2020-06-02, 17:07
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Är det inte ganska väntat dock? Börsen prissätter framtiden, bolagsrapporter är ett kvitto på historia. Under rådande omständigheter skulle man ju kunna resonera att bolagen fortfarande är undervärderade just p.g.a. den typen av resonemang, då många investerare håller tillbaka fortfarande och väntar med köp "tills bättre tider" (dvs. när det är dags att sälja...)
Det är en myt som knäcktes för mig för alltid, när börsen i USA och Sverige gick UPP i februari när corona kom närmare och närmare Europa och USA. Börs-spekulanterna värderade helt enkelt corona till "det blir högre vinster". Det var bland det dummaste jag någonsin sett, jag spekulerade emot, och året har varit fantastiskt för mig. Nu säljer jag dock av eftersom börsen åter börjar ignorera corona. Det är inga fynd-tips, snarare tvärtom, så jag skriver om det i Nu kommer börsraset-tråden.

Ett börstips. Man bör läsa båda trådarna.
Citera
2020-06-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
I finanskrisen gick det ned typ 63% från topp till botten. När man gick runt i utplockade mataffärer bland folk i masker i mitten av mars tänkte jag att börsen lär minst gå ned 50%, särskilt eftersom vi låg på ATH. Tjii fick jag.

Samtidigt om man tänker att man ska köpa när börsen rasat 30 % nästa gång så lär väl den endast rasa 25 % då. Min läxa är att köpa stegvis under i princip hela nästa nedgång.

Ja det är ungefär där jag landat också. När börsan rasar sådär extremt på kort tid så tänker man att det kmr fortsätta ner. Egentligen borde man "vara nöjd" och gå in. Men girigheten tar över.
Citera
2020-06-02, 17:39
Medlem
Idag gick slog min avkastning 20tkr, säkert småpengar för vissa här men min första investering på börsen gjordes nästan i botten och med väldigt begränsad ekonomi. Grymt nöjd. Följt båda trådarna (den om börsraset). Tackar Flashback
Citera
2020-06-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Idag gick slog min avkastning 20tkr, säkert småpengar för vissa här men min första investering på börsen gjordes nästan i botten och med väldigt begränsad ekonomi. Grymt nöjd. Följt båda trådarna (den om börsraset). Tackar Flashback

Kul! Vad blev du investerade i?
Citera
2020-06-02, 19:42
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Gäller inte detta ett ISK också? Eller har du (eller någon annan) koll på vad är det för skillnad mellan ett ISK och en KF egentligen när det gäller själva handeln? (Och skatteskillnader också om det finns några men är rätt likt där om inte jag har missat något. Alltså skillnader bortsett från rösträttsskillnader och efterträdningsskillnader). Kan man handla med samma värdepapper osv? (Man kan tex inte blanka med ISK vad jag vet). Jag har ett ISK som har varit ganska inaktivt ett tag. Undrar väl främst om det finns anledningar att byta till en KF istället (eller ha både och)...
Nej på ISK betalar du skatt på utdelningen på utländska aktier (även danska, norska och finska). Jag har varit lat och har kvar mina amerikanska aktier på ISK och när det trillar in utdelning så dras det 15% av utdelningen. Hitintills har det varit småsummor men i det långa loppet blir det mer pengar. Det är det här som är skillnaden mellan ISK och KF, fast man får vänta 3 år tror jag att det är på att få tillbaka småslantarna.

Dessutom så finns det lite mer fördelar med KF som att det inte riktigt fungerar lika dant med arvsrätt då man kan välja förmånstagare till sin KF. Har man inga levande släktingar eller arvingar så kan man välja en förmånstagare så att pengarna inte slösas bort på dumheter av allmänna arvsfonden.
Citera
2020-06-02, 19:46
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är inte just den handel vi har nu i coronatider extra bra för kortsiktiga spekulationer.

Jag är nybörjare på den typen av spekulation och det har gått bra tycker jag, + 35 % från mars (botten) till nu i slutet av maj. Då har jag gjort en hel del nybörjarmisstag och gått minst - 20 % pga. okunskap, slarv och klantighet.

Samma resultat kunde jag ha uppnått om jag valt rätt aktier, men det måste ju vara svårare.

Tycker du resonerar förnuftigt.
Nackdelen med att specka är ju såklart att man går miste om eventuella längre uppgångar..

Men det finns inget som hindrar att man "spelar" både kort- och långsiktigt.
Jag skriver spelar eftersom jag ser börsen som ett strategispel.
Citera
2020-06-02, 19:51
Medlem
Citat:

Kul att höra!

Summor säger oftast väldigt lite, % desto mer. Kul att det gått bra och du inte påverkades för mycket av dysterkvistarna iaf.

Har du realiserat vinsten eller är det ett långsiktigt innehav?
Citera
2020-06-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Nej på ISK betalar du skatt på utdelningen på utländska aktier (även danska, norska och finska). Jag har varit lat och har kvar mina amerikanska aktier på ISK och när det trillar in utdelning så dras det 15% av utdelningen. Hitintills har det varit småsummor men i det långa loppet blir det mer pengar. Det är det här som är skillnaden mellan ISK och KF, fast man får vänta 3 år tror jag att det är på att få tillbaka småslantarna.
Jag läste på lite och kom fram till detta med vilket fick mig att tänka att man kunde ha utländska aktier med bra utdelning på KF och kanske resten på ISK (eller kanske allt på KF beroende på). Å andra sidan är det väl som du säger lite småslantar som kommer långt senare vilket gör att det känns som att det kanske är skitsamma då den stora skillnaden med en låg schablonskatt ändå gäller både KF och ISK (jämfört med aktie/fonddepå).
Citera
2020-06-02, 20:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag läste på lite och kom fram till detta med vilket fick mig att tänka att man kunde ha utländska aktier med bra utdelning på KF och kanske resten på ISK (eller kanske allt på KF beroende på). Å andra sidan är det väl som du säger lite småslantar som kommer långt senare vilket gör att det känns som att det kanske är skitsamma då den stora skillnaden med en låg schablonskatt ändå gäller både KF och ISK (jämfört med aktie/fonddepå).

Det låter bökigt, varför inte bara köpa en ETF för ändamålet och ha denna i din ISK?

Se t ex:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/lista.html?name=divi&page=1&sortField=MANAGEMENT_F EE&sortOrder=ASCENDING&activeTab=overview
Citera
2020-06-02, 20:32
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Det är inte så mycket skit samma om man har köpt ett gäng REIT's på rea. De aktierna brukar vanligtvis stå still i pris och dela ut 5-10% i utdelning så när de väl återgår till det normala och de delar ut pengar så blir det tusenlappar ganska snabbt av de där 15%. Gör man inte rätt från början så måste man sälja av aktierna och köpa tillbaka på rätt konto och det kan i sin tur kosta en del. Lite kan man kanske bjuda på av bekvämlighet men det blir en vana man får träna in att använda fler konton i framtiden.
Citera
2020-06-02, 20:42
Medlem
Citat:

Grattis, kul att höra!
Citera
2020-06-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det är inte så mycket skit samma om man har köpt ett gäng REIT's på rea. De aktierna brukar vanligtvis stå still i pris och dela ut 5-10% i utdelning så när de väl återgår till det normala och de delar ut pengar så blir det tusenlappar ganska snabbt av de där 15%. Gör man inte rätt från början så måste man sälja av aktierna och köpa tillbaka på rätt konto och det kan i sin tur kosta en del. Lite kan man kanske bjuda på av bekvämlighet men det blir en vana man får träna in att använda fler konton i framtiden.
Jo är väl sant kanske. Funderar nog på att öppna en KF för utländska aktier med bra direktavkastning trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in