2020-05-31, 09:46
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är väl diagnostestet för befolkningen som behövs för att kontrollera smittan?

Som USA använder t ex?

Var är det testet som behövs nånstans?
Nu ska vi inte peta i såna oväsentligheter som att "kontrollera smittan". Politiker förstår inte sånt.

Det handlar om att dupera Svennebanan.

Edit: De som läser mina inlägg ska nog komma ihåg att jag ganska ofta raljerar. Lite av min grej...
Citera
2020-05-31, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så runt 700 färre inneliggande patienter totalt på en månad är inte en kraftig minsknig? Ok....

Igen, alla hamnar inte på IVA. Vad är det som är så svårt för dig att förstå? Berätta , om det är en sån kraftig minskning, varför kan de i vården inte ta semester?

Lilla vän, MP har verkligen rövknullat dig dagligen och fortsätter att göra så.
Citera
2020-05-31, 09:48
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vården räcker nog bättre till nu än för 1,5 månad sedan. Exempelvis har medel- och medianålder på IVA återigen ökat något.

Smittspridningen lär fortsätta minska, om än plågsamt långsamt. Frågan är var vi befinner oss till hösten.

Till hösten befinner vi oss under 15 grader.

Jag lägger den här igen, hittade den här i Kina:

Xinhua | Updated: 2020-05-26 16:54
BEIJING - Chinese researchers have discovered that more than half of the confirmed novel coronavirus disease (COVID-19) cases occurred in places with the air temperature between five to 15 degrees Celsius.
http://covid-19.chinadaily.com.cn/a/202005/26/WS5eccd952a310a8b24115899b.html
Citera
2020-05-31, 09:48
Medlem
Citat:
Så runt 700 färre inneliggande patienter totalt på en månad är inte en kraftig minsknig? Ok....

För mig förefaller minskningen unikt långsam/"okraftig" - 1/3 på 40 dagar. Förhoppningsvis till stor del beroende av otillräcklig vårdkapacitet under toppen, för annars lär vi inte komma så långt till hösten.

Trenden går däremot inte att förneka.
Citera
2020-05-31, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Igen, alla hamnar inte på IVA. Vad är det som är så svårt för dig att förstå? Berätta , om det är en sån kraftig minskning, varför kan de i vården inte ta semester?

Lilla vän, MP har verkligen rövknullat dig dagligen och fortsätter att göra så.

Och jag pratade inte om IVA. Jag skrev TOTALT 700 patienter färre som behöver vård nu. Är du efterbliven månne?

Du förstår inte att det kan vara lugnare än för en månad sedan men ändå hårdare tryck än för ett år sedan? hahahaha sluta göra bort dig nu för fan.
Citera
2020-05-31, 09:53
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Nej det har de inte.

https://imgur.com/a/YoE28lH
Jag skulle nog säga att Sydkorea har haft ökande siffror i en månad.

https://cdn-14.forumfiles.com/P2k7Xd34o1/74b45a5c-1590912205/Screenshot%202020-05-31%20at%2008.51.44.png
Citera
2020-05-31, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Till hösten befinner vi oss under 15 grader.

Jag lägger den här igen, hittade den här i Kina:

Xinhua | Updated: 2020-05-26 16:54
BEIJING - Chinese researchers have discovered that more than half of the confirmed novel coronavirus disease (COVID-19) cases occurred in places with the air temperature between five to 15 degrees Celsius.
http://covid-19.chinadaily.com.cn/a/202005/26/WS5eccd952a310a8b24115899b.html

Jo, men främst kan verksamheter ganska naturligt gå på halvfart under sommaren.
Till hösten ska vi helst vara igång på helfart, om än med försiktighetsåtgärder. Kan bli väldigt marigt med "hög" smittspridning. Norge lär exempelvis pendla på botten vid det laget, ett utrotningshotat virus kan jagas lite mer systematiskt och behöver tur för att överleva.
Citera
2020-05-31, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja precis, det går så jävla bra för svärje höhöhöhöhö.

Det har jag aldrig påstått.

Däremot är smittspridningen uppenbart nedåtgående.
Citera
2020-05-31, 09:55
Medlem
Varit på sjukhuset i morse. Har sett/träffat ca 7-8 stycken vårdpersonal. Även sett ca 10 patienter.

Vid ingången massa skyltar: "Vi testar inte för covid-19" - "Håll avståååååånd" - "Vänta bakom linjen att en ssk tar emot dig".

Ett par framför mig (av utländskt påbrå) har munskydd. Även 3-åriga barnet i barnvagn har det.
De andra patienter (svennar) utan nåt munskydd.

Inte en enda, inte en enda, av personalen har munskydd. Personalen för det mesta svensk.

Halva världen kräver munskydd. I dumma svärje finns absolut inget sånt krav. Inte nog med det.
På ett offentligt ställe där folk jobbar just med sånt finns inte en enda käft som anvädner det.

Sverige ÄR utan minsta tvekan som det dummaste barnet i rummet. Dumt, tjockskalligt och obstinat.
Vi är de enda som vet. Alla andra vet inte ett skit. Titta va snygga vi är utan munskydd.
Höhöhöhöhö.
Citera
2020-05-31, 09:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nu behöver man inte ha studerat virologi för att ta till sig grundläggande statistik.
Naturligtvis är det så. Du kanske har en akademisk examen i botten trots att du arbetar på ICA?
Citera
2020-05-31, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Aerosol and Surface Stability of SARS-CoV-2 as Compared with SARS-CoV-1

Our results indicate that aerosol and fomite transmission of SARS-CoV-2 is plausible, since the virus can remain viable and infectious in aerosols for hours and on surfaces up to days (depending on the inoculum shed). These findings echo those with SARS-CoV-1, in which these forms of transmission were associated with nosocomial spread and super-spreading events,5 and they provide information for pandemic mitigation efforts.
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2004973

Det verkar som det föreligger ett missförstånd angående skillnaden mellan "aerosolsmitta" och "luftburen smitta". Aersoler kan förvisso utgöras av partiklar men i det här fallet är det små vätskedroppar som åsyftas.

Notera speciellt att det står "in aerosols" inte "as particles". Luftburen smitta innebär att viruset självt i partikelform kan lossna från exempelvis blåsor på huden och sväva runt i luften. SARS-CoV-2 däremot kräver ett medium i form av vattendroppar (aerosoler).

Att vi har dokumenterade superspridar-event beror till största delen på beteenden hos människan, inte några speciella super-egenskaper hos viruset. Beteenden som åsyftas är t ex när man står nära varandra och skriker/sjunger på ett uteställe/bar, vilket ju i praktiken innebär att någon hostar på en på nära håll. Det finns t ex dokumenterat i en tysk studie (Gangelt studien).

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_North_Rhine-Westphalia

Det är väl inte otroligt att asymptomatisk spridning också kan öka risken för superspridar-event. Kan även vara så att virusnivån hos vissa individer är ovanligt hög.

Att SARS-nCoV-2 under "normala" förhållanden skulle ha ett R0 som ligger på 15-20 som t ex vattkoppor eller mässling finns inga studier som visar.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-05-31 kl. 10:10.
Citera
2020-05-31, 10:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Varit på sjukhuset i morse. Har sett/träffat ca 7-8 stycken vårdpersonal. Även sett ca 10 patienter.

Vid ingången massa skyltar: "Vi testar inte för covid-19" - "Håll avståååååånd" - "Vänta bakom linjen att en ssk tar emot dig".

Ett par framför mig (av utländskt påbrå) har munskydd. Även 3-åriga barnet i barnvagn har det.
De andra patienter (svennar) utan nåt munskydd.

Inte en enda, inte en enda, av personalen har munskydd. Personalen för det mesta svensk.

Halva världen kräver munskydd. I dumma svärje finns absolut inget sånt krav. Inte nog med det.
På ett offentligt ställe där folk jobbar just med sånt finns inte en enda käft som anvädner det.

Sverige ÄR utan minsta tvekan som det dummaste barnet i rummet. Dumt, tjockskalligt och obstinat.
Vi är de enda som vet. Alla andra vet inte ett skit. Titta va snygga vi är utan munskydd.
Höhöhöhöhö.

Märkligt att svensk vårdpersonal inte dör som flugor då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in