Citat:
Ursprungligen postat av
AllanBalle
Läst hela tråden o ser att många lägger "skulden" på föraren m.m. Sen "satt de bältade eller ej...?"
Seriöst, kan vi inte bara enas om "force majour"? Det var en jävligt tragisk grej med ingen skyldig (ser att någon spekulerar i självmord...seriöst...ta av foliehatten)
Det har hänt denna typen olyckor förr och kommer hända igen tyvärr.
Mina kondeloanser till anhöriga
Force majeur är t ex naturkatastrofer. Kör man 150 på en 70-väg är det inte force majeur. Det är en olycka som väntar på att hända, vållad av ett beslut tagen av en tonårig hjärna vara sinne för ansvar och konsekvenstänkande inte har mognat ännu. Har många andra tonåringar gjort samma sak? Ja, och många har också avlidit på grund av det.
Felet är högst troligen förarens. (Hon kan ha väjt för en älg i lägre hastighet, men bildbevis finns på att hon tidigare körde i 150.) Att hon om några år, med större mognad, säkert inte skulle ha upprepat samma sak är en annan sak... Å andra sidan, många här inne verkar totalt befriade från vett och ansvar och omsorg om sitt, sina kamraters och helt oskyldiga medtrafikanters liv och skyller på ”otur” och ”force majeur” när någon som nybliven körkortsägare (givet hennes ålder) med bara några fingrar på ena handen styr ratten i bilen som forsar fram i 150 på en landsväg.
Och jo, jag har större förståelse för detta barns (som jag anser henne vara, liksom andra 18-19-åringar) omogna beslut (givet vad forskarna säger om hjärnans utveckling) än vuxna människor som dillar om att inget ansvar låg på föraren. Ansvaret var hennes. Tyvärr var hon inte moget det och det kommer förfölja henne, hennes familj, pojkarna och deras familjer för resten av deras liv.
Jag säger det igen: Må de vila i frid och må familj och alla andra som älskar dem få det stöd de behöver, så länge de behöver.