2020-05-30, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
är det pga att svennar bor i ett så tråkigt, grått kallt land eller för att de är socialt handikappade?

För att svennar är överpräktiga stelisar med överlägsen moral och för att den självbilden skadar svennarna som har svårt att koppla av. Alkoholen är en säkerhetsventil från den ständiga ångesten som skapas för att hålla jämna steg med sin uppblåsta falska självbild.Den tyste svensken blir glad och öppen och kan prata om allting,med vem som helst DÅ. Ett ganska säkert tecken att allt inte står riktigt till när alkoholen förändrar personligheter till sin motsats. Mycket göms undan i nyktert tillstånd. Vette fan varför. Måste vara kulturellt.Måste vara att den stackars svensken faktiskt under stor del av sin livstid faktiskt bara lider sig igenom sina dagar,och har ingen att prata med...

Precis. Lite samma som att svenskar kan svina helt obehärskat utomlands ibland men aldrig hemma.
Citera
2020-05-30, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Jag tror att i Sverige betyder alkohol att fira något. Det kan vara vad som helst som tex midsommar, helg, ledig fredag, semester, tagit körkort osv. Medan man i många andra länder dricker alkohol oftare lite varje dag. Det blir inte lika speciellt.

För övrigt har jag har aldrig förstått varför man ska vara social eller vara ute och ränna med folk pga droger och alkohol? Då borde man ju vara nykter och klar i skallen. Full eller hög är väl bättre om man är ensam eller med några få goda vänner.
Så är det. Sverige och svenskarna har under många årtionden präglats av en kultur där alkoholintag bara är tillåtet under vissa förutsättningar och under vissa tidpunkter. Midsommarafton, nyårsafton och liknande tidpunkter är det okej att dricka. Fredagskvällar och lördagskvällar är också okej, i varje fall mellan 18-01. Även när man ska åka på semester är det okej att dricka alkohol på flygplatsen eller i planet. En vanlig tisdag förmiddag är det inte okej att dricka oavsett om man är ledig. Den som dricker utan att göra det under de här speciella tillfällena "har problem". Sådant drickande är "tecken på alkoholism", trots att den konsumerade veckomängden mycket väl kan vara lägre än om man sopar i sig snapsar en hel lördagskväll tills man knappt vet var man är. Detta är inte "tecken på problem" utan det socialt accepterade sättet på vilket svenskar super.

Lyckligtvis börjar det luckras upp med yngre generationer men jag vet att min mor (född på 40-talet) länge hade problem med att inse att mina kontinentala dryckesvanor inte skulle komma att sluta på parkbänken. För det var så tanken gick hos Svenne Arbetarsvensk. Den som dricker några öl mitt i veckan, eller ännu värre mitt på dagen mitt i veckan, kommer enligt det sluttande planet att sluta nedkissad på en bänk i Stadsparken tillsammans med andra misslyckade figurer som Ronny med kniven och Jerka Finkel.

Det synsättet börjar som sagt luckras upp men i viss mån lever det kvar i sättet människor hanterar alkohol, inte som en liten njutning i vardagen utan som nånting som signalerar att nu är det fest och nånting utöver det vanliga som sker. Men det är som sagt väldigt svenskt. Lutherskt svenskt.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2020-05-30 kl. 13:07.
Citera
2020-05-30, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Så är det. Sverige och svenskarna har under många årtionden präglats av en kultur där alkoholintag bara är tillåtet under vissa förutsättningar och under vissa tidpunkter. Midsommarafton, nyårsafton och liknande tidpunkter är det okej att dricka. Fredagskvällar och lördagskvällar är också okej, i varje fall mellan 18-01. Även när man ska åka på semester är det okej att dricka alkohol på flygplatsen eller i planet. En vanlig tisdag förmiddag är det inte okej att dricka oavsett om man är ledig. Den som dricker utan att göra det under de här speciella tillfällena "har problem". Sådant drickande är "tecken på alkoholism", trots att den konsumerade veckomängden mycket väl kan vara lägre än om man sopar i sig snapsar en hel lördagskväll tills man knappt vet var man är. Detta är inte "tecken på problem" utan det socialt accepterade sättet på vilket svenskar super.

Lyckligtvis börjar det luckras upp med yngre generationer men jag vet att min mor (född på 40-talet) länge hade problem med att inse att mina kontinentala dryckesvanor inte skulle komma att sluta på parkbänken. För det var så tanken gick hos Svenne Arbetarsvensk. Den som dricker några öl mitt i veckan, eller ännu värre mitt på dagen mitt i veckan, kommer enligt det sluttande planet att sluta nedkissad på en bänk i Stadsparken tillsammans med andra misslyckade figurer som Ronny med kniven och Jerka Finkel.

Det synsättet börjar som sagt luckras upp men i viss mån lever det kvar i sättet människor hanterar alkohol, inte som en liten njutning i vardagen utan som nånting som signalerar att nu är det fest och nånting utöver det vanliga som sker.

Man skulle också kunna uttrycka det så att svenskar mår så dåligt genom den här kulturen som du beskriver att de blir överlyckliga att äntligen få bedöva sig.
Citera
2020-05-30, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Man skulle också kunna uttrycka det så att svenskar mår så dåligt genom den här kulturen som du beskriver att de blir överlyckliga att äntligen få bedöva sig.
Ja, så är det. Svensken jagar bort plikten och det dåliga samvetet med sprit. Det blir en respit i livet, om så bara för en kväll och det i sig är ju lite festligt.
Citera
2020-05-30, 13:35
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
varför blir svennar så glada när de har chansen att få sprit?

svennarna är helt lyriska över att gå ut o dricka öl eller som jag såg i Robinson en gång, de fick alkohol o då var det som om de vunnit 100 miljoner dollar var.

är en svenne deppig erbjud alkohol så blir svennen glad igen.

är det pga att svennar bor i ett så tråkigt, grått kallt land eller för att de är socialt handikappade?
Detta är något grundläggande hos människor generellt, vare sig man vill erkänna det för sig själv eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Jag tror att i Sverige betyder alkohol att fira något. Det kan vara vad som helst som tex midsommar, helg, ledig fredag, semester, tagit körkort osv. Medan man i många andra länder dricker alkohol oftare lite varje dag. Det blir inte lika speciellt.
Det här är egentligen en väldigt bra och underskattad sedvänja hos svenskarna. Vill man ha det roliga kvar med att ta sig öl, vodka, o.s.v. vid olika högtider och andra höjdpunkter måste man avstå det där under vardagen. Annars blir det som du säger, man kommer till festen och istället för att bli extra glad av supen måste man ta den för att bli normal överhuvudtaget. Festen blir som vilken dag som helst till slut, för den som dricker för jämnan. Hur kul är det liksom?

Angående öl/vin gentemot vodka är jag lite kluven. Öl och vin är så gott att dricka men särskilt öl påverkar magen väldigt kraftigt och jag tenderar att bli mer bakfull av öl och vin. Medan en bra vodka också är god, typ Koskenkorva, så kan man ju inte avnjuta samma mängder. Men den är mycket snällare mot magen och jag verkar inte bli så bakfull om jag håller mig enbart till vodka de gångerna det korkas upp. Åtminstone säger mina senaste erfarenheter det.
Citera
2020-05-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Endast "svennar" ? Gäller väl i hela världen utom den muslimska delen
Plus en stor del av de religiösa utövarna inom de mer kända religionerna.
Citera
2020-05-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Endast "svennar" ? Gäller väl i hela världen utom den muslimska delen

Exakt.

De som gillar att dricka använder sin nationalitet och/eller kultur som ursäkt. Har stött på detta överallt.
Citera
2020-05-30, 14:39
Medlem
Människan har berusat sig sedan urminnes tider. Att man blir glad är väl ganska självklart likt ett barn som väntar på att öppna paket på julafton.
Citera
2020-05-30, 14:40
Medlem
XXAs avatar
För att det är det enda som kan få dem att glömma bort multikultityrannin för en stund.
Citera
2020-05-30, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
varför blir svennar så glada när de har chansen att få sprit?

svennarna är helt lyriska över att gå ut o dricka öl eller som jag såg i Robinson en gång, de fick alkohol o då var det som om de vunnit 100 miljoner dollar var.

är en svenne deppig erbjud alkohol så blir svennen glad igen.

Gäller väl inte bara sverige, hela europa och runtom i öveiga världen blir ju folk glada över alkohol, dumfan.
Citera
2020-05-30, 15:18
Medlem
Magnituds avatar
Klart man blir glad när det bränner gött i magen
Citera
2020-05-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque

För att svennar är överpräktiga stelisar med överlägsen moral och för att den självbilden skadar svennarna som har svårt att koppla av. Alkoholen är en säkerhetsventil från den ständiga ångesten som skapas för att hålla jämna steg med sin uppblåsta falska självbild.Den tyste svensken blir glad och öppen och kan prata om allting,med vem som helst DÅ. Ett ganska säkert tecken att allt inte står riktigt till när alkoholen förändrar personligheter till sin motsats. Mycket göms undan i nyktert tillstånd. Vette fan varför. Måste vara kulturellt.Måste vara att den stackars svensken faktiskt under stor del av sin livstid faktiskt bara lider sig igenom sina dagar,och har ingen att prata med...

Varför är varannan britt alkoholist då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in