Citat:
Ursprungligen postat av
Blommetupp
Jag tror att i Sverige betyder alkohol att fira något. Det kan vara vad som helst som tex midsommar, helg, ledig fredag, semester, tagit körkort osv. Medan man i många andra länder dricker alkohol oftare lite varje dag. Det blir inte lika speciellt.
För övrigt har jag har aldrig förstått varför man ska vara social eller vara ute och ränna med folk pga droger och alkohol? Då borde man ju vara nykter och klar i skallen. Full eller hög är väl bättre om man är ensam eller med några få goda vänner.
Så är det. Sverige och svenskarna har under många årtionden präglats av en kultur där alkoholintag bara är tillåtet under vissa förutsättningar och under vissa tidpunkter. Midsommarafton, nyårsafton och liknande tidpunkter är det okej att dricka. Fredagskvällar och lördagskvällar är också okej, i varje fall mellan 18-01. Även när man ska åka på semester är det okej att dricka alkohol på flygplatsen eller i planet. En vanlig tisdag förmiddag är det inte okej att dricka oavsett om man är ledig. Den som dricker utan att göra det under de här speciella tillfällena "har problem". Sådant drickande är "tecken på alkoholism", trots att den konsumerade veckomängden mycket väl kan vara lägre än om man sopar i sig snapsar en hel lördagskväll tills man knappt vet var man är. Detta är inte "tecken på problem" utan det socialt accepterade sättet på vilket svenskar super.
Lyckligtvis börjar det luckras upp med yngre generationer men jag vet att min mor (född på 40-talet) länge hade problem med att inse att mina kontinentala dryckesvanor inte skulle komma att sluta på parkbänken. För det var så tanken gick hos Svenne Arbetarsvensk. Den som dricker några öl mitt i veckan, eller ännu värre mitt på dagen mitt i veckan, kommer enligt det sluttande planet att sluta nedkissad på en bänk i Stadsparken tillsammans med andra misslyckade figurer som Ronny med kniven och Jerka Finkel.
Det synsättet börjar som sagt luckras upp men i viss mån lever det kvar i sättet människor hanterar alkohol, inte som en liten njutning i vardagen utan som nånting som signalerar att nu är det fest och nånting utöver det vanliga som sker. Men det är som sagt väldigt svenskt. Lutherskt svenskt.