Citat:
Ursprungligen postat av
Villmer
Jo, jag förstår att det var hög energi våld, förstås. Min poäng är att man har 2-3 minuter på sig ordna fria luftvägar, skadade kanske avlider senare i inre blödningar, eller punkterade organ och lungor, men med väldigt snabbt omhändertagande kan en del räddas trots allt, i traumaforskning säger man upp till 40 procent med ursnabb hjälp, eftersom skallskador och blockerade luftvägar är så vanligt. Andra säger var tionde, det är inte lätt att veta.
Trafikolyckor är den vanligaste orsaken till dödsfall under de 10 åren mellan 15 och 24. En dyster reflektion bara, ingen i den här bilen var ju i stånd att hjälpa någon, men handfallna vid olycksplatser finns det gott om. Det finns statistik på det.
De här ungdomarna var kanhända bortom all hjälp och det låg ju ensligt, men nästa gång något sådant händer och du är på plats, så kanske du är den som ser till att de skadade i alla fall kan andas, och ägna mest uppmärksamhet åt dem som inte låter. Har man som de två ungdomarna som nu är där kommit till intensiven ökar oddsen för överlevnad dramatiskt. Men det som händer allra först är kanske viktigast.
Det är väldigt berörande med sådana olyckor, några har förföljt mig i decennier.
Man brukar säga att ungefär 20% av de dödsfall som följer trauman typ detta fall kanske kan räddas med snabbare och effektivare åtgärder.
Det finns ett antal åtgärder som är ganska akuta om skadan är sådan, ofri luftväg och massiv blödning är två.
Ungefär 40% avlider på plats, 10% under transport. Av de som avlider på plats dör de flesta inom en timme. Olika undersökningar ger mellan 10 och 20%, av dem, hade kunnat räddas med rätt åtgärder omedelbart. Vilket som du kanske förstår dock kan vara svårt i obyggd och om ens olyckan upptäcks direkt. Ofta handlar det just då om livshotande blödningar eller ofri luftväg då det är ganska bråttom.