2020-06-02, 17:28
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är Västra Götaland på väg att upprepa Stockholms fiasko inom äldreomsorgen? Hur är det ens möjligt?

Föga förvånande.

Halva Göteborg är ju anställda på grund av att en släkting redan jobbar på arbetsplatsen.

Lika förvirrade som Stockholmare fast med ännu mer inkompetens och svågerpolitik.
Citera
2020-06-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns ju även enkel övertrycksmask som funkar bra för många o även äldre. Numera vill man helst inte köra respirator då det är så lång behandlingstid.

Exakt, det var det jag tänkte på.
Citera
2020-06-02, 17:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är rätt lätt att göra om man tar hjälp av den teknik som redan finns för detta.
Jo, som apparna som finns som övervakar varje steg man tar och kollar vem man är i närheten av. Fast det är ingen kul känsla direkt. Och det fungerar bara om alla använder den, och fir det behövs ett tvång.
Citera
2020-06-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Japp i kombination med handsprit. Noterade idag att man satt upp handsprit Vid ingången på mitt lokala Willys, men skulle vilja se det på fler offentliga platser.

//Skalman

Haha. Nice try men ingen jävel orkar använda dessa. Sorry men fakta.
Jag var tidigt (en av dom tidigaste och tidigaste i stan absolut) redpilled om corona, köpte FFP3 från lokala järnhandeln tidigt i februari FFS, men t.o.m jag går förbi dom sprayflaskorna och tvättar händerna då jag kommer hem istället.
Senast redigerad av EugeneSandberg 2020-06-02 kl. 17:32.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Absolut, så är det. Ju äldre man är desto lägre chans att överleva IVA-vård. Det gäller oavsett vilken åkomma man har.

Med syrgas till de som har problem med lungfunktionen (typiskt COVID problem för äldre) är det däremot lite annorlunda. Det finns inga direkta negativa effekter av det mer än att patienten möjligen kan överleva lite längre då...

Ingen över 70 orkar gp i sarek med 35 kilopackning. Man kanske skull tagga ner retoriken och kom men mer realistiska jämförelser.
Skulle över 500 över 70 fått respiratorvård vad är meningen med det om de inte anses överleva den behandlingen. Syrgas ger man dem absolut det tror jag på men inte respirator. Det kan ändå påstås vara intensivvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nä veckor går att jämföra såklart.

så folk dog 30% mer nu plötsligt i influensa osv?
Varför det??
Vad hände?
Inte så smart att jämföra veckor av flera skäl bl.a. att klimatet kan ha varit helt annorlunda.
Tror inte 50% stämmer om man räknar på ett helt år. Sen skiljer det ju en hel del om man går tillbaks i tiden.
Citera
2020-06-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo, som apparna som finns som övervakar varje steg man tar och kollar vem man är i närheten av. Fast det är ingen kul känsla direkt. Och det fungerar bara om alla använder den, och fir det behövs ett tvång.

Fast har du en smartphone så vet ju google eller apple var du är redan. Låt dem sköta detta så är det status quo på den fronten. Bättre än att svenska myndigheter skall slösa bort våra pengar på dåliga IT-upphandlingar. MSB har redan bränt 6 mille på en app som inget blev.
Citera
2020-06-02, 17:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag tror att de skiter i oss helt enkelt. De säger vaga saker och gör ingenting, så är det vårt eget fel om vi dör.

Det tror jag knappast ingår i myndigheten FHMs uppdrag eller arbetsbeskrivningen för statsepidemolog,

de har ju betalt, det de jobbar med,

såklart har de tänkt ut det här, FHM består ju av 500 medarbetare får vi ju höra varje dag här i tråden,

så hur ska det funka nu då?

När en 30-årig diabetiker med hög blodtryck ska gå till tandläkaren,

hur funkar hans skydd? Vad ska han göra?

Hur har myndigheterna löst det?

3 månader är ganska länge avstå gå till tandläkaren,

ska man behöva dö av karies i Sverige,

eller hur är det tänkt?

Ni som har fattat strategin, förklara!
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-02 kl. 17:37.
Citera
2020-06-02, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Föga förvånande.

Halva Göteborg är ju anställda på grund av att en släkting redan jobbar på arbetsplatsen.

Lika förvirrade som Stockholmare fast med ännu mer inkompetens och svågerpolitik.

Okej. Jag visste inte att det var så illa i Göteborg. Stockholm togs i något avseende på sängen, även om man kunde spana på utlandet bättre och gjort åtgärder baserat på det, men att Göteborg skulle misslyckas lika kapitalt när man har facit på hur läget varit i Stockholm under våren är för mig helt ofattbart.
Citera
2020-06-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nej, handsprit är fortfarande en bristvara i Sverige. Medicinska försäljningsbolag har fortfarande handsprit registrerat som bristvara.

Det er jo en katastrofe.

I Danmark har der været håndsprit i alle butikker i meget lang tid.

Flere store fabrikker har omlagt deres produktion til håndsprit.

Blandt andet Carlsberg er begyndt at producere håndsprit.

De fleste mennesker har håndsprit i deres bil så de kan desinficere efter berøring af ukendte genstande.

Det må da være opgave nummer et at fremskaffe håndsprit til alle i rigelige mængder, for en organisation som har folkesundhed som sin hovedopgave.
Citera
2020-06-02, 17:36
Medlem
Asmodeusvults avatar
Aftonbladet har en låst artikel idag med den kryptiska rubriken:

Bortglömt skydd kan stoppa smitta

Någon som vet vad de menar för skydd?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nm1B0/ogonskydd-effektivt-mot-coronasmitta
Citera
2020-06-02, 17:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Såg inte det. De gamla som "ligger där" har inte alltid legat där. Det finns ett exempel någonstans i tråden om en äldre som kom till boendet från sjukhus och sjukhuset struntade i att meddela boendet att den äldre hade corona.

Så den äldre visset alltså att han hade coronasmitta men han så inget? Nej du de som fraktad dit den gamle kan ha haft ett läkarutlåtande med sig utan att visa upp det.

Jag känner till raka motsatsen. En patient kommer till SÄBO på grund av hjärtsvaghet, testas 3 gånger smittas och visar sista gången positivt. Har inga kraftiga symptom och skickas därför hem till sin egna bostad där anhöriga får sköta vården. Man vill helt enkelt inte ha henne där eftersom de redan dödad många av patienterna och var rädda för dålig renomé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in