2020-06-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ska och ska.
Visst kan man diskutera huruvida han stod i garantställning till offret men i regel gäller inte garant mellan partners. Så något tvång att inleda HLR och kontakta 112 finns således inte. Däremot kan man ju diskutera vad en individ i en sådan situation bör göra, men det är en annan sak.

”Bör” är ett bättre ord, jag håller med. Skrev i affekt..
Citera
2020-06-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hahaha! Nu slog du rekord. Och du baserar det på? Kära nån....

Citat:
Ursprungligen postat av siister
Vad jag baserar det på? Det som står i förundersökningsprotokollet. Det står inte att man funnit något annat än blod som kan misstänka vara det som bluestar reagerat på. Om du kan hitta att man funnit timjan, jord med järn i eller exempelvis mossa och att det kan misstänkas vara det fluorescensen beror på får du citera

Och kadaverin är det inte heller

BLUESTAR don’t detect where a dead body has laid but detect latent blood.

Best regards

Jean-Marc LEFEBVRE-DESPEAUX
President
BLUESTAR®
P.O. box 246
16, avenue de la Costa
Monte Carlo
98000 MONACO
Phone +377 9797 3177
Fax +377 9797 3161
www.bluestar-forensic.com

https://imgur.com/36pUJlx

Hahaha! Tack för den. Nu borde alla trådläsare utom Picasso kunna hålla med om att det inte är kadaverin som lyser, utan helt enkelt och logiskt, små spår av blod. Undrar vad det kommer för idiotresonemang nu? För pudla, kommer aldrig att ske... det är ju alla vi andra som är dumma i huvudet.
Citera
2020-06-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag känner att det räcker nu och hoppar in i diskussionen. Här får du en lista på dom som INTE talar under ed i en rättegång:
- Målsägande
- Den tilltalade
- Nära släkt till tilltalad/målsägande
- Person som har varit misstänkt i målet
- Personer under 15 år

Avlägger man inte vittnesed så kan man i princip ljuga fritt, ja!
Vill också tillägga att en närstående till målsägande/tilltalad INTE behöver vittna, utan har rätt att avstå.

Där ser man, tack! Så egentligen helt meningslöst hittills med de som har vittnat. Spel för galleriet bara.
Citera
2020-06-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Hahaha! Tack för den. Nu borde alla trådläsare utom Picasso kunna hålla med om att det inte är kadaverin som lyser, utan helt enkelt och logiskt, små spår av blod. Undrar vad det kommer för idiotresonemang nu? För pudla, kommer aldrig att ske... det är ju alla vi andra som är dumma i huvudet.
Det har jag gjort en gång igår (eller förrgår). Men ingen noterade det.
Nej, det är möjligt att det inte är kadaverin, men något sorts biologiskt material är det, som jag inte tror är blod. Observera TROR. Men jag väntar fortfarande på svar från forensiker.
Citera
2020-06-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Där ser man, tack! Så egentligen helt meningslöst hittills med de som har vittnat. Spel för galleriet bara.
Det kan jag inte hålla med om. Människor som har rent mjöl i påsen har en tendens att hålla sig till sanningen. Man ljuger inte bara för att... Den tilltalade ljuger dock så fort han öppnar munnen.
Citera
2020-06-02, 11:51
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Känns väl osannolikt att kroppen skulle vara inslagen i folie..?
Varför huvudet sparades i lägenheten kan jag inte ens med mina vildaste fantasier svara på men det mest sannolika angående kroppen är ju naturligtvis att den dumpats i naturen varpå folie skulle motverka det syfte man vill uppnå.
Men de tyska likhundarna markerade vid hans förråd på vinden, och mängden folie som saknas på rullarna räcker inte till att bara innefatta huvudet. Således borde han ha använt mer folie än till bara huvudet. Dessutom såg Ws mamma att, vid andra kollen av förrådet, saknades något. Vid första reagerade hon på att påsar stod nära dörren.
Citera
2020-06-02, 11:52
Medlem
Som någon tidigare skrev har Wilma förmodligen legat insvept i duschdraperiet på sängen. Alternativt legat på något annat material som "inte så gärna släpper igenom vätska".

Edit: Varför tog Flashback bort ignorefunktionen? Den här tråden är på gränsen till oläslig.
Senast redigerad av P-o-beln 2020-06-02 kl. 11:57.
Citera
2020-06-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
En pojkvän/sambo är aldrig i garantställning.
Sedan hade det ändå inte spelat någon roll. För i svensk lag och Europarätten finns ett förbud mot självkriminalisering. Det betyder att om man gjort sig skyldig till ett brott har man ingen plikt/skyldighet att anmäla sig själv eller ge sig till känna, utan man har full rätt att avvika och/eller dölja sitt brott. Detta betyder rent krasst att om Tishko grovt misshandlat eller rent av dödat Wilma, så har han ingen skyldighet att ringa 112.

Denna diskussion uppstod väl iom Vemsas teorier, att Tishko hittade W och i egenskap av hemtjänstanställd dödförklarade henne.
Varvid jag då påpekade att han ”ska” påbörja HLR och ringa 112.
Givetvis är han inte intresserad av varken det ena eller det andra om det är han själv som tagit henne av daga..
Citera
2020-06-02, 11:54
Medlem
Citat:

Vi får väl börja med att säga att ingenting av det de anhöriga sa under rättegångsdag 1 och 2 skiljer sig från det dom sagt i förhör. Så att dom skulle sitta och fabulera finns det inte så mycket som talar för.

I denna rättegången är föresten din frågeställning en ickefråga, eftersom de anhöriga är målsägande (och yrkat på skadestånd) och en målsägande hörs ju aldrig under ed.
Citera
2020-06-02, 11:55
Medlem
Citat:
Denna diskussion uppstod väl iom Vemsas teorier, att Tishko hittade W och i egenskap av hemtjänstanställd dödförklarade henne.
Varvid jag då påpekade att han ”ska” påbörja HLR och ringa 112.
Givetvis är han inte intresserad av varken det ena eller det andra om det är han själv som tagit henne av daga..

OK sorry, var inte med från början! Och är det Vemsa som startat denna diskussionen, så förstår jag att det blir både rörigt och fel ;-)
Citera
Medlem
Citat:
Den här tråden går lite för snabbt varpå kortare kommentarer lätt tas för fullständiga, genomtänkta, åsikter. Som jag nämnt tidigare är jag personligen övertygad om att det handlar om ett mord, däremot ställer jag mig tveksam till att den bevisning som presenteras i FUP:en är tillräcklig för att få en fällande dom för mord.

Således är det intressant, både på ett juridiskt och ett mer allmändagligt plan, huruvida det finns tillräckligt trovärda alternativa scenarion. Att helt avvisa ett möjligt scenario utan belägg för det känns drastiskt och ganska oseriöst, då blir det mer en fråga om vad man vill ska ha hänt snarare än vad fakta visar oss ha hänt.

Nu gräver sig TT djupare ner i sitt hål varje gång han talar under huvudförhandlingen så det är inte uteslutet med fällande dom, men det är verkligen inte uteslutet med friande (avseende mord) heller i.om att det finns ganska lite information att gå på avseende dödsfallet. Vidare finns det viss information som talar för att det kan ha handlat om självskadebeteende (avseende dödsfallet). Jag säger inte att det är den mest troliga förklaringen eller ens en förklaring jag själv tror på, däremot finns det tillräckligt för belägg för att man inte bara ska kunna avvisa det scenariot som trams. I vart fall inte juridiskt. Sedan finns det ju vissa användare som kommer med mer... vilda teorier och bygger vidare på detta, det är en annan sak.

1. För att anses seriös och inte tramsig, eller anses ha kunskap och vett, måste man inte skriva långa inlägg eller dessa helt utförliga vännen. Kan inte prata för andra eller dig, men jag är inte en jurist och jag antar att du heller inte är det, då hade du nog understrukit din tjänst. Därav att jag inte kan leka polis eller jurist och uttala mig detaljerat i brott mer än den egen erfarenhet man har av kunskap utan att ha utbildat mig.
Det är mycket jag vill diskutera kring brott och just nu detta. Arbetet, bevisningen, förhören m.m. Mycket jag kan diskutera med dig också. Men den orken eller tiden har inte jag. Och det kommer inte leda till att vi löser brottet ändå. Vi är inte de ansvariga eller har den kompetensen för det heller. Mycket handlar om respekt och åtanke till anhörigas familj också!

2. Poliser eller juristerna (orkar inte nämna alla en och en). Hade de misstänkt ett självmord eller något annat så kan du nog vara säker på att de gått efter andra möjligheter också. Hur kan du stå här och spekulera kring självmord när dessa rättsliga, utbildade och erfarna tjänstemänniskor har långt kommit fram till något som mord eller kanske möjligtvis ett alternativ som INTE är självmord? Inte ens åtalades sida har gått på detta. Inte ens åtalade själv har valt att gå på något sådant. Som kan vara så enkelt som du verkar tycka. Förstår du vad jag menar?

3. Att jag väljer att avsluta vårt samtal där betyder inte att det är drastiskt, oseriöst, tramsigt eller att jag är inkompetent. Återigen, jag leker inte jurist och leker inte detektiv. Vem skulle vilja att det var ett mord? Säkert många. Bara för sitt hat. Jag önskade att det inte var ett mord eller styckning. Men det du säger och uttalar dig för och dessutom blandar in ur juridisk ”synpunkt” när du inte är jurist. Hade du varit det tror jag det är svårt att du hade gått på självmord. Om det vore ett självmord, är det såhär du menar att det skulle gå till? Hon tar självmord och han styckar henne? Sluta.

4. Återigen. Du pratar mycket ur juridisk synpunkt och inte enligt juridiken och mal på den biten.... Du tror inte de inom juridiken och de ansvariga för detta mål, då hade tagit upp detta som ett alternativ? Kom igen! Säger du emot Leif GW Persson? Säger du emot DIG själv som pratar och mal på om juridik, när juridiken själva aldrig ens nämnt eller kommit med det som ett möjligtvis dödsfall? Du måste vara högutbildad och väldigt erfaren inom juridik och sätt en HEL DEL brott med flera alternativ som utgångar. Intressant 🤷🏻‍♀️
Citera
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har jag gjort en gång igår (eller förrgår). Men ingen noterade det.
Nej, det är möjligt att det inte är kadaverin, men något sorts biologiskt material är det, som jag inte tror är blod. Observera TROR. Men jag väntar fortfarande på svar från forensiker.

Varför är det viktigt vad som skapat siluetten? Vilka olika utfall ger stöd för vilka spekulationer? Jag har skrivit vad jag tror, men det är inte på något vis avgörande för målet. Jag upplever att små oviktiga detaljer görs stora endast för att kunna attackera varandra. Otroligt löjligt med den stolthet som ligger bakom attackerna. Din pudel noterades, helt oviktig för mig åtminstone. Tycker du uttrycker dig lugnt och sansat till skillnad från de som attackerar dig och andra på väldigt aggressiva sätt här inne. Känslorna svallar som vanligt i ABoK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in