2020-05-20, 23:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Med andra ord kan man vara skyldig kronan hela livet?

Ja. Det var tjugonio år sedan jag lade in ett ärende hos KFM första gången. Då var personen skyldig mig 27 000kr. Nu är skulden med ränta uppe i nästan 200 000kr med ränteeffekterna.

Så, sålänge den du är skyldig håller ärendet vid liv så hänger skulden med tills du dör.
Citera
2020-05-20, 23:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Ingen folkbokförd adress där påminnelser kan skickas ut. Inga kontakter med berörd myndighet som kan dokumenteras får ske. Inte ens ett telefonsamtal får ske då det kan anses som ett preskriptionsavbrott.

...Ingen elak fordringsägare som själv ger sig fan på att hitta personen nån gång vart åttonde år eller så. (Det är så jag håller min äldsta fordran vid liv).
Citera
2020-05-20, 23:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Statliga skulder försvinner inom 5 år. Det är alltså sådant som skatteskulder etc. Men i övrigt är det väl skuldsatt för livet. Det som gäller är dock att det finns regler om att upplysa om skulder regelbundet. Men det gör ju mest inkasso där de kollat att det just nu inte finns läge att driva in skulden via kronis. Men så fort du har pengar kommer de driva in skulden och det hänger ju kvar hela livet.
Citera
2020-05-21, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Statliga skulder försvinner inom 5 år. Det är alltså sådant som skatteskulder etc. Men i övrigt är det väl skuldsatt för livet. Det som gäller är dock att det finns regler om att upplysa om skulder regelbundet. Men det gör ju mest inkasso där de kollat att det just nu inte finns läge att driva in skulden via kronis. Men så fort du har pengar kommer de driva in skulden och det hänger ju kvar hela livet.

Fint att höra, så om man sticker utomlands till pension och inte meddelar skatteverket nånting samt byter telefonnummer så slipper man både skatt och underhållsbidrag?

Adjö Svärje!
Citera
2020-05-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Preskriptionen nollas för varje brev som mottagits från KFM. Googla på "preskriptionsavbrott" så hittar du allt du vill veta.

Dock krävs det att det är bekräftat mottagna brev. Det räcker alltså inte med att KFM har skickat räkningen för att det skall duga utan det måste skickas rekommenderat vilket jag inte tror de gör så ofta.

Dock kan preskriptionsabrott ske genom att gäldenären betalar på skulden eller räntan. Så länge du betalar frivilligt till kronofogden så är det alltså klart att det rör sig om preskriptionsavbrott.
Citera
2020-05-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Dock krävs det att det är bekräftat mottagna brev. Det räcker alltså inte med att KFM har skickat räkningen för att det skall duga utan det måste skickas rekommenderat vilket jag inte tror de gör så ofta.

Ja? Just därför jag skrev mottaget och inte skickat. KFM skickar systematiskt ut rekommenderat eller till och med delgivningsman, faktiskt ganska snart i många fall där mottagaren inte ger av sig några livstecken. Många som gräver ned huvudet i sanden när brev från KFM anländer i brevlådan, vilket KFM anpassat sig till i sina rutiner.
Citera
2020-05-31, 20:54
Medlem
Kan kronofogden sälja mina aktier p.g.a. en "mindre" skuld?

Hej,
Jag har det senaste året dragit på mig en oväntad skuld på ca 20 000 kr och har hamnat hos kronofogden i mer än 6 månader.
Just nu är jag fastanställd och med tankte på coronakrisen så handlade jag lite aktier som hade fallit i värde o ville ta vara på chansen.

Jag läste på kronans hemsida om utmätningsordningen, alltså i vilken ordning de utmäter någon, länken finns här nedan:
https://www.kronofogden.se/Utmatningsordningen.html

Enligt kronan ser ordningen ut så här,
1: pengar
2: skatteåterbäring
3: lön
4: semesterersättning
5: aktier
Osv.

Men under kategorin lön står det så här:
"Vi kan besluta att en del av din inkomst ska gå direkt till dina skulder. Om löneutmätningen leder till att du förväntas kunna betala din skuld inom tolv månader utmäter vi vanligen inte fler tillgångar."

Vid det här fallet vet jag att jag kan betala av denna skuld inom någon månad.
Min fråga är då, kommer kronis att bortse från mina aktier, och är det alltid så som det står på utmätningsordningen?

Varför jag undrar är för att det står "utmäter VANLIGEN inte fler tillgångar"
Och det är ordet "vanligen" jag blir orolig för.

Tack på förhand,
Senast redigerad av -Omstart- 2020-05-31 kl. 20:56.
Citera
2020-05-31, 21:04
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Du får väl göra upp så att fogden tar från din lön, varje månad
Citera
2020-05-31, 21:07
Medlem
BaronRoevpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Omstart-
Hej,
Jag har det senaste året dragit på mig en oväntad skuld på ca 20 000 kr och har hamnat hos kronofogden i mer än 6 månader.
Just nu är jag fastanställd och med tankte på coronakrisen så handlade jag lite aktier som hade fallit i värde o ville ta vara på chansen.

Jag läste på kronans hemsida om utmätningsordningen, alltså i vilken ordning de utmäter någon, länken finns här nedan:
https://www.kronofogden.se/Utmatningsordningen.html

Enligt kronan ser ordningen ut så här,
1: pengar
2: skatteåterbäring
3: lön
4: semesterersättning
5: aktier
Osv.

Men under kategorin lön står det så här:
"Vi kan besluta att en del av din inkomst ska gå direkt till dina skulder. Om löneutmätningen leder till att du förväntas kunna betala din skuld inom tolv månader utmäter vi vanligen inte fler tillgångar."

Vid det här fallet vet jag att jag kan betala av denna skuld inom någon månad.
Min fråga är då, kommer kronis att bortse från mina aktier, och är det alltid så som det står på utmätningsordningen?

Varför jag undrar är för att det står "utmäter VANLIGEN inte fler tillgångar"
Och det är ordet "vanligen" jag blir orolig för.

Tack på förhand,

Ge aktierna till en god vän om du tycker det är värt besväret.
Varför ska skattebetalare betala din avkastning på aktier?
Du har köpt något du inte har råd med.

Tyvär kommer du nog inte undan.
Spelar ingen roll att det är dåligt sälj läge nu.
Det var dåligt köpläge när du handlade för någon annans pengar.

Så kommer deras resonemang lyda.
Citera
2020-05-31, 21:14
Medlem
Sonny00s avatar
Du valde alltså att köpa aktier för pengarna istället för att betala din skuld hos kronofogden?

Mycket märkligt beteende!
Citera
2020-05-31, 23:25
Medlem
Som ts beskriver premisserna finns inga egentliga skäl till annan form av utmätning än genom att via ts' ag göra införsel med sådant belopp som gör att ts under tiden utmätning sker får behålla det som motsvarar existensminimum, alltså ett förbehållsbelopp.
Citera
2020-05-31, 23:31
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som ts beskriver premisserna finns inga egentliga skäl till annan form av utmätning än genom att via ts' ag göra införsel med sådant belopp som gör att ts under tiden utmätning sker får behålla det som motsvarar existensminimum, alltså ett förbehållsbelopp.

Just så, dom ser vad du har för fasta utgifter, kontra din lön och snor resterande. Har du en vanlig lön och inte allt för höga utgifter kommer det inte vara några problem. Nyckeln i det hela är att PRATA med dom. Det är inte så att dom vill dräpa dig. Tvärtom. Dom vill kunna hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in