2020-05-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte01
Har bara hört i området Gustavsberg!

Även Tureborg och Lane
Citera
2020-05-30, 23:19
Medlem
Halsduken som hittades i väskan har T på sig när han handlar i kiosken vid ca 18.45.

La han den i väskan när han kom hem eller talar det för att han styckade senare?
Citera
2020-05-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Inget imorgon och inget nästa vecka vad jag förstod. Men har pratat med Daniel så kan hända att det blir något mer om ett par veckor 👍

Hoppas verkligen att man hittar hennes kvarlevor innan T får sitt straff.
jävla as ! Han ska fan inte komma undan med 2 års fängelse eller mindre !
Citera
2020-05-30, 23:24
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlington
Halsduken som hittades i väskan har T på sig när han handlar i kiosken vid ca 18.45.

La han den i väskan när han kom hem eller talar det för att han styckade senare?

Det borde väl polisen ha observerat i så fall. Om det skulle vara samma halsduk menar jag och han använder den när han är vid kiosken och det ligger en likadan i väskan. Det kan ha funnits 2 likadana sjalar - en som var W och en som T har.
Citera
2020-05-30, 23:24
Medlem
Aaronwanbissakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suchka
Reagerade på det tidigare. Han erkände att han brukade en femma i månaden, vilket låter rimligt om man ser till hans ekonomi. Och just brukade var ordet han själv använde. Missbruk involverar i min mening mer än så. Så att han var så djupt nedkörd i droger vet jag inte om jag köper. Inte värre än att dra i sig några bärs i veckan. Men det låter ju såklart mer gangster.
En som missbrukar hasch/cannabis röker betydligt mer än en femma i månaden. Snarare 20-30g/månad om han rökte några gånger i veckan.

Men han har säkert sagt så för att förfina historien lite hehe
Citera
2020-05-30, 23:26
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priv31
Hoppas verkligen att man hittar hennes kvarlevor innan T får sitt straff.
jävla as ! Han ska fan inte komma undan med 2 års fängelse eller mindre !

Känns som att hela Uddevalla är sökt. Helt otroligt att hon bara är borta!

Jag tänker såhär.
Han verkar gilla sopor och soprum (menar vem fan är så dum och slänger bevis i sitt egna soprum).
De 5 gångerna han åkte hem med sin arbetsbil under ett jobbpass, tror jag att han åkte hem för att hämta delar för att sedan slänga. Antingen i containers eller sopbingar.

Jag vet att det sökts uppe på tippen 1 eller 1 1/2 vecka efter W försvann utan resultat.

Nu har det gått 6 månader och risken att hon redan är bränd är stor.

Har pratat med polisen om detta flera gånger och sagt ”alla soprum töms olika i hela Uddevalla. Alla containrar töms olika, det kan vara en gång i veckan, varannan vecka, en gång i månaden... Han kan ha slängt henne varsom! I princip alla containrar som jag kollat i Uddevalla har varit olåsta! Då måste sök ske på tippen i Uddevalla och Trollhättan!”

Edit: nej... risken är tyvärr att det kan bli så.
Senast redigerad av Caticorn 2020-05-30 kl. 23:29.
Citera
2020-05-30, 23:27
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlington

Av vilken anledning menar du det? Finns inget kameraövervak i den kiosken.
Bilden där hans syns med halsduken är taget 14:30 på netto, så den kan lika väl legat kvar i lägenheten liksom troligen jackan han har på den bilden finns kvar där.
De kläder man inte återfunnit som finns på bilden är den röda tröjan samt jeansen som T påstår ska finnas i lägenheten.
Citera
2020-05-30, 23:31
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Det finns ju ett antal felkällor när det gäller Luminol och Bluestar.

Det har nämnts i tråden att T använde Klorin till städning. Klorin (blekmedel) är en av dessa felkällor. Den "ljusshow" som vi ser på bilderna i FUP kan ju vara dels utblandat blod som svabbats runt på golvet men också att han använt Klorin att rengöra med. Det är ju inte så att hela golvet varit täckt av blod. Med Luminol får man ett synligt resultat av en droppe blod (0,05 ml) utblandat med 999 999 droppar vatten. Betyder att man får byta vatten i skurhinken ofta om man vill torka bort allt. (EN droppe i 50 liter vatten!!!) MEN man får också markering av Klorin.

Efter 12 veckor har effekten av Klorin försvunnit medan den för blod kvarstår. Däremot vet jag inte huruvida teknikerna kan se skillnad på hur Luminol reagerar på blod jämte Klorin efter, låt säga, 1 vecka. Hade varit skoj att veta om någon har kemikunskaperna nog att förklara det.
Jag är inte forensiker själv, men som jag läser mig till det, så är inte klorin så himla farligt.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15966054/
Citat:
However, when the tiles were cleaned with bleach there was an initial drop in chemiluminescence intensity, followed by a rise to a consistently high value, visibly indistinguishable from that of blood. Examination of bleach drying time suggested that any interfering effect becomes negligible after 8 h.

Eller
https://pdfs.semanticscholar.org/533e/a513d331ec7c64671d647df73b86a705b16b.pdf
Citat:
Thus, addition of 0.1 mol/L 1,2-diaminoethane to a standard luminol-peroxide spray lead to almost complete inhibition of hypochlorite-induced chemiluminescence while satisfactory chemiluminescence was still
observed from bloodstains. If time allows, an alternative method for reducing interference from hypochlorite bleach is to wait several days until the
bloodstains have dried thoroughly, by which time the hypochlorite will have decomposed.

tl;dr: Vänta tills det hela har torkat eller kör på en alternativ metod.

Oavsett vilket, så är det knappast något problem i det här fallet eftersom det till och med finns muskelvävnad lite här och där som Tishko får svårt att förklara bort.
Citera
2020-05-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priv31
FIKK var ute och letade idag, någon som har nån info kring det?
Hittade man något intressant ? och vet någon vart någonstans dom har varit och letat?

Jag var med och sökte liksom i höstas. Vi får inte säga exakt var vi söker men i tidningarna står ju vissa områden omnämnda. Man gör alltid fynd men de vi gjorde tror jag knappast är intressanta tyvärr. Några av hennes anhöriga fanns på samlingsplatsen, starkt att de orkar. Vilken tragedi.
Citera
2020-05-30, 23:34
Medlem
Dongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Som någon annan skrev, det ligger inte långt från Ts bostad med bil, och därav ingen liklukt.
De har inte bara sökt Gustafsberg utan även någonstans i Tureborgsområdet. Det jag har reagerat över är då en tur som han tog till en brukare den 18e, som enligt gps tog 30 minuter!
Även om inte gpsen i arbetsbilen visar avvikande mönster så gör tiden det. Det tar inte så lång tid att ta sig runt med bil i Uddevalla,
skulle vara om det var studentvagnar i hela stan men tvivlar på att så var fallet denna dag i November 😝

För övrigt är Gustafsberg ett stort grönområde som många känner till i trakten och hänger på i sommartid, med få bostäder och desto mindre människor i November.

Jag är inte ute efter att ifrågasätta det du skriver, försöker bara hänga med.

Är det denna biltur du menar?
30 min

Som inte stämmer med jobbfordonets GPS logg?
Citera
2020-05-30, 23:36
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
Ja det var jag gjort i början av detta. Men kanske skulle ringa in igen?

Det tycker jag! Bättre en gång för mycket:-)
Kanske kom tipset bort i den tidiga inflödet av tips. De efterfrågar ju nya uppgifter.
Citera
2020-05-30, 23:36
Medlem
oenophiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suchka
Reagerade på det tidigare. Han erkände att han brukade en femma i månaden, vilket låter rimligt om man ser till hans ekonomi. Och just brukade var ordet han själv använde. Missbruk involverar i min mening mer än så. Så att han var så djupt nedkörd i droger vet jag inte om jag köper. Inte värre än att dra i sig några bärs i veckan. Men det låter ju såklart mer gangster.

Citat från fupen:

"Mohammed berättar att Tishko har använt droger och att det förändrat honom. Det är jobbigt för Mohamed att berätta om detta. Men han vill berätta eftersom det kan vara viktigt."

"Mohammed sa något i stil med att det inte är bra att använda varje dag och speciellt inte när man mår dåligt"

"När Mohammed pratade med Tishko i somras och han skrattade åt Mohammed så blev han sårad. Mohammed försökte prata med honom om vad han såg och Tishko bara skrattade. Mohammed kände att det hade gått för långt, att det bara handlade om rökat."

"Jag kan säga de gångerna jag såg honom sen de flytta. Han har blivit sjukt
smal. Alltså sjukt smal."

"Tishko hade börjat röka och använde gräs. Han förespråkade droger och han ville erbjuda mig detta. Han ville bevisa för mig att det var bra."

"Sen vet jag inte om det är sant men jag har hört att Tishko tog "lappar" . "lappar" är LSD eller MDMA. Det kanske hade knarkat sönder sig."

"Nej, jag har bara hört att han pundat mycket och att han till och med var skyldig folk pengar och fått stryk för detta. Jag vet dock inte om detta stämmer."

Om fyra olika vänner har dessa kommentarer om Ts droganvändning, tror jag att man kan utgå från att han hade problem. Tror man på goda grunder kan anta, att det som sipprar upp till ytan är toppen på ett isberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in