Citat:
Ursprungligen postat av
Van Nostrand
Du utgår ifrån att slutsatserna i PM:et är korrekta. Jag är inte så säker på det.
Pm:et skrevs i en tid då mordet betraktades som välorganiserat och med utländsk koppling. Ungefär samtidigt skriver ju t.ex Krussel, som sedan blev den ensamma galningens främsta förkämpe, om mordet i Polistidningen på samma viset.
Jag tror man skall tolka PM:et utifrån detta.
Av den enorma mängd vittnesmål som inkom i början sållade man helt enkelt ut de som kunde tala för övervakning.
På samma sätt som GMP är skriven i ljuset av den ensamma galningen och väljer att fokusera på vittnen och omständigheter som stödjer den teorin.
Men den rigorösa hemligstämplingen av PM:et är intressant, det håller jag med om.
Innan jag noggrant får läsa övervaknings-PM så är det omöjligt att med tvärsäkerhet bedöma dokumentet. Men jämförelsen med GMP haltar betänkligt. GMP är ett bedrägligt utför beställningsjobb med en profil som inte är förutsättningslös utan gjord för att stämma in på
Christer Pettersson. Författarna
Olsson/Åsgård utelämnar exempelvis den politiska hotbilden MOP
Olof Palme när de skulle informera FBIs expert
Robert Ressler, rent bondfångeri .
Lagmannen
Eric Holmberg som granskade delar av PU ansåg att övervaknings-PM stack ut i proffsighet jämfört med andra delar han granskade i utredningen. Denne erfarne och lagkloke jurist var en man med en ovanlig integritet och ett gott omdöme. Hans ord väger tungt för mig. När
Berth Melens styrka utredde övervakning matades alla uppgifter som pekade mot detta in i en dator . Det var ur det materialet som två till tre man utkristalliserade sig, citerat GrKs egna ord.
Övervaknings - PM tangerar också andra uppgifter om övervakning av statsministern. Här finns den irreguljära SÄPO-gruppen av OP-övervakare som
Sten Andersson blev informerad om. Det finns den SB-liknande grupp där
Lars Borgnäs intervjuade den anomnymiserade medlemmen ”Björn” om OP-övervakning.Möjligen är det
Åke J Eks Klara Lidingö baserade grupp som avses. Till detta kan läggas ett stort antal Walkie Talkie iakttagelser i anslutning till OP. Sammantaget får detta mig att fortsatt se det som sannolikt att OP var övervakad och att detta kan spelat in vid MOP.