2020-06-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Två saker:

1) Oavsett hur duktiga Audis eller BMW´s ingenjörer är så reagerar en bil olika beroende på last, däck,hjulupphängningens skick, mm. mm. Slutsats här: bilen var mer svår att hantera i farten, som tydligen var runt 150-160 km/tim. Vilket är stor skillnad på 70-90 som antagligen är den hastighet man konstruerar bilen att klara (gissning här, men tippa att de inte testar i 150 i varje fall...)

2) Du glömmer det viktigaste: vad som sitter mellan ratt och förarstol. Största orsaken är brist på ryggmärgsreflex, när bilen börjar bete sig annorlunda än vid 70 km/tim.
Då behövs träning. Jag tycker alla som tar nytt körkort behöver köra minst 3 Folk-racetävlingar. Då kanske reflexen hamnar där den ska, nämligen i ryggmärgen.

1. Antar att du inte speciellt mycket koll på vad Audi/Bmw's ingenjörer har för bakgrund och mycket tester som gör vid lansering av bilmodeller.
Finns inget som säger att de krockat 150-160 km/h, filmen som visat tidigare visar inte olyckstillfället och därmed kan inga säga vilken hastighet som de hade vid krocktillfället.
Tro mig, det räcker med 50 km/h för att totalkrascha en bil, vid 30 km/h så har du en totalsträcka på 13 meter och vid 90 km/h så rullar du 25 m per sekund.

2. Föreslår att du läser mitt inlägg på nytt eftersom jag skrev i mitt inlägg Så begränsningen finns inte i bilen utan hos personen bakom ratten. Det sistnämnda håller jag med om.
Citera
2020-06-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killeisthlm
Solen i ögonen?
03:00?
Ingen midnattssol.

Solen gick upp ca 03:10 den natten. Duh
Citera
2020-06-01, 18:13
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
Så otroligt tragiskt med barn som dör!

Ni som snackar skit om ungarna som dött, hur dom beter sig, är klädda osv kan dra åt helvete!
Det är småungar som lever ungdomslivet, ni var inte bättre själva. Ni borde fatta bättre i vuxen ålder än att skriva respektlös smörja i tråden om en fruktansvärd olycka. Skäms!

Men fattar du verkligen inte att det otroligt tragiska att 4 ungdomar har dött, en till kanske är på väg och den sjätte kan ha fått men för livet om det vill sig illa, beror just på att en av dem själv orsakat olyckan genom vårdslöshet?

Det var ingen yttre ond kraft som drabbade dem, varken nedslag från gud eller utbrott av naturkatastrof: föraren körde åt helvete för fort.

Sedan är det helt uppenbart, när man är dubbelt så gammal som de är, att de fortfarande var långt ifrån vuxna och med inte fullt utvecklade hjärnor - det är inget hån mot dem, det är hjärnforskning. Konsekvenstänkande, ansvarsförmåga et c är inte fullt utvecklat i den åldern. Jag körde själv över 150 på autobahn i den åldern. Bara något år sedan var jag tillräckligt mogen för att fatta det dumdristiga i det.
Dock finns det ändå 18-åringar som fattar det idiotiska i att köra 150 på landsväg och inte skulle utsätta sig själv, kamrater och totalt oskyldiga medtrafikanter för den risken.
Hon gjorde ett fatalt felbeslut, säkert på grund av att hon fortfarande är en tonåring.
Men en bidragande faktor till att unga fortsätter att göra det kan ju vara vuxna som menar att de var totalt oskyldiga, lägger man skuld på föraren är man hemsk och empatistörd, var man inte ute och körde i 150 som tonåring var alternativet att man satt hemma i rutig kostym och höll mamma och pappa i handen (som någon jeppe skrev).
Hur kan man som vuxen fortfarande ha den barnsliga världsbilden, det är helt beyond me. Ert budskap till ungdomar är att de som inte är totalt ansvarslösa är töntiga fånar och att köra i 150 är inte det som framkallar olyckan, det var det bara oturen som gjorde.

Edit: och sen är det föraren som har ansvaret, inte 16-åringarna som avled.
Citera
2020-06-01, 18:19
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Ni som lipar över det FRUKTANSVÄRDA i att en tjej kör i 150 på en kurvig länsväg - är ni blinda eller?
På filmen där hon kör i 150 är vägen RAK. Vad vet ni om hastigheten vid tillfället för själva olyckan?
Kör ni själva exakt lika fort på kurviga landsvägar som på t.ex motorvägar?
Och detta tjat om hur hon håller i ratten... håller ni tio i två från det att ni backar ut bilen ur garaget tills dess att ni parkerar igen eller?? Vem växlar åt er? Vem sköter GPS, musiken, AC:n osv? För ni TAR VÄL INTE ENA HANDEN FRÅN RATTEN???

Man kan ju alltid uppskatta hastigheten genom att se på bromsspåren och bromssträckan.

Citera
2020-06-01, 18:20
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Upp till 2 år och om det räknas som grovt upp till 6 år.

Nej. Föraren kommer inte få något fängelsestraff.
Citera
2020-06-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angestmannen
Polisen säger att det är oklart vem som körde bilen, låter märkligt eftersom alla var antingen svårt skadade eller döda så de lär knappast varit utanför bilen och vandrat.

Citat:
Ursprungligen postat av MimmiLinans
Solen gick upp ca 03:10 den natten. Duh

Och larmet inkom 0314.
Olyckan har hänt innan det.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Först så har vi en oerfaren förare som tittar framåt på vägen lite för kort så att säga, detta är ett mycket vanligt fel man gör som färsk bakom ratten, detta resulterar i att bl.a kurvor kommer som en "överraskning", oftast så hinner man med att parera i sista stund och allt går bra.
Helt riktigt. Avsökningsområde. Erfarna bilförare har ett längre och bredare avsökningsområde, är bra på att uppmärksamma rörliga föremål, röra blicken och titta långt framför bilen.

Oerfarna har oftast ett för kort och för smalt avsökningsområde och tenderar att fastna med blicken på fasta föremål längs vägen som vägkanten och mitträcke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islamcultofdeath
Det är så här man missbrukar statistik. Man exkluderar variabler för att försöka vinna poäng. Du kan inte bara slänga ur dig det där utan att få med hela bilden, det är värdelös info.

Om vi leker med tanken att av alla som har körkort i sverige så är 99% män och 1% kvinnor och då blir 85% helt plötsligt en superbra siffra för män, och usel för kvinnor. Förstår du?

Det som du gör här är som MSM gör för att mörka siffror och ge en felaktig bild av statistik och verkligheten.
Kan du förklara vad som är fel i statestiken?
Om det nu vore som du beskrev med att bara 1% av alla unga kvinnor har körkort och säg 50% av alla unga män har det och kvinnor stod för 15% av alla olyckor där föraren är en kvinna med körkort så skulle det vara dåligt för kvinnor.

Men nu är inte så fallet.
https://sites.jmk.su.se/laget/1848-rekordmanga-unga-tog-korkort-2018
Eller tror du ärligt talat att man mörkar att kvinnor tar körkort?
Att de sedan presterar bättre i teorin är heller ingen överraskning då kvinnor presterar bättre i skolan.
Att det sedan är så är en annan diskussion men det beror helt klart på att dagens flum skola inte är anpassad för pojkar som behöver ordning och reda samt mer fysiskt aktivitet i skolan.

Män är överrepresenterade när det gäller fortkörning, fyllekörning/narkotika, olovligt körning osv.
90% av de som sitter i fängelse är män.
Män är av naturen mer risktagande och aggressivare.
Därav har vi fler karriärister, företagare, farliga jobb, chefer mm som är män.

Vi har även fler män som är duktiga motorförare.
Det finns två sidor av myntet när det gäller mäns biologi.
Vi gör många stordåd samtidigt som vi är destruktiva.
Citera
2020-06-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Två saker:

1) Oavsett hur duktiga Audis eller BMW´s ingenjörer är så reagerar en bil olika beroende på last, däck,hjulupphängningens skick, mm. mm. Slutsats här: bilen var mer svår att hantera i farten, som tydligen var runt 150-160 km/tim. Vilket är stor skillnad på 70-90 som antagligen är den hastighet man konstruerar bilen att klara (gissning här, men tippa att de inte testar i 150 i varje fall...)

2) Du glömmer det viktigaste: vad som sitter mellan ratt och förarstol. Största orsaken är brist på ryggmärgsreflex, när bilen börjar bete sig annorlunda än vid 70 km/tim.
Då behövs träning. Jag tycker alla som tar nytt körkort behöver köra minst 3 Folk-racetävlingar. Då kanske reflexen hamnar där den ska, nämligen i ryggmärgen.

Du har inte en jävla aning om hur bliar konstrueras och vad de ska klara! Varför i helvete sitter man å gissar när man inte har en susning?
Citera
2020-06-01, 18:37
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Tack för Ditt försök! Och den bilden har jag sett femtioelva gånger. men VAR är det...? Ifrån denna bild kan i varje fall inte jag komma ur street-view. Ska jag klicka på någon av pilarna och förflytta mig 25 meter i taget några mil tills jag når en skylt på ett by- eller stadsnamn, så jag vet var jag befinner mig och kan kolla från satellit hur omgivningen ser ut...? Ta nu inte detta som otacksamhet, men jag har fortfarande inte en susning om var denna tragedi skett i geografin!

på en dator kan du gå ur, om du inte har det så är det en bit söderut från ett ställe som heter sörfors och något som heter lucksta if ligger på samma väg också. malstabodarna är för långt söder.
Citera
2020-06-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Straffet föraren får är en livstidsdom genom att behöva leva med att ha kört ihjäl 4 av sina kompisar, om ni inte tycker det är tillräckligt vet jag inte vad ni är för ena människor. Föraren kommer behöva all hjälp hon kan få för att få ett fortsatt drägligt liv efter detta (den psykiska påfrestningen kommer vara enorm och nästintill ohållbar) Inte någon anonym mob som ska jaga ihjäl flickstackarn!!

Tror det var 2011, så omkom 2 eller 3 tjejer i Bollebygd efter en frontalkrock pga blixthalka. Tjejen som körde överlevde men valde att avsluta sitt liv några år senare. Så tragiskt så det finns inte.
Citera
2020-06-01, 18:41
Medlem
Cedderiks avatar
Så jäkla trött på alla bilnördar som måste dissekera varenda bilmodell efter dödsolyckor här, likadant med den i Göteborg i februari, kan ni inte ha en egen tråd för det?!
Uppenbarligen var det initialt sagt 5 i bilen om man läser polisens larmrapport så det stämmer kanske att en av dom (killarna?) hittades först senare i vattnet.
Jag undrar fortfarande vart tjejerna kom ifrån, vilken ort alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in