2020-05-31, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
"FHM Swetanic" börjar sakta sjunka.
Anna Dahlberg, Expressen:
Nej, Sverige var inte smartare än alla andra
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/nej-sverige-var-inte-smartare-an-alla-andra/

Ja, äntligen börjar allt fler journalister förstå att det pågår ett massmord i Sverige. Cirka 3 månader efter oss andra vettiga.
Citera
2020-05-31, 13:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
"FHM Swetanic" börjar sakta sjunka.
Anna Dahlberg, Expressen:
Nej, Sverige var inte smartare än alla andra
https://www.expressen.se/ledare/anna...an-alla-andra/

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja, och nu gäller det för alla att peka finger och hitta en syndabock. Tror inte dr Tegnell blir denna syndabock men han känner sig nog ganska obekväm idag. Han har ju nu själv fått gå ut och säga i media, att man nog gjorde fel och att Sverige nu byter strategi.

Har Sveriges statsepidemiolog erkänt att något fel begåtts?

Det har jag missat.

Finns länk/källa?
Citera
2020-05-31, 13:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finland
+4 döda
+33 fall

Norge
+0 döda
+12 fall

Belgien
+14 döda
+195 fall

Ja Belgien har verkligen tryckt tillbaka viruset och jag förutsätter att de testar mer än Sverige (som är så byråkratiskt) eftersom Sverige måste vara det mest utvecklade landet som inte fått till någon form av masstestning. Det är vår labyrint organisation med kommuner, regioner, socialstyrelsen och det ska vara så fritt och liberalt inom vår förvaltning, att alla myndigheter ska kommunicera och komma på vilken som har ansvar för vad / vilket. Det är ett stort problem som jag hoppas kommer analyseras hårt efter det här är klart.

Vi själva har dödstal som är höga, + samtidigt höga antal nya smittade. Det är INTE bra. Nya smittade oroar mig mest.
Citera
2020-05-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du kanske ska tillägga det som står längst ner som en fotnot i AB också: På grund av begränsad testning och problem med att fastställa dödsorsak behöver det bekräftade antalet dödsfall inte vara det samma som antalet faktiska covid-19-dödsfall.

Det finns alltså en hel del osäkerhetsfaktorer i denna rapportering och vilka som räknas in som covid-avlidna i de olika länderna, vilket har varit uppe ett antal gånger i tråden.

Jo precis, exakt som nyheten om att Sverige troligen missat räkna 1000 dödsfall, menar du. Jag vet, det är hemskt att vårt resultat verkar kunna vara t.o.m. 25% sämre än den katastrof vi nu genomlever. Det är verkligen hemskt. Säkerligen kommer nog regeringen och FHM driva på för att utreda det så fort som möjligt, för nog vill de ha korrekt statistik....

Herregud vad det börjar bli desperat med halmstråna alltså.
Citera
2020-05-31, 13:57
Medlem
Inkompetens, dumhet och oförmåga till snabb problemlösning, som vanligt.

Citat:
När en hel värld hamstrade läkemedel stod svenska myndigheter handlingsförlamade. Ingen hade mandat att agera kraftfullt för att köpa mediciner på världsmarknaden.

[..]

Sverige till skillnad från de flesta andra länder i Europa saknar lagring av livsviktiga mediciner.

[..]

– Det är nästan obegripligt att vi överlåter något så viktigt som mediciner till främmande makt. Vi har inga andrum i vårt system, inga lager, knappt någon egen tillverkning. Vilket läkemedel som helst kan vara borta från vår arsenal med någon dags varsel

[..]

– När Sverige gick in i coronakrisen fanns en total avsaknad av nationell samordning och ansvar, mandat och skyldigheter för läkemedelsförsörjning. Det är väldigt allvarligt.

[..]

Regionerna är visserligen ansvariga för läkemedlen till sjukhusen. Men det finns inga krav på beredskap eller lagring. Inga ekonomiska medel är avsatta. Det finns ingen ansvarig på nationell nivå.

[..]

https://www.dn.se/nyheter/sa-halkade-sverige-efter-i-den-globala-jakten-pa-lakemedel/
Citera
2020-05-31, 13:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Därför att de ligger i sina sängar på äldreboenden. Där finns inte syrgas.

Nä, där finns inte syrgas, och en syrgasgeneratorn kostar typ 14000kr och ska skötas om litegrann...

En del är ju lite dementa med, och kan tänkas slita av sig anordningen, och det är ju väldigt noga med jämlikheten tydligen, så då är det bättre om alla som hade överlevt med syrgas istället får dö...
Citera
2020-05-31, 14:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är det så här att det sedan tidigare är fullt handelskrig mellan framförallt USA och Kina. Samtidigt händer detta. Samtidigt så är inte Trumps position säker. Att i det här läget hitta tillförlitlig och objektiv information om läget: undvik då framförallt vissa av pressen i väst som är notoriska i sin skeva rapportering från Kina och naturligtvis den kinesiska med. Försök hitta någorlunda objektiva källor. Forskarvärlden är en sådan. Forskare och experter har ofta inget att erinra mot Kina. Förutom vissa YouTubare som har andra agendor så är man ganska överens om att Kina inte har orsakat det. Jag tror att de är människor som jag själv som kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Det är att Kina har ett absolut intresse av att sköta detta klanderfritt med tanke på deras erfarenheter från SARS-utbrottet och de inte bara gentemot det internationella samfundet utan även internt för nationens stabilitet. Därför anser jag att Kina helt enkelt är skitduktiga på det här. Det kan jag tycka samtidigt som jag anser att Kina är en av de värsta kommunistdiktaturer som finns. Jag ser ingen konflikt i detta.

Det finns faktiskt ett annat skäl i detta. Kan vi inte internationellt samarbeta och lita på varandra om sådana här saker är det kört för mänskligheten. Be en stilla bön att det inte sitter en Trump som president i något land nästa gång världen drabbas av en pandemi.
Jaha, du litar på Kina, säger du. Jaja, det är väl ok. Whatever floats your boat.
Då kan jag säga (detta med en förbluffande bra förmåga att hålla fler än två tankar i huvudet samtidigt) att det på flera forskarhåll delas lika många uppfattningar om att Kina både ljuger om ditten samt undanhåller datten. Frågan är som sagt varför. Men jag förstår att just de uppfattningarna vill du inte veta av (sagt med tanke på förmågan att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt).

Att du tycker att det är Trumps fel, det gör mig inte ett dugg förvånad. Det måste ha något att göra med de "agendor" som du så förtjänstfullt beskriver. Och all denna beskrivning levereras utan att kunna presentera så mycket som ett uns av bevis. Alla andra har fel. Journalister, regeringsrepresentanter, regeringschefer, forskare. Alla. Alla utom du.

Men nu talade jag teoretiska möjligheter (detta sagt med en återigen förbluffande bra förmåga att hålla flera tankar i huvudet samtidigt). Och så länge det inte finns några bevis är alla teorier så goda som någon.

Men jag kan säga med emfas att den här pandemin startades inte av Trump i ett försök att försöka rädda en påstådd oro för att förlora det kommande presidentvalet.

Detta sagt med tanke på förmågan att kunna hålla fler än två tankar i huvudet samtidigt....
Citera
2020-05-31, 14:01
Medlem
Sverige
+0 döda
+9 IVA
+429 fall
Citera
2020-05-31, 14:03
Medlem
I dag söndag har Sverige för sjätte dagen i rad högst dödstal i världen i covid-19. Det inrapporterade svenska covid-19-dödstalet är nu 5,7 per miljon invånare, sett till genomsnittet de senaste sju dagarna. Sjudagarsmedelvärdet publiceras av University of Oxford och den ideella organisationen Global Change på sajten Our World in Data.
Citera
2020-05-31, 14:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja och det är ju givetvis nånting man måste ha med i beräkningarna.

sen måste man också ta i med i beräkning att fler personer med symptom kanske börjar röra sig ute istället för att självisolera sig.
Ja, det är precis samma fenomen med bilbälten . de är livsfarliga när folk lindar bältet tre varv runt nacken innan de spänner fast bältet - det är givetvis något man måste ha med i beräkningarna.

Allvarligt, ni som tänker som du gör, hur hittar ni hem varje dag?
Citera
2020-05-31, 14:04
Medlem
Citat:
Sverige
+0 döda
+9 IVA
+429 fall

Det tror jag inte på.
Citera
2020-05-31, 14:06
Medlem
Citat:
Sverige
+0 döda
+9 IVA
+429 fall

0 döda i Sverige men Region Skåne har rapporterat in +5 döda idag. Tillhör de Danmark numera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in