2020-06-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Men inte kan man väl söva ner människor med Stesolid? Eller var det inte så du menade?

Går och går, frågan är om de ens är bra.
Finns andra gaser - men biverkningsprofilen är annorlunda.
Citera
2020-06-01, 09:53
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
En fullständigt berättigad frustation. Vi lever mitt i en mardröm som går på repeat. Finns ingen kris aldrig så liten som Sverige inte klarar av utan att blottlägga enorma brister och mitt uppe i dom dyker samma sorgligt inkompetenta halvfigurer upp som ansvarat för allt. Jämnt och alltid utan konsekvenser.

Föreställ er nu en VERKLIG kris.

Så att vi har 4000 döda och en ekonomi på knäna är ingen VERKLIG kris?
Citera
2020-06-01, 09:54
Medlem
gloffgloffs avatar
De försökte göra allt rätt, men ändå blev det fel.

De var UTOMHUS!

Viruset smittar PRE-/ASYMPTOMATISKT

Det VET vi ju nu, och hela världen vet det,

då måste vi ju agera därefter!

Moa, 19, blev smittad av corona på studentfest
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jb798/moa-19-blev-smittad-av-corona-pa-studentfest
Citera
2020-06-01, 09:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
En fullständigt berättigad frustation. Vi lever mitt i en mardröm som går på repeat. Finns ingen kris aldrig så liten som Sverige inte klarar av utan att blottlägga enorma brister och mitt uppe i dom dyker samma sorgligt inkompetenta halvfigurer upp som ansvarat för allt. Jämnt och alltid utan konsekvenser.

Ja den gnidna inställningen till lagerhållning överskuggas av regionpolitikers smarta "klipp". Det är verkligen tillbaka på 1800 talet med piga och överhet. Fastän vi medborgare får ingenting veta, eller det sållas bort med nyheter om barn som ska byta kön, eller HBTQ frågor (nu är ju de viktiga men lagerhållning måste ju ändå vara på annan nivå).

Rekommenderar gärna intervjun som någon annan hänvisade till igår, där Anders Tegnell får möta en journalist / reporter som faktiskt har läst sig in på AT, genom att faktiskt ha mall på alla ATs svar, och därmed kan ställa kritiska följdfrågor.
Nu blev det lite mycket här. Men pulsen är lite hög.

https://www.youtube.com/watch?v=Biqq34aUJcQ&feature=youtu.be
Citera
2020-06-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
La till på mitt förra inlägg EDIT: obs ironi. Och jag är på dåligt humör idag.

Det kan du ju inte.

Du skyddar riskgrupperna genom att ha en låg samhällssmitta det är ju det de andra länderna har begripit.

Ska du ha en pågående samhällssmitta så bär vårdpersonalen för äldre på smittan, tandläkaren bär på smittan, optikern bär på smittan, den finns på Konsum och på Apoteket, den finns på dörrhandtag och i barnbarnen,

det är ju här det är feltänkt!

Om man ens skulle anstränga sig för att ge sken av att man vill skydda äldre på äldreboenden,

så säger man att vårdpersonalen SKA bära munskydd. Punkt.

Det är bevisat att det minskar risken för smittspridning om den som har viruset bär munskydd även ett enkelt och Nej jag tänker inte lägga tid på att rota källor.

Det ju så inihelvete dumt alltihop så inte konstigt man blir förbannad!

Jag har många invändningar på hur äldrevården sköts. Har familjemedlemmar som jobbar med just detta och får höra både saker som jag själv hade kunnat sköta tusen gånger bättre än vilken myndighet som helst men även hur komplext det är med Corona och demens och andra sjukdomar.

Men det riktiga problemet är mycket större än munskydd.
Citera
2020-06-01, 10:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Du skyddar riskgrupperna

genom att inte ha en betydande samhällsspridning

av viruset.
Exakt!

Även med god beredskap så är det desto mer prekärt att ständigt skydda och isolera riskgrupper när smittspridningen i samhället är omfattande.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är jag inte riktigt säker på vad du menar med »betydande samhällsspridning«, men problemet i Sverige är ju att äldreomsorgen är lika dåligt rustad överallt. Det är ju i den som de flesta dödsfallen finns.

Tar man Finland som jämförelse så finns det flera skillnader. Äldreomsorgen är striktare hållen. Det är i grunden en mer disciplinerad kultur (på gott och ont). Bättre beredskap.
Det skriver jag sannerligen under på!

Dock blir det problematiskt gällande den svenska strategin, även vid god beredskap så är det svårt att skydda riskgrupper när smittspridningen i samhället i stort är utbredd, i Sverige blir det än mer prekärt sett till de usla förutsättningarna inom äldreomsorgen.

Allt detta kände regeringen och myndigheterna till, borde det inte ha föranlett en lite mer försiktig strategi åtminstone initialt?
Citera
2020-06-01, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så att vi har 4000 döda och en ekonomi på knäna är ingen VERKLIG kris?

Jo, absolut. Menade bara att det finns alla förutsättningar för att bli ännu värre.
Citera
2020-06-01, 10:04
Medlem
fluffiss avatar
Så Tegnell fick fel igen alltså...
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) WHO-riktlinjen om sex fots avstånd inomhus är troligen inte tillräckligt för att hindra spridningen av covid-19. Användning av ansiktsmasker förefaller viktigt för att begränsa spridningen av covid-19.

Det bedömer forskare från det taiwanesiska universitetet Sun Yat-sen tillsammans med forskare från UCSD i Kalifornien i en studie som publicerades den 27 maj.

WHO:s riktlinje om sex fot bygger på droppsmitta från hostningar och nysningar. Utöver denna typ av smitta bedöms aerosoler dock kunna hålla sig kvar i inomhusluft i timmar samt färdas längre än ett par meter med luftströmmar.

"Aerosol överföring av virus måste erkännas som en nyckelfaktor som leder till att luftvägssjukdomar sprids", heter det vidare.

I artikeln bedöms luftburen smitta från odiagnosticerade personer underminera även de mest kraftfulla test-, spårnings- och social distansprogrammen. Ansiktsmasker utgör en kritisk barriär som minskar utsläppet av smittsamt virus från utandning. Detta gäller särskilt från personer med inga eller endast lindriga sjukdomssymptom.

Maskanvändning minskar både mängden virus i luften samt skyddar friska individer från smittsamma aerosoler.

"Därför är det särskilt viktigt att bära masker på platser där höga koncentrationer av virus kan byggas upp, såsom sjukvårdsinrättningar, flygplan, restauranger och andra folkrika platser med reducerad ventilation", skriver forskarna.

Det påpekas även att länder som Taiwan, Hongkong, Singapore och Sydkorea som samtliga varit tidiga med allmänna masktvång har varit mest effektiva med att minska spridningen av covid-19.

Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, har vid flertalet tillfällen framhållit att skyddet från ansiktsmasker endast är begränsat. Han har ifrågasatt kravet på munskydd i flygkabiner. Enligt honom har inte den smittspårning som skett i Sverige pekat på att någon skulle ha smittats av covid-19 ombord på flygplan.
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/05/27/science.abc6197
Citera
2020-06-01, 10:04
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:

Ja fy fan. Jävla ABBA-generationen som växte upp i "världens bästa och rikaste land". Som inte ens behövde utbilda sig för att välbetalda jobb med goda framtidsmöjligheter. Det är en generation som blivit indoktrinerad av sina föräldrar att Sverige är världens tryggaste land och att inget ont någonsin kan hända någon svensk så länge man inte förhäver sig. Naiva och fredsskadade människor som blivit serverade allt på silverfat. Att vara Socialdemokrat är en karriärväg, att vara moderat är en karriärväg, att vara statsepidemiolog är en karriärväg...Få individer från den generationen har varit driven av någon djupare glöd och övertygelse än den egna prestigen och karriären. De har aldrig behövt kämpa för någonting någonsin. De är Europas bortskämda barn som nu tydligt visar att de inte kan leverera när det verkligen gäller. Det spelade ingen roll att lille Pelle hade haft högsta betyg i alla ämnen och gått på världens bästa skolor. I realiteten var han ändå oduglig, hade inget eget huvud, inget äkta driv, ville bara posera som en framgångsrik person. Allt var ett luftslott. Det är beklämmande pinsamt att se hur de yr runt som förvirrade hönor utan huvuden när det nu går åt helvete. De blir liksom djupt förvånade att "Sverige" inte sköter sig självt, att någon faktiskt måste ta ansvar för det någon jävla gång. Vi behöver fler politiker som har kämpat för att nå fram. Som Jimmie Åkesson som inte fått en millimeter framgång gratis. Som har behövt kämpa i motvind under hela sin politiska karriär. Då menar jag inte att vi nödvändigtvis behöver SD, men vi behöver riktiga människor med den uppriktiga ambitionen att ta ansvar för landet. Ingen jävla bekväm konformist som Löfven som bara är ute efter att lyfta höga löner och leka statsminister i kostym.
Citera
2020-06-01, 10:06
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
De försökte göra allt rätt, men ändå blev det fel.

De var UTOMHUS!

Viruset smittar PRE-/ASYMPTOMATISKT

Det VET vi ju nu, och hela världen vet det,

då måste vi ju agera därefter!

Moa, 19, blev smittad av corona på studentfest
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jb798/moa-19-blev-smittad-av-corona-pa-studentfest

"Festen pågick i 3–4 timmar."

Stor chans att de höll två meters avstånd hela den tiden..

De stod väl inte ute i 3-4 timmar heller?

Festen fortsatte antagligen inomhus också och man vet ju hur omdömet blir efter att man har pimplat champagne..
Citera
2020-06-01, 10:09
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja den gnidna inställningen till lagerhållning överskuggas av regionpolitikers smarta "klipp". Det är verkligen tillbaka på 1800 talet med piga och överhet. Fastän vi medborgare får ingenting veta, eller det sållas bort med nyheter om barn som ska byta kön, eller HBTQ frågor (nu är ju de viktiga men lagerhållning måste ju ändå vara på annan nivå).

Rekommenderar gärna intervjun som någon annan hänvisade till igår, där Anders Tegnell får möta en journalist / reporter som faktiskt har läst sig in på AT, genom att faktiskt ha mall på alla ATs svar, och därmed kan ställa kritiska följdfrågor.
Nu blev det lite mycket här. Men pulsen är lite hög.

https://www.youtube.com/watch?v=Biqq34aUJcQ&feature=youtu.be

Lägg ner denna fixering vid Anders Tegnell, det finns personer som skall hållas ansvariga förbristande rutiner för inköp av preparat - men just detta är inte FHMs ansvar.
Citera
2020-06-01, 10:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men OutOfTheBlue ge dig nu, du har redan fått ett långt svar av ovanstående skribent, som visar varför du hade fel om det gamla tjafset om de 22. Det har dessutom dragits massa ggr i tråden redan. Let us move on.
Tack. Jag orkar inte förklara det för outoftheblue igen. ☺️

” Vi släpper det” 😜
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in