2020-06-01, 23:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Somalier är överrepresenterade i dödsstatistiken.

Det påverkar inte överdödligheten. Om dom skjuter ihjäl varandra eller avlider av Covid-19 blir kommunicerande kärl.
Citera
2020-06-01, 23:27
Medlem
Citat:
"Har man haft en gammal tankegång i Sverige, gått efter vad som hänt vid tidigare pandemier?
– Kina, Sydkorea och Japan kunde med samhällsåtgärder faktiskt slå ner den här epidemin. Man måste använda den kunskapen så snabbt man kan också i andra länder, inte bygga på det som har skett under tidigare influensapandemier.
De svenska experterna tittade för lite på Kina och Sydkorea?
– De har väl tänkt att det här sprids som andra epidemier, man kan inte slå ner det.

Vad tänker du om att Sverige hade högsta dödstalet i covid-19 i hela världen i fredags?
– Det är en olycklig situation. Sverige står fortfarande mitt i sin epidemi på en mycket högre nivå än i grannländerna.
Norge ligger på 100:e plats, med ett sjudagarsmedelvärde på 0,1 döda i covid-19 per miljon invånare.
– Vi är på en låg smittnivå som vi kan kontrollera. Vi smittspårar varje fall, isolerar och sätter i karantän. Jag hoppas vi kan hålla det här i schack till man förhoppningsvis får ett vaccin.
”Sverige går emot hela världen”, har du sagt om den svenska coronastrategin. Varför blev det så, tror du?
Ni har inte följt WHO-råden kring testning och hård lockdown, att slå till hårt och snabbt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo14JW/sveriges-restriktioner-borde-kommit-pa-plats-snabbare
Citera
2020-06-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det får vi hoppas på, men samtidigt har det ju varit ordentlig smittspridning i såväl Iran som i Sydamerika, så jag tror inte riktigt på det. Flockimmunitet tror jag inte att vi ligger ens i närheten av, så jag befarar att det kommer smälla till med smittade och personer som behöver vård. Såg inslag på TV ikväll och det verkar inte som att den nedåtgående trenden fortsätter vad gäller Stockholm rörande antalet inlagda för sjukhusvård. Jag tror egentligen bara att vi får se andra grupper nu. 80 plusarna som gick åt i början kommer bytas ut mot folk i arbetsför ålder. Det är nästa stora grupp. Förhoppningsvis klarar sig hemmaboende 70+ av att hålla sig ifrån smittan, men det är nog väldigt individuellt.

Nej precis, värmen tror inte jag heller påverkar. Men möjligheten att det sprids sämre när många umgås utomhus, den biten hoppas jag lite på.

Försöker undvika tunnelbanan och stormarknaderna så mkt jag bara kan men ibland måste man ju åka nånstans, tyvärr.

Ja, jag håller tummarna. Det har känts olustigt att se trängseln dock, även om jag själv håller mig på mkt avstånd från andra. Det kan ligga något i det du säger, att de yrkesverksamma kanske smittas ännu mer nu..
Citera
2020-06-01, 23:40
Medlem
Maravillas avatar
Jag tror svenskar överlag får ett väldigt boostat immunförsvar under sommartiden tack vare solen, vilket kan hämma spridningen, åtminstone en aning. Krävs ju inte mycket sol för att bleka Lasses d-vitamin värden ska skjuta i höjden medan Abel från Somalia måste i princip sova under solen för att uppnå samma effekt. Att viruset inte skulle trivas i varmt klimat måste vara högst marginellt med tanke på hur det spridits i sydamerika.
Citera
2020-06-01, 23:44
Medlem
HGs avatar
Så halkade Sverige efter i den globala jakten på läkemedel

https://www.dn.se/nyheter/sa-halkade-sverige-efter-i-den-globala-jakten-pa-lakemedel/
Citera
2020-06-01, 23:48
Medlem
The Incorrect Assumption Behind Sweden's COVID-19 Strategy

http://www.openias.org/swedens-covid19-strategy
Citera
2020-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej precis, värmen tror inte jag heller påverkar. Men möjligheten att det sprids sämre när många umgås utomhus, den biten hoppas jag lite på.

Försöker undvika tunnelbanan och stormarknaderna så mkt jag bara kan men ibland måste man ju åka nånstans, tyvärr.

Ja, jag håller tummarna. Det har känts olustigt att se trängseln dock, även om jag själv håller mig på mkt avstånd från andra. Det kan ligga något i det du säger, att de yrkesverksamma kanske smittas ännu mer nu..
Varför undvika stormarknader? Det är ju trängsel du ska undvika, vilket vad jag upplevt är värre i smärre butiker än i stora.
Citera
2020-06-01, 23:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Unga i covid sammanhang är under 60. Dessutom pratar jag om mänskligheten i stort, inte bara svenskar. Såg häromdagen en kvinna, förmodligen iransk, handla med papperslapp runt munnen
och sjukhushandskar på Ica. Hon såg ut och vara runt 40. Det hade Aristoteles skrattat åt.
Varför hade han det?
Citera
2020-06-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
The Incorrect Assumption Behind Sweden's COVID-19 Strategy

http://www.openias.org/swedens-covid19-strategy

Vad står det?
Citera
2020-06-02, 00:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Att deras BNP kan gå ned nu mer än Sveriges är rimligt. Däremot är det inte säkert att Sverige kommer att ha en bättre BNP tillväxt i höst eller nästa år på grund av Sveriges "lösningar" på pandemin.
Vår BNP hålls igång av intern handel. Bidrag har delats ut och folket handlar av sig själva, så att säga, och bl a matvaror importeras.
Citera
2020-06-02, 00:00
Medlem
”Vässad strategi räddar både liv och ekonomi.
Mycket läsvärd.
https://www.svd.se/vassad-strategi-raddar-bade-liv-och-ekonomi
Citera
2020-06-02, 00:01
Medlem
När tror ni viruset kommer försvinna? Kan det hålla hela året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in