Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Själv är jag mest förvånad över att det tagit så lång tid att komma ens hit. Tryckta tidningar har visat sig vara oerhört sega och att annonsörer alls finns när tidningar vägrar berätta hur många ex de trycker är ett mysterium.
Status, egocentrism och von oben-attityd skapar en ovilja mot att anpassa produkten till kunderna. Under min tid på tidning så föreslog jag redan 2007 att den digitala delen borde utvecklas och vara gratis så att alla som pendlar med lokaltrafiken eller sitter i fikarummet kan bläddra. Jag tror inte på att man låser in nyheter. Pengar tjänar man ändå på annonserna och dessa måste exponeras maximalt över lång tid. Dessutom ska läsarna kunna dela med sig av det de brinner för, gläds över eller blir förbannade på. Även fakta ska beröra - då är produkten bra. Folk ska bli engagerade och inte bara halvsova till Bianca Ingrossos onanivanor.
Låser man material kommer det ALLTID komma en uppstickare med mycket mer gratismaterial eller som är öppen - det är en återvändsgränd om man vill tjäna pengar.
Men jag var ju bara en drönare i Sektor 7G så gubbarna och kärringarna blev bara arga när jag tog upp frågan. Finns det inte på papper och är låst har de fått för sig att det journalistiska hantverket inte är på riktigt eller liknande. Se på Sexpressen som tror att folk kastar sig över deras gamla uppdaterade "så vet du om du har corona eller AIDS"-artiklar eller liknande. Eller, det är vad de hävdar att folk gör. Bättre information med mindre svammel finns hos regionsjukvården, FHM eller så har man fått det hemskickat.
Även hos de mest rabiata Trump-fans eller de som hatar karln tror jag en mättnadskänsla finns om hur mycket analyser av hans dagliga tweets man orkar läsa. De där artiklarna är skrivna av journalister för journalister. En sorts offentlig onani.
Att man håller kvar vid papper är en liten del i den journalistiska utmattningen. Drakarna konsumerar nyheter själva. De har lite egen produktion och jobbet går ut på att sålla fram det de tror genererar trafik och kanske, möjligen, då och då säljer en bilaga... fast nu dog visst Yngve, 97, i SARS-cov-19... aj då. Då får den där bilagan går som returpapper från butiken.
Scrolla igenom löpet på DN eller Sexpressen och se hur mycket som faktiskt gör dig engagerad. Blir du berörd av ännu en dag med "så går du ner i vikt utan att bli toxiskt maskulin", "Trump ordbajsar med Bolsonaro" eller "Genusforskare varnar för att Sverige kränker pungdjävlars sexliv med familjen Kardashian". Vill du köpa produkten och låsa upp de härliga analyserna?