2020-05-30, 00:01
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Chansen att du har nån relation eller ens bekanta är närmast obefintlig.
Skulle det mot förmodan var så att du hade det, då är du ett jävla psykfall som saknar empati och förtjänar ingen respekt.
Det jag har att komma med är att önska dej det samma du (med ditt beteende) önskar andra människor: må du brinna i helvete, helst redan ikväll.

Ok. Stackars mig då som är så ensam att jag pragmatiskt kan se hur panik skadar mer än det hjälper.
Öppna en bok så kommer du lära dig att panik är irrationellt beteende orsakat av rädsla för något. Det är sällan det hjälper att ställa sig mitt i rummet och skrika när en björn rusar in men du hade tydligen tagit en för laget...

Jag önskar ingen att brinna i helvetet. Däremot så tycker jag att det är bättre att rädda många än att rädda få. Med beteendet du förespråkar så offrar du 10 miljarder överlevande för att rädda några tusen som snart är döda ändå. Allt har ett pris - även skrytsam godhet.
Citera
2020-05-30, 00:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Höhöhöhö dumma svanen börjar skita på sig när hela världen inklusive alla som tappat förtroende för mördarregeringen inser att svärje är landet som mest liknar tredje riket just nu.
Snart blir det lockdown och den mesiga svanen kommer dö av rädsla.

Fast nu står det ju Finland i mitt pass ditt nöt. Jag anser ändock att Tegnell gjort rätt och övriga kärringar i Norden panikat deluxe såsom resten av världen. Finns ingen rim och reson att straffa 300 miljoner jobb och en hel generation för denna lite elakartade influensa. Fullständigt orimligt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är något som inte stämmer med den svenska rapporteringen.

Man har som enda land i världen en peak i antalet döda som ligger 10 dagar FÖRE peaken i antal nya smittade. I alla andra länder kommer peaken 15-25 dagar EFTER peaken i antal nya smittade.

Jag hittar ingen logisk förklaring till detta. Det är helt obegripligt. Kurvan över avlidna korrelerar inte heller med kurvan över smittade. Det gör den i andra länder (med 15-25 dagars förskjutning).

Den enda möjliga förklaringen skulle vara att de som rapporteras som nya smittade inte rapporteras när de blev konstaterade positiva, utan att den rapporteringen också lider av att man inte rapporterar den dagen som testet visade positivt, utan 3 veckor senare.

Det är helt enkelt något som inte stämmer.

https://cdn-02.forumfiles.com/d4H2Ha3bo5/c69d6f0d-1590780458/Screenshot%202020-05-29%20at%2020.06.53.png
Jag har experimenterat lite och placerat FHMs smittkurva och dödskurva(dagliga värdena, obearbetade) på samma bild men flyttat fram smittkurvan 11 dagar i tidslinjen och samtidigt förminskat den genom att multiplicera den med 0,18, och då hamnade dödskurvan och smittkurvan på varandra en lång tid,,, fram till 1 maj någon gång då smittkurvan sticker iväg något…
https://www.bildtagg.se/file/x5au7xxzcg8s0avn0aa2zrt

Men om man ifrån datumet 1 maj och därefter förminskar smittkurvan med 0,105 istället så får man återigen dödskurvan och smittkurvan att gå hand i hand…
https://www.bildtagg.se/file/6h5eredjruhls8du9qizcjda

Och hur ska man förklara att det blir så här?
Jo det verkar alltså som att 18 % av dem som blev registrerade som smittade före den 1 maj avled 11 dagar senare(i snitt), men någon gång efter 1 maj så avlider bara kring 11 % av dem som blir registrerade som smittade. Det här har antagligen med att man testar en massa sjukvårdspersonal och andra ”viktiga nyckelpersoner” nu och därmed blir dödligheten till synes lägre.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- När kom dom första varningarna om presymptomatisk smittspridning?

De kom tidigt när jag började följa viruset i slutet på januari,

det var WHO som förmedlade informationen, minns inte om det stod på deras hemsida.

Tegnell blev intervjuad av SVT, videointervju utomhus på landet nånstans, och han sa att han trodde inte på det där "för så är det inte för nåt annat virus",

dagen efter eller några dagar efter kom nyheten att svenska FHM kontaktat WHO
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-inga-bevis-for-att-coronaviruset-sprids-under-inkubationstiden/

artikeln är daterad 1 februari,

Minns inte om WHO drog tillbaka artikeln

eller ändrade nån information kring viruset efter det,

professor Kim Woo-Joo säger i en intervju att flera studier finns från flera
länder som visar på presymptomatiskt smittspridning.

EDIT: reservation, jag kan minnas fel med hemsidan,
så jag justerar inlägget till ett mer sakligt inlägg
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-30 kl. 00:18.
Citera
2020-05-30, 00:03
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Det var skitsmart sagt gubben!
Vi stämmer av när allt är klart och svärje är en miljon människor kort.

Tidigare i denna tråd uppgavs det att ett par miljarder kommer att stryka med så kanske hela landet raderas ut. Apropå skitsmarta.
Citera
2020-05-30, 00:03
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast det är ju sant att S brände alla pengar på invandringen före Covid19 som i sin tur påverkar kuk svetsarens beslut.

Det är så, sen om du inte klarar av att se längre än så är ju som sagt ditt problem, tyvärr.

Sverige har faktiskt trots "kuksvetsarn" otroligt starka finanser. Vi hade kunnat ha betydligt starkare om vi inte öst in massa MENA-folk men det är faktiskt inte relevant.

Vår ekonomiska smäll nu beror på att vårt främsta levebröd - vår exportindustri - blöder på grund av paniken runt om i världen som stoppat all handel. Det är EXAKT det jag pekar på med mina inlägg.
Citera
2020-05-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För några månader sedan så var alla dödssiffor under 10k att anses som ett mirakel. Det som hände sen var att våra grannländer satte ribban genom att parera pandemin helt. Nu har Sveriges belackare sänkt ribban till att ”noll döda och inga restriktioner” är ett realistiskt mål, i linje med Norge.

Men om man nu får leka spåtant. Våra grannländer (och även Sverige) har draghjälp av att vi går in i sommaren. Det är inte säsong nu för näsa-hals-virus. Befolkningen är även på tårna av att just ha haft nedstängning. Men det kommer se helt annorlunda ut i höst/vinter. Jag ser egentligen bara två möjliga scenarier för vintern:

1) Vintern 20/21 dör en miljon européer i corona.

eller

2) Vintern 20/21 kommer våra grannländer att behöva göra lockdown i 6 månader.

Att få så många som möjligt immuna, nu när vädret är bra och innan influensasäsongen drar igång, kan bli det som räddar Sverige.

Våra grannländer satte ribban, ja. Fantastiskt jobb av dem. Synd att det blev så påtagligt för oss, hur många vi faktiskt kunde ha räddat om vi hade följt deras exempel. För att inte tala om, att vi nu även kunde ha haft utbyte av turism i sommar med Norden och kanske även andra länder i EU med låg smittspridning. Det hade nog varit bäst för Sverige. Istället sitter vi som paria, just nu.

Ang. din spådom att en miljon skulle dö i höst i Europa, jag vet inte hur du kommer fram till det, så det blir oerhört svårt att bemöta.

Jag kan försöka och bara säga att det förefaller som ytterst osannolikt, för min del.

Av vad jag läst så brukar iaf virus mutera ner och bli snällare med tiden.

Dock bör vi göra en plan för hösten, då vi inte ens vet om den lilla procent smittade vi haft, ens är immuna då längre. Hur vården här i Sverige skulle klara av att ens möta en ev. andra våg, är ytterst oklart. Vi har en vårdkunnig i tråden (Eremona) som har tydligt sagt att vården fixar inte en andra våg, i Sverige. Vi får hoppas att den uteblir.
Citera
2020-05-30, 00:04
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Sverige har faktiskt trots "kuksvetsarn" otroligt starka finanser. Vi hade kunnat ha betydligt starkare om vi inte öst in massa MENA-folk men det är faktiskt inte relevant.

Vår ekonomiska smäll nu beror på att vårt främsta levebröd - vår exportindustri - blöder på grund av paniken runt om i världen som stoppat all handel. Det är EXAKT det jag pekar på med mina inlägg.

Skulle vi ha stängt så skulle vi få samma import-handel och turism som alla andra.

Men svetsaren fick psykos med att vi skulle stänga, och här sitter vi.

Fin utsikt va?
Citera
2020-05-30, 00:07
Medlem
Myndigheterna gav coronaviruset chansen att sprida sig i landet.
– Vad som helst hade varit bättre än vad vi gjorde.
https://www.expressen.se/nyheter/olsen-covid-19-fick-chansen-att-sprida-sig/
Citera
2020-05-30, 00:08
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Skulle vi ha stängt så skulle vi få samma import-handel och turism som alla andra.

Men svetsaren fick psykos med att vi skulle stänga, och här sitter vi.

Fin utsikt va?

Va?

Vårt agerande har hållit gång ekonomin hyfsat inom de flesta branscher förutom hotell/restaurang vilket knappast är samhällsbärande. Resten av Europa har stängt ner totalt med katastrofala resultat.
Citera
2020-05-30, 00:08
Medlem
Citat:
Suck. Det du totalt missar är att det finns en massa folk som, till skillnad från giriga svin som du, bryr sig om sina anhöriga. De är inga svin som du som tänker att de ska dö snart.
Men i svärje verkar finnas en del såna svin. Därför har man kunnat applicera den strategin.
Och nu när man står med brallarna ner, med alla stackars hjärntvättade som fattade att staten lurade dem, så blir det svin som du som får betala med ekonomisk smäll samt med lockdown som kommer skrämma alla mesiga förnekare.

Du är körd i huvudet. Du har fått för dej, i ditt sjuka huvud, att allt handlar om pragmatism. Men det finns något som heter känslor. Som svin som du inte har nån aning va det är.

LOL Det blir ju för fan precis TVÄRTOM!
Men såna imbecilla dårar som dig och de jävla klickhororna i MSM skräms de upp att ISOLERA sig.
Men du är så jävla korkad att du inte kan adda ett plus ett.

Familjer vågar inte träffa sina föräldrar, sina mor o farföräldrar längre för den sinnessjuka covidskräcken.

Det tidgare naturliga umgänget har för många raderats ut. Istället för att vara tillsammans de sista åren så tvingas de distansera sig och de äldsta går mot döden utan att få träffa sina nära o kära. Alltså precis tvärtom vad din lilla ärthjärna får ihop det till.
Citera
2020-05-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Ok. Stackars mig då som är så ensam att jag pragmatiskt kan se hur panik skadar mer än det hjälper.
Öppna en bok så kommer du lära dig att panik är irrationellt beteende orsakat av rädsla för något. Det är sällan det hjälper att ställa sig mitt i rummet och skrika när en björn rusar in men du hade tydligen tagit en för laget...

Jag önskar ingen att brinna i helvetet. Däremot så tycker jag att det är bättre att rädda många än att rädda få. Med beteendet du förespråkar så offrar du 10 miljarder överlevande för att rädda några tusen som snart är döda ändå. Allt har ett pris - även skrytsam godhet.

Suck. Va fan snackar du om? Vad vad vad vad säger du?
Vilka 10 miljarder pratar du om?
Har du fått för dej att italienare kommer dö av svält?
Har du fått för dej att spanjorer kommer dö av svält?
Har du fått för dej att engelsmän kommer dö av svält?
Har du fått för dej att amerikaner kommer dö av svält?

Nej, din klantskalle. De kommer inte dö av svält. Det är ekonomiska makter.
De kommer ta en ekonomisk smäll. Precis som resten av världen.
So what?
Varför de har gjort det?
Det kan du inte förstå, för du bor i Sverige. Plus att du totalt saknar empati för adnra människor.
Du kan omöjligen infinna dej i hur andra känner sej när de ser faran sväva över de och deras närmaste.
För du tydligen skiter i dina närmaste.

Och det kan du inte förstå heller för just i detta land finsn det fortfarande apor som tror att man kommer dö av svält.
För det är det du menar när du säger att "man kommer offra andra människor" eller hur?

Hur fan menar du att andra skulle offras i Sverige? Att de får äta oxfile 1 gång i månad istället för 2?
Att du blir tvungen att sälja bmw och gå över till toyota?
Det är klart. Som det svinet du är tänker du inte gå från bmw till toyota. Du har jobbat upp dej.
Och du tänker inte ställa upp för ett gäng okända människor. De får lika gärna dö, så länge svinet får fortsätta äta oxfile 2 gånger i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in