2020-06-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFixx
Det vet jag faktiskt inte, har inte kollat övrig media. Tycker att NT rapporterat överlägset bäst hittills så jag håller mig där. SvT har rapporterat andra dagar så ta en titt där om du inte har tillgång till NT.
Ah tack. Hitta på SVT, men det går segt. Har tyvärr ingen prenumeration på NT
Citera
2020-06-01, 09:36
Medlem
NT rapporteringen:

Citat:
Mamman klädd i svart
Nu återupptas huvudförhandlingen. Mamman leds in i säkerhetssalen här på Norrköpings tingsrätt. Hon har samma svarta kläder på sig som i förra veckan. Hon sätter sig ner och tittar ner i bordet.

Nu tas första vittnet in. Det är alltså den socialsekreterare som var handläggare till Esmeraldas bror under 2015.

Åklagaren ställer frågor.

Anna Lander ber kvinnan berätta om det första mötet med den misstänkta mamman. Kvinnan berättar att det var när mamman var gravid med Esmeralda.

Mötet handlade om Esmeraldas bror.

Anna Lander frågar om när Esmeralda föddes.

"Esmeralda fick ett eget ärende så fort hon var född. BB anmälde allvarlig oro. Pappan hade uppträtt väldigt aggressivt på förlossningen. Han hotade personal och hade med sig egen lustgas. Mamman valde då att lämna BB."

"Mamman har inte tackat ja till de stödinsatser som vi ville erbjuda", säger kvinnan vidare.

Kvinnan fortsätter berätta om den första tiden i Esmeraldas liv.

"Vi var inställda på att vi skulle köra mamman och Esmeralda till ett skyddat boende. Mamman säger att hon inte vill följa med utan att hon vill vinna tillbaka Esmeralda i domstol. Sedan avviker hon från BB."

Under vittnesmålet pratar försvarsadvokaten Per Oehme med sin klient.

Kvinnan berättar om oron hos socialtjänsten när Esmeraldas pappa blev vårdnadshavare under tiden han avtjänade ett fängelsestraff.

Åklagaren frågar vad oron har handlat om i fallet med Esmeralda.

Kvinnan svarar: "Att hon ska utsättas för det missbruk och den kriminalitet som funnits i familjen. Det har vi varit oroliga för från dag ett."

-Åklagaren frågar kvinnan hur Esmeraldas försäldrar var under ärendet i Kammarrätten. (då det beslutades att Esmeralda skulle återinföras i familjen reds. anm.)

Kvinnan svarar: "Som de alltid varit. De gick i försvar. De var aggigt inställda till socialtjänsten, sa att vi hade dolda agendor. Det blev inte alls mycket fokus på Esmeralda. Vi har blivit så anklagade för att göra ett fruktansvärt arbete men vi har inte blivit anmälda till IVO av familjen".

Under tiden som kvinnan svarar på åklagarens frågor följer den tilltalade mamman samtalet med blicken.

I samband med hemslussningen ställdes frågan i mejl hur familjen ville att denna skulle gå till, men socialtjänsten fick inget svar från mamman eller pappan, berättar kvinnan.

-Försvaret tar över frågorna.

Försvaret undrar hur kvinnan vet att Esmeralda hade abstinens vid födseln.

Kvinnan svarar: "Det står i de papper som vi har fått.

Försvaret säger att det i rättsläkarintyget inte står att Esmeralda har abstinens, bara att hon observeras för att se så att hon inte har det.

Kvinnan igen: "Det jag fick till mig när jag pratade med en barnmorska så var det så, att hon hade abstinens."

örsvaret frågar vidare om hemslussningen och om den gick bra. Kvinnan säger att det var komplicerat eftersom det inte fanns något samarbete med föräldrarna.

"Det var vad det var", sammanfattar kvinnan.

-Försvaret frågar vidare om Esmeraldas äldre bror.
Citera
2020-06-01, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malinsjoo87
Ah tack. Hitta på SVT, men det går segt. Har tyvärr ingen prenumeration på NT

Jag postar NT's rapportering under dagen då jag tycker att alla ska få ta del av den här rättegången och NT gör ett fruktansvärt bra jobb i sin rapportering och är väldigt informative medans SVT bara skriver lite smått sammanfattat!
Citera
2020-06-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Jag postar NT's rapportering under dagen då jag tycker att alla ska få ta del av den här rättegången och NT gör ett fruktansvärt bra jobb i sin rapportering och är väldigt informative medans SVT bara skriver lite smått sammanfattat!
Perfekt Citra, tack du bidrar mycket!
Citera
2020-06-01, 09:42
Medlem
Citat:

Mycket tacksamt 🙏🏻
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Det är väl inte alls märkligt. De har gått igenom något fruktansvärt som vi inte ens kan föreställa oss - först förlorar de lilla E som de ev skulle få behålla, sen dör hon trots att de försökt rädda henne. Kan du föreställa dig deras sorg, vanmakt, frustration, ev depressioner och ilska samtidigt som de har tre barn till att ta hand om? Förhållanden har krossats av mindre än så.

Om man nu ska vara sån och tänka att en separation berodde på denna tragedi så vet jag inte.
Melinda har bott på sin adress sedan 1 juni 2012. Dvs på Vipvägen. Lasse har bott på sin adress, Kung Valdemars Väg sedan 4 juni 2019. Innan denna tragedin hände..
De är fortfarande gifta. En skilsmässa tar sex månader om man har barn tillsammans... Den 8 februari 2020 flyttade en annan kvinna i 40-årsåldern in till Lasse.
Förmodligen är M och L separerade, men känns ändå märkligt att man inte slutför en skilsmässa INNAN man flyttar ihop med en ny...
Citera
Medlem
Citat:

Underbart! Ja, SVT gör ett förbannat dåligt jobb med rapporteringen.
Citera
2020-06-01, 09:47
Medlem
Fortsättning.

Citat:
-Försvaret frågar om orosanmälningarna som görs vid jul och i början av januari och vad kvinnan vet om det.

"Jag tog telefonkontakt med mamman. Vi ville ha ett möte med föräldrarna på kontoret. Sedan hade vi som förslag att göra ett hembesök, men det fick vi dock inte göra. Pappan ringde och avbokade det."

Det blev ett möte på öppna förskolan istället, berättar kvinnan vidare.

"Efter besöket där beskriver min kollega att mötet gick bra men att hon hade en magkänsla som inte kändes bra."

Varför skrevs anmälan som gjordes på juldagen av? undrar försvaret.

"När man varit där den 26 december hade man inte sett något anmärkningsvärt i hemmet."

-Åklagaren tar över igen.

Åklagaren frågar om det avbokade hembesöket och varför det inte blev av.

"Vi har inte laglig rätt att göra ett hembesök utan samtycke. Bara om det finns ett beslut om ett omhändertagande", säger kvinnan.

Åklagaren undrar om juldagen då socialtjänsten inte fick komma in i familjens hem. Hon undrar om det är vanligt att socialtjänsten inte får komma in vid ett besök i en familj.

"Det är jätteovanligt", säger kvinnan.

Nu är förhöret med kvinnan slut.
Citera
2020-06-01, 09:50
Medlem
Fortsättning:

Citat:
Förhöret med nästa vittne, en socialsekreterare, flyttas till torsdag.

Förhöret med det tillkommande vittnet som vi skrev om innan huvudförhandlingen startade för dagen, kommer att hållas på torsdag, säger åklagaren.
Citera
2020-06-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
Borde man inte kunna påvisa föräldrarnas omsorgsbrist genom att bla visa upp vad de gav S i föda? Det var ju en bild med välling, gröt och mjölkersättning på. Något paket var från 4 mån. Ett par från 6 mån, ett par 8-9 mån. Och något paket från 1 år. Trots att barnet var fyllda 1 år gav dom honom barnpulver som ej motsvarade hans ålder/behov. Vi snackar två kockar som borde kunna sin näringsföda här.

SANT! Att detta inte tagits upp...Esmeralda fick ju även mat från barnmatsburkar, de brukar göras upp till 1,5 års ålder. Stackars barn 😢
Citera
2020-06-01, 09:57
Medlem
Citat:
Fortsättning:

Några idéer om vad det kan vara för vittne?
Tror ni det kan vara någon nära (familj) eller något mer tekniskt som har med styrkande av fynd att göra? Finns vittnet med i Fup:en.

Väldigt nyfiken på detta vittne. Hoppas det är A men det kan jag aldrig tänka mig att det är.
Citera
2020-06-01, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFixx
Några idéer om vad det kan vara för vittne?
Tror ni det kan vara någon nära (familj) eller något mer tekniskt som har med styrkande av fynd att göra? Finns vittnet med i Fup:en.

Väldigt nyfiken på detta vittne. Hoppas det är A men det kan jag aldrig tänka mig att det är.

SVT skriver att det är en barnläkare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in