2020-06-01, 02:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det går inte att säga att någon fått rätt eller fel. Ingen vet ännu om det var en bra strategi att blockera den första vågen. Det vet inte Björn heller.

Det är bättre att göra något än att göra inget. Om jag drar in dig när vi går ut från ett övergångsställe då det kommer en bil som jag anser inte stannar. Blir du arg på mig då för att jag inte lät dig gå över? Eller förlåter du mig för att jag var överbeskyddande?
Citera
2020-06-01, 02:29
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det är söndag eftermiddag på företaget Gaia Biomaterials och i deras lokaler på Ättekulla industriområde är produktionen i full gång. I en stor produktionsanläggning pumpas det ut miljövänliga skyddsförkläden i en rasande fart. I princip dygnet runt.
Citat:
Just när det gäller skyddsförklädena har Region Skåne spelat en viktig roll.
– De fattade tidigt vad det var frågan om. Vi lyckades få till en innovationsupphandling och det blev en succé. Nu är Region Skåne de som klarat sig bäst eftersom de redan köpt in så mycket till sina lager, säger Åke Rosén.
Men resten av Sverige, övriga Norden och en stor del av Europa och även Mellanöstern skriker efter skyddsförkläden.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-31/jobb-dygnet-runt-pa-helsingborgsforetag-nu-ska-tre-ganger-sa

Verkar finnas många orsaker till varför Skåne har klarat smittan så bra med låga siffror.
Citera
2020-06-01, 02:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell sa ju själv i början att han trodde att viruset skulle hoppa runt mellan olika hot spots, det är klustersmitta. Viruset skulle aldrig nå Sverige.

Detta sa han då viruset ännu inte påvisats i Sverige
.

Ja Tegnell är inte dum, inte på långa vägar. Det jag inte förstår är hur man kan vara så jävla iskall och ljuga folket rakt upp i ansiktet. Hur lyckas man med det? Hur kan man sova gott på natten? Jag måste vara en blödig jävel. Det eller så är han en komplett autist som saknar känslor.
Citera
2020-06-01, 02:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
DN har varit kritiska från första början. Wolodarski gör typ armkrok med AFS i den här frågan.

Jag måste dock meddela att utanför bubblan av ”informationsknarkare” så har Folkhälsomyndighetens linje ett mycket brett stöd. Och det stödet kommer bli större allteftersom problemen med alternativa strategier blir mer påtagliga.

Det är nog första gången (och enda) som jag kan ge Wolodarski en eloge, han har faktiskt stått på sig i den här frågan. Kanske är det för att hans landsmän dör som flugor i pandemin? Altruism tror jag inte på i det här fallet.
Citera
2020-06-01, 02:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Vet inte om frågan varit uppe tidigare (det har den säkert). Men jag tycker det verkar som araber och personer från mellanöstern är överrepresenterade bland de som blir svårt sjuka. Läste nu om en 37-årig svensk medborgare som avlidit i amerikanskt fängelse. Även här i Sverige verkar det vara många araber, men även somalier som dött. Kan det finnas genetiska skillnader?
Citera
2020-06-01, 02:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hur många här inne kommer skita i regeringens ”rekommendationer” och åka till sommarhuset mer än 2 timmar bort?

Alla?

I Norge kom hemvärnet, beväpnade, och jagade hem dem! Det var ett jävla ramaskri om det.
Citera
2020-06-01, 02:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är nog första gången (och enda) som jag kan ge Wolodarski en eloge, han har faktiskt stått på sig i den här frågan. Kanske är det för att hans landsmän dör som flugor i pandemin? Altruism tror jag inte på i det här fallet.

Jag håller med. Har noterat att i denna fråga har jag samma uppfattning som vissa personer jag vanligen står politiskt långt ifrån. Wolodarski och Nya Zeelands premiärminister är två exempel. De har båda varit klockrena i sin analys och handlande.
Citera
2020-06-01, 02:46
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ja Tegnell är inte dum, inte på långa vägar. Det jag inte förstår är hur man kan vara så jävla iskall och ljuga folket rakt upp i ansiktet. Hur lyckas man med det? Hur kan man sova gott på natten? Jag måste vara en blödig jävel. Det eller så är han en komplett autist som saknar känslor.

Övertygelse, jag har rätt och så är det, alla andra har fel. Jag minns sådana personer i skolan och de hade det inte så lätt.

Tegnell har tydliga drag av autism men jag är ingen expert men fel har han haft genomgående men ändå likt en idiot så tror att han har rätt när han pratar när han haft fel så många gånger, de mäter annorlunda, vi är i en annorlunda fas osv.
Citera
2020-06-01, 02:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Stort tapp på kort tid. Signifikant ras. Och värre blir det. Vid en eventuell våg 2 kommer man att byta ut en hel del nyckelpersoner, då samma fiasko inte kommer tillåtas att upprepas. Kan nästan garantera att riksdagen och medierna inte kommer tillåta det.

https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-stortdyker-en-ny-signal/

Jag hoppas du har rätt. Det vore intressant att se en undersökning för hur stödet för MSB ser ut. En organisation ledd av Dan Eliasson, kan ju inte ha stöd av mer än ett fåtal frälsta? Men jag antar att det finns inga sådan undersökningar?
Citera
2020-06-01, 02:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Övertygelse, jag har rätt och så är det, alla andra har fel. Jag minns sådana personer i skolan och de hade det inte så lätt.

Tegnell har tydliga drag av autism men jag är ingen expert men fel har han haft genomgående men ändå likt en idiot så tror att han har rätt när han pratar när han haft fel så många gånger, de mäter annorlunda, vi är i en annorlunda fas osv.

Ja han är aspie med narcissistiska tendenser, en farlig kombiation för ett land som litar på "överheten". Det är märkligt i ett land som kräver en gymnasieutbildning för att leverera hamburgare på donken! När kommer deras nya undersökning om antikroppar i populationen? Skulle vi inte fått den i fredags?
Citera
2020-06-01, 02:54
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Alla?

I Norge kom hemvärnet, beväpnade, och jagade hem dem! Det var ett jävla ramaskri om det.

Ja det gällde om de hade lämnat sin hemkommun om jag inte minns fel.
Citera
2020-06-01, 02:56
Medlem
Citat:
Jag hoppas du har rätt. Det vore intressant att se en undersökning för hur stödet för MSB ser ut. En organisation ledd av Dan Eliasson, kan ju inte ha stöd av mer än ett fåtal frälsta? Men jag antar att det finns inga sådan undersökningar?

Verkar som folk tappar förtroendet för de flesta myndigheter i denna covid-soppan... Både MSB och Socialstyrelsen låg redan ganska lågt men har tappat ytterligare:

Socialstyrelsens förtroendesiffror minskar också, från 47 procent till 40 procent. Liksom Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som samlar 53 procent jämfört med förra veckans 58 procent (från samma artikel)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in