2020-06-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I så fall blev HD inte blodig alls eftersom hon inte såg en nödvändighet att rengöra sina egna golvbrunnar. Varför var bara Stefans rengjorda?

Tips: HD fixade det hos SD.
Citera
2020-06-02, 17:42
Medlem
Citat:
Nej men om en vän till dig säger det på fyllan lär du knappast ta det på allvar.

Det beror på många faktorer om man tar sådana yttringar på allvar eller inte. Om JG verkligen hade trott att SD skulle döda är jag gansla förvissad om att han hade ringt och anmält det. Åtminstone anonymt.

Jaså? Jag är förvissad om att SD mördade LW.
Citera
2020-06-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Ja det är helt klart onormalt. Att sen säga att de brukar göra så visar på ett beteende. En oart, verkligen!
Intellektuellt och känslomässigt avvikande är ett tema som går igenom hos de misstänkta och deras närstående.

Och så klagas det på LWs obscena bilder....
Citera
2020-06-02, 17:49
Medlem
Citat:
De flesta vanliga människor tar inte kommentarer som att "jag har lust att döda den och den" på allvar. De tänker att det bara är sådant som sägs i students hetta.

Hade JG trott det var allvar hade han nog ringt. Så mycket rättspatos verkar han ha ändå. Med tanke på att han ringde om misstanlar mot HD efter Lenas försvinnande.

Men när LW säger något hotfullt mot SD, då är det banne mig på allvar.
Citera
2020-06-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, en som har stor erfarenhet av bevisvärdering vid indiciemål är just fd justitiekanslern. Kanske borde man nu ta hjälp av honom och hans grupp i försöken att få ordning på det här:
https://www.expressen.se/nyheter/diskuterar-hur-vi-ska-vanda-skutan-ratt/

Kanske, men i högsta grad grad kanske inte. Vad har han för meriter i sådana här fall?
Citera
2020-06-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SD skall ha uppgett ett felaktigt personnummer till polisen som de då skall ha gjort en slagning på är ju uppgifter som framgår av förundersökningen. Det jag reagerade på var den här nya uppgiften om att han skulle ha uppgett ett felaktigt namn. Det senare verkar alltså vara en trådsanning:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Edit: I överklagan sid.7 skriver åklagaren att SD "lämnat falska uppgifter om vem han är". Man får väl utgå ifrån att hon då syftar på det här med att han skall ha uppgett ett felaktigt personnummer.

Menar du "skall ha uppgett.." eller "har uppgett fel personnummer". Kan du verifiera att han uppgav rätt namn men inte uppgav sitt eget personnummer?
Citera
2020-06-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Bra text igen. Mycket kommer nog handla om hänvisningen till balkongfallet och om det får något fäste i HR (tillsammans med kompletteringen 17/6). Tycker det verkar svårt att hitta information om generell hantering av indiciemål men nedanstående svar på insändarfråga var ganska pedagogiskt:

https://www.lawline.se/answers/ar-det-vanligt-att-bli-domd-pa-indicier-indirekt-bevisning

Indicier har som standard liten bäring i rätten och i detta för tråden specifika fall är dessutom indicierna var för sig ganska svaga, precis som du själv skriver i resonemanget om sannolikhet. Hittade nedanstående debattinlägg från självaste fd justitiekanslern där han diskuterar kring ett Bayesianskt synsätt, dvs att uppskatta sannolikheter efter bästa förmåga. Inlägget är daterat 2015 så kanske hänt mer vad gäller detta. Någon som vet?

http://goranlambertz.se/book-extra/matematik-och-juridik/

Min personliga uppfattning är att du förlorat stinget i dina analyser som du var på god väg att vårda i dina första inlägg. Nu verkar du utgå från att ÅK bara presenterar bevismaterial som de la fram infö TR. Det kan du väl ändå inte tro. Dessutom får jag intryck av - obs! intryck av - att du innerst inne rentav inte tror att SD är skyldig eller att ÅK aldrig kommer kunna bevisa att han är det. Göran Lambertz med all respekt, men vilka meriter har han i ett sådant här mordfall? Det finns andra analyser om bevisvärde kring indiciemord, där detta mycket väl kan räcka. Antingen känner du inte till dem eller så vill du inte nämna dem.
Citera
2020-06-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Din oombedda analys om vad jag du tror jag tycker kan du behålla för dig själv.

Rättssäkerhet måste gå åt båda hållen. Jag tycket det ser ut som om vi håller på och utvecklas till en Mats Alm-producerande rättstat. Det är oroande.

Det är mycket oroande att man inte lyckas lagföra mördare och andra grovt kriminella. Det här fallet är dock inte kört än.
Citera
2020-06-02, 18:59
Medlem
Jag har ny läst igenom det omnämnda balkongfallet och jag tror inte åklagaren har någon större chans med att hänvisa till det i hovrätten. Hade lena överlevt misshandeln och trotts diffusa minnesbilder från misshandelstillfället ändå kunnat peka ut SD eller någon annan av sina älskare hade det varit en annan sak. https://lagen.nu/dom/nja/2015s702
Citera
2020-06-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Tips: HD fixade det hos SD.

Ja inte använde de bådas tvättmaskiner isf. Om man ens tror att HD var med vid MP, vilket jag är tveksam till.
Citera
2020-06-02, 19:10
Medlem
Citat:
De flesta vanliga människor tar inte kommentarer som att "jag har lust att döda den och den" på allvar. De tänker att det bara är sådant som sägs i students hetta.

Hade JG trott det var allvar hade han nog ringt. Så mycket rättspatos verkar han ha ändå. Med tanke på att han ringde om misstanlar mot HD efter Lenas försvinnande.

Det var inte stundens hetta här utan det var en konversation mellan SD och JG. Å andra sidan är det lätt tänkt att SD är en långsint jäkel som har ett inre i uppror.
Citera
2020-06-02, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det är mycket oroande att man inte lyckas lagföra mördare och andra grovt kriminella. Det här fallet är dock inte kört än.

Vad anser du själv om avståndet mellan bevis som krävs för lagföring av mord kontra utredningstekniskt bevis för detsamma? Domstol + försvar vs. utredare + åklagare + målsägare om man så vill.

Hur såg det avståndet ut för, säg, 30 år sedan? Och hur mycket har vi samtidigt vunnit i traditionellt mätt (då BO, samt målsägares anspråk bortses) rättssäkerhet?

Hade tex. Flinck och Ausonius dömts för mord idag? Låt oss säga de betett sig som MGM eller Tishko, från Wilma Andersson-fallet, naturligtvis plus domstol och försvar?

Jag misstänker att åklagare är bakbundna idag. Trots nya landvinningar inom forensik. Det är därför vi ser utfall som Mats Alm. Min värsta mardröm är att både Wilma Andersson- och Lena Wesström-fallen utvecklas i samma riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in