Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Nu är det så här att det sedan tidigare är fullt handelskrig mellan framförallt USA och Kina. Samtidigt händer detta. Samtidigt så är inte Trumps position säker. Att i det här läget hitta tillförlitlig och objektiv information om läget: undvik då framförallt vissa av pressen i väst som är notoriska i sin skeva rapportering från Kina och naturligtvis den kinesiska med. Försök hitta någorlunda objektiva källor. Forskarvärlden är en sådan. Forskare och experter har ofta inget att erinra mot Kina. Förutom vissa YouTubare som har andra agendor så är man ganska överens om att Kina inte har orsakat det. Jag tror att de är människor som jag själv som kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Det är att Kina har ett absolut intresse av att sköta detta klanderfritt med tanke på deras erfarenheter från SARS-utbrottet och de inte bara gentemot det internationella samfundet utan även internt för nationens stabilitet. Därför anser jag att Kina helt enkelt är skitduktiga på det här. Det kan jag tycka samtidigt som jag anser att Kina är en av de värsta kommunistdiktaturer som finns. Jag ser ingen konflikt i detta.
Det finns faktiskt ett annat skäl i detta. Kan vi inte internationellt samarbeta och lita på varandra om sådana här saker är det kört för mänskligheten. Be en stilla bön att det inte sitter en Trump som president i något land nästa gång världen drabbas av en pandemi.
Jaha, du litar på Kina, säger du. Jaja, det är väl ok. Whatever floats your boat.
Då kan jag säga (detta med en förbluffande bra förmåga att hålla fler än två tankar i huvudet samtidigt) att det på flera forskarhåll delas lika många uppfattningar om att Kina både ljuger om ditten samt undanhåller datten. Frågan är som sagt varför. Men jag förstår att just de uppfattningarna vill du inte veta av (sagt med tanke på förmågan att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt).
Att du tycker att det är Trumps fel, det gör mig inte ett dugg förvånad. Det måste ha något att göra med de "agendor" som du så förtjänstfullt beskriver. Och all denna beskrivning levereras utan att kunna presentera så mycket som ett uns av bevis. Alla andra har fel. Journalister, regeringsrepresentanter, regeringschefer, forskare. Alla. Alla utom du.
Men nu talade jag teoretiska möjligheter (detta sagt med en återigen förbluffande bra förmåga att hålla flera tankar i huvudet samtidigt). Och så länge det inte finns några bevis är alla teorier så goda som någon.
Men jag kan säga med emfas att den här pandemin startades inte av Trump i ett försök att försöka rädda en påstådd oro för att förlora det kommande presidentvalet.
Detta sagt med tanke på förmågan att kunna hålla fler än två tankar i huvudet samtidigt....