2020-06-01, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Paradoxical dynamics of SARS-CoV-2 by herd immunity and antibody-dependent enhancement
https://www.cambridge.org/engage/coe/article-details/5ead2b518d7bf7001951c5a5

S-varianten.

Jag läste igenom discussion då det inte fanns ett eget avsnitt för typ S och hittar inte något om pre-pandemier.

Dom pratar väl om 3 strängar varav en var mest smittsam men hade de övriga två hunnit först så hade man viss immunitet?

Hittade ingen tidsaxel.
Citera
2020-06-01, 07:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag läste igenom discussion då det inte fanns ett eget avsnitt för typ S och hittar inte något om pre-pandemier.

Dom pratar väl om 3 strängar varav en var mest smittsam men hade de övriga två hunnit först så hade man viss immunitet?

Hittade ingen tidsaxel.
Det är fortfarande på spekulationsnivå. Men hypoteser är framlagda och jag skulle nog tro att flera kommer helt eller delvis bekräftas. Skulle nämligen förklara en hel del faktiskt.
Citera
2020-06-01, 07:19
Medlem
Citat:
Fel labb. Det utpekade labbet är ett klass 4 labb.

Samma labb men olika avdelningar.
Citera
2020-06-01, 07:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/italiensk-coronalaege-virusset-mister-sine-kraefter/8144745

Så viruset blir snällare och snällare och någon andra våg tror han inte heller på. Låter bra.
Att våra grannländer ska komma ikapp vad det gäller antalet döda blir ju alltmer en fantasi utan verklighetsförankring.

Sorgligt att Sverige gick emot större delen av världen.
Citera
2020-06-01, 07:23
Medlem
Citat:
arbetetNej, det är det inte. Inte heller har jag det syftet. Jag försvara Kinas forskning därför att:

Väst har misslyckats i detta på flera punkter:
  1. Det uppenbara genom att världssamfundet inte kunde samordna insatserna p.g.a. avsaknad av i förväg uppställda planer.
  2. Vi hade haft både vaccinkandidater och antivirala om man fortsatt forskningen efter SARS-utbrottet. Pengar frös inne och man har haft fel fokus (klimatet) som man öst pengar över även fast varningar har funnits från experter att ett virusutbrott kommer att ske.
  3. De enda som förstod faran var kineserna. Därav deras labb och forskning som har en direkt koppling till SARS och konsekvenserna efter det. Därför har Kina haft fullt stöd av forskarsamhället i väst.

Det är absolut nödvändigt för mänskligheten att sådan forskning görs även på höggradigt patogena virus. Var bättre än i ett av de framtida tänkbara ursprungsområdena på jorden. Andra ställen vore t.ex. Afrika. Det är också absolut nödvändigt att vi nu får till ett samarbetet som ligger över alla ideologier och styrelseformer. Annars är det kanske kört nästa gång.

Jag har inga problem att tänka på det här viset samtidigt som jag tar avstånd från det kommunistiska styret i Kina.

Om vi pratar om just det så tror jag faktiskt att en väg att påverka regimen i Kina är just att samarbeta på virusområdet. Vi kan ändå inte göra något åt det på annat sätt.[

Om alla dessa utbrott startar i Kina är det väl rimligt att det är Kina som tar ledningen i att forska på dom?

Förstår inte varför du klandrar väst för något som alltid startar i Kina pga. usel hushållning med levande djur.

Punkt 1 är ju direkt lögn, många ville införa flygstopp mot Kina men Kina motsatte sig det kraftigt och WHO som visste i December att det var person-person smitta gick ut och sa att det inte var person-person smitta i Januari. Det ansvaret ligger helt på WHO och Kina, inte väst.

Fetat ovan, att påverka regimen i Kina är väl bäst gjort genom sanktioner och förbud mot att köpa upp företag i krisande världen?

EDIT
Senast redigerad av Africanized 2020-06-01 kl. 07:25.
Citera
2020-06-01, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Många vill vara hemma så länge som möjligt och samhället hjälper till med hemtjänst osv. Så att de är i sämre skick när de väl kommer dit är inte så konstigt. Har själv sett det på nära håll, envisa människor som man undrar varför i hela friden de insisterar på att bo hemma när de knappt kommer ur sängen själv, anpassning av bostaden och en tilltagande ström av människor från hemtjänsten.

Kanske stämmer, så du tror inte att man behandlar äldre sämre än i den gamla långvården?
Citera
2020-06-01, 07:25
Medlem
Citat:
Det är fortfarande på spekulationsnivå. Men hypoteser är framlagda och jag skulle nog tro att flera kommer helt eller delvis bekräftas. Skulle nämligen förklara en hel del faktiskt.

Ja, det förklarar väl att S inte fanns i Wuhan när dom släppte ut K från laboratoriet.
Citera
2020-06-01, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet inte om frågan varit uppe tidigare (det har den säkert). Men jag tycker det verkar som araber och personer från mellanöstern är överrepresenterade bland de som blir svårt sjuka. Läste nu om en 37-årig svensk medborgare som avlidit i amerikanskt fängelse. Även här i Sverige verkar det vara många araber, men även somalier som dött. Kan det finnas genetiska skillnader?

Hälsa är nog en riktigt stor faktor.

Rökande till exempel och träning.
Citera
2020-06-01, 07:32
Medlem
Tror ni att vi kommer ikapp UK om en månad eller två?
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE~FRA~GBR
Citera
2020-06-01, 07:35
Medlem
Norges FHM-man Forland fortsatt försiktigt positiv.

Han säger att de öppnat samhället gradvis, sen 20 april. Fortsatt hoppfull att det skall gå att hålla kontroll på smittan och smittspåra, även om det kan komma mindre lokala utbrott. Norge har 10 personer på intensiven nu.

Med 236 dödsfall har Norge klarat coronakrisen betydligt bättre än Sverige så här långt. Och Frode Forland, smittskyddsdirektör på Folkhälsoinstitutet, är inte säker på att de svenska teorierna om att alla kommer att drabbas lika hårt i slutändan verkligen stämmer.
– Vi hoppas att vi håller på att motbevisa det med den strategin vi tillämpat, säger han.

Vilka misstag tycker du att Sverige har gjort?

– Det vill jag inte säga någonting om. Men det som har varit uppe – både i Sverige och Norge – är att man fick in det här i boende för äldre. Ungefär 59 procent av de avlidna i Norge har varit på äldreboende, men i och med att vi fick en mycket mindre spridning i samhället så blev det aldrig samma tryck på äldreboendena här.

En rätt lång, intressant intervju. Han ger ett ödmjukt och kunnigt intryck.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/d%C3%A4rf%C3%B6r-har-norge-lyckats-b%C3%A4ttre-i-kampen-mot-corona-1.28584313
Citera
2020-06-01, 07:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Samma labb men olika avdelningar.
Men vi pratar om en specifik forskning som förekommer i klass 4 labbet.
Citera
2020-06-01, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Anders Tegnell kommer att avgå efter denna kris tillsammans med en rad av hans gelikar på FHM. Dessa människor har satt oss alla i fara genom att viska osanningar i Löfvens öra. Vi har en inkompetent statsminister som ej har filtrerat bort skitsnacket från FHM och därför är det direkt farligt.

Giesecke satte hela eftermälet av sin karriär på rött när han så tvärsäkert talade om flockimmunitet i maj, att hela världen gjorde fel utom Sverige och att dödligheten låg på 0,1%. Det blev svart.
Han må vara kunnig men speciellt intelligent är han då inte.
Björn Olsen är både kunnig och intelligent men hans röst har tystnats på senare tid. Undrar varför?

Anders Tegnell kommer avgå i April 2021.

Johan Giesecke är intressant för han har tvärsäkert uttalat sig om mycket i denna kris som varit helt totalfel.

Sen visade det sig att han fått betalt av FHM för det men han uttalade sig ju emot FHM ett par gånger och dom fick gå ut och dementera det. Svårkontrollerad?

Sen samtidigt som han tonade ned corona rejält så satt ju hans fru i ett företag som sysslar med eftervård och skalade upp verksamheten samtidigt.

Johan Giesecke kan ju inte ha varit ovetande om vad hans fru gjorde och hon MÅSTE ju ha lyssnat på honom och FHM.

Därför så tror jag att FHM har sysslat med propaganda, man har sagt lugnande saker till media för att lugna befolkningen och det skulle på något sätt anses vara rätt agerande.

Jag tror nog att svenskar kan hantera sanningen i stort, signalerar en rätt unken syn på befolkningen från FHM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in