2020-06-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrank11
Efter att sett bilderna i st så ser jag inget vatten. Förstår inte riktigt vart de skulle ha hittat en av killarna vattnet

Det är ju vatten under "bron" där räckena är.
Citera
2020-06-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
https://bildix.mmcloud.se/bildix/api...it=crop&w=1200

Var är svängen som vissa pratar om?

50m innan.
Citera
2020-06-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrank11
Efter att sett bilderna i st så ser jag inget vatten. Förstår inte riktigt vart de skulle ha hittat en av killarna vattnet

Det går en bäck under bron.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllanBalle
Läst hela tråden o ser att många lägger "skulden" på föraren m.m. Sen "satt de bältade eller ej...?"

Hon var säkert trött, inte 100% koncentrerad o skar av vägen, fan vet. Låt henne vara i lugn o ro, kan lova att överlever hon får hon nog ändå ett helvete med sina egen ångest.

Seriöst, kan vi inte bara enas om "force majour"? Det var en jävligt tragisk grej med ingen skyldig (ser att någon spekulerar i självmord...seriöst...ta av foliehatten)

Det har hänt denna typen olyckor förr och kommer hända igen tyvärr.

Mina kondeloanser till anhöriga

Ja, detta är verkligen en tragisk händelse. Men jag vet inte om du sett den Snapchat film som finns i denna tråd. Då är det upp mot 150 blås som gäller. I de hastigheterna finns det 0 utrymme för misstag. Minsta lilla och det är rökt. Då är det inte "force majour" utan rent vansinne speciellt när man har ansvar för medpassagerare och andra trafikanter.

Jag hoppas att de som överlever kan återfå något så när normala liv, detta kommer bli ett helvete att ta sig ur.
Citera
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Läst hela tråden o ser att många lägger "skulden" på föraren m.m. Sen "satt de bältade eller ej...?"

Seriöst, kan vi inte bara enas om "force majour"? Det var en jävligt tragisk grej med ingen skyldig (ser att någon spekulerar i självmord...seriöst...ta av foliehatten)

Force majeur är t ex naturkatastrofer. Kör man 150 på en 70-väg är det inte force majeur. Det är en olycka som väntar på att hända, vållad av ett beslut tagen av en tonårig hjärna vara sinne för ansvar och konsekvenstänkande inte har mognat ännu. Har många andra tonåringar gjort samma sak? Ja, och många har också avlidit på grund av det.
Felet är högst troligen förarens. (Hon kan ha väjt för en älg i lägre hastighet, men bildbevis finns på att hon tidigare körde i 150.) Att hon om några år, med större mognad, säkert inte skulle ha upprepat samma sak är en annan sak... Å andra sidan, många här inne verkar totalt befriade från vett och ansvar och omsorg om sitt, sina kamraters och helt oskyldiga medtrafikanters liv och skyller på ”otur” och ”force majeur” när någon som nybliven körkortsägare (givet hennes ålder) med bara några fingrar på ena handen styr ratten i bilen som forsar fram i 150 på en landsväg.

Och jo, jag har större förståelse för detta barns (som jag anser henne vara, liksom andra 18-19-åringar) omogna beslut (givet vad forskarna säger om hjärnans utveckling) än vuxna människor som dillar om att inget ansvar låg på föraren. Ansvaret var hennes. Tyvärr var hon inte moget det och det kommer förfölja henne, hennes familj, pojkarna och deras familjer för resten av deras liv.

Jag säger det igen: Må de vila i frid och må familj och alla andra som älskar dem få det stöd de behöver, så länge de behöver.
Citera
2020-06-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Varför skulle vi enas om "force majeur"? Det brukar man inte göra vid trafikolyckor. Man utreder olyckan och tar reda på om föraren har varit oaktsam eller begått ett brott.

Det är inte svårt att föreställa sig hur jobbigt detta är för alla anhöriga men man kan inte sopa det under mattan bara för att det är jobbigt eller tragiskt.

Herregud, ordbajsare där.

Jag satte force majour inom "" för att visa att jag menar att det skylls otur o omständigheter utom någons makt. Visst, skolpoliser som du o andra är säkert ivriga att hänga någon o hitta en orsak men kan man inte "nöja" (observera "" ) sig med att det var en rad av oturliga omständigheter o inga självmordstankar från föraren m.m.
Citera
2020-06-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messi-number-one
tuttifrutti1, jag läste att du var anhörig till en utav killarna, får beklaga sorgen.

Vet du hur det går för tjejerna?
Nej jag vet inte, jag fick veta samma sak igår som står här. Först skulle Lo*isa också avlidit igår, sen stämmer de inte? Informationen om tjejerna är dom försiktig med enligt presskonferensen också, vilket man förstår.
Citera
2020-06-01, 12:04
Medlem
Booomfallerallas avatar
Är det någon som skulle vilja se en film på hur vägen ser ut? Jag skulle kunna filma sträckan bilen färdades i så ni kan få en uppfattning. Känner till området mer än väl.
Citera
2020-06-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
50m innan.

Var exakt var olyckan?
Kollar på satellit bilder men hittar varken kurvan eller lilla bron och bäcken.
Citera
2020-06-01, 12:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Hon var säkert trött, inte 100% koncentrerad o skar av vägen, fan vet. Låt henne vara i lugn o ro, kan lova att överlever hon får hon nog ändå ett helvete med sina egen ångest.

Uttrycket "force majour" har väl inget med denna tragiska olycka att göra! Det stavas väl inte ens så? En annan fråga, varför finns bromsspår på platsen? Bilen har ju ABS=låsningsfria bromsar.
Senast redigerad av Ringhals3 2020-06-01 kl. 12:08.
Citera
2020-06-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Såg att det spekulerades om föraren bromsat eller inte:

https://www.st.nu/artikel/sorfors-i-...en-en-tung-dag
Det är inte säkert att det är bromsspår. Bilen verkar ha gått ner i diket i sidled av skadorna att döma. Tro inte allt du läser i media.
Citera
2020-06-01, 12:07
Bannlyst
Citat:
Herregud, ordbajsare där.

Jag satte force majour inom "" för att visa att jag menar att det skylls otur o omständigheter utom någons makt. Visst, skolpoliser som du o andra är säkert ivriga att hänga någon o hitta en orsak men kan man inte "nöja" (observera "" ) sig med att det var en rad av oturliga omständigheter o inga självmordstankar från föraren m.m.

Rent teoretiskt kan ju samtliga i baksätet bett henne att sakta ner innan smällen samt bett henne att ha händerna på ratten. "Force majeure", nja.
Senast redigerad av akakajajj 2020-06-01 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in