sopnedkastet.

Nu är den större frågan om uppgången resulterar t ex en bearflag eller ej.

Positivt är annars att det ett tag såg ut att bli en 'engulfing bearish candle' på dagliga (XAGUSD) men så blev det inte. Ganska fort över EMA21 på 4h samt stängning över också. På de större perspektiven som 4h och 1d är tjurtrenden intakt.
Yup, känner mig nöjd med min övernattning. Rätt eller fel får vi se imorgon men jag var och jobbade i en timme och när jag kom tillbaka såg jag dippen. Är nöjd med min trade ändå eftersom allt tydde på en pullback följt av en brytning uppåt.

titta vad som hände med Bitcoin samtidigt Misstänker att nån megalirare kortat antifiat eftersom uppgångarna varit goda senaste veckan, vettefan. Men guld, btc och silver dippade samtidigt.
Citera
2020-06-03, 00:58
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Idag gick slog min avkastning 20tkr, säkert småpengar för vissa här men min första investering på börsen gjordes nästan i botten och med väldigt begränsad ekonomi. Grymt nöjd. Följt båda trådarna (den om börsraset). Tackar Flashback

Snyggt! Köpte min första aktie torsdagen i mars när det radade typ 12% på en dag. Eller om det var fredagen därpå. Jag började väldigt försiktigt vilket såhär i efterhand var synd. Hur som helst har jag lärt mig sjukt mycket om börsen de senaste månaderna, och ännu mer om mig själv. Hade jag låtit allt vara och bara fyllt på så hade jag gjort så otroligt mycket mer än nu. Men nej, skulle köpa och sälja för att tjäna nån hundring här och där. För att inte tala om alla nya aktier man hittade efter vägen och var tvungen att sälja sina bottenpositioner för.

Aja jag ligger otroligt nog 16% plus. 2-3 av mina absolut bästa aktier kommer från fb. Följt denna tråd sen dag 1
Citera
2020-06-03, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Idag gick slog min avkastning 20tkr, säkert småpengar för vissa här men min första investering på börsen gjordes nästan i botten och med väldigt begränsad ekonomi. Grymt nöjd. Följt båda trådarna (den om börsraset). Tackar Flashback

Samma här! Den har kommit upp i dom nivåerna 2 ggr nu. Har köpt scandion oncology och clemondo.

En grej jag funderar på... nu med alla BLM protester där folk skiter fullständigt i Covid19 restriktioner och som krydda på det så plundras hela USA. Är det nu man ska blanka S$P500 ?

Om 1 månad högst så borde ju sjuuuuuuukt många av dom som protesterat insjunkna. Och det blir så otroligt många sjuka att sjukhusen kommer kollapsa. Börsen lär ju bli extremt orolig då eller vad tror ni?

Trump står ju fan med en bibel utanför vita huset. Känns som Domedagen är påväg att komma.
Senast redigerad av fr0g 2020-06-03 kl. 02:18.
Citera
2020-06-03, 06:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Samma här! Den har kommit upp i dom nivåerna 2 ggr nu. Har köpt scandion oncology och clemondo.

En grej jag funderar på... nu med alla BLM protester där folk skiter fullständigt i Covid19 restriktioner och som krydda på det så plundras hela USA. Är det nu man ska blanka S$P500 ?

Om 1 månad högst så borde ju sjuuuuuuukt många av dom som protesterat insjunkna. Och det blir så otroligt många sjuka att sjukhusen kommer kollapsa. Börsen lär ju bli extremt orolig då eller vad tror ni?

Trump står ju fan med en bibel utanför vita huset. Känns som Domedagen är påväg att komma.
Det blir kanske inte direkt någon kickstart av ekonomin i USA som man tänkt sig.
Arbetslösheten väntas nå 20 % (kommer nya siffror på fredag), 100 000 dödsfall och demonstrationer med både förstörelse och smittorisk är inte det som behövs nu.

De närmaste dagarna tror jag blir viktiga.
Om demonstrationerna fortsätter så länge att de som smittats under den första tiden blir nya smittbärare i fortsätta demonstrationer kan det nog bli väldigt många smittade.

TT skriver så här.
Citera
2020-06-03, 08:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Yup, känner mig nöjd med min övernattning. Rätt eller fel får vi se imorgon men jag var och jobbade i en timme och när jag kom tillbaka såg jag dippen. Är nöjd med min trade ändå eftersom allt tydde på en pullback följt av en brytning uppåt.

titta vad som hände med Bitcoin samtidigt Misstänker att nån megalirare kortat antifiat eftersom uppgångarna varit goda senaste veckan, vettefan. Men guld, btc och silver dippade samtidigt.

Jo, för BTC blev jag utstoppad på $9300 (position från $9000 med 2x hävstång). Med BTC krävs i princip en SL (stoploss) bara för att begränsa den potentiella nedsidan och det faktum att det är svårt att vara aktiv 24/7. Olika SL är dock något av ett "be damned if you do, be damned if you don't" då SL aldrig tar höjd för hur något går ned; på vilket sätt osv.

Utvärderar ny position nu för BTC, spontant känns det som en 'fake-out'.
Citera
2020-06-03, 08:35
Medlem
ormbitens avatar
Kan ju bara fan konstatera att jag har missat återhämtningen av börsen.

Det fanns ju såååååååå mycket som man kunde ha köpt till rejält rabatterat pris för en 5-9 veckor sedan.

Kunde aldrig tro att det skulle bli en sån här återhämtning på börsen.

Frågan är vad det tar vägen nu å det kommande halvåret? ATH framåt hösten? Eller nya nedgångar?
Har fan tappat all feeling för börsen...
Citera
2020-06-03, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Kan ju bara fan konstatera att jag har missat återhämtningen av börsen.

Det fanns ju såååååååå mycket som man kunde ha köpt till rejält rabatterat pris för en 5-9 veckor sedan.

Kunde aldrig tro att det skulle bli en sån här återhämtning på börsen.

Frågan är vad det tar vägen nu å det kommande halvåret? ATH framåt hösten? Eller nya nedgångar?
Har fan tappat all feeling för börsen...

Den snabba återhämtningen överraskade även mig. Jag trodde på en snabb återhämtning, men inte sååå snabb.

Så jag har en del kapital utanför och med det tänker jag i huvudsak avvakta. Just nu är det ingen brådska.

IMHO
Citera
2020-06-03, 08:48
Medlem
Cincinnatis avatar
Grattis till er som tjänade på den stora uppgången. Endast cirka en tredjedel av mina resurser hängde med från botten. Personligen tycker jag det är galenskap att vara djupt investerad på börsen i dagsläget. Jag förstår inte hur man kan motivera att ha mycket pengar på en börs som mest liknar en potemkinkuliss än något annat. Förr eller senare kommer en kraftig vind igen och drar ner hela skiten. Frågan är bara när och eftersom jag inte svaret på det det står jag helst utanför med den information jag har.
Citera
2020-06-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Grattis till er som tjänade på den stora uppgången. Endast cirka en tredjedel av mina resurser hängde med från botten. Personligen tycker jag det är galenskap att vara djupt investerad på börsen i dagsläget. Jag förstår inte hur man kan motivera att ha mycket pengar på en börs som mest liknar en potemkinkuliss än något annat. Förr eller senare kommer en kraftig vind igen och drar ner hela skiten. Frågan är bara när och eftersom jag inte svaret på det det står jag helst utanför med den information jag har.

Är FIAT systemet något annat än en Potemkinkuliss när det kommer till kritan? Ekonomin i sig är ju galenskap just nu men vad är säkrare än att äga andelar i välfungerande företag som producerar nödvändiga varor eller tjänster? Som Peab eller Securitas?

Vad skall man göra med insikten att ekonomin är galen? Ha pengarna på bankkonto? Ta ut pengarna och betala av privata lån? Om man redan betalat av bolånet är det fortfarande vansinne att äga aktier till 90% nästan (som jag gör själv just nu).

Tror förövrigt att vändningen för Scandic kan komma snabbare än vad man kunde tro. Läste precis om Tyskar som upptäckt att Sverige är ett av få länder där man kan få en trevlig semester i sommar och en del ställen börjar bli fullbokade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in