2020-06-02, 10:56
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
SR har blivit bra på att censurera bort alla artiklar där det visar sig hur fel Tegnell och Regeringen har haft. Genomkorrupt media.
Det stämmer, sidan ger fortfarande träff på google:

Citat:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7486491

Forskning: Avstånd och ansiktsskydd minskar smittrisken - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Minst en meters avstånd, munskydd och även ögonskydd minskar risken att smittas av ... Översikten publiceras i den vetenskapliga tidskriften The Lancet. Ekot ...
Men om man klickar på länken hamnar man här:
Citat:
Sidan eller ljudet hittades inte
Felet kan bero på att du skrivit in fel adress i webbläsaren eller att sidan/ljudet tagits bort från sverigesradio.se
Om du klickade på en länk hos oss och fick upp den här sidan, rapportera problemet på vårt supportforum.
Ange även vilken sida den felaktiga länken finns på.

TILLBAKA

TILL SVERIGESRADIO.SE
Blågula Nordkorea...
Citera
2020-06-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Man dödar ju inte människor.
Däremot har vi misslyckats att skydda.

Masstestning, smittspårning och isolering av sjuk tror ju jag skulle vara det bästa.
Och där har vsrken politiker eller fhm varit i närheten av vad man kan kräva.

Så visst har fhm varit för dåliga i denna kris.
Men det handlar inte om vilja att döda utan inkompetens att göra rätt saker.

Lockdown tror jag globalt sett inte kommer ske i framtida pandemier.
Däremot test, test, test, spåra, spåra, spåra samt isolera sjuka.
Det har vi i Sverige varit direkt värdelösa på.
Och resultatet blir högst dödstal och att vi förmodligen blir ett av de absolut sista länderna att helt öppna upp.
Vilket innebär att vi varken vinner i låga dödstal eller räddad ekonomi.
Tyvärr landar nog jag där i min slutsats så småningom.
Men lockdown anser jag är fel väg att gå fortfarande.

Håller med men i ett fall har det handlat om att döda, när chefer har tvingat anställda att jobba i omsorgen trots att dom haft BEKRÄFTAD corona.

Alla vet ju att äldre dör av smittan.
Citera
2020-06-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
https://www.dn.se/debatt/doden-pa-aldreboendena-visar-att-vi-behover-flockhumanitet/
Jorden är överbefolkad i framtiden kommer synen på människoliv vara väldigt annorlunda. Speciellt om naturen och ekosystemen får rättigheter. ( vilket är nödvändigt)Kommer du resonera likadant när banglasdesh hannar under vatten och de människorna tvingas fly? Står du med öppna armar? Kräver du en etikkommission och vad får vår människosyn som är rådande nu för konsekvenser i framtiden?
Citera
2020-06-02, 11:05
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, att viruset funnits bland befolkningen i Wuhan långt tidigare än man tidigare trott är helt uppenbart. Det finns ju till och dokumenterade fall från Frankrike 16 November. En intressant fråga är HUR länge och hur många nukleotida mutationer som viruset hann med innan det dök upp på radarn.

16:e november? Var hittar jag den infon? Enda jag hört är att de rätt nyligt hittade ett dokumenterat fall 27:e DECEMBER i Frankrike och att det blev en stor nyhet.
Citera
2020-06-02, 11:06
Medlem
Insändare
Insändare. ”Byt ut ledningen för Folkhälsomyndigheten

https://www.dn.se/insandare/byt-ut-ledningen-for-folkhalsomyndigheten/
Citera
2020-06-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Jorden är överbefolkad i framtiden kommer synen på människoliv vara väldigt annorlunda. Speciellt om naturen och ekosystemen får rättigheter. ( vilket är nödvändigt)Kommer du resonera likadant när banglasdesh hannar under vatten och de människorna tvingas fly? Står du med öppna armar? Kräver du en etikkommission och vad får vår människosyn som är rådande nu för konsekvenser i framtiden?

Ligger väldigt mycket i detta!
Citera
2020-06-02, 11:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ok, så om en person blev smittad i labbet av ett blodprov från en myrslok och sedan började smitta andra i staden wuhan och det gick vadå, ett halvår eller ett år tills den första blev sjuk nog att söka vård.

Skulle det kunna fungera i din trånga värld?

(det skulle fungera alldeles utmärkt)
En tänkbar väg är att det initial språnget från djur till människa gjordes med en mindre effektiv förmåga att binda till ACE2 och att denna förmåga sedan förfinades i viruset via en serie mutationer i människa.

Det är också en teori som är accepterad bland ledande experter.
Citera
2020-06-02, 11:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
16:e november? Var hittar jag den infon? Enda jag hört är att de rätt nyligt hittade ett dokumenterat fall 27:e DECEMBER i Frankrike och att det blev en stor nyhet.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3083599/france-had-covid-19-november-hospital-says-after-analysis-chest

Jag skulle inte bli helt förvånad om det dyker ännu tidigare fall.
Citera
2020-06-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123

Jag tycker vi fokuserar på äldre svenska medborgare i det här fallet, de var med och byggde det här landet och har betalt skatt till staten i ett helt liv, så det kan tyckas rimligt att de ges vård som inte dödar dem, även om de är gamla.

Men om du nu anser att människovärdet avtar med åldern så får du gärna motivera det. Antar att du själv knappast fyllt 25 än, men vem vet, du kanske själv blir gammal en dag och ligger hjälplös på ett äldreboende och försöker få luft, men nekas syrgas. Andningssvårigheter är riktigt obehagligt att titta på verkligheten kan jag intyga. Speciellt om man inte har någon syrgas tillgänglig som man kan ge.
Citera
2020-06-02, 11:14
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Insändare

Gillar hans formulering "för att undvika en ny våg av dödsfall i höst" så skall ledningen för FHM bytas ut.
I sak har han helt rätt dock har ju regeringen ett stort ansvar att de låtit FHM fortsätta utan att ha vetenskapliga belägg för sin strategi.
Citera
2020-06-02, 11:15
Medlem
Citat:
Insändare

Skrivet av en tysk teolog

är det ingen som vet vad om kristibrud också tycker vi ska byta ut ledningen?
Citera
2020-06-02, 11:18
Medlem
Citat:
Insändare

"Att FHM dessutom ingår ett miljonkontrakt med en före detta anställd som lovar guld och gröna skogar bortom allt rådande medicinskt förnuft samtidigt som man ignorerar sin tidigare ledares rakryggade självkritik vittnar om en osund diskussionskultur i myndigheten. Sverigebilden i andra länder, och även hos undertecknad, har likaså som hela den svenska välfärdsmodellen fått sig en allvarlig knäck under denna vår."

Mycket välformulerad insändare.

Märkligt att det oetiska i att betala en lobbyist miljoner för att sprida osanningar (mer eller mindre under täckmantel) till svenska folket inte har tagit hus i h-vete vid det här laget.

Bara att hoppas på att UG går till botten med corona-hanteringen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-02 kl. 11:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in