2020-05-29, 12:51
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Ett annat exempel är Stiftelsen Expo som under lång tid varit sponsrade av Byggnads. I huvudsak handlar det om att skapa en täckmantel för att kunna smussla ut pengar från Byggnads-medlemmarna till Expo. Någon lönsamhet är det givetvis inte frågan om.

Tidningar och annan media lever mycket på detta, de har ett kontaktnätverk inom organisationer som kan förse dem med resurser.
Att Byggnads och Expo samarbetar handlar om att det runt år 2000 debatterades om öststaterna skulle få vara med i EU och huruvida det skulle leda till lönedumpning. Socialdemokrater och fackförbund i Västeuropa tvingades välja mellan sina befintliga medlemmar eller att vara solidariska med de fattiga. I UK och Tyskland infördes restriktioner mot öststatsjobbare medan det i Sverige räckte med att tomma ord utan att genomföra några åtgärder emot det för att det sovande folket skulle lugna ner sig.
Citat:
-Fri rörlighet för arbetskraft vill vi ha, men inte social turism. Där får vi inte vara naiva, säger statsminister Göran Persson till Sveriges Radios Ekoredaktion.

Så sent som för några dagar sedan avvisade Persson att Sverige ska ha övergångsregler som gör att arbetskraft från nya EU-länder i Baltikum, Öst- och Centraleuropa inte kan söka arbete fritt i Sverige från första dagen.
...
Utredaren, Berit Rollén, skrev att ett arbete på tio timmar i veckan i princip ger rätt att utnyttja alla sociala förmåner och sjukvård i Sverige från första dagen. Oseriösa företag skulle kunna ''sälja'' jobb genom att erbjuda låtsasjobb som ger en inträdesbiljett till de svenska trygghetssystemen. Rollén jämförde det hela med personer som ''sålt gruppresor in i det svenska asylsystemet".
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21BoRq/goran-persson-orolig-for-social-turism
Fackföreningarna valde att följa sin historiska ideologi framför att stå på medlemmarnas sida:
Citat:
Det nya policydokumentet, Byggnads mot rasism och för integration, antogs vid förbundsfullmäktiges möte i Borlänge i juni. Förbundet har därmed presenterat vad som får betraktas som det tydligaste beskedet som ett svenskt LO-förbund hittills gjort i frågan om attityden till rasism och främlingsfientlighet.

Byggnads påminner om att förbundet grundades 1889 och genom decennierna kämpat inte bara för att förbättra medlemmarnas villkor utan också för politisk demokrati, allmän rösträtt, utbildning för alla och jämställdhet i samhället. Idag är kampen mot rasism och diskriminering en naturlig fortsättning.
https://expo.se/arkivet/2003/07/byggnads-f%C3%B6rst-med-strategi-mot-rasism
Citera
2020-05-29, 18:11
Medlem
gunnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Förtjänar kanske en egen tråd men Christian Sonessons(kommunalråd i Staffanstorp) beef med Sydsvenskan är skön läsning för oss som ser framemot gammelmedias död.
https://www.facebook.com/christian.sonesson/posts/10157831337132098

Det som var från början var att han inte ville att det skulle läggas artiklar bakom betalvägg som handlar om Covid19,och det är ett bra argument just nu!

Sen gick han All In emot tidningen,och det känns helt underbart!
Citera
2020-05-29, 21:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Senast idag, faktiskt, så frågade jag min lokala kassörska hur det går.
Igår: tre kvällstidningar
Idag: noll
Om det är på grund av eller tack vare corona vet ingen. Å andra sidan bryr man sig inte heller.
De packar upp, lägger i display, packar ner och returnerar.

Intressant jag frågade i min ICA (På Södermalm i Stockholm) innan Corona och de sa att de faktiskt sålde ganska många tidningar, men att det mest var gamla som köpte dem. Jag får fråga igen nu eftersom många gamla stannar hemma.
Citera
2020-05-29, 22:11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Intressant jag frågade i min ICA (På Södermalm i Stockholm) innan Corona och de sa att de faktiskt sålde ganska många tidningar, men att det mest var gamla som köpte dem. Jag får fråga igen nu eftersom många gamla stannar hemma.
Gamla är de, sa Bull.
(FB) Gammelmedias annalkande död
Citera
2020-05-29, 22:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
En person som Göran Greider blir inbjuden till tv-sofforna och presenterad som ledarskribent på Dalademokraten, han får dock ofantligt mycket mer uppmärksamhet som stående gäst i tv-studio än som ledarskribent på Dalademokraten. Dalademokraten är en liten skittidning som ges ut i Dalarna med en upplaga på en bra bit under 10 000. Hur många många läser ledarsidan? Under 10%. Hans texter får i verkligheten en spridning om högst några hundra. Men han anses ändå vara rätt person att bjuda in till TV, det verkliga skälet är givetvis att han har ett brett kontaktnät - men det formella skälet presenterar man som något annat. Och vad vet han ens om Dalarna? Han bor på Södermalm i Stockholm. De biter sig fast i offentligheten eftersom det inte bara är deras födkrok utan också hela deras sociala tillvaro.

Jag fick faktiskt svar från en journalist på en mindre tidning en gång om varför de alltid hade samma personer som kommenterade saker och ting och han sa att få vill vara med, de får helt enkelt ta den som ställer upp. Greider kan de antagligen ringa 02:37 på natten så kommer han in till TV-studion på 45 minuter oavsett fråga.

Han bor i Årsta.

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Bonnier News kapar säljorganisationen med 50 personer. Reklamköpen i deras tidningar har sett gigantiska ras.

Friday feeeeling!
Citera
2020-05-29, 22:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Förtjänar kanske en egen tråd men Christian Sonessons(kommunalråd i Staffanstorp) beef med Sydsvenskan är skön läsning för oss som ser framemot gammelmedias död.
https://www.facebook.com/christian.sonesson/posts/10157831337132098

Bra att någon vågar gå i öppen konflikt med dem!

Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Ansökningarna om arbetslöshetsersättning hos Journalisternas Arbetslöshetskassa har ökat med 50% under coronakrisen. https://www.journalisten.se/nyheter/50-procent-fler-soker-kassa

Oj nu blir det så mycket firande att.......
Citera
2020-05-29, 23:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om man lever på pengar från staten så kan man aldrig vara oberoende i sin granskning av staten.

Hur rimmar det med allt snack om "viktigt för demokratin" etc?

(Ursäkta att detta blev ett twittermässigt inlägg, men jag är packad...)
Citera
2020-05-30, 15:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Man kan inte se inslag från TV4 på nätet om man har VPN. "Din position är dold". Riktigt otäckt och totalitärt att spåra sina egna tittare. TV4 är ett hot mot friheten och demokratin. Hur går det för dem efter att staten "köpte" dem? (Läs omfördelade skattemedel till en privat maktfaktor) Är de garanterade att kunna fortsätta propagandan nu när de är statsägda eller kan de gå i konkurs?
Citera
2020-05-30, 15:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om man lever på pengar från staten så kan man aldrig vara oberoende i sin granskning av staten.

Hur rimmar det med allt snack om "viktigt för demokratin" etc?

(Ursäkta att detta blev ett twittermässigt inlägg, men jag är packad...)

Så är det ju. Man är alltid någons hora när man bedriver verksamhet som ska finansieras. Som nyhetsförmedlare anser jag att det man ska sälja in är att man är tuff, ställer hårda frågor, ger heliga kor nackskott (där finns de stora scoopen), låter alla parter komma till tals om de vill samt kombinerar snabb notispublicering med längre, bearbetade inslag och artiklar. Alla ska känna sig trygga med att de vet att man inte drar sig för att granska någon. En knepig beskrivning men så vill jag se det.
Citera
2020-05-30, 15:37
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man kan inte se inslag från TV4 på nätet om man har VPN. "Din position är dold". Riktigt otäckt och totalitärt att spåra sina egna tittare. TV4 är ett hot mot friheten och demokratin. Hur går det för dem efter att staten "köpte" dem? (Läs omfördelade skattemedel till en privat maktfaktor) Är de garanterade att kunna fortsätta propagandan nu när de är statsägda eller kan de gå i konkurs?

Tycker det är som Saab Automobile. Anser staten att det finns för många aktörer ska de skrota det överflödiga och inte skjuta till pengar. Jag tycker det finns gott med utrymme i SVT-kanalerna för att plocka över både Farmen, Robinson, Let's Dance och all annan skit jag ändå inte tittar på. Sedan kan vi demokratiskt rösta om vad vi inte vill se i nästa val.

I sann kapitalistisk anda kan väl de överflödiga TV4-drönarna börja bygga de där vindkraftverken som Mad Maud svamlade om. Det är dags att signalera att vi är bäst på elkraft.
Senast redigerad av Ratad 2020-05-30 kl. 15:40.
Citera
2020-05-30, 16:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Tycker det är som Saab Automobile. Anser staten att det finns för många aktörer ska de skrota det överflödiga och inte skjuta till pengar. Jag tycker det finns gott med utrymme i SVT-kanalerna för att plocka över både Farmen, Robinson, Let's Dance och all annan skit jag ändå inte tittar på. Sedan kan vi demokratiskt rösta om vad vi inte vill se i nästa val.

I sann kapitalistisk anda kan väl de överflödiga TV4-drönarna börja bygga de där vindkraftverken som Mad Maud svamlade om. Det är dags att signalera att vi är bäst på elkraft.

Ja statens SVT har ju redan flera kanaler, varför behöver den en till med samma vänsterliberala agenda? Kanske vill de ha lite hjälp med finansieringen genom reklam som heter reklam istället för reklam som heter "sponsrat av?" Nej jag tror nog faktiskt mest det är ett sätt att kanalisera pengar till TV4 senaste ägare.

Problemet är väl att de flesta etablissemangsjournalisterna saknar talang för det mesta. De kommer inte klara av att lära sig att programmera eller bygga vindkraftverk. Möjligtvis kan de bygga något abstrakt (Men dyrt) konstverk.
Citera
2020-05-31, 00:06
Medlem
Citat:
Journalistkåren är grupptänk rakt igenom.
Det handlar inte vad läsarna vill ha, det handlar inte vad som säljer, det handlar inte om vad som är kvalitet. Det handlar inte ens om vad som är sant.

Vad det handlar om är vad som ger journalisterna bekräftelse på att de fortfarande tillhör ingruppen. Ska man tillhöra ingruppen får man inte sticka ut, inte komma med något nytt eller utmana rådande normer. Ingruppen omfattar inte bara media, den är ett nätverk som spänner över media, politiken, juridiken, näringslivet. En person som En person som Göran Greider blir inbjuden till tv-sofforna och presenterad som ledarskribent på Dalademokraten, han får dock ofantligt mycket mer uppmärksamhet som stående gäst i tv-studio än som ledarskribent på Dalademokraten. Dalademokraten är en liten skittidning som ges ut i Dalarna med en upplaga på en bra bit under 10 000. Hur många många läser ledarsidan? Under 10%. Hans texter får i verkligheten en spridning om högst några hundra. Men han anses ändå vara rätt person att bjuda in till TV, det verkliga skälet är givetvis att han har ett brett kontaktnät - men det formella skälet presenterar man som något annat. Och vad vet han ens om Dalarna? Han bor på Södermalm i Stockholm. De biter sig fast i offentligheten eftersom det inte bara är deras födkrok utan också hela deras sociala tillvaro.

Göran Greider bor inte på Södermalm utan i närförorten Årsta. Han har också hus i Dala-Floda, Gagnef kommun, sedan länge, så nog vet han en del om Dalarna. Greider är en irriterande typ, och har förkastliga åsikter, men rätt ska vara rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in