2020-06-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaNejlikan
1. För att anses seriös och inte tramsig, eller anses ha kunskap och vett, måste man inte skriva långa inlägg eller dessa helt utförliga vännen. Kan inte prata för andra eller dig, men jag är inte en jurist och jag antar att du heller inte är det, då hade du nog understrukit din tjänst. Därav att jag inte kan leka polis eller jurist och uttala mig detaljerat i brott mer än den egen erfarenhet man har av kunskap utan att ha utbildat mig.
Det är mycket jag vill diskutera kring brott och just nu detta. Arbetet, bevisningen, förhören m.m. Mycket jag kan diskutera med dig också. Men den orken eller tiden har inte jag. Och det kommer inte leda till att vi löser brottet ändå. Vi är inte de ansvariga eller har den kompetensen för det heller. Mycket handlar om respekt och åtanke till anhörigas familj också!

2. Poliser eller juristerna (orkar inte nämna alla en och en). Hade de misstänkt ett självmord eller något annat så kan du nog vara säker på att de gått efter andra möjligheter också. Hur kan du stå här och spekulera kring självmord när dessa rättsliga, utbildade och erfarna tjänstemänniskor har långt kommit fram till något som mord eller kanske möjligtvis ett alternativ som INTE är självmord? Inte ens åtalades sida har gått på detta. Inte ens åtalade själv har valt att gå på något sådant. Som kan vara så enkelt som du verkar tycka. Förstår du vad jag menar?

3. Att jag väljer att avsluta vårt samtal där betyder inte att det är drastiskt, oseriöst, tramsigt eller att jag är inkompetent. Återigen, jag leker inte jurist och leker inte detektiv. Vem skulle vilja att det var ett mord? Säkert många. Bara för sitt hat. Jag önskade att det inte var ett mord eller styckning. Men det du säger och uttalar dig för och dessutom blandar in ur juridisk ”synpunkt” när du inte är jurist. Hade du varit det tror jag det är svårt att du hade gått på självmord. Om det vore ett självmord, är det såhär du menar att det skulle gå till? Hon tar självmord och han styckar henne? Sluta.

4. Återigen. Du pratar mycket ur juridisk synpunkt och inte enligt juridiken och mal på den biten.... Du tror inte de inom juridiken och de ansvariga för detta mål, då hade tagit upp detta som ett alternativ? Kom igen! Säger du emot Leif GW Persson? Säger du emot DIG själv som pratar och mal på om juridik, när juridiken själva aldrig ens nämnt eller kommit med det som ett möjligtvis dödsfall? Du måste vara högutbildad och väldigt erfaren inom juridik och sätt en HEL DEL brott med flera alternativ som utgångar. Intressant 🤷🏻‍♀️

1. Tycker nog inte något av mina inlägg i denna diskussion varit särskilt långt eller för den delen utförligt. Att hålla på och tramsa med "vännen" och andra försök till härskartekniker ger jag i övrigt inte mycket för. Har man argumenten på sin sida känns det lite som att skjuta sig själv i foten. Att jag vidare är utbildad, och verksam, jurist är ju knappast något jag dolt, det har framgått flertalet gånger i tråden. Vet inte riktigt vad du vill framföra med denna första punkt men nåja.

2. Att dödsfallet skett genom självskada är inte särskilt sannolikt, men det betyder inte att det inte är en möjlig alternativ förklaring. Som jag redan nämnt så tror inte jag personligen på den förklaringen men det finns inte tillräckligt med bevis i FUP:en för att helt frånse från möjligheten. Att polisen inte utrett självskada är inget märkligt, det finns inget att utreda varpå man går utefter den information som finns tillgänglig.

3. Jag kan nog tycka att det är lite lätt drastiskt att "avsluta vårt samtal" genom en längre utläggning i punktform men det är väl en åsikt som får stå för mig.
Det jag poängterar är att många gärna ser till de bevis/belägg som stödjer deras personliga uppfattning snarare än den hela bilden, detta är inget konstigt och rent av mänskligt. Däremot måste man från ett juridiskt perspektiv (vilket rätten också gör) väga in samtliga omständigheter. Som ovan poängterat så "leker jag" inte jurist utan gör en bedömning av bevisläget i detta mål.

4. Jag utgår från att försvaret kommer ta upp alternativa förklaringar till dödsfallet i.om att dödsorsaken inte är känd, allt annat skulle vara oerhört svårförklarligt givet att TT inte erkänner brott. Vi ska komma ihåg att vi i detta skede endast har avverkat 3 av 9(?) rättegångsdagar.

Med risk att göra en lite längre utläggning: att det saknas fastställd dödsorsak är oerhört problematiskt för åklagarsidan då detta möjliggör alternativa händelseförlopp. "Problemet" (om man så vill) för TT är att han helt sonika är för dum för att inse detta och maler på. Hade han suttit tyst genom hela huvudförhandlingen så hade han sannolikt friats för mord men dömts för brott mot griftefriden. Viss reservation (som tidigare nämnt i tråden) då jag inte är överdrivet insatt i den praxis som finns på området utan endast behandlar detta teoretiskt. Men som sagt, då TT genom sina uttalanden gräver sig djupare och djupare börjar en fällande dom framstå som mer sannolik i.om att han genom dessa uttalanden utesluter vissa alternativa förlopp.

Att det är problematiskt att döma någon till ansvar för mord där man inte vet hur offret dött är knappast något kontroversiellt, eller för den delen ens särskilt nytt.
Citera
2020-06-02, 12:16
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fred, månd och tisd (5, 8 och 9 juni) minns jag på rak arm. Resten får vi söka i tråden.

Tack!

Jo jag vet att det är fler datum - ska leta upp ditt svar till mig om det där det står och delge i tråden.
Citera
2020-06-02, 12:19
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Beskrivning i fup:
Materialet 5501/46793-19/G061 består av fem skikt av
aluminiumfolie. Skikten har benämnts A – E, A ytterst och E
innerst. Varje skikt består av ett eller flera lager aluminiumfolie
med eller utan brun packtejp. På utsidan av skikt A – E satt brun
packtejp.

Bra 5 lager var det ja, inte 3 som jag mindes. Då går det ca 4m till huvudet och 26m återstår. Borde räcka till kroppen, fast i färre lager. Lukten kommer nog ut oavsett. Oklart för mig varför detta med folien skulle vara intressant i nuläget.
Citera
2020-06-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
En användare frågade i natt hur mycket folie som kan ha gått åt till att slå in huvudet (jag hittar inte tillbaka till frågan).

Och att det hade gått åt/saknades ca 30 m folie i LGH.

Rätta mig om jag har fel nu, men huvudet var väl inslaget i 7 lager folie?

Ett huvud behöver ca 50 centimeter stora foliebitar för att täcka runt.

5x7=35 så det bör bli ca 35 meter folie faktiskt. Om det var 7 lager.

Även om det saknas 60 meter folie, så är det för lite för att resten av kroppen ska vara inslaget i folie, i varje fall i flera lager.

Men siffrorna kanske är felaktiga.

En spekulation.
Amen nu räknar du väl fel. Det behövs väl 0,5m x 7? Inte 5 meter per varv?
Citera
2020-06-02, 12:26
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CzeLious
Okej, vad fick hon då som hon förtjänade? x)
Ett skutt bakåt när han kastade termosen i väggen. Men enligt FUP är det omöjligt, minns inte nu, men tror det var manliga där, och sen i observationscellen en kvinnlig. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-06-02, 12:27
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Beskrivning i fup:
Materialet 5501/46793-19/G061 består av fem skikt av
aluminiumfolie. Skikten har benämnts A – E, A ytterst och E
innerst. Varje skikt består av ett eller flera lager aluminiumfolie
med eller utan brun packtejp. På utsidan av skikt A – E satt brun
packtejp.

Att de kan (teknikerna) komma fram till att det saknas så mycket folie ifrån lägenheten begriper jag inte riktigt. Har svårt att tro att alla delar av kroppen är inlindat i enbart folie och dubbelt om flera ggr. Möjligen kanske i två lager av vardera kroppsdel - om man delar en kropp i huvud i flera mindre bitar och lager, vardera två armar och vardera två ben och en torso.

Tvivlar på att dessa övriga delar har så många lager av folie som huvudet har funnits i. MEN tydligen har teknikerna och polisen belägg för att folie har förbrukats och i mycket stor mängd.

Folien kan inte enbart ha använts till dessa 5 gram ( ? ) cannabis som han sagt sig använda för att dölja lukten av cannabisen.

Minns jag fel eller har jag drömt? om att det fanns en öppnad rulle med svarta sopsäckar i hushållet - som det har använts ett antal påsar utav?

Jag kanske minns fel som sagt var. Någon annan som kommer ihåg det? Med de svarta soppåsarna?
Citera
2020-06-02, 12:32
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaNejlikan
1. För att anses seriös och inte tramsig, eller anses ha kunskap och vett, måste man inte skriva långa inlägg eller dessa helt utförliga vännen. Kan inte prata för andra eller dig, men jag är inte en jurist och jag antar att du heller inte är det, då hade du nog understrukit din tjänst. Därav att jag inte kan leka polis eller jurist och uttala mig detaljerat i brott mer än den egen erfarenhet man har av kunskap utan att ha utbildat mig.
Det är mycket jag vill diskutera kring brott och just nu detta. Arbetet, bevisningen, förhören m.m. Mycket jag kan diskutera med dig också. Men den orken eller tiden har inte jag. Och det kommer inte leda till att vi löser brottet ändå. Vi är inte de ansvariga eller har den kompetensen för det heller. Mycket handlar om respekt och åtanke till anhörigas familj också!

2. Poliser eller juristerna (orkar inte nämna alla en och en). Hade de misstänkt ett självmord eller något annat så kan du nog vara säker på att de gått efter andra möjligheter också. Hur kan du stå här och spekulera kring självmord när dessa rättsliga, utbildade och erfarna tjänstemänniskor har långt kommit fram till något som mord eller kanske möjligtvis ett alternativ som INTE är självmord? Inte ens åtalades sida har gått på detta. Inte ens åtalade själv har valt att gå på något sådant. Som kan vara så enkelt som du verkar tycka. Förstår du vad jag menar?

3. Att jag väljer att avsluta vårt samtal där betyder inte att det är drastiskt, oseriöst, tramsigt eller att jag är inkompetent. Återigen, jag leker inte jurist och leker inte detektiv. Vem skulle vilja att det var ett mord? Säkert många. Bara för sitt hat. Jag önskade att det inte var ett mord eller styckning. Men det du säger och uttalar dig för och dessutom blandar in ur juridisk ”synpunkt” när du inte är jurist. Hade du varit det tror jag det är svårt att du hade gått på självmord. Om det vore ett självmord, är det såhär du menar att det skulle gå till? Hon tar självmord och han styckar henne? Sluta.

4. Återigen. Du pratar mycket ur juridisk synpunkt och inte enligt juridiken och mal på den biten.... Du tror inte de inom juridiken och de ansvariga för detta mål, då hade tagit upp detta som ett alternativ? Kom igen! Säger du emot Leif GW Persson? Säger du emot DIG själv som pratar och mal på om juridik, när juridiken själva aldrig ens nämnt eller kommit med det som ett möjligtvis dödsfall? Du måste vara högutbildad och väldigt erfaren inom juridik och sätt en HEL DEL brott med flera alternativ som utgångar. Intressant 🤷🏻‍♀️

Oj - det var en redig förklaring må jag säga, punkt för punkt vad många tänker om inte många så iaf jag - Bra.
Citera
2020-06-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Ett skutt bakåt när han kastade termosen i väggen. Men enligt FUP är det omöjligt, minns inte nu, men tror det var manliga där, och sen i observationscellen en kvinnlig. Rätta mig gärna om jag har fel.
Så här beskriver häktesvakten i ett förhör:

Den 2 januari vaknade jag av att det dunkade i väggarna, jag gick ut och i det vilorummet som jag var är det inte långt till Tishkos cell. En kollega till mig stod utanför hans cell och pratade med honom genom en glaslucka. Han var arg och ville ha sin termos på fylld med vatten och han tycket han hade väntat för länge. Jag minns inte om han gapade men han var aggressiv i sin framtoning mot min kollega, jag såg att hans ögon var alldeles svarta av ilska och frustration. I det läget gick jag fram till luckan så han såg mig, han sa då till min kollega att jag pratar inte med dig utan jag pratar bara med Fredrik. Han sa till mig att han ville ha sin termos påfylld och att han hade fått vänta för länge på det. Han fick inte termosen påfylld, jag och min kollega gick till centralvakten och sa att vi flyttar över Tishko till vår observations cell. Med tanke på att vi var lågbemannade så ringde jag inrebefäl på polisen och frågade om det fanns några polisen som kunde hjälpa till att flytta Tishko till observationscellen. Det var inga problem att flytta honom utan han gjorde som vi sa, han sa att han inte var någon aggressiv person utan han skulle göra som han blev tillsagd. han var fortfarande arg även om han lugnade ner sig just vid förflyttandet.

När han kom in i observations cellen var han arg igen, och han hade de där svarta ögonen. Han slog i väggar och skrek. Jag bestämde mig för att gå och prata med honom för att få honom att lugna ner sig. Han sa en massa saker men inget som jag la till minnet mer en vid ett tillfälle så sa han när han kom in på polisen så sa han "vill dom ha en mördare så skall de få en mördare, hon fick vad hon förtjänade den lilla fucking horungen" sen sa han återigen att han enbart var hos polisen för att han var den sista som såg henne och att han är oskyldig
Citera
2020-06-02, 12:35
Medlem
Dagarna i rätten är följande: 5, 8, 9, 12, 15, 16, 17 juni
(Vill minnas att 17:e är en reservdag)

Angående ed så säger åklagaren typ ”du har inte svurit någon ed, men får naturligtvis inte ljuga”
Citera
2020-06-02, 12:54
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har jag gjort en gång igår (eller förrgår). Men ingen noterade det.
Nej, det är möjligt att det inte är kadaverin, men något sorts biologiskt material är det, som jag inte tror är blod. Observera TROR. Men jag väntar fortfarande på svar från forensiker.

men likhunden från tyskland markerade på sängen det har man sett på videosnutt, så Wilma har legat på sängen död. vad fläckarna är som det där medlet är som markerade är vet jag inget om. Vet inte vad det medlet reagerar på, men tala gärna om det.
Citera
2020-06-02, 12:54
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Bra 5 lager var det ja, inte 3 som jag mindes. Då går det ca 4m till huvudet och 26m återstår. Borde räcka till kroppen, fast i färre lager. Lukten kommer nog ut oavsett. Oklart för mig varför detta med folien skulle vara intressant i nuläget.

Nog enbart en förklaring till att tekniker och utredare har konstaterat att väldigt mycket folie har använts. Huvudet var väl inlindat och trolig teori (min då) är att det visar på att resterande folie som har försvunnit från lägenheten kan ha använts till resten av kroppdelarna - men det finns ju inga bevis för det. Knappast att det enbart har använts folie till de ynka grammen cannabis som MGM påstår sig ha nyttjat folien till ... Han verkar ju ha en stor tilltro att lukt döljs av folie.

Det TS i detta inlägg vill visa vet jag inte riktigt - men en förklaring var det till hur mycket folie som har använts till att linda in huvudet var det iaf.
Citera
2020-06-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VattenWaterAqua
Dagarna i rätten är följande: 5, 8, 9, 12, 15, 16, 17 juni
(Vill minnas att 17:e är en reservdag)

Angående ed så säger åklagaren typ ”du har inte svurit någon ed, men får naturligtvis inte ljuga”
Så här sa åklagaren enl live-rapporten, som inte är fullt så skarpt som du beskriver: Du kommer inte avlägga ed men det är viktigt att du håller dig till sanningen, säger åklagaren till( systern)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in