2020-06-01, 22:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Såhär skrev du AttCza:

För mig låter detta som ett tvärsäkert uttalande att covid orsakar permanenta skador på organ. Jag utgår ifrån att du nu reviderar detta?

Jag var otydlig. Det jag ville skriva var det finns indikationer på att coronaviruset kan ge permanenta lever och hjärtskador.
Citera
2020-06-01, 22:56
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så Tegnell ljög inför hela nationen på dagens presskonferens.

SR har tidigare uppmärksammat att myndigheten hemlighåller minnesanteckningar.

På presskonferensen idag så sade han att det måste ha blivit någon kommunikationsmiss.

På detta svarar de granskande journalisterna:

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är det ett mirakel som inträffar i Spanien? Folk reser sig ur sina gravar, borstar av sig och börjar leva igen.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi kan ju i alla fall hoppas att man bygger upp beredskapslager för framtida pandemier samt att Sverige bygger upp en egen vaccinfabrik som Björn Olsen förespråkade 2013:

"Björn Olsen har i många år drivit frågan om att Sverige istället för att sluta avtal med läkemedelsindustrin borde starta en egen vaccinfabrik.

– Det kommer bli en huggsexa om vaccin ifall en allvarlig pandemi bryter ut. Då vore det bra om Sverige kunde producera sitt eget vaccin till befolkningen och kanske till och med exportera eller ge bort doser till u-länder, säger Björn Olsen.
”Politisk fråga i slutändan”

Men Anders Tegnell anser inte att en svensk vaccinfabrik är en realistisk idé. Frågan har redan utretts tre gånger i Sverige med samma slutsats.

– Det är för svårt att tillverka influensavaccin. Det är i första hand de stora läkemedelsföretagen som kan hålla igång en sådan produktion."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass

Tegnell är alltid så negativt. Enligt honom är det ingen idé att göra någonting av det någon annan gör eller föreslår. Bara hans egna idéer är rätt hur galna dom än är.

Helt bisarrt allt som försiggår i Sverige i dessa dagar.
Citera
2020-06-01, 22:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag var otydlig. Det jag ville skriva var det finns indikationer på att coronaviruset kan ge permanenta lever och hjärtskador.

Ok, fair enough. Vi får hoppas att det inte är fallet.
Citera
2020-06-01, 22:57
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
I Danmark och Finland spås en 10%ig nedgång i BNP, jämfört med 5% i Sverige. Danskarna och finnarna kommer att få betala för deras idiotiska lockdown några år framöver, var så säker på det.

Att deras BNP kan gå ned nu mer än Sveriges är rimligt. Däremot är det inte säkert att Sverige kommer att ha en bättre BNP tillväxt i höst eller nästa år på grund av Sveriges "lösningar" på pandemin.
Citera
2020-06-01, 22:58
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det som antagligen kommer hända är att fler yngre, dvs de under 80 kommer att drabbas. Folk sänker garden. Det är fullt på stormarknader, uteserveringar och i kollektivtrafik. Det ställs krav på att publikrestriktioner ska lyftas. I höst öppnar gymnasieskolor och universitet. Det finns gogrund för en perfekt storm.

Det man också ska komma ihåg är att Sverige med nöd och näppe lyckats skramla ihop knappt 1000 IVA platser på över 10 miljoner invånare. Skillnaden mellan när det nästan går att möta vårdbehovet och när det inte alls går är egentligen mycket liten.

Vet inte om du varit i full isolering men vi har haft full tryck på uteserveringar, stormarknader och köpcentrum i 2 månader.
Citera
2020-06-01, 22:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Hur kan man vara så korkad att man tror på dessa idiotiska uttalanden? Svenska turister kom hem med smittan, men om det kommer utländska turister till Sverige så tar de inte med sig någon smitta.

Sen är ju hotell, vandrarhem, krogar, museum etc absolut inte sociala omgivningar enligt idioten. Känns skönt att man inte betalar skatt mer i detta land sedan 3 veckor.

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, säger att utländska turister som blir sjuka i Sverige ska få vård här. Ändå ser han inget problem med resorna.

– Ur smittskyddssynpunkt , nej.

Varför inte?

Det gäller att komma ihåg vad vi lärde oss i början av pandemin i Sverige, att det är inte turister som kommer hit som sprider smittan utan personer som varit utomlands och sedan sprider den när man kommer hem. Det är då man hamnar i en social omgivning som gör att man kan sprida smittan vidare.

Men blir det inte konstigt att uppmana svenskar att inte resa långt och samtidigt tillåta utländska turister att komma hit?

– Jag förstår kommunikationsproblemet. Att man känner att det är orättvist och så vidare

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPL6Ap/anders-tegnell-forstar-att-man-tycker-det-ar-orattvist

Hur kan Anders Tegnell påstå att utländska besökare i Sverige inte är ett problem ur smittskyddssynpunkt? Anders Tegnell förklarar samtidigt att det finns risk att besökarna tar med sig smittan. Är inte det ett problem ur smittskyddssynvinkel? Vill Anders Tegnell medverka till att sprida smitta till andra länder?

Att svenskar inte får åka till andra länder, medan utlänningar får åka till Sverige, är orättvist. Det är orättvist mot besökarnas hemländer, eftersom dessa länder riskerar att få in smitta från Sverige.
Citera
2020-06-01, 22:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Läs på vad Aristoteles sa om döden så får du se hur illa det rimmar med att unga individer är livrädda för covid19.

Om du har varit ute i centrala Stockholm de senaste dagarna så märker du att inga unga fruktar COVID-19!

Lägg av!
Citera
2020-06-01, 23:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju trevligt att du lägger gränsen för yngre vid 79.

Om det finns grogrund beror helt och hållet på virusets aktivitet. Jag brukar påminna om att det mycket svårare viruset H2N2 som tog fem miljoner människors liv 1957-58 försvann puts väck helt plötsligt.

Det här är ju ett problem som funnits länge och som gjort att 4000 personer varje år dött i onödan de senaste 25 åren.

I jämförelse med de som är 80+ är faktiskt de som är 79 faktiskt yngre ja.

Brister har funnits inom svensk sjukvård mycket länge. Att besöka en akutmottagning i Stockholm är oftast inte någon angenäm upplevelse. Redan innan Corona har patienter fått vänta ett halvt dygn på att ens bli undersökta. På SÖS har det varit återkommande sk stabslägen. Nu under Corona har bristerna inom sjukvården blivit övertydliga. Efter pandemin tror jag faktiskt att politikerna kommer slåss om att överträffa varandra för att stärka sjukvården. Det om något lär vara något gott som kommer ur denna pandemi.
Citera
2020-06-01, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Om du har varit ute i centrala Stockholm de senaste dagarna så märker du att inga unga fruktar COVID-19!

Lägg av!

Unga i covid sammanhang är under 60. Dessutom pratar jag om mänskligheten i stort, inte bara svenskar. Såg häromdagen en kvinna, förmodligen iransk, handla med papperslapp runt munnen
och sjukhushandskar på Ica. Hon såg ut och vara runt 40. Det hade Aristoteles skrattat åt.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-06-01 kl. 23:03.
Citera
2020-06-01, 23:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Då stämmer din bild inte överens med verkligheten, tyvärr. Det har varit smockat i storstäderna i stort sett varje solig dag under våren.

Kan tänka mig att det förekommer lokala variationer. Alldeles oavsett låter det som vi är överens om att fler och fler människor sänker garden och tillämpningen av den sociala distanseringen. Jag bor lite utanför Stockholm, men pendlingsavstånd. I början av det nationella nödläget var infartsparkeringarna i stort sett tomma. Vanligen är de fyllda redan kl 7 på morgonen. Nu är de fyllda uppskattningsvis till 3/4 av sin kapacitet. Detta trots SL:s uppmaning att endast de med samhällsviktiga jobb ska resa med SL. Vad som är samhällsviktigt finns det nog lite olika definitioner på. Själv jobbar jag hemma och det gör alla mina arbetskamrater också. Det fungerar riktigt bra.
Citera
2020-06-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur kan Anders Tegnell påstå att utländska besökare i Sverige inte är ett problem ur smittskyddssynpunkt? Anders Tegnell förklarar samtidigt att det finns risk att besökarna tar med sig smittan. Är inte det ett problem ur smittskyddssynvinkel? Vill Anders Tegnell medverka till att sprida smitta till andra länder?

Att svenskar inte får åka till andra länder, medan utlänningar får åka till Sverige, är orättvist. Det är orättvist mot besökarnas hemländer, eftersom dessa länder riskerar att få in smitta från Sverige.

total härdsmälta, hur man än vrider och vänder på hans argument får man inte ihop det.....sunt förnuft? Det mest överskattade fenomen i denna kris.....
Citera
2020-06-01, 23:09
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är ytterst märkligt att man 6 månader efter viruset existerat redan kan fastslå i kliniska studier att covid kan orsaka permanenta skador på organ.
Ok, fint
Tillbaka till din tolkning. Om det finns ett förhållande mellan positivt testade antikroppar i blodet och de som har utvecklat antikroppar i näsan då går det lätt att räkna fram antalet.
Jag ser inget förhållande i rapporten, gör du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in