2020-06-02, 18:27
Medlem
HGs avatar
En till råtta som överger det drunknande skeppet HMS FHM

"Harriet Wallberg har slutat som nationell testkoordinator" - och tydligen var hon aldrig ens anställs????

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/harriet-wallberg-har-slutat-som-nationell-testkoordinator/
Citera
2020-06-02, 18:28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
så hur ska det funka nu då?

Man ska vänta. Jag vet, fick först inte gå till vårdcentralen pga smittrisk och riskgrupp. De sa att jag kunde återkomma i oktober. Så löste de det!

Kan man skippa vårdcentralen så kan man skippa optikern och tandläkare. Låt bli att gå så är det fixat.

Fick tjata mig in på vårdcentralen och då visade det sig vara så allvarligt att det blev inläggning på sjukhus där jag blev smittad, kanske av covid. Är fortfarande sjuk efter 2 månader.

Så man ska tydligen vänta med allt.

Fast min släkting fick ju komma på undersökning trots riskgrupp och hög ålder. Så det är olika bud beroende på vem man frågar.

Det säger mig att det inte finns några direktiv.

Fast FHM har ju sagt om andra saker att alla måste bestämma själva, att de inte kan ge rekommendationer, då handlade det om kommunerna. Men säkert samma att de inte ger landstingen direktiv i flera saker. Skulle det finnas direktiv skulle jag och min släkting fått samma svar.

Allt funkar helt enkelt inte.
Citera
2020-06-02, 18:30
Medlem
Citat:
Det som har varit uppe för diskussion är väl att få palliativ vård fast man inte döende,

som den där pappan i Agenda som piggnade till när sonen lyckades få dem att sätta in dropp?
Ja naturligtvis har det gjorts felbedömningar. Läkare är ju bara människor de också men det är nog inte så i normalfallet.
Citera
2020-06-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Endast 2-3% smittade i Israel (Källa: Jerusalem Post)

Cohen helped run the country’s first serological survey to help determine how many Israelis have had SARS-CoV-2 and may have developed antibodies to protect them from contracting the virus again. The results show that only around 2% to 3% of the population has been infected, based on samples from 1,709 people from across the country.

Cohen said the study also showed that the virus was most prevalent among people aged 40-60 and among children 11-19. More males were infected with the virus than females.

Last week, a team of researchers in Amsterdam published a study indicating that herd immunity to SARS-CoV-2 may not ever be possible due to rapid loss of protective immunity.
“An alarmingly short duration of protective immunity to coronaviruses was found,” the team claimed in a paper titled, “Human Coronavirus Reinfection Dynamics: Lessons for SARS-CoV-2.”
“We saw frequent reinfections at 12 months post-infection and substantial reduction in antibody levels as soon as six months post-infection,” they wrote.

Israel har ju kört en rejäl lock-down, inte konstigt att så få bär på anti-kroppar.

Gällande studien i Amsterdam som varit uppe tidigare i tråden: Om jag tolkar den rätt så är en av slutsatserna att man kan bli återinfekterad efter 12 månader, eller t o m 6 månader. Då kommer frågan: Hur kan forskarna veta det eftersom viruset och framförallt anti-kroppar bara har funnits i ca 2-3 månader i Holland? Låter som en märklig slutsats, att man kan förutspå detta efter så kort tid.
Citera
2020-06-02, 18:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det var väl så att Socialstyrelsen tog fram detta, då man ville underlätta för personal ute på boenden, OM situationen skulle ha blivit lika kaotisk som den blev t ex i Italien. (Där verkar en del anhöriga t o m påbörjat en stämning mot staten hur de hanterade vissa av gamlingarna).

Det kommer säkerligen att uppdagas att felaktigheter gjorts ute på boenden, vilket självklart inte alls är bra. De allra allra flesta inom vård- och omsorgsyrket vill ju patientens väl, och ska göra rätt utifrån ett medicinskt perspektiv. Ibland blir det svåra bedömningar. Den gamla, multisjuka och skröpliga 90 åringen kanske "bara" vill få somna in, medans anhöriga/vårdaren kämpar och vill hålla vid liv.
Du fattar ingenting. I ett civiliserat land gör man inte de avvägningarna i förväg. Punkt.

Sådana görs på plats av en ansvarig läkare individuellt och situationsbundet gärna i samtal med andra kollegor.
Citera
2020-06-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Den svenska Corona-strategin är ett fullständigt haveri!

Du är enig med TV4:s politiske kommentator i den saken:

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13038556
Citera
2020-06-02, 18:33
Medlem
HGs avatar
Citat:
Det som har varit uppe för diskussion är väl att få palliativ vård fast man inte döende,

som den där pappan i Agenda som piggnade till när sonen lyckades få dem att sätta in dropp?

EDIT: pappan överlevde ju Covid-19

Med andra ord har Sverige kört med dödshjälp vilket inga läkare nu längre vill komma ihåg!
Citera
2020-06-02, 18:33
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg begynder at tvivle på at man får seriøse svar her, men hvis der er brist på forsyningen af håndsprit er det ikke så underligt at Sverige ligger med et meget højt corona smittetryk, da desinfektion med håndsprit er en nøgle forudsætning for at dræbe Corona virus på hænderne, og håndvask ikke kan praktiseres i større udstrækning på de rigtige tidspunkter fordi der simpelt hen ikke er håndvaskemuligheder ved alle strategiske forureningssteder.

Det har säkerligen haft en viss påverkan, jag tänker bara på alla som petar med fingrarna på kortläsarna efter att ha petat vid näsan.......

Folkhälsomyndigheten har ju också pratat i de banorna , att det är pågrund av bristande basala hygienrutiner som smittan fått spridning.

//Skalman
Citera
2020-06-02, 18:34
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
En till råtta som överger det drunknande skeppet HMS FHM

"Harriet Wallberg har slutat som nationell testkoordinator" - och tydligen var hon aldrig ens anställs????

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/harriet-wallberg-har-slutat-som-nationell-testkoordinator/

Otroligt märklig historia. Tolkar det som en stor desperation hos Lena H m fl där ett tag att inrätta denna position till att börja med. Det är nu, någon månad senare, tydligt att enskilda företag kommer att ta den ledande rollen i testning av pågående infektion samt retrospektiva serologiska tester.
Citera
2020-06-02, 18:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Läkare har nog en ganska bra uppfattning om vilka som klarar en flytt till sjukhus.

Sedan har jag brasklappen att det kan vara så att man avstått flytt för patienter som hade klarat en sådan flytt.

Jag har vakat vid många döende patienters sida och döden blir alltid fridfullare med litet morfin. Själv önskar jag mig morfin den gången jag ligger för döden.

Det är inte så jävla självklart att morfin är dåligt i palliativ vård.
Har jag sagt det?

I många fall har inte ens läkaren träffat patienten utan har i förväg dragit upp en palliativ vårdplan och det innan patienten insjuknat.

Jag har fortfarande min mors plan här inom räckhåll. I fredags testades hon negativt. Vi tar GP:s vittnesmål igen:
Vi har tidigare fått många frågor från er läsare om hur det ligger till med syrgas på äldreboendena. Efter att ha undersökt frågan kan vi nu berätta att inget av kommunens äldreboenden har tillgång till syrgas för covid-19-patienter. Den som behöver syrgasbehandling måste i stället tas till sjukhus, men ofta bedöms de vara alltför sköra för att flyttas till akutvården. I det uppmärksammade fallet med äldreboendet Geråshus behandlades ingen av de 21 personer som dog i bekräftad covid-19 med syrgas.
Citera
2020-06-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har jag sagt det?

I många fall har inte ens läkaren träffat patienten utan har i förväg dragit upp en palliativ vårdplan och det innan patienten insjuknat.

Jag har fortfarande min mors plan här inom räckhåll. I fredags testades hon negativt. Vi tar GP:s vittnesmål igen:
Vi har tidigare fått många frågor från er läsare om hur det ligger till med syrgas på äldreboendena. Efter att ha undersökt frågan kan vi nu berätta att inget av kommunens äldreboenden har tillgång till syrgas för covid-19-patienter. Den som behöver syrgasbehandling måste i stället tas till sjukhus, men ofta bedöms de vara alltför sköra för att flyttas till akutvården. I det uppmärksammade fallet med äldreboendet Geråshus behandlades ingen av de 21 personer som dog i bekräftad covid-19 med syrgas.
OK då är vi överens. Morfin är inte alltid dåligt och syrgas är inte alltid bra.
Citera
2020-06-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarecrow
Dagens reflektioner:

Så gick vi till slut om Frankrike och är nu på femte plats över döda per capita i världen. Det är ganska stort hopp till Italien, men om vi fortsätter i det här tempot är vi där om några veckor.
Som jämförelse har det nu dött fler än som bor i Skinnskattebergs kommun.

(Jag vet vad vissa här i tråden kommer svara, så jag kan ta det själv

-Alla andra länder räknar fel, utom möjligen de som har sämre resultat än Sverige.
-Det är ändå bara gamla som dör och de skulle ändå dö, alternativt det dör ändå så många i Sverige.
-När de andra länderna öppnar så kommer de om några veckor (alternativt månader, eller år) att gå om Sverige. )

Jag såg igår att i sverige har fler dött än i hela den afrikanska kontinenten totalt, men hur är det med rapporteringen därifrån + att de fick ju smittan senare än oss så de borde ju som kontinent gå ikapp oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in