2020-05-31, 10:52
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Angående rotvälta så är ju tanken bra men om han skulle kapa ett träd och på något sätt lyckats välta ner rotvältan så skulle det synas om det låg ett kapat träd såvida han inte lyckats transportera bort det också. Tror inte på den teorin.

Nej jag tror inte heller på teorin om rotvälta. Inte heller på någon Mållgan eller att några andra personer har hjälpt honom. Mitt långa inlägg (ber om ursäkt för att det var långt) var att försöka påvisa omöjligheten i just dessa ting pga av tidsbrist.

Då hinner man inte engagera någon annan i det hela och varför skulle någon ens vilja hjälpa honom i det hela? Inte ens hans anhöriga skulle nog göra det - oavsett kultur om att man gör "allt" för varandra och/eller dålig kvinnosyn och moralistiska tankar, i så fall skulle nog de anhöriga redan ha varit inblandade tidigare i otrevligheter/brott som för oss nordbor skulle anses som suspekt. Inget framgår om att de anhöriga har haft något sådant liv/historia sedan tidigare.
Citera
2020-05-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag hade missat hans förnekelse om detta med bråket - att polisen måste ha misstagit sig ... enligt honom. Ok.

Resten om att skadorna uppstod angående lampan (hur klantig får man vara? finns lampan kvar och trasig som bevis med blodspår på? Hmm ... en kristall-lampa är ju inte vass på något sätt, inte ens prismorna) uppstod senare än på Torsdagen, alltså att polisen misstar sig om vilken dag de hade sett dem vet jag om att han har sagt.

Som sagt var - allt som han påstår själv men som inte låter trovärdigt: att polisen vid två tillfällen skulle göra sådana misstag lter inte trovärdigt och det var väl inte samma poliser vid bägge tillfällena? Som om det skulle vara 4 st Kling och Klang ute på uppdrag i samhällets tjänst?
Att sitta och ändra sig mitt under brinnande rättegång - när man tigit under ett halvår - är inte speciellt smart. Men Ws syster sa också att han inte är så smart. Han hånar polisen att det är pinsamt att hänga upp en hel mordutredning på en mobiltelefon. Han påstår att polisen inte sett de skador de sett. Han påstår att polisen fått fel för sig (det har t o m skrivits ett detaljerat PM om detta). Han är INTE smart.
Citera
2020-05-31, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Det finns ju ett antal felkällor när det gäller Luminol och Bluestar.

Det har nämnts i tråden att T använde Klorin till städning. Klorin (blekmedel) är en av dessa felkällor. Den "ljusshow" som vi ser på bilderna i FUP kan ju vara dels utblandat blod som svabbats runt på golvet men också att han använt Klorin att rengöra med. Det är ju inte så att hela golvet varit täckt av blod. Med Luminol får man ett synligt resultat av en droppe blod (0,05 ml) utblandat med 999 999 droppar vatten. Betyder att man får byta vatten i skurhinken ofta om man vill torka bort allt. (EN droppe i 50 liter vatten!!!) MEN man får också markering av Klorin.

Efter 12 veckor har effekten av Klorin försvunnit medan den för blod kvarstår. Däremot vet jag inte huruvida teknikerna kan se skillnad på hur Luminol reagerar på blod jämte Klorin efter, låt säga, 1 vecka. Hade varit skoj att veta om någon har kemikunskaperna nog att förklara det.

Tillverkaren har mycket info, studier och rapporter på sin webbplats.
Citera
2020-05-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemkop87
Har någon koll på när processen i tingsrätten kommer vara över och deras beslut meddelas?
Förhandlingen avslutas den 17:e juni (som då är reservdag). Befinns han skyldig så kommer man begära en RPU vilken tar ca fyra veckor. Utefter vad DEN visar så beslutas om fängelse eller vård.
Citera
2020-05-31, 10:57
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
När någon anhörig tittade in genom brevinkastet så låg det kuddar rakt framför elkaminen så han måste ju försökt att tvätta bort blod från dem i dushen och sedan inse att dom kommer vara våta i veckor framöver, därför försöker han torka dem.

Där kan du kanske vara något på spåren om nu kuddarna låg framför den - att kaminen stod på ovanligt varmt och att t ex fönstren var öppna för att få bort fukt och imma från fönstren som kan uppstå i och med att våta saker skulle torkas.

För att använda tvättstugan kanske inte var lösningen direkt för honom då.
Citera
2020-05-31, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Tanken om en rotvälta som MGM skulle dels veta om eller leta upp, forsla med sig både paket och motorsåg (utan bil dessutom?) och sedan lägga ner kroppsdelar - såga trädstammen så att vältan rasar ner utan en chans att kunna rätta till den perfekt osv. är OERHÖRT långsökt.

Och som sagt var - någon Mållgan tror jag inte heller existerar. Även om MGM var borta dryga 5 timmar från lägenheten på Torsdagskvällen och sin arbetsplats när han jobbat så har han ju varit hemma själv - det har han själv sagt.

Tiden har inte räckt till tror jag att lyckas få iväg huvudet hemifrån då han under ett par dygn intensivt har både städat lägenheten, forslat bort resterande dryga 160cm kropp i olika delar, sopor med kuddvar etc SAMT haft flera besök av anhöriga hos sig och jobbat. Ren och skär omöjlighet.

Vi kan nog tacka polisen trots allt i sitt polisarbete i att ifrån att leta efter W som försvunnen till att åka och häkta honom och göra brottsplatsundersökning i lägenheten och andra utrymmen och de har jobbat metodiskt, logiskt och bra kan jag tycka. Det rör sig ju trots allt om ett par dygn bara mellan 13/14 nov till tidig förmiddag den 19 nov då MGM blev häktad och polisen också förseglade lägenheten drygt kl 13 alltså bara några timmar efteråt.

- - -

Det jag funderar på är (förutom dödsorsaken på W och bortforslandet av kroppen) är att MGM säger sig ha varit i slagsmål med några: Vilka var dessa personer? Orsak till bråket? Har de ringat in/fått tag på dessa personer som kan bekräfta om MGM fick sina skador (skrapsår, svullen läpp etc) vid det tillfället? Eller blev han endast hotad? Och försöker göra det påstådda bråket till något värre för att förklara sina skador?

I stort håller jag med dig det här du skriver. Säkert har polisen jobbat hårt med detta fall men inte lyckats bättre än att, för oss allmänhet, lämna massa egendomligheter att fundera över. Frågetecken är lite för många, ser vi ju här i tråden.
Citera
2020-05-31, 11:02
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att sitta och ändra sig mitt under brinnande rättegång - när man tigit under ett halvår - är inte speciellt smart. Men Ws syster sa också att han inte är så smart. Han hånar polisen att det är pinsamt att hänga upp en hel mordutredning på en mobiltelefon. Han påstår att polisen inte sett de skador de sett. Han påstår att polisen fått fel för sig (det har t o m skrivits ett detaljerat PM om detta). Han är INTE smart.

Håller med dig. Inte smart alls.

Hans försvar vill inte uttala sig om hans vändning i det hela heller verkar det som. Att han nu pratar men också hans attityd i rätten.

Det är obegripligt (för mig) hur man kan utföra detta makabra som har gjorts mot W. Man mår illa bara av tanken ... Sedan att inte berätta för de anhöriga ens vart man kan hitta flickans kvarlevor. Vidrigt.
Citera
2020-05-31, 11:05
Medlem
Citat:
När någon anhörig tittade in genom brevinkastet så låg det kuddar rakt framför elkaminen så han måste ju försökt att tvätta bort blod från dem i dushen och sedan inse att dom kommer vara våta i veckor framöver, därför försöker han torka dem.

Det här med brevinkastet är en sak att fundera över. Hur, vilken sorts brevinkast har huset i fråga? Att man kan typ se in i köket, vardagsrummet fram till kaminen och gud vet vad? Var eller är brevinkastet jättetrasig? Har aldrig sett en sådan brevinkast, ändå delade jag ut reklam som ung, så har sett även trasiga sådana.
Citera
2020-05-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priv31
Hoppas verkligen att man hittar hennes kvarlevor innan T får sitt straff.
jävla as ! Han ska fan inte komma undan med 2 års fängelse eller mindre !
Nu trodde ju GW i nyhetsmorgon i onsdags att det var stor risk för rättspsykiatrisk vård och då kan det ju ändå bli lång inlåsning. Men jag tänkte på det att om han får någon medicinsk behandling för sin eventuella diagnos kanske han verkar bli normal ganska snabbt, och då kanske han är ute väldigt fort. Snopet för oss som ändå vill att han ska få känna på ett kännbart straff.
Men när han kommer ut, vad ska han göra då? Var kan han få jobb? Blir han arbetsbefriad med sjukpension?
Undrar om brukarna i hemtjänsten har märkt någonting att det är någonting som inte stämmer med honom? Jag menar något som verkar underligt?
Citera
2020-05-31, 11:16
Medlem
Citat:

Vad är det nu du säger här? Var har du fått detta ifrån? Elkaminen stog väl i vardagsrummet, eller? Enligt ritningar är planlösningen sådan att det ät totalt omöjligt att se in i vardagsrummet!

Avslöjar pappa K. nu att han varit inne i lägeheten med extra nyckel? Mvh. Nicke Nyfiken 🙂
Citera
2020-05-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Känns som att hela Uddevalla är sökt. Helt otroligt att hon bara är borta!

Jag tänker såhär.
Han verkar gilla sopor och soprum (menar vem fan är så dum och slänger bevis i sitt egna soprum).
De 5 gångerna han åkte hem med sin arbetsbil under ett jobbpass, tror jag att han åkte hem för att hämta delar för att sedan slänga. Antingen i containers eller sopbingar.

Jag vet att det sökts uppe på tippen 1 eller 1 1/2 vecka efter W försvann utan resultat.

Nu har det gått 6 månader och risken att hon redan är bränd är stor.

Har pratat med polisen om detta flera gånger och sagt ”alla soprum töms olika i hela Uddevalla. Alla containrar töms olika, det kan vara en gång i veckan, varannan vecka, en gång i månaden... Han kan ha slängt henne varsom! I princip alla containrar som jag kollat i Uddevalla har varit olåsta! Då måste sök ske på tippen i Uddevalla och Trollhättan!”

Edit: nej... risken är tyvärr att det kan bli så.
Eftersom han är lite dum så kan han ha slängt i sitt eget soprum.
Citera
2020-05-31, 11:17
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Det här med brevinkastet är en sak att fundera över. Hur, vilken sorts brevinkast har huset i fråga? Att man kan typ se in i köket, vardagsrummet fram till kaminen och gud vet vad? Var eller är brevinkastet jättetrasig? Har aldrig sett en sådan brevinkast, ändå delade jag ut reklam som ung, så har sett även trasiga sådana.

Foton tagna genom brevlådan är väl gjorda med en selfiesticka?

Nu kommer jag inte ihåg hur smalt brevinkastet är på just den dörren (har sett något foto i FUP? eller ngn-stans på dörren vill jag minnas) men det går att stoppa in och lirka in en mobil på sticka i den gamla varianten av brevinkast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in