2020-06-01, 08:23
  #314449
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Rekommendationerna var att skydda de äldre. Samtidigt var äldreomsorgen rustad ungefär som ett såll för att transportera vatten.
Finns det något land med betydande samhällsspridningen av viruset som lyckats skydda riskgrupperna?
Citera
2020-06-01, 08:23
  #314450
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Anders Tegnell kommer att avgå efter denna kris tillsammans med en rad av hans gelikar på FHM. Dessa människor har satt oss alla i fara genom att viska osanningar i Löfvens öra. Vi har en inkompetent statsminister som ej har filtrerat bort skitsnacket från FHM och därför är det direkt farligt.

Giesecke satte hela eftermälet av sin karriär på rött när han så tvärsäkert talade om flockimmunitet i maj, att hela världen gjorde fel utom Sverige och att dödligheten låg på 0,1%. Det blev svart.
Han må vara kunnig men speciellt intelligent är han då inte.
Björn Olsen är både kunnig och intelligent men hans röst har tystnats på senare tid. Undrar varför?

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
För att han självmant lämnade debatten efter att ha blivit kritiserad.

inte bara Björn Olsen,

också Joakim Rocklöv,

och minst 22 forskare till,

har tystnat.

Det räcker att säga åt en forskare att hen har fel en gång,

så springer de till skogs och syns aldrig till igen,

även om de hade rätt eller till och med får upprättelse?

Har de inget civilkurage?
Citera
2020-06-01, 08:26
  #314451
Medlem
Sharm0tas avatar
Är det fortfarande nån som försöker hävda att coronahanteringen inte består av en massa fulspel och mörkande?

Citat:
Folkhälsomyndigheten går emot egna regler om insyn

Sedan coronavirusets utbrott i Sverige har Folkhälsomyndigheten frångått sina egna rutiner och håller minnesanteckningar från centrala möten hemliga, rapporterar Ekot.

https://omni.se/folkhalsomyndigheten-gar-emot-egna-regler-om-insyn/a/P9MQ35
Citera
2020-06-01, 08:27
  #314452
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Finns det något land med betydande samhällsspridningen av viruset som lyckats skydda riskgrupperna?

Du skyddar riskgrupperna

genom att inte ha en betydande samhällsspridning

av viruset.
Citera
2020-06-01, 08:28
  #314453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Anders Tegnell kommer att avgå efter denna kris tillsammans med en rad av hans gelikar på FHM. Dessa människor har satt oss alla i fara genom att viska osanningar i Löfvens öra. Vi har en inkompetent statsminister som ej har filtrerat bort skitsnacket från FHM och därför är det direkt farligt.

Giesecke satte hela eftermälet av sin karriär på rött när han så tvärsäkert talade om flockimmunitet i maj, att hela världen gjorde fel utom Sverige och att dödligheten låg på 0,1%. Det blev svart.
Han må vara kunnig men speciellt intelligent är han då inte.
Björn Olsen är både kunnig och intelligent men hans röst har tystnats på senare tid. Undrar varför?



inte bara Björn Olsen,

också Joakim Rocklöv,

och minst 22 forskare till,

har tystnat.

Det räcker att säga åt en forskare att hen har fel en gång,

så springer de till skogs och syns aldrig till igen,

även om de hade rätt eller till och med får upprättelse?

Har de inget civilkurage?

Olsen sa att han blev utsatt för väldigt fula påhopp efteråt. Så han drog sig undan ett tag. Han har dock kommit tillbaka och några gånger pratat i media efter det. Bl.a. nyligen när han tog upp att man borde testa mer.
Citera
2020-06-01, 08:28
  #314454
Medlem
MeanMachine69s avatar
Nu har det väl ändå gått för långt, eller…?
Vi har tydligen INGEN lagring av mediciner i det här jävla idiotlandet. Och när coronakrisen kom så var alla inblandade myndigheter handlingsförlamade och hade inte mandat (!!!) att beställa de läkemedel och den utrustning som vi behövde. Hur i helevet kan man låta ett land hamna i en sådan hopplös situation?

Hur ska gå för oss i lilla Sverige när ett nytt vaccin mot covid-19 äntligen kommer ut på världsmsarknaden och alla länder vill vara först? Ska vi även då tvingas behöva vänta på vaccination och att inkompetenta myndigheter styr (genom prioritering) vilka som ska få respektive inte få vaccin.

Det är hög tid för en utrensning av de idioter som styr vårt land eller kanske rättare sagt de som INTE styr vårt land. Men det kräver att folk använder huvudet istället för arslet, det är där det verkliga problemet sitter.
Citera
2020-06-01, 08:29
  #314455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Rekommendationerna var att skydda de äldre. Samtidigt var äldreomsorgen rustad ungefär som ett såll för att transportera vatten.

Ja regeringen Löfvén har abdikerat och skiter fullständigt i att styra landet. Det är på grund av bristande samordning som sådana här katastrofer uppstår. Ändå förfogar Löfvén över ett kansli om 4600 anställda. Man blir ju äcklad över hans brist på kompetens.
Citera
2020-06-01, 08:30
  #314456
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nej men många länder ville ha flygstopp.

OCH Kina visste att det smittade från person till person.

Och Kina motsatte sig flygstopp.

Samtidigt som dom införde resestopp inom Kina från Wuhan och den provinsen.
Så här fungerar det: Även WHO försöker berätta för vissa politiker att man inte kommunicerar saker som virusutbrott via Twitter även om man har ett konto där. Man säger sig från början att ha arbetat med hypotesen om att man har att göra med ett virus som smittar från människa till människa och som riskera att spridas pandemiskt. Problemet är att protokollet säger att dessa saker ska vara vetenskapligt fastställda innan man går ut och varnar.

Där har du anledningen till tidsstämplarna. Ett nytt virus vid årsskiftet, människa till människa-smitta i mitten av januari, pandemi under första hälften av mars osv.

Det vi ska diskutera är om det är vettigt att lägga triggernivåerna där. Kanske ska man gå ut med rekommendationer och regleringar i tidigare läge. Eller ska enskilda länder gå före på eget bevåg?
Citera
2020-06-01, 08:32
  #314457
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Är det fortfarande nån som försöker hävda att coronahanteringen inte består av en massa fulspel och mörkande?
Man hänvisar bl.a. till patientsekretessen.
Citera
2020-06-01, 08:32
  #314458
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Finns det något land med betydande samhällsspridningen av viruset som lyckats skydda riskgrupperna?

Nu är jag inte riktigt säker på vad du menar med »betydande samhällsspridning«, men problemet i Sverige är ju att äldreomsorgen är lika dåligt rustad överallt. Det är ju i den som de flesta dödsfallen finns.

Tar man Finland som jämförelse så finns det flera skillnader. Äldreomsorgen är striktare hållen. Det är i grunden en mer disciplinerad kultur (på gott och ont). Bättre beredskap.
Citera
2020-06-01, 08:34
  #314459
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Ja regeringen Löfvén har abdikerat och skiter fullständigt i att styra landet. Det är på grund av bristande samordning som sådana här katastrofer uppstår. Ändå förfogar Löfvén över ett kansli om 4600 anställda. Man blir ju äcklad över hans brist på kompetens.

Äldreomsorgens brister är kommunernas ansvar.
Citera
2020-06-01, 08:35
  #314460
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tror samtliga vanliga människor hoppas att det där stämmer att viruset är på väg att bli mildare vilket det rapporteras om i Italien. Frågan är dock huruvida FHM och Regeringen gör det innerst inne. Blir c-19 i höst något som i det närmaste går att definiera som en "liten förkylning" så finns det absolut inget försvar alls för den taktik de valde nu i vår, med att låta smittan puttra på för att bygga naturlig immunitet för ett eventuellt framtida skydd. Då bör en jävla massa huvudet rulla, det borde det göra oavsett kring hanteringen inom äldreomsorgen iofs.
Förhoppningsvis kommer det dock något gott ur det hela att dessa huvuden rullar dock. Kanske får vi beredskapslager istället för genuskurser? Det vore en frisk fläkt.

Citat:
Svenska covidpatienter får fortfarande inte behandlas med ebolaläkemedlet Remdesivir. Trots att medicinen fått grönt ljus i USA sedan en månad har EU ännu obesvarade frågor.
Citat:
vårdtiden kortas för covidpatienter som får Remdesivir.
Citat:
För Sverige finns dock ett kryphål. Sedan mars får Remdesivir ges till covidpatienter i enstaka fall med en särskild licens från Läkemedelsverket även om medicinen inte är godkänd.
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-01/covidmedicin-drojer-valdigt-komplicerat

Varför skiter man inte bara i EU och kör på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in