2020-06-02, 15:10
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Dock så måste jag säga att jag tycker inte att denna åklagare gör något vidare bra jobb, hon borde ha stött på denna personlighetstyp förut och veta hur de fungerar och använt sig av annat tillvägagångssätt än vad hon gjort. Om han är skyldig till mord så har polisen och åklagaren inte gjort ett tillräckligt bra jobb med att få honom dömd.
Jag kan hålla med dej i det stora hela. Den andra åklagaren är mera strukturerad och pedagogisk, för att inte tala om målsägarbiträdet. Det är lite jobbigt att höra ÅH småsucka och leta bland sina papper.
Men, även hon kanske har en taktik, och den kanske visar sej "gå hem" i slutänden?
Vi får se.
Citera
2020-06-02, 15:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om man vill få en bild av hur SD spelar spelet så kan man lyssna på ett typexempel från YT del 21, knappt 30 min in.
Det handlar om ”bakhållet”.

ÅH frågar var SD glömt mobilen. Han har svarat olika tidigare nämligen, antingen ”vid ytterkläderna” eller ”vid handfatet”.
- Vilket var det nu då?
- Ja, det är ca 20 cm mellan de ställena, och om jag lagt den vid ytterkläderna skulle den ha ramlat ner.

Ej ordagrant citat, men det är den taktiken han kör. Han lägger fram sina svar med undermeningen att det skulle vem som helst, kanske med undantag från ÅH, begripa.

Och därmed riktar han fokus bort från ämnet.

Strax innan beskriver han hur han kunde veta var och hur LW låg på BP. Även där trasslar han bort sej - men lyckas (nästan) att få ÅH att verka dum.
Han säger att han tittat på bilder i media. När hon frågar vilka så blir svaret typ:
- Ja som jag just berättade så...

Och så flyttas fokus från att han ej kan ha sett bilder till att han ju nyss svarat på frågan.
Ja, det är en bra beskrivning av hur han med sin svada och förmåga att få omgivningen att tro de ställer korkade frågor (och därmed blir osäkra) snabbt och med en överseende attityd kan förpassa ställda frågor till papperskorgen (läs och lär...). - En självsäker åklagare (helst en elakartad, lätt ironiserande typ) som läst in sig på FUP och kunnat växla tempo snabbare än S bytt cykelkedjor, hade haft större möjligheter till utdelning. - Intressant också hur han lyckas tråckla sig igenom frågorna betr. smygtagna foton på t.ex. L och M: När han är färdig med ordsvadan har han lyckats bli en av L:s genom tiderna störste välgörare och den som verkligen månar om hennes mående och hennes val av partners - men hon ska inte ljuga för honom eftersom de haft en deal om att informera varandra. Därmed lanserar han också sig själv som en trovärdig person vars enda rättesnöre är sanningen.

Hur var det ett av vittnena (CBM) sade: "S är en fruktansvärt manipulativ människa, om han talar om för dig att det inte finns en onsdag i 20 minuter, så finns det inte längre, han är outstanding på att manipulera folk."
Citera
2020-06-02, 15:18
Medlem
landbandys avatar
Varför är inte SD som vanliga kåta karlar ?
Som säger som det är ;
- Att du måste vara medveten om att det här är enbart sex då och då , absolut INGET mer !

Mitt äktenskap behåller jag och några dyra resor till Kilimanjaro blir det inte fråga om ; utan en snabbis här och där, är det jag kan erbjuda , hemligt och utan förhoppningar om något mer !

Det hade varit mer sjysst istället för att få LW förvirrad och på det sättet lyckades hon i sin fantasi och ”goda” tro. antagligen lägga till mer än vad det egentligen var ; det så kallade förhållandet.

För vill man ha slut på något måste man ju hjälpa till att öppna ögonen på den som är ”kär och galen ”...
Det borde SD hjälpt till med, så hade detta inte behövt hänt...så som det gjordes .

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-06-02 kl. 15:25.
Citera
2020-06-02, 15:39
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är en bra beskrivning av hur han med sin svada och förmåga att få omgivningen att tro de ställer korkade frågor (och därmed blir osäkra) snabbt och med en överseende attityd kan förpassa ställda frågor till papperskorgen (läs och lär...). - En självsäker åklagare (helst en elakartad, lätt ironiserande typ) som läst in sig på FUP och kunnat växla tempo snabbare än S bytt cykelkedjor, hade haft större möjligheter till utdelning. - Intressant också hur han lyckas tråckla sig igenom frågorna betr. smygtagna foton på t.ex. L och M: När han är färdig med ordsvadan har han lyckats bli en av L:s genom tiderna störste välgörare och den som verkligen månar om hennes mående och hennes val av partners - men hon ska inte ljuga för honom eftersom de haft en deal om att informera varandra. Därmed lanserar han också sig själv som en trovärdig person vars enda rättesnöre är sanningen.

Hur var det ett av vittnena (CBM) sade: "S är en fruktansvärt manipulativ människa, om han talar om för dig att det inte finns en onsdag i 20 minuter, så finns det inte längre, han är outstanding på att manipulera folk."

Just CMB är intressant och välgörande att lyssna på. När försvaret pressar honom för att få honom att "erkänna" att han lämnat andra uppgifter i de förhör som finns i FUP, så säger han på det eftertänksamma och tydliga sättet han pratar på:

"Det som jag sagt att jag hört från en annan person var det som jag berättade att jag fått höra i april. Men Le*na själv berättade det för mej i oktober året innan."

(ej ordagrant)

Man riktigt hörde att försvaret kom av sej där.
Citera
2020-06-02, 15:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Tycker du att det kan vara tänkbart att HD slog första slaget i LW:s bakhuvud innan HD därefter lämnade platsen och stack hem ?

Du behöver inte svara på frågan om du inte vill.

Mvh/ @JokerMannen

I så fall blev HD inte blodig alls eftersom hon inte såg en nödvändighet att rengöra sina egna golvbrunnar. Varför var bara Stefans rengjorda?
Citera
2020-06-02, 15:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Nåt sånt har jag inte jag sagt sen jag var åtta år eller så.

Nej men om en vän till dig säger det på fyllan lär du knappast ta det på allvar.

Det beror på många faktorer om man tar sådana yttringar på allvar eller inte. Om JG verkligen hade trott att SD skulle döda är jag gansla förvissad om att han hade ringt och anmält det. Åtminstone anonymt.
Citera
2020-06-02, 16:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Bra text igen. Mycket kommer nog handla om hänvisningen till balkongfallet och om det får något fäste i HR (tillsammans med kompletteringen 17/6). Tycker det verkar svårt att hitta information om generell hantering av indiciemål men nedanstående svar på insändarfråga var ganska pedagogiskt:

https://www.lawline.se/answers/ar-det-vanligt-att-bli-domd-pa-indicier-indirekt-bevisning

Indicier har som standard liten bäring i rätten och i detta för tråden specifika fall är dessutom indicierna var för sig ganska svaga, precis som du själv skriver i resonemanget om sannolikhet. Hittade nedanstående debattinlägg från självaste fd justitiekanslern där han diskuterar kring ett Bayesianskt synsätt, dvs att uppskatta sannolikheter efter bästa förmåga. Inlägget är daterat 2015 så kanske hänt mer vad gäller detta. Någon som vet?

http://goranlambertz.se/book-extra/matematik-och-juridik/
Ja, en som har stor erfarenhet av bevisvärdering vid indiciemål är just fd justitiekanslern. Kanske borde man nu ta hjälp av honom och hans grupp i försöken att få ordning på det här:
https://www.expressen.se/nyheter/diskuterar-hur-vi-ska-vanda-skutan-ratt/
Citera
2020-06-02, 16:29
Avslutad
Citat:
Just CMB är intressant och välgörande att lyssna på. När försvaret pressar honom för att få honom att "erkänna" att han lämnat andra uppgifter i de förhör som finns i FUP, så säger han på det eftertänksamma och tydliga sättet han pratar på:

"Det som jag sagt att jag hört från en annan person var det som jag berättade att jag fått höra i april. Men Le*na själv berättade det för mej i oktober året innan."

(ej ordagrant)

Man riktigt hörde att försvaret kom av sej där.
CMB, vem var det nu igen?
Citera
2020-06-02, 16:34
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
CMB, vem var det nu igen?
Christian von Bennigsen, geocachare.
Citera
2020-06-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja du, Avföring eller ej, Sitter en manlig person på en manlig polares toalett och tar selfies på sej själv och skickar dom dessutom till sin polare så är man antingen gay eller så fattas det något mellan öronen.

Ja det är helt klart onormalt. Att sen säga att de brukar göra så visar på ett beteende. En oart, verkligen!
Intellektuellt och känslomässigt avvikande är ett tema som går igenom hos de misstänkta och deras närstående.
Citera
2020-06-02, 16:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Låt JM ha sina fixeringar och ägna dig åt dina egna.
Du själv verkar fixerad vid LW:s sexliv och jag vet inte om det är sundare.

Jag tror inte att JGs ev fixeringar har någon betydelse för det här fallet.

LWs sexliv däremot kan mycket väl vara en del av motivet för GM. Någon som trodde/ville att de hade ett seriöst förhållande och som fick veta att han var en av sex, minst. Lågt att behandla sina objekt på det sättet. Hon var ju själv väldigt svartsjuk. På HD bl.a. Men även på JSs vän som han sov i vindskydd tillsammans med. Hon hade t.o.m. mage att säga till vännen att det var olämpligt. Men själv sov hon
tillsammans med JS som vän och kröp ner i sängen hos honom. När han trodde att hon ville vara med honom så förklarade hon att hon bara ville prata.

När hon inte fick några svar från Beholder under en helg så stalkade hon honom och fick fram att han befann sig i en stadsdel där en tjej som han gillade bodde. Hon nojade hela helgen över vad han kunde tänkas göra.

Det verkar ha varit olika regler för vad hon fick göra och vad andra fick göra. Ingen empati eller förståelse för andra människor.
Senast redigerad av smokeonthewater 2020-06-02 kl. 16:55.
Citera
2020-06-02, 16:56
Avslutad
Citat:
Christian von Bennigsen, geocachare.
Tack mycket namn och förkortningar nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto