2020-06-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoffeJ
Läste precis om ”Rebecca 22” som intervjuades när hon tände ljus på olycksplatsen.
Hon kände dock inte de inblandade!?!

Är det vanligt att folk åker runt och tänder ljus på random dödsolyckor?

Jag tror att det är vanligt ja, och betraktas som ursäkta uttrycket "Döds-coolt"... Du förstår, man känner sig så GOOOOD då, och kan hantera lite av sin egen döds-ångest. Speciellt om man kan klämma fram en liten tår för att visa sin solidaritet med de anhöriga. Man får börja utbildningen på en kyrkogård vilken som, lägga blommor på en random grav, och gråta där, gärna när andra ser det. Och frågar de om man kände liket kan man bara hulka och dra förorättad därifrån - och då får man garanterat en liten kick. Förr kallades dessa begravnings-hyenor, då de dök upp på begravningar för folk de inte kände, och flöt med strömmen och fick gratis mat på samkvämet, medan alla anhöriga undrade vem fasen den personen var. Jag är i branschen och har varit med om detta.
Numera ska ju alla dra till olycksplatserna, och kan inte lugna sig tills begravningen, så då får väl dessa hyenor försöka leva ut sina ambitioner där, och kanske använda sina erfarenheter därifrån om det blir något samkväm... (" Oooh, det var så FIINT där ute vid bron! Alla blommorna! Alla ljusen!! *snyft* Och jag blev så rörd...!"
Eller kan man skriva här och reagera på hur folk här skriver, hur dessa fina ungdomar nu gått hädan, och kärlek och handhjärtan till alla anhöriga, och skäms ni andra vars ögon inte tåras av detta...!
Typ så... (ursäkta att jag är luttrad...)
Citera
2020-06-01, 17:51
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Oerhört tragiskt. Mina tankar till alla föräldrar.

Köper man idag en fyrhjuling att åka runt med på gården, kanske samla in lite virke, eller köra ut lite hö, så finns det en nyckel man kan vrida om och ta ur, som begränsar toppfarten.

Hur svårt kan det vara att låta första 7-8 åren som bilförare, vara en prövotid med begränsad hastighet.

Finns det ens någon bilutlånare/förälder som inte tycker exv 90 är en bra toppfart för en bil som körs av ungdomar?

Börja ställ krav på biltillverkare, för dessa verkar skita fullständigt i att ungdomar kör ihjäl sig.

Så det finns alltså inte folk som haft körkort i 10 år eller mer som är en kass förare? det är som att sätta åldersgränsen vid 30 för att besöka krogen/handla på systemet då man är under 30 så beter man sig som ett svin när man dricker. Din teori håller inte för fem öre
Citera
2020-06-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Du har rätt. Alla bilar är stabila även om det är 60 kg mer i baksätet - i upp till 90 - 100 km/tim möjligen.

Men kör i 150 km/tim så handlar det om fysiklagar och inte bilmodeller. Om hon behövde väja för någonting, vilket förmodligen var utlösande orsak, blev det troligen omöjligt att häva bilens krängning.

Om du vet hur en VW bubbla med svansmotor uppförde sig, så förstår du.

Nja, på en A4 av aktuell modell så kan du ha lasta upp till 410 kg och räknar du på 6 personer så innebär det en snittvikt på drygt 68 kg per skalle och väldigt få 16-18 åriga tjejer och killar väger mera än så, ser man speciellt bilderna som visade sig tidigare så tror jag att få av dessa personer kommer i närheten av dessa vikter.

Så visst rör det om fysiklagar, men är ganska säker att Audis ingenjörer inte rekommenderar något som de inte kan backa upp, snarare så finns det säkerligen några ytterligare kilon som kan lassa på utan problem.

Bra koll på svansmotor, både kört bubbla (Aircoolers i Västerås) samt ägt några 911r och vet hur de agerar i olika situationer.

Har ju ägt 1st S4, 2st S7, 1st A5 SB, 1st RS5, 1st RS6 samt farsan nya A3:an som han köpte för någon månad. Utöver detta så har jag tillgång till många Audibilar i mitt jobb och har bra koll på hur deras modeller fungerar med och utan Quattro. Så begränsningen finns inte i bilen utan hos personen bakom ratten.

Men som sagt, utan att gå händelserna i förväg så får polisutredningen visa bakomliggande orsak, väldigt tråkigt för anhöriga att behöva begrava sina barn.
Citera
2020-06-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Svart bromsspår i asfalten och sen spår ner i diket på bilden i Aftonbladet. För hög hastighet helt klart. Och kunde inte vägen tydligen.
Kan vara att man väjt för vilt på vägen. Du vet lika lite som jag om det.
Citera
2020-06-01, 17:54
Medlem
lighten-ups avatar
Man ser ju i videon som har länkats i tråden att det är regn när de är ute och kör. Var det regnigt och blött på olycksplatsen? I så fall är ju det en orsak till att man troligen sladdat av vägen.
Senast redigerad av lighten-up 2020-06-01 kl. 17:58.
Citera
2020-06-01, 17:57
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islamcultofdeath
Det är så här man missbrukar statistik. Man exkluderar variabler för att försöka vinna poäng. Du kan inte bara slänga ur dig det där utan att få med hela bilden, det är värdelös info.

Om vi leker med tanken att av alla som har körkort i sverige så är 99% män och 1% kvinnor och då blir 85% helt plötsligt en superbra siffra för män, och usel för kvinnor. Förstår du?

Det som du gör här är som MSM gör för att mörka siffror och ge en felaktig bild av statistik och verkligheten.

Du kan fortsätta hävda att kvinnor är sämre än män, men all forskning visar hur fruktansvärt mycket män, särskilt under 30, är överrepresenterade i våld och olyckor, och inte bara när motorfordon är inblandade.

Försök att förstå att det är obestridbar fakta.
Citera
2020-06-01, 18:00
Medlem
56ks avatar
Den där vägen är tvåfilig med vägmarkering, jag trodde det var en smal landsväg där man måste slicka krondiket när man möter en lastbil. Den där vägen är säkert god för 150km/t på sina ställen om man kan vägen, och när man inte kan vägen så dör 4 personer och 2 allvarligt skadade.
Citera
2020-06-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos-Locos
Nja, på en A4 av aktuell modell så kan du ha lasta upp till 410 kg och räknar du på 6 personer så innebär det en snittvikt på drygt 68 kg per skalle och väldigt få 16-18 åriga tjejer och killar väger mera än så, ser man speciellt bilderna som visade sig tidigare så tror jag att få av dessa personer kommer i närheten av dessa vikter.

Så visst rör det om fysiklagar, men är ganska säker att Audis ingenjörer inte rekommenderar något som de inte kan backa upp, snarare så finns det säkerligen några ytterligare kilon som kan lassa på utan problem.

Bra koll på svansmotor, både kört bubbla (Aircoolers i Västerås) samt ägt några 911r och vet hur de agerar i olika situationer.

Har ju ägt 1st S4, 2st S7, 1st A5 SB, 1st RS5, 1st RS6 samt farsan nya A3:an som han köpte för någon månad. Utöver detta så har jag tillgång till många Audibilar i mitt jobb och har bra koll på hur deras modeller fungerar med och utan Quattro. Så begränsningen finns inte i bilen utan hos personen bakom ratten.

Men som sagt, utan att gå händelserna i förväg så får polisutredningen visa bakomliggande orsak, väldigt tråkigt för anhöriga att behöva begrava sina barn.

Två saker:

1) Oavsett hur duktiga Audis eller BMW´s ingenjörer är så reagerar en bil olika beroende på last, däck,hjulupphängningens skick, mm. mm. Slutsats här: bilen var mer svår att hantera i farten, som tydligen var runt 150-160 km/tim. Vilket är stor skillnad på 70-90 som antagligen är den hastighet man konstruerar bilen att klara (gissning här, men tippa att de inte testar i 150 i varje fall...)

2) Du glömmer det viktigaste: vad som sitter mellan ratt och förarstol. Största orsaken är brist på ryggmärgsreflex, när bilen börjar bete sig annorlunda än vid 70 km/tim.
Då behövs träning. Jag tycker alla som tar nytt körkort behöver köra minst 3 Folk-racetävlingar. Då kanske reflexen hamnar där den ska, nämligen i ryggmärgen.
Citera
2020-06-01, 18:03
Medlem
Citat:
Om det var tävling lär ju de i den andra bilen vara rädda nu och hålla tyst.
Ja ... men då borde ju de varit de som larmade ?
Citera
2020-06-01, 18:06
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Man ser ju i videon som har länkats i tråden att det är regn när de är ute och kör. Var det regnigt och blött på olycksplatsen? I så fall är ju det en orsak till att man troligen sladdat av vägen.

Kan du länka videon, lite framåt i tråden, den är så lång, tack i förskott..

Edit/ jag hittade videon

https://gofile.io/d/phoiK1
Senast redigerad av welcometoreality 2020-06-01 kl. 18:09.
Citera
2020-06-01, 18:07
Medlem
Citat:
Vägen är ju nästan rak, konstigt att hon körde av av just där?
Man ser på spåren i diket att bilen ganska långsamt gått ner i diket på höger sida.

Rak???
Är en kurva precis innan.
Kolla google maps i länkarna i tråden.
Citera
2020-06-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det pratades om att de hade solen i ögonen där. Det stämmer med väderstrecket i alla fall.

Solen i ögonen?
03:00?
Ingen midnattssol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in