2020-06-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Därför att det ofta är problem att få till en längre laglig uthyrning. Fastighetsbolagen har blivit mer uppmärksamma på det här.

Det är inte fastighetsbolagen som bestämmer över BR.
Citera
2020-06-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Det är många som spekulerar kring bostadspriser. 15-20 % under vilken tidsspann? Om man ser till senaste månaderna har priserna rört sit mycket marginellt.

Finns ingen anledning till varför det inte skulle bara rört sig marginellt när vi har över en halv miljon betalda på permittering. Men när de slutar permitteras, då blir det en annan sak.
Då kommer varslen.

Sedan må arbetslöshet ha lite korrelationen med priserna dock är det ekonomiska läget i Sverige hemskt. Så att påstå att priserna kommer gå upp när det t.om är uteblivna lönehöjningar tillsvidare låter lite naivt

Det här kommer ta ett tag, och det är helt ok.
Citera
2020-06-01, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nu börjar varslen komma:

https://svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-planerar-omfattande-uppsagningar

Högre arbetslöshet borde ju betyda lägre bostadsprider. Vi får se.

Arbetsförmedlingen rapporterar de lägsta varslen sedan corona startade. Ett enskilt exempel gör ingen sommar.

https://www.di.se/live/arbetsformedlingen-lagsta-varselnivan-sedan-krisens-borjan/
Citera
2020-06-01, 12:53
Medlem
Blir det halverade bostadspriser så är det guldläge för unga som ska köpa första boendet. Vi var inte unga -93 men vi köpte en nyproducerad bostadsrätt som man i princip SLÄNGDE efter oss och vi hade avgiftsreducering i TRE år. Idag fattar man det inte nästan. Här i Sundsvall byggs mkt nu och ungdomarna får hålla tummarna. Jag bor fortfarande i min BR från 93 och flyttar inte förrän jag blir utburen i liksäck (eller hur man nu transporteras ut när man dött hemma:-))
Citera
2020-06-01, 12:54
Avslutad
Citat:
Därför att det ofta är problem att få till en längre laglig uthyrning. Fastighetsbolagen har blivit mer uppmärksamma på det här.

Vad har fastighetsbolagen med det att göra förresten?
Citera
2020-06-01, 15:03
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Blir det halverade bostadspriser så är det guldläge för unga som ska köpa första boendet. Vi var inte unga -93 men vi köpte en nyproducerad bostadsrätt som man i princip SLÄNGDE efter oss och vi hade avgiftsreducering i TRE år. Idag fattar man det inte nästan. Här i Sundsvall byggs mkt nu och ungdomarna får hålla tummarna. Jag bor fortfarande i min BR från 93 och flyttar inte förrän jag blir utburen i liksäck (eller hur man nu transporteras ut när man dött hemma:-))

Man brukar bli utburen på bår, under ett täcke med fötterna före!

Grattis till ett bra boende.

LL
Citera
2020-06-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Man brukar bli utburen på bår, under ett täcke med fötterna före!

Grattis till ett bra boende.

LL
"På bår med täcke och fötterna före"? Okej då vet jag. Min äldre bror dog i mars hemma av cancer och jag har tänkt många tankar kring vad man gör med en sådan kropp. Frun och äldsta dottern var där men jag vill ju inte fråga.
Citera
2020-06-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad har fastighetsbolagen med det att göra förresten?
De äger bestånden av HR för vad jag förstod så var det en HR det gällde.
Citera
2020-06-01, 15:26
Avslutad
Citat:
De äger bestånden av HR för vad jag förstod så var det en HR det gällde.

Nej han köper BR. Hyr ut sin BR och bor kvar i sin HR eller byter till en större HR. BRen kanske ger en kostnad på 4000 i mån. En HR i innerstan a 60 kvm går att hitta runt 6000. BRen kan utan problem hyras ut för 15 000. Alltså går användaren 5000 sek plus i mån netto.

Bara att tacka staten som upplåter hyra med reglerat pris så att användaren kan tjäna cash på någon annan.
Citera
2020-06-01, 15:57
Medlem
Herr Vrånglunds avatar
Citat:
Arbetsförmedlingen rapporterar de lägsta varslen sedan corona startade. Ett enskilt exempel gör ingen sommar.

https://www.di.se/live/arbetsformedlingen-lagsta-varselnivan-sedan-krisens-borjan/

Visserligen. Men varslen inom (export)industrin är på sikt mycket allvarligare än t.ex. varsel inom restaurang och hotell, resor och tjänster.
Citera
2020-06-01, 17:05
Medlem
Citat:
Nej han köper BR. Hyr ut sin BR och bor kvar i sin HR eller byter till en större HR. BRen kanske ger en kostnad på 4000 i mån. En HR i innerstan a 60 kvm går att hitta runt 6000. BRen kan utan problem hyras ut för 15 000. Alltså går användaren 5000 sek plus i mån netto.

Bara att tacka staten som upplåter hyra med reglerat pris så att användaren kan tjäna cash på någon annan.
Visst, men då måste han också leta upp en BR-föreningen som tillåter det eller åtminstone inte bryr sig nämnvärt om hur det sköts. Min egen tillåter bara korttidsuthyrning och de håller stenkoll på vilka som bor i lägenheterna.
Citera
2020-06-01, 17:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TH3KNIFE
Helt enig. Köp en BR men hyr ut den för ekonomisk vinning och fortsätt ockupera din HR på bekostnad av en stackars nyanländ med familj som annars hade kunnat bo i den. Somna sedan varje natt gott med vetskapen om att du är ett kapitalistiskt svin som nog kommer få knacka tröstlöst på pärleporten den dag det är dags
Kapitalistens köp leder till att producenter får loss intäkter och kan bygga en ny bostad.
Det är positivt (så länge fler bostäder efterfrågas). Fler får sig då bostad.

Kapitalism är bra. Vi borde ha fler kapitalister. Och mer vinster. Då stiger vår levnadsstandard och vi kan efterfråga fler och större bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in