2020-05-31, 09:17
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Har precis läst statistiken om försäljningarna på Manhattan. Totalt såldes 4 (fyra) lägenheter i den högre prisklassen $4M de senaste 6 veckorna. Samma tid förra året såldes 183 st. Det är många samverkande faktorer som orsakar detta, men det visar vad som kan hända även i Stockholm bara Stockholmarna fattar att corona faktiskt påverkar både livsstil, löner, förmögenheter, intresse att köpa nytt och dyrt.

Svenskar är dock världsmästare på att ignorera och förringa problem. Så priserna har ännu inte sjunkit så mycket som i NY.

Det är väl rimligt att nästan inga affärer görs när det är total lockdown. Dom får ju knappt röra sig utomhus där.
Citera
2020-05-31, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag vet inte om du verkligen är allvarlig eller om du bara trollar...

8000 MILJARDER spänn i EUs panikfond.
USA på väg emot 25 procents arbetslöshet.
StorBritanniens statsskuld över 25 TRILJONER spänn.

Detta är bara ett magert axplock min gode man.

You ain´t seen nothing yet..baby.

Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Blandar du inte ihop den historiska utvecklingen med framtiden nu? Priserna påverkas långsiktigt av samhällsförändringar, och det finns ingen automatik i att de alltid går uppåt.

Hittills har det varit så att många helt enkelt måste bo nära Stockholm C för att det är där jobben finns. I synnerhet de välavlönade tjänstemannajobben. Corona har nu medfört att många arbetar hemma, särskilt välavlönade tjänstemannajobb. Stora företag i USA och UK har signalerat att man inte kommer att återgå till traditionellt kontorsarbete, eftersom man nu kunnat se att storskaligt distansarbete faktiskt fungerar.

Detta är en revolution för människors levnadsvillkor, både ekonomiskt och socialt. Plötsligt måste man inte låna åtta miljoner till en asbesthydda i Sköndal. Man behöver inte lägga en timme om dagen eller mer på transporter. Man kan bo i ett naturskönt bullerbyområde många mil från bilbränder och gatugäng, där ungarna slipper bli förnedringsrånade och dessutom kan gå i en fungerande skola. På köpet får man stora fördelar för miljön.

Jag menar inte att alla kommer att flytta ut på landet eller till mindre städer, men nu finns ett alternativ och det är en stor skillnad. Tidigare har man inte haft något val, och det är därför det inte funnits något tak för priserna.

Vidare kommer själva möjligheten av ett prisfall att få köparna att tänka till. Skälet till att folk vågar låna åtta miljoner är ju att de tänker att de aldrig behöver betala tillbaka pengarna, eftersom priserna bara kan stiga. Nu talar Handelsbanken om 20% prisfall på bostäder. För många skulle det betyda att hela deras livs besparingar går åt till att betala prisfallet på bostaden. Jag tror att det kommer att kyla av viljan att storspendera.

Dessa inlägg belyser det faktum att detta är en samhällsomvälvande kris.

Realräntorna kommer att komma tillbaka eftersom stater lånar av sina egna centralbanker till noll-ränta, likaså är den privata och företagssektorn högt skuldsatta.

Fråga vilken nationalekonom som helst, som av skälet att inte vilja utlösa panik, men privat skulle säga; ja, vi står inför en långvarig kris och stora samhällsomvälvingar.

LassHanssons resonemang kring att det nu finns alternativet att arbeta hemifrån bidrar i sig tillsammans med alla andra neeativa indikatorer att ; ja bostadspriserna kommer att falla, inte som en sten, utan undan för undan.

Fastigheter fungerar som säkerhet för privatkonsumtion och företagande.

Bankerna och samhället torde istället se på individens Humankapital som en säkerhet.

Tyskland, Japan och även Italien, återhämtade sig på ett mirakulöst sätt efter WWII, tack vare sitt Humankapital, fastigheter som man kunde belåna än mindre bo i existerade inte i de större städerna.

Ett paradigmskifte måste komma. Banker och försäkringsbolag har redan sedan 1990 forskat på detta ( i tysthet).

Men givet de makroekonomiska siffrorna, ja bostadspriserna i Sverige kommer att falla mycket.

Referera till Lookalike , det är ju siffror som är i paritet med Den Stora Depressionen!
Citera
2020-05-31, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
flytta förfan ifrån stockholm så får era barn en bättre uppväxt.

i små städer kan ni hitta ett radhus för 200 tusen. Ni har så mycket mer roligt att göra för pengarna.

eller så kan ni bo fattigt och trångbott i något ghetto för att ni har ett vanligt svensson kneg som man tycker att folk borde klara sig på men nej. stockholm är för dom rika.

En släkting köpte precis ett ruckel i en småstad för 1.8 M SEK

En bekant fick 2.2 M SK för ett ruckel som hon betalt 250k SEK för tio år innan.

Hela landets fastighetsmarknad är som en pyramidspel. Visserligen absolut värst i Stockholm, Göteborg.

LasseHansson har helt rätt; att köpa en fin bostad i huvudstadens finare kvarter för 8 miljoner och sedan tvingas sälja för 5 miljoner. För ett par innebär det 1.5 M SEK i skuld x 2. Kronofogden får mycket att göra det närmsta decenniet, under vilket det kommer att komma nya interna och/eller externt framkallade kriser som ånyo drar ned ekonomin.

Det mänskliga samhället kommer att bestå och utvecklas oerhört snabbt inom teknologi av alla dess former, men det är en dans på rosor med stora taggar!
Citera
2020-05-31, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En lön på 30k ger 23 efter skatt. I dagens Sthlm är det i princip omöjligt att hitta ett abdrahandsboende under 10k. Då har du 13k kvar efter boendekostnad. I längden kanske du kan snitta ett sparande på 5k i mån i det läget. Visst lyckas du med det i +4 år så har du sedan en insats till en liten etta en bit utanför stan..Men då krävs 9 år utan att göra något (resa, gå ut på krogen, köpa några fina plagg etc) som gör livet värt att leva.

På DIN tid 1990 så var det garanterat annrolunda. Du verkar vara rätt fast i det förflutna vilket tydliggjordes av din totala omedvetenhet kring hur mycket man faktiskt får låna av banken idag.

Du glömmer att de flesta ungdomar får bo gratis/billigt hemma då går det ganska snabbt att spara ihop en miljon lägg undan 20k i månaden om du tar ut 24k så har du kontantinsatsen plus extra på nolltid.
Citera
2020-05-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Du glömmer att de flesta ungdomar får bo gratis/billigt hemma då går det ganska snabbt att spara ihop en miljon lägg undan 20k i månaden om du tar ut 24k så har du kontantinsatsen plus extra på nolltid.

Är du på riktigt? Du tycker alltså det är rimligt att vuxna ska bo hemma och bli försörjda av sina föräldrar i 5 år för att leva på 4000 kr i månaden? I vad som för dom flesta är den bästa tiden i livet... Det är också väldigt få som har en ingångslön på 30k utan utbildning.
Citera
2020-05-31, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du gnäller på andra, men det är du som gör misstagen. Står ingenstans att de skulle bo tillsammans under studietiden. Tvärtom står det explicit att de har var sitt studentrum.

Du behöver göra något åt din läsförståelse.

(Sedan vet jag att man iaf på vissa ställen inte får bo två i korridorsrum. Antagligen är det så överallt. Så det är dina halmgubbar som inte har grund i verkligheten).

Finns inga studentrum som kostar 3300 i Sthlm. Därav att jag antog att du menade att de bor ihop.
Citera
2020-05-31, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor

Absolut. Pallar du bo hemma och universitetet du går på ligger i närheten så fine.
Citera
2020-05-31, 12:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Finns inga studentrum som kostar 3300 i Sthlm. Därav att jag antog att du menade att de bor ihop.
Det stod "var". Kan inte missförstås.

Jag sökte och fick träff på basmöblerat korridorsrum på 3093/månad i Linköping. (Bör handla om 10 månaders hyra). Finns exakt inget som har nämnts om att de måste utbilda sig i Stockholm.

Tittar jag på Stockholm ser jag:
The rent for one semester is between SEK 20028 and SEK 25917 and that includes heating, cold water, hot water, electricity and internet (not Wi-Fi).

Och 20028 blir 3338/månad.
Citera
2020-05-31, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det stod "var". Kan inte missförstås.

Jag sökte och fick träff på basmöblerat korridorsrum på 3093/månad i Linköping. (Bör handla om 10 månaders hyra). Finns exakt inget som har nämnts om att de måste utbilda sig i Stockholm.

Tittar jag på Stockholm ser jag:
The rent for one semester is between SEK 20028 and SEK 25917 and that includes heating, cold water, hot water, electricity and internet (not Wi-Fi).

Och 20028 blir 3338/månad.

Du kommer nästan aldrig under 4000 minst i Sthlm.

Att pendla från Uppsala till Stockholm i 3-4 år för ett 8-5 jobb fem dagar i veckan är det väldigt få som pallar med. Dessutom åker du på 2600 i mån för pendlingen jämfört med 1000 inom Sthlm.
Senast redigerad av flanders 2020-05-31 kl. 13:28.
Citera
2020-05-31, 14:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du kommer nästan aldrig under 4000 minst i Sthlm.
Du hade fel. Tom fel ang Stockholm. Och nu verkar du inte klara av att räkna enkel matematik.
Hur mycket blir 20028/6 ?

Citat:
Att pendla från Uppsala till Stockholm i 3-4 år för ett 8-5 jobb fem dagar i veckan är det väldigt få som pallar med.
Finns massor med människor som gör just det.
Att du inte duger till det har inte med saken att göra. Det var inte dig det här gällde.
Citera
2020-05-31, 14:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Drabbades inte NY hårdare än Stockholm?
NY har drabbats hårdare än Sverige, och USA-politiker är räddare än svenskar så hela NY har varit i lock down. Jag tror inte ens man fått visa lägenheter, så visst är detta orsaken till katastrofsiffrorna i USA. Men det har inte varit så mycket friskare i Stockholm, det är bara myndigheterna i Sverige som inte räds att skicka ut 100.000 pers i samhället så att 1000 till dör. Med samma politiker i Sverige som i USA hade naturligtvis försäljningen stannat av helt i Sverige också. Vilket är min åsikt: corona är farligare än vad vi svenskar accepterar, och när det sakta kommer att gå in hos oss så kommer också priserna att påverkas mer här än nu. Men troligen inte samma fall som i NY.
Citera
2020-05-31, 14:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Det var en ganska extrem nedgång i NY. Inte för att jag har de pengarna att köpa en lägenhet för 40M, men man undrar ju om betydligt mer förmögna människor måste ha funderat på om det inte var läge, men ändå avstått (uppenbarligen)?
Det har varit bubbel-priser i NY. Corona har fått köparna att fatta detta. Bubblan i NY är ännu större än i Stockholm, men inte mycket större, och jag tror corona även kommer att trigga svenska topp-köpare att vara lite försiktigare med sina pengar. Det kommer att avslöja sig framåt midsommar, då tror jag hemnet kommer att flöda över av bostäder i Stockholm över 6mkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in