2020-05-31, 14:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jag tror att vi överreagerar på viruset och därför tror jag allt blir mer eller mindre som vanligt. En viss ”virus alert” kommer att finnas men det är bara positivt och kommer nog driva på teknisk utveckling såsom uv-ljusen som ska installeras i N.Y.s tunnelbana.

Nedanstående resonemang håller jag med om även om vissa invändningar kan göras:

https://emanuelkarlsten.se/05/darfor-dog-fler-svenskar-under-en-manad-1993-och-2000-jamfort-med-april-2020/
Du tycker inte att "UV-ljus i NY tunnelbana" är ett bra exempel på att den framtida världen faktiskt inte är samma som innan corona? Vilket aktiespekulanterna i Sverige och USA totalt blånekar.
Citera
2020-05-31, 15:22
Medlem
tjallepetters avatar
Ni som tror att det kommer en till krash inom kort har ni någon specifik lista på vilka aktier ni tänker gå in och köpa?

Jag tror garanterat att vi kommer se ett ännu större ras framöver och håller på att bygga ihop en lista så jag är väl förberedd när det väl händer.
Citera
2020-05-31, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du tycker inte att "UV-ljus i NY tunnelbana" är ett bra exempel på att den framtida världen faktiskt inte är samma som innan corona? Vilket aktiespekulanterna i Sverige och USA totalt blånekar.

Med uv-ljus ville jag bara illustrera hur man anpassar sig med och efter Corona. Om uv ljus precis är ett vettigt exempel det låter jag vara osagt, men tyckte bara att det illustrerade något.

Jag ser det ungefär som att kontrollerna på flygplatserna ändrades efter 9/11. Det blev restriktioner kopplade till resandet som jag dör och då upplevde som jobbiga men nu har jag vant mig.

När det kommer en andra våg blir det nog ett hack i kurvan igen men fortsätter allt som vanligt. Många är givetvis oroade och intar ut sina investeringar. Men jag tycker vi kan lämna det här och precis som du säger låta tiden utvisa detta.
Citera
2020-05-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det faktum att dom är tysta nu gör faktiskt mig mer osäker på att vi inte kommer få ett stort ras till. Börsen har väl en tendens att gå åt motsatta riktningen mot vad massan tror :P

Håller med. Tycker bränslet för fortsatt uppgång borde ha börjat klinga av i det korta perspektivet, för den här gången, samtidigt som det inte tycks finnas tillräckligt negativa krafter just nu för att inleda ett riktigt ras.

Har en känsla av att det kan komma bli en dag med stora svängningar och fina möjligheter för dagshandlare i morgon. Att marknaden mer än vanligt trevar sig fram.

Upp direkt i öppningen för att sedan vända ner efter den inledande handeln och återvända upp runt lunch och inför usa öppningen. Sen blir det usa som styr. Är min gissning som inte grundar sig på något annat än en känsla.

Ska bli en spännande dag i morgon i vilket fall.

Vid större nedgång under fm kommer jag tanka för perspektivet timmar/dag.

Vid måttlig nedgång håller jag mig utanför.

Och fortsätter det i samma tempo upp som under förra veckan kommer jag definitivt ligga likvid.

Vid rejäla uppgångar även kommande vecka känns det som om vi verkligen lägger grunden för en riktigt kraftig rekyl neråt.

Då blir det som bäddat för att stämningsläget ska ändras radikalt och att krafterna som predikar nattsvart mörker blir dom helt dominanta.
Citera
2020-05-31, 18:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Airbus börjar se väldigt intressant ut, om man är långsiktig. De är väl förberedda för el-omställningen när den väl sker också.

Jag tänkte gå in när aktien når 50-kronors-nivån.

Era tankar om Airbus?
Har haft fin stigande trend i många år fram till coronaraset. Mycket starkt stöd vid 50 ja. Kanonläge. Boeing är skit. Airbus har bra flygplan. Tummen upp.
Citera
2020-05-31, 18:42
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Jag har nu hittat lite bitcoin cert på Avanza:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/817421/track-bitcoin-von

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/599180/bitcoin-xbte

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/817421/track-bitcoin-von

Kan vara läge att gå in imorgon på morgonen

OBS. Jag är ingen kryptoexpert eller bull, första gången jag nånsin ens tittar på Bitcoin-relaterade grejer. Vill bara hedga mot dollarn och det verkar finnas både TA och fundamenta bakom en uppgång för bitcoin

Varför skulle imorrn på morgonen vara optimalt? Väldigt tufft Resistance ligger på 10k, svårt att se att de bryter igenom innan en ny konsolidering.
Citera
2020-05-31, 18:59
Medlem
Citat:
Airbus börjar se väldigt intressant ut, om man är långsiktig. De är väl förberedda för el-omställningen när den väl sker också.

Era tankar om Airbus?

Samma, sitter och hoppas kunna få den under 50.

Köper Boeing och Delta också.
Citera
2020-05-31, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Har haft fin stigande trend i många år fram till coronaraset. Mycket starkt stöd vid 50 ja. Kanonläge. Boeing är skit. Airbus har bra flygplan. Tummen upp.

Vad gör att du tycker Boeing är skit, menar du det kommersiella? Deras Defense, Space & Security har Trump och USA under armen vilket förmodligen är en bra grej för framtida tillväxt.
Citera
2020-05-31, 19:07
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Era tankar om Airbus?

Jag håller med, det är nog en bra affär på sikt. Airbus gör bra maskiner och vad är egentligen häftigare än ett stort sofistikerat flygplan? Boeing förtjänar f.ö. att gå under efter all skit de har haft för sig.
Citera
2020-05-31, 19:11
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:

Era tankar om Airbus?
En flygolycka satte stopp för den förväntade återhämtningen. Annars tänker jag att den är väldigt lik Boeing men egentligen bättre. Nivån är redan väldigt låg så hoppas inte allt för mycket på lägre priser, konkurrenten Boeing som har mer problem går upp så frågan är vad det är som håller tillbaka återhämtningen för Airbus?
Citera
2020-05-31, 19:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Vad gör att du tycker Boeing är skit, menar du det kommersiella? Deras Defense, Space & Security har Trump och USA under armen vilket förmodligen är en bra grej för framtida tillväxt.
Du tror att Boeingplanens samtliga dolda fel har kommit upp i ljuset nu?
Citera
2020-05-31, 19:32
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Du tror att Boeingplanens samtliga dolda fel har kommit upp i ljuset nu?

Det är inte bara MAX8 som har brister. Även deras flaggskepp 787 dreamliner anklagas för att ha undermålig säkerhet på grund av att de har stressat fram modellen. Jag har för mig att merparten av planen har byggts på deras nya budgetfabrik där de har lågavlönade anställda utan fack och sämre kontroller.

"Schedule may require deviations to the prefered quality process." -Boeing executives

"I would not fly on a Dreamliner and I've asked my family and begged my family not to fly Dreamliners because I know, I know what's under the skin," -Boeing quality manager

Edit: modellen har ju redan haft problem med batterier som börjar brinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in