2020-05-30, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Att det inte var en olycka bevisar R genom att kopiera P's svar ganska ordagrant och sen glömma och göra en egen version och sen kopiera den igen.
Hade det varit en olycka skulle man komma ihåg vissa saker hela tiden. Jag tror inte man glömmer vart man är när det inträffar te.x?
Eller har jag helt fel? Ändras ens position och hlr försök med mera? Ändras vad man gör?

Jag tror som jag skrev innan till er.
E fick för mycket droger i sig /fel drog (alla är väl vita?)
Hon började må illa och kräks. Sen efteråt kan det ha utspelat sig hur som. Det enda viktiga här är att dem inte ringde 112.

Dem är skyldiga till mord. Drogerna gavs i ett sådant syfte att bli av med henne. Hur lite eller hur mycket dem ville bli av med henne spelar ingen roll. I sin äckliga drogvärld ville dem få tyst på en 3 åring.

Sinnessjukt.
Ni vet. Det finns missbrukande föräldrar överallt. Några är inte sämre människor för det. Eller sämre föräldrar.. Dem försöker. För barnen.

Det finns sen dem få som kommer till slutsatsen att fan jag kan inte hålla på såhär mer, vad gör jag med mitt liv? Mot mina barn? Och sen börjar dem den otroligt hårda smärtsamma vägen mot ett rent liv. Ett helt liv.

Men R och P kunde liksom inte ställa sig och inse att det inte funkade. Dem kunde inte förstå att barnet är 3 år och väger 10 kg, har plockat av sig halva håret eller fått det utdraget. Dem kunde inte förstå när dem slänger in henne på rummet för antagligen ha haft lite för mycket energi och vägrar låta någon trösta henne.. Dem kunde inte förstå att dem på fullaste allvar sökte på tvångströja och små doser.. Dem kunde inte förstå vad fan dem höll på med för det enda som fanns i deras huvud var deras droger.

Det är därför socialtjänsten har gjort kraftiga fel här. För det är dem. Det är dem som ska finnas när föräldrarna inte längre förstår att deras föräldrarförmåga är nedbruten och obefintlig eller inte fungerar.
Det är deras jobb att se till att barn ska växa upp och ha en trygghet och omvårdnad. Vilket visades på flera ställen framför ögnonen på dem inte stämde.
Det var INTE deras jobb och tycka synd om pappan i hans ytterligare syfte att snyfta ut att han hatade myndigheter. Och det är inte deras jobb att ignonera fakta och sen skylla på att man aldrig träffat personerna innan. Man måste helt gå på fakta och säga ifrån att "Nu är det såhär - och det är inte bra. Därför gör vi detta beslut"
Fakta över föräldrars förmåga att ljuga och vara manipulativa!

Ibland behöver man faktiskt sluta vara naiv och blåögd. Man måste sluta dadda föräldrar i en sån här situation. Speciellt när man jobbar med barn i missbrukar familjer. Man måste se det SOM DET ÄR och göra det som krävs för en tryggare framtid för barnen.
Föräldrarna får ta sig i kragen bäst fan dem vill, när dem nu vill. Men barnen. Dem måste skyddas för dem har inte valt droger och död!

Jag håller med. Fram till flytten av E till sina bioföräldrar var det Martin och kammarrätten som gjorde fel. Efter flytten borde socialen ha mer kontroller. Jag har för mig att jag läst att de hade kontroller i 5 månader efter hemflytten. Stämmer med teorin att det var under hösten som hatet/ misshandeln mot E började.
Citera
2020-05-30, 08:45
Medlem
Det var efter hot från en kriminell gruppering som personer inte vågade ställa upp i domstol och säga att flickans mamma och pappan fortfarande missbrukade och inte var lämpliga som föräldrar.

Vem hotade vittnen så att de fick tillbaka E, det är en sak som behöver belysas.
Citera
2020-05-30, 09:21
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Vi kan inte bara skaka på huvud och säga tragiskt..
Människorna som har orsakat hennes situation måste granskas. Det ska inte finnas en ursäkt att "ja men detta är ytterst sällan det händer" och så räcker det där..

Det är nog precis det man kan. Barnomhändertaganden är en ytterst vansklig uppgift eftersom det inte går ut på att bedöma vad som redan har hänt utan bedöma vad som kommer att hända i framtiden. Vad som har hänt är i teorin helt egalt. Historien behöver inte ge någon ledtråd till framtiden. Alltså kommer det att bli fel. Det kan man inte göra något åt, oavsett hur mycket man granskar. Istället borde man vara ödmjuk inför det.

Och för övrigt är det inte "ytterst sällan det händer". Socialtjänsten gör bevisligen fel nästan hela tiden. Det är ett faktum. Men det är också ett ganska ointressant faktum om man inte har några konkreta förslag på hur man kan göra det bättre.

Citat:
Är man sjukskriven btw så ska man INTE ta hand om ett barn då det räknas som ett heltidsarbete.

Knäpp ståndpunkt. Det är lite som att säga att om man har ett arbete så kan man inte ta hand om barn. Femtiotalet vill ha sin familjepolitik tillbaka och allt det där.

Kuriosafakta: Jag har givetvis ingen statistik men rent anekdotiskt vet jag att det finns en hel del familjehem där föräldern är långtidssjukskriven eller förtidspensionär. Ditt förslag skulle alltså göra den redan svåra bristen på familjehem betydligt värre.

Citat:
Det står ju i lagen om LVU att det är ordförandens jobb att säkerhetsställa att sanningen kommer fram och att bevis ska granskas för att kunna avgöra om LVU ska fortsätta eller släppas.

Det står faktiskt ingenting sådant i LVU. Möjligtvis står det något i den stilen någon annanstans, typ förvaltningslagen, men det kan säkert någon jurist reda ut. Rent generellt gäller annars att det inte är förvaltningsrättens uppgift att reda ut sanningen. Det förvaltningsrätten gör är att granska socialtjänstens myndighetsbeslut och säkerställa att det fattats på korrekta grunder. I praktiken är det mer ett kontrollorgan än en rättsinstans.

Citat:
Advokaten har inte gjort sitt jobb heller jämtemot vad det tår i hans arbetsuppgift och borde därför granskas han med.

Särskilda företrädare är en märklig institution med tveksamt värde. I åtminstone 95% av fallen (det finns givetvis ingen statistik på den här saken heller) går de bara rakt av på socialtjänstens linje, ibland utan att själva träffa barnet. Ersättningen de får ger dem mycket små möjligheter att sätta sig in i fallet eller bilda sig en egen uppfattning. Deras roll är alltså starkt kringskuren och har i praktiken mest rollen av att ge en "utomstående" bekräftelse av socialtjänstens uppfattning.

Citat:
4 stycken orosanmälningar på en familj som redan haft 2 LVU på sig. Vilket tyder på att något är galet fel. Man kan ju göra den sammanfattningen som 10 åring liksom..

Det kan faktiskt vara precis tvärtom. En effekt av de ganska strikta svenska reglerna om obligatoriska orosanmälningar (och strikta rekommendationer om icke-obligatoriska orosanmälningar också för den delen) är att det kommer in väldigt mycket orosanmälningar till socialtjänsten. Särskilt för etablerade socialfall där omgivningen är medveten om att det finns problem och därför inte vill riskera att inte ha anmält det. Det i sin tur leder antagligen till en viss avtrubbning hos socialtjänsten. Om familjen redan är känd och under övervakning så blir ytterligare några orosanmälningar ingenting man fäster någon större uppmärksamhet vid.

Citat:
För det är såhär va. Ja alla skyller på att barnet ska tillbaka till sina biologiska föräldrar och därför hamnade E tillbaka.

Det står i lagen att barn i första hand ska bo hos sina biologiska föräldrar. Men det har inte med föräldrarnas rättigheter att göra utan handlar om barnets rättigheter. All forskning visar att barn mår bäst hos sina biologiska föräldrar. Även adopterade barn, vars föräldrar har granskats minutiöst och borde vara bland de bästa samhället kan uppbringa, klarar sig mycket sämre i livet än motsvarande barn hos biologiska föräldrar. Det finns alltså ett stort barnintresse i att återförena barn med deras biologiska föräldrar. Det har ingenting med föräldrarna att göra annat än indirekt.

Citat:
Nej. Hon är värd mer. Hon borde få sin upprättelse! Sverige måste agera i det här. Och säga nej såhär ska vi verkligen inte ha det! SÅHÄR får det inte gå till. Vi SKA göra bättre!!

Det finns mycket värt att förändra inom barnavårdsarbetet. Men det finns två miljoner barn i Sverige. Några hundra av dem dör varje år. Du kan inte agera utifrån ett enskilt fall. Det hade varit en tragedi av stora mått.

Citat:
Kammarrätten. Har dem gjort fel innan? Hur ser deras lösta fall ut sen tidigare med barn? Är det är en en gångs grej? Hotade? Dålig dag med många fall? Vad gjorde att kammarrätten gick emot ALLT och skickade E till döden.

Kammarrätten i Jönköping, liksom övriga landets kammarrätter, bifaller den stora majoriteten av alla LVU-ansökningar. Att de bedömde annorlunda i det här specifika fallet är ovanligt men kan ändå förklaras med normal variation. Det som sticker ut är att den särskilda företrädaren gick emot socialtjänsten, vilket är så udda att det antagligen var tillräckligt i sig självt för att fälla rättens utslag.

Citat:
Martin? Är min beskrivning om honom sann? Sket han i ärendet för att han skulle börja ett nytt jobb månaden efter? Då gjorde han inte sitt jobb.

Att en särskild företrädare går emot socialtjänsten är ytterst ovanligt. Det innebär inte att han skitit i sitt jobb. Hade han skitit i sitt jobb hade han bara sagt samma sak som socialtjänsten och ingen hade märkt något.

Citat:
Varför gjorde inte soc mer med all bakgrund dem hade? Trötta på livet?
Vi har vid flera tillfällen läst andra föräldrar som blivit anmälde till soc och utredda för MYCKET MINDRE saker. Människor och familjer med fina bakgrunder, jobb och liv. Ändå har soc börjat utredningar för saker som nästan inte ens handlar om barnet i aktuell tid.

Utan att kunna peka på några konkreta bevis tycker jag det verkar som om socialtjänsterna "kopplar loss" efter att ha fått ett rättsligt avslut. Detta är mest tydligt i alla fall där barn blivit placerade (eftersom de är den stora majoriteten av alla fall). För placerade barn handlar det om att man drar ned övervakningen av barnet till ett minimum och mer eller mindre säger upp bekantskapen med vårdnadshavaren (trots att man enligt lag ska fortsätta med båda). För hemskickade barn (ett ovanligare scenario) uttrycker det sig antagligen som att man tycker sig sakna inflytande eftersom man redan fått omhändertagandet underkänt och det hotet i någon mån blivit "avväpnat".

Om man vill se lösningsfokuserat på det hela kan man säga att det är ett problem att socialtjänsterna är så omhändertagande-fokuserade. Många socialtjänster ser omhändertaganden som sitt huvudsakliga verktyg. Och när föräldrarna, som i detta fall, själva undviker all kontakt och hjälp, så tycker socialtjänsten att det inte finns något de kan göra och väljer att se åt ett annat håll.

Det finns antagligen sätt som detta skulle kunna förändras. Men det kräver med största sannolikhet omfattande förändringar inom socialtjänsternas arbete och det är osannolikt att något sådant kommer att ske i vårt förändringsobenägna samhällsklimat.

Citat:
Vi behöver inte bara en ny lag. Vi behöver starkt SKÄRPA dem lagar, REGLER och RIKTLINJER vi har i Sverige när det kommer till barn och missbruk. Barn som varit LVU placerade och föräldrar som har uppvisat starka problem och brister i sin föräldrarförmåga. Vi måste se till att barnets hälsa går först. För föräldrar med missbruk ser ingenting annat än sitt missbruk. Lagen måste hjälpa till där. Inför drogtester genast under en lång period innan man ens funderar på att släppa LVU.

Vad är det för lagar som ska ändras?

Att skärpa lagar kring barn och missbruk, i bemärkelsen göra det svårare för personer med missbruksproblematik, är direkt kontraproduktivt. Personer med missbruksproblematik är redan alldeles för stigmatiserade i relationen till socialtjänstens barnavårdsavdelningar. Missbrukare med barn undviker i det längsta att söka hjälp eftersom de tror (fullt befogat i de flesta fall) att deras barn kommer att tas ifrån dem. Det leder till enormt lidande för många barn.

[/quote]Så varför händer ingenting?
Genomför ändringarnan[/quote]

Socialtjänstlagen och LVU är båda från sjuttiotalet. Vid det här laget är de fullständigt integrerade i hela socialtjänstorganisationen. Det pågår en stor socialtjänstutredning i detta nu, främst utförd av socionomer inifrån systemet. Föga förvånande har de inte föreslagit något annat än obetydliga kosmetiska förändringar i lagarna. Ser man det krasst så är det inte troligt att socialtjänstsystemet ändras på något betydande sätt under den närmsta generationen.
Citera
2020-05-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Tycker också det är märkligt. Hon är gift med en man men de står skrivna på två olika adresser. Han själv refererar till sig som familjehemspappa till E både på sin insta och i artiklar han är med i.

Det är väl inte alls märkligt. De har gått igenom något fruktansvärt som vi inte ens kan föreställa oss - först förlorar de lilla E som de ev skulle få behålla, sen dör hon trots att de försökt rädda henne. Kan du föreställa dig deras sorg, vanmakt, frustration, ev depressioner och ilska samtidigt som de har tre barn till att ta hand om? Förhållanden har krossats av mindre än så.
Citera
2020-05-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Jag håller med om att vissa saker talar för att E emellanåt har behandlats okänsligt, okunnigt, orättvist och åldersinadekvat åt båda håll: välling/barngröt/spjälsäng å ena sidan.

Eget sovrum i andra änden av lgh, nåja, en spälsäng inhyst i halvsyskonens besöksrum..tillsägelser om hur hon ska äta, prata, gå ordentligt, att hon inte ska ”tjuta till sig saker”, inte får bli tröstad av halvsyskonen när hon gråter på sitt rum, att hon ska begripa att lillebror behöver mamman ”mer”(?) osv å andra sidan...fy fasen:/

Att R och P såg M i E, som i sin tur säkert tydligt såg/utryckte M som sin primära mamma och att de hade svårt att hantera det känslomässigt - pga hat emot M och sorg/irritation över anknytningsförlust till och ifrån E, har säkert fått otrevliga ickepedagogiska konsekvenser.

Missförstå mig rätt nu, jag är en hyggligt good enough förälder, liksom min partner, och vårt äktenskap är ett synnerligen stabilt sådant. Jag har dock ganska dåliga referenser för ett optimalt föräldraskap genom min egen barndom, jag har rustats med en bristfällig verktygslåda som jag fått komplettera själv efterhand och genom hårt arbete och intensiv självrannsakan.

Jag tror jag mestadels lyckas tillräckligt bra, men är oerhört hård emot mig själv när jag ibland ändå brister och mitt eget arv skiner igenom och råkar drabba mina barn om jag inte är på min vakt..

När jag blev förälder överraskades jag inte ett dugg över den övernaturliga kärlek man per automatik känner för sina barn.

Däremot hade jag aldrig kunnat föreställa mig den ilska jag kan känna för dom i extrema situationer, OBS!!! Inom mig!!!

Hur dåliga sidor/personlighetsdrag som jag har själv och avskyr kan slå över i snudd på förakt (obs igen!! INOM MIG) när mina barn uppvisar samma egenskap, givetvis med avgrundsdjup ångest som följdreaktion

Med detta erkänt tror jag att många kan känna igen sig mer eller mindre. Hur känslor av besvikelse kan fara igenom de flesta, varvat med skam, över att föräldraskapet inte blev som man tänkt sig, att man själv inte blev som man tänkt osv.

En gammal kollega som kämpat i många år för att få barn genom ivf, kände sådan press på sig att vara lycklig mamma hela tiden och vågade aldrig uttrycka klyschor som ”hen är ju söt när hen sover iaf”, ”bebisen hade kolik och jag tänkte tänk om jag slänger ut ungen genom fönstret?!”, ”snart sätter jag ut ungarna på blocket” eller ”du kan få mina ungar om du vill, haha” osv osv..

Tror R och P känt liknande fast mer komplicerat och med värre konsekvenser pga oförmåga och tyngda av egen div problematik?

Därav smset: ”var det detta vi kämpat i tre år för?”

Tror inte de skulle våga andas om hur svårt de verkligen hade det att reda ut situationen, varken till anhöriga och def inte till soc som därmed skulle fått rätt och säkert placerat E tillbaka till M.

Visst är det så att man ser sig själv och sina brister i sina barn, och egot inom en önskar att de vore fulländade eftersom de är en förlängning av en själv. Då kan man bara föreställa sig hur dessa individer, med div psykisk ohälsa (utan adekvat behandling eller stöd) och utan normala spärrar pga tungt drogmissbruk känner och agerar i en sådan här situation. De är från början fientligt inställda eftersom någon ”kidnappat” henne och dessutom ställer hemkomsten till besvär eftersom soc ständigt stör och gör att de inte kan knarka i lugn och ro. Ovanpå allt kommer barnet hem och är formad av en trygg, stabil och kärleksfull miljö - allt de inte klarar av. De ”perfekta” familjehemsföräldrarna är ständigt med i bakhuvudet och kastar skugga över familjen. Tror helt klart att de lagt över sitt eget självförakt på E.
Citera
2020-05-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
Det stör mig hur dom alla upprepade ”väcktes av en pling från telefonen”. Det är ett uppenbart manus de gett A för de varierar ej hur de säger de, utan de återberättar det inövat. Och jag tror att de bjöd A på Max för att vid köksbordet berätta hur det låg till och vad han skulle säga/inte säga.
Rebecka var inte ens förvånad när polisen kom. Hon reagerade inte ens. Hon packade bara på S en overall och följde med, följsamt.

Jag å andra sidan kan inte tänka känslomässigt för Esmeralda. Hon är borta. Bragd om livet. Den jag blöder för just nu är A och S. Fyfan vad man hoppas de får hjälp, stöd och kärlek. S har varit hos minst två fosterfamiljer och bägge uppger att han får panik när han ska duschas.

Samma med att R och P säger exakt samma sak i förhör om HLR ”vet inte om vi höll på i fem eller fyrtiofem minuter”. Inövat så det skriker om det!
Citera
2020-05-30, 09:40
Medlem
Citat:
Något som R verkar glömma är datum, sms och bevis..

Hon säger att hon inte ville ha mer kontakt med fosterfamilj för ett inlägg dem postade i juli., det vi alla kan se med E och håret..

Men dem ville inte att dem skulle komma på hennes födelsedag 3 veckor efter hemslussen (försöker sätta mig in i Es situation och verkligen försöka se om det är hennes ord eller R's svartsjuka ord men det går inte... )
Sen i maj skickar dem ett sms att dem inte vill ha mer kontakt med dem.

Ska vi se här

Maj.. Juni.. Juli..
Ojdå?

Det har du rätt i! Återigen ett bevis på att R snackar skit. Det är inte Melinda som startat detta, utan snarare R och P som orsakade Melinda sorg och därmed gjorde instagraminlägget.
Citera
2020-05-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Varken missbruk, kriminalitet, psykisk ohälsa eller sjukskrivning (?) är i sig själv någon anledning till tvångsomhändertagande. Det är helhetssituationen som ska bedömas, helst på både kort och lång sikt. Det är svårt, väldigt svårt. Och därför kommer det också att bli fel.

Vad är det för ändringar du pratar om? De enda ändringar jag har hört om i den här tråden är någon sorts "Lex Esmeralda" vars innebörd är ytterst oklar men som med största sannolikhet kommer att leda antingen till extrem rättsosäkerhet eller till att betydligt färre barn omhändertas.

Det finns mycket man kan förbättra inom socialtjänsterna, men det verkar osannolikt att den här debatten, med sin emotionella slagsida och magnetiska inverkan på irrationella människor, skulle leda till något sådant.

Ja det var precis det inlägget jag gjorde handlade om. Som andra quoatar

Att det handlar inte om en enda sak, det handlar om flera saker och att i helheten är det helt vansinnigt att dem fick LVU släppta från första början i den situationen dem befann sig i. Sen blev det värre och värre och värre och även då ignonersdes ALL fakta för att istället fortsätta lyssna på 2 missbrukare..
Citera
2020-05-30, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är nog precis det man kan. Barnomhändertaganden är en ytterst vansklig uppgift eftersom det inte går ut på att bedöma vad som redan har hänt utan bedöma vad som kommer att hända i framtiden. Vad som har hänt är i teorin helt egalt. Historien behöver inte ge någon ledtråd till framtiden. Alltså kommer det att bli fel. Det kan man inte göra något åt, oavsett hur mycket man granskar. Istället borde man vara ödmjuk inför det.

Nu har jag inte möjlighet att svara på allt. Men du har så mycket fel i det du säger att det gör lite ont. Även så mycket rätt i det du säger men jag tar det sen. Lite snabbt bara:

Du måste se det för vad det är och inte försöka måla upp det till världens alla felaktigheter. För du tar helt bort E's händelser och säger typ " ja men tänk på barnen i afrika dem svälter"
Så vi ska inte ändra på något för att barn i andra länder svälter? Det ska vara såhär slapphänt i alla tider för att det har hänt förr och andra barn mår också dåligt?
Då är det väl hög tid att se till att saker och ting ändras?
"Ni pratar om att lagen ska ändras för att en person dog"
Nej verkligen inte. Men ett barn ska ALDRIG dö för att personer som jobbar med missbrukare inte lyssnar på barnen först. Det handlar om att svenskarna i övrigt är väldigt naiva och gärna inte gör mycket väsen av sig själva. Dem vågar inte säga emot. Te.x när dem kom på juldagen och dom fick in en soc anmälan om att barnet var drogpåverkad. Samtidigt som dem beklagar sig att dem inte har haft insyn.. Fast här får dem ju den största insynen dem kan få. En nära släkting ringer alltså polis och gör en anmälan. DÄR har den en öppen dörr. Istället skyller dem på att dem inte träffat flickan innan så dem har inget att jämföra med.
Störtlöjligt. Det finns år med LVU och rättegångar mot dessa föräldrar så att ha ett passivt beteende mot dem IGEN är för mig ett grovt tjänstefel.

Lagen om LVU säger visst så. Ska länka sen för jag har den sparad på mobilen. Hur kammarrätten inte har fastslaget med bevis att föräldrarna inte har ett pågående missbruk när socialtjänsten (som dem nästan ALLTID går efter) säger att det här är fallet. Kammarrätten har inte fastställt med bevis eller underlag att det inte finns någon påtaglig risk att barnet far illa i hemmiljö utan bara gått på föräldrarnas ord.

Fakta under själva rättegången är iallafall 3 starka varningstecken och därför skulle LVU inte ha släppts
1. Föräldrarna har inte/vägrar uppvisa drogtester
2. Är sjukskrivna för psykisk ohälsa ä. E lämnades av sin egna mamma på BB och därav borde hennes psykiska ohälsa placeras högt hos kammarrätten. P ville ta sitt liv 3 månader innan kammarrättens beslut...
Då hade psykologernas noteringar vara av högsta intresse och detta har dem inte ens brytt sig om
3. Pappan tappar humöret i kammarrätten mot socialtjänsten. Förlåt men det borde ha setts som ytterligare en varning. För han blev avvisad på BB för sitt humör te.x

Och nej det handlar om att en sjukskriven inte får ta hand om ett barn på heltid då man är sjukskriven så vart skulle E ta vägen?
Förstår du vad man menar? Om båda är sjukskrivna på heltid, hur hade dem planerat att ta hand om barnet? För man får inte göra det när man är 100% sjukskriven. Så dem har ju inga planer eller fasta punkter att stå på någonstans..
Det är ju det mest grundläggande i ett sånt här fall. Att man ska ha en fast punkt i sitt liv där man kan ta hand om ett annat. Speciellt när sjukskrivningen handlar om utmattning och psykisk ohälsa!
Och då borde kammarrätten reagera ännu mer..

Det finns mer men jag har inte så mycket tid. Men lagen om LVU säger att man ska gå igenom fakta och det ska stödjas.
Så vilken fakta gick dem på för att släppa LVU?

Jo Martin kan visst ha struntat i ärendet för att han ska sluta. Vi säger inte att det är så men du vänder på det helt fel. Om han går på E's linje så överklagar föräldrarna antagligen igen och då blir han inte av med ärendet, då går ärendet över till kollega för att han slutar och då får han inte arvode. Simpelt?

Mitt inlägg handlar om ren och skär realistisk vy. Det är inte lättare eller svårare än så. Men många ska tex vrida och vända på alla hörn och samtidigt som man gör det så dog ett barn nu.
Och det kommer dö fler. Och fler
För att ni ska sitta där och pladdra och inte komma till skott.
Det är verkligen inte simpelt att fixa allting. Det kanske verkar låta så när man skriver. Men någonstans på vägen måste man sluta skylla på allt annat och se det för vad det är. Och det är att en familj med psykiskt ohälsa OCH missbrukande problem OCH tidigare LVU OCH grov kriminalitet OCH lämnade sitt barn på BB OCH ett barn som tappat kraftigt i vikt OCH har halva håret borta OCH inte går på förskola som nästan 4 åring OCH har märken på kroppen OCH man får in anmälan om NERDROGNING OCH 4 orosanmälningar OCH inte dyker upp på möten OCH aggressiv pappa OCH väldigt blek och smal och lite borta mamma OCH en 1 åring som man inte får kontakt med gör det GANSKA simpelt att räkna ut att här är det något som verkligen inte står rätt till och vi måste agera.

Sen får du vrida och vända på det hur du vill.
Barnet dog för att myndigheterna och ansvariga inte gjorde det dem är utbildade att göra. Det dem är tillsagda att göra och det dem SKA enligt lag göra när ett barn far illa

Och en sak till. Förstår inte den här svart vita mentaliteten. Alla ärenden är olika, alla händelser och familjer är olika. Det är väl klart att människor som jag tidigare nämnt som är missbrukare kan vara bra föräldrar men så kanske inte vågar be om hjälpt om man håller hårt på missbrukare? Men det var ju inte det jag sa. Igen väldigt svart på vitt svar..

Det handlar om att i det här ärendet har det hänt saker mitt framför ögonen på myndigheter som valt att blunda när dem inte ska. Här är det sak på sak på sak på sak på sak.. Och ingen gör något.

Man kan inte bygga ett samhälle så. Man måste se det för vad det är:

Man har tydliga grundregler.
Tydliga riktlinjer och sen ska man kunna anpassa arbetet och målen inviduellt beroende på situationen med reglerna och riktlinjerna som en stark grund.
Ett tunnelseende kommer aldrig kunna hjälpa någon i framtiden. Och fler barn kommer dö om vi inte ändrar vårat sätt att hantera situationer för VAD DEM ÄR istället för vad man vill att det ska vara.
Senast redigerad av Citra 2020-05-30 kl. 10:53.
Citera
2020-05-30, 11:09
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Gjorde ett inlägg angående S precis innan rättegången.
I LVU för S och A den 31 januari så finns det information att S har samma tecken som stora systern hade i anmälan. Undernärd och andra saker (allt står inte med) men läst den. Där fick man svidande information🥺

”Beskrivningar som har gjorts av barnen både innan och efter flickans död medför en stor oro för hur barnen haft det i hemmet och vad de sett och upplevt. Både A och S uppvisar symptom på långvariga omsorgsbrister, vilket även deras syster enligt orosanmälningar gjorde.”

”Sedan de två äldsta barnen flyttade hem har flera orosanmälningar kommit in till socialnämnden. Oro har under hösten uttryckts bl.a. gällande flickans hälsa och hemförhållanden, liksom för att Rebecka vinglat och upplevts som väldigt påverkad när hon varit ute med ett barn i en sele.”
Från beslutet om de aktuella lvu på pojkarna.

Var det det du syftade på? Ja, det visste jag egentligen, men fick nog lite hjärnsläpp igår.

Dock tänker jag att de långvariga omsorgsbristerna kan gå under ”allmänt pundiga föräldrar” och alltså inte vara lika utstuderat som misshandeln av E.
Men som sagt så har A fått sin beskärda del i unga (yngre) år, och det är möjligt att S hade gått samma öde till mötes när han blivit lite äldre och ”jobbig”.
Citera
2020-05-30, 11:22
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
De unga
A Gustafsson, XXXXXX
S Gustafsson, XXXXXX
Ställföreträdare och offentligt biträde: Advokat Robert Nyström AE Nyströms Advokatbyrå AB

Robert Nyström motsätter sig ansökan då vårdbehovet kan tillgodoses på frivillig väg
Även detta från förvaltningsrättens dom 2020-03-09

Visst finns det en juridisk förklaring till ställföreträdarens åsikt vid förhandlingen, men det känns lite makabert.
Citera
2020-05-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Det var efter hot från en kriminell gruppering som personer inte vågade ställa upp i domstol och säga att flickans mamma och pappan fortfarande missbrukade och inte var lämpliga som föräldrar.

Vem hotade vittnen så att de fick tillbaka E, det är en sak som behöver belysas.

Det fanns t-shirts i lägenheten med tryck från HA-relaterad gruppering. Även Ps tidigare domar talar för att det var just dessa grabbar han hade kontakt med. Så mycket möjligt att det var något sånt, men vi vet inte säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in