2020-05-30, 01:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Var hittar du vittnen som beskriver GM som "skriet"?

Läs inlägget jag kommenterar.
Citera
2020-05-30, 01:13
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Rödblond skulle kunna likna den man som ett par tjejer pratade med nån kväll innan kallade "irländaren" och hans tysta vän som liknade "Falconetti" i tv-serien Rich man Poor man.
Stämmer ju LPs iaktagelser, men de kankse ingår i PM:et.
Citera
2020-05-30, 01:17
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Intervjun:
https://youtu.be/uaYZVtaIn0U

"En dag säger han att han har något som behöver gömmas så att det aldrig kan hittas. Han går upp på husets vind och gömmer detta föremål".

Fan vad han måste ha tänkt till för att dra slutsatsen att vinden är det absolut bästa stället att gömma något topphemligt på så att det aldrig kan hittas. Och dessutom genidraget att berätta för henne att han gömmer det där.

Gudars skymning.
Citera
2020-05-30, 01:20
Medlem
hehehos avatar
Borgnäs:

"– Det finns många personer som gör inspel och teorier men det är inget jag kommenterar just nu, har Krister Petersson sagt till Expressen om uppgifterna.

Åklagare och polis har inte velat kommentera något av spåren. Enligt journalisten och författaren Lars Borgnäs finns uppgifter om att lösningen pekar mot Sydafrika.

– Man kommer peka på att de ansvariga fanns i Sydafrika, och man namnger en grupp sydafrikanska agenter som sannolikt utförde mordet. Men det kommer inte bli något åtal"
Citera
2020-05-30, 01:29
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Borgnäs:

"– Det finns många personer som gör inspel och teorier men det är inget jag kommenterar just nu, har Krister Petersson sagt till Expressen om uppgifterna.

Åklagare och polis har inte velat kommentera något av spåren. Enligt journalisten och författaren Lars Borgnäs finns uppgifter om att lösningen pekar mot Sydafrika.

– Man kommer peka på att de ansvariga fanns i Sydafrika, och man namnger en grupp sydafrikanska agenter som sannolikt utförde mordet. Men det kommer inte bli något åtal"

Men visst låter väl detta uttalande från spaningsledaren Hans Melander som motsatsen till Sydafrika-agent-letande av PU?:

– Vi gjorde en nystart med ny personal och kom fram till att gå tillbaka till brottsplatsen och titta efter nya infallsvinklar, i stället för att titta för mycket på tips och teorier som mer är kopplade till motivbilden än till själva händelsen, har Melander sagt till Veckans brott.

https://www.expressen.se/nyheter/da-kommer-beslut-i-palmeutredning/
Citera
2020-05-30, 01:34
Medlem
p.norths avatar
Från expressen sommaren 2016.
https://www.expressen.se/nyheter/utpekade-skytten-kan-losa-palme-gatan/
"Mannen ska ha pekats ut som Olof Palmes mördare av en person som kände honom. Uppgifter finns också om att en person såg honom utföra mordet och det ska finnas ytterligare ett tips om mannen till Palme gruppen. Det ska finnas uppgifter om att mannen sågs av en annan person, som visste vem han var, när han utförde mordet på Sveavägen. Uppgifterna i utredningsmaterialet gör gällande att två vittnen, som ska vara oberoende av varandra och båda väl känner till honom, har initierade uppgifter om att mannen i knarkligan är mannen bakom Palme-mordet.
Palme-mördaren och hans liga ska vid tidigare kriminella operationer ha använt just walkie-talkier, vilket bland annat ska ha skett hösten 1985."
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vet du något mera om den kriminella gruppen med ryssar och östtyskar?
Citera
2020-05-30, 01:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
IM missuppfattade situationen. GM väntade inte vid Dekorima. Anslöt samtidigt med paret Palme. Vad hände mellan reklampelaren och mpl?
Det som hände vid reklampelaren skulle kunna vara förväxlingen. Mannen vid Dekorima blev plötsligt männen vid Dekorima. Men uppmärksamheten riktades nu mot mannen som blev GM. Den som var Dekorimamanen, dvs AB, var nu reklampelarmannen. Hur fan gick det där till? Han stod där och väntade, sedan kom han bara fram som ur ingenstans - och det var nånting med den där jävla reklampelaren. En synvilla, en förskjutning. Eftersom IM inte vet att han blandat samman två personer, hittar han inte i minnet vad han såg vid reklampelaren.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-05-30 kl. 01:47.
Citera
2020-05-30, 02:24
Medlem
SigersonHolmess avatar
Ja, detta är mycket märkligt och osannolikt beteende. Varför sälja en legal revolver på det sättet?

Sannolikheten svår att räkna på, men helt klart intressant att just CAs vapen är det som lyser med sin frånvaro.

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Polisen fick väl in alla registrerade Magnum-revolvrar i Stockholmsområdet för att provskjuta förutom den som CA haft. Det borde öka sannolikheten ganska rejält för att CA var mördaren jämfört med de andra 1000 som bara retade sig lite på OP.

Tyvärr hade inte CA kvar revolvern när polisen ville provskjuta den.

Den suspekta förklaringen som CA gav var att han träffat på en knarklangare i Kungsträdgården som ville sälja knark till honom. CA var inte intresserad och frågade istället knarklangaren om han ville köpa en revolver. Det blev affär och CA sålde sin Magnum-revolver för 5000kr.
Citera
2020-05-30, 02:29
Medlem
p.norths avatar
Låter ändå lite långsökt att det skulle springa en massa kriminella med walkie talkies på gatorna samtidigt så fanns det knarkspan och andra grupper ute där. Låter lite mer som att snaran börja dras åt och försöker flytta fokuset bort från det egentliga förövarna.

Ang pelaren, kan vara ljuset ifrån trafiken bla som spelar Inge en spratt? Eller så blev GM avsläppt just där eller hade snedda vägen frän östra strax innan IM kom. Sen gick GM och tog plats då paret Palme började gå igen efter dom hade tittat klart i skyltfönstret? I samma veva stod SE och pratade med väktaren H. O
Mvh abdulha
Citera
2020-05-30, 02:34
Medlem
SigersonHolmess avatar
Bra liknelse med tombolan.
Jag är inte inläst på LZJ men jag skall försöka göra det. CA är en mycket stark kandidat för det här trots att inget vittne placerar honom på mordplatsen. Mordet har inte lösts på 34 år och det gör att vi inte längre har lyxen att leta bland det mest sannolika heller. Det osannolika kan ha hänt, att inget vittne har sett CA på mordplatsen. Men han var kanske mest själv också.

Citat:
Vi får konstatera att det som hände på Sveavägen kan vara en slump. Ska man maniskt tro på mitt mantra att LZJ reste till Stockholm för att understödja CA i mordkomplotten så får vi konstatera att LZJ kanske frågade stjärnorna om när det var lämpligt att mörda Palme och att det mest gynnsamma mordtillfället går att utläsa i astrologiska tabeller.

Det är kanske så att KP sitter och studerar astrologi som gör att han dröjer med att presentera lösningen.

Annars är ditt sätt att tolka sannolikhet inte helt fel. Om en potentiell mördare skulle mörda Palme så finns det bara en vinnare bland tiotusentals kandidater. Det är han som faktiskt sköt Palme som "drog vinstlotten i mordtombolan".

Jag har ju snart tjatat hål i huvudet på de som orkar läsa tråden vid det här laget och jag tror att "vinnaren" var CA med hjälp av LZJ.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-05-30 kl. 02:36. Anledning: Typo
Citera
2020-05-30, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Så är det. Med mindre än ett styrkt erkännande kan man inte peka ut mördaren och övriga kan säga att de inte visste vad som var på gång och komma undan med preskription. Därför är det viktigt att vara noggrann i beskrivningen även när det ej är åtalbart längre. De skyldiga kan till och med ju ha erkänt de preskriberade brotten för att få berätta varför man agerade. Ett sista angrepp på Offret!
I det läget tror jag de kan bli trodda utan åtal.

So it sounds like PU has a handgun match - who knows, maybe more
And there are "others" who PU can't legally charge because time ran out.
Others who knew/ had possession of the handgun for 30+ years
Maybe she / they - held on to the handgun for some time
And now claim innocence
Maybe they used the famous line " I cannot recall"
I wonder who that might be...
I have my popcorn ready for KP and his presentation!
Citera
2020-05-30, 05:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Du utgår ifrån att slutsatserna i PM:et är korrekta. Jag är inte så säker på det.

Pm:et skrevs i en tid då mordet betraktades som välorganiserat och med utländsk koppling. Ungefär samtidigt skriver ju t.ex Krussel, som sedan blev den ensamma galningens främsta förkämpe, om mordet i Polistidningen på samma viset.

Jag tror man skall tolka PM:et utifrån detta.
Av den enorma mängd vittnesmål som inkom i början sållade man helt enkelt ut de som kunde tala för övervakning.
På samma sätt som GMP är skriven i ljuset av den ensamma galningen och väljer att fokusera på vittnen och omständigheter som stödjer den teorin.

Men den rigorösa hemligstämplingen av PM:et är intressant, det håller jag med om.

Innan jag noggrant får läsa övervaknings-PM så är det omöjligt att med tvärsäkerhet bedöma dokumentet. Men jämförelsen med GMP haltar betänkligt. GMP är ett bedrägligt utför beställningsjobb med en profil som inte är förutsättningslös utan gjord för att stämma in på Christer Pettersson. Författarna Olsson/Åsgård utelämnar exempelvis den politiska hotbilden MOP Olof Palme när de skulle informera FBIs expert Robert Ressler, rent bondfångeri .

Lagmannen Eric Holmberg som granskade delar av PU ansåg att övervaknings-PM stack ut i proffsighet jämfört med andra delar han granskade i utredningen. Denne erfarne och lagkloke jurist var en man med en ovanlig integritet och ett gott omdöme. Hans ord väger tungt för mig. När Berth Melens styrka utredde övervakning matades alla uppgifter som pekade mot detta in i en dator . Det var ur det materialet som två till tre man utkristalliserade sig, citerat GrKs egna ord.

Övervaknings - PM tangerar också andra uppgifter om övervakning av statsministern. Här finns den irreguljära SÄPO-gruppen av OP-övervakare som Sten Andersson blev informerad om. Det finns den SB-liknande grupp där Lars Borgnäs intervjuade den anomnymiserade medlemmen ”Björn” om OP-övervakning.Möjligen är det Åke J Eks Klara Lidingö baserade grupp som avses. Till detta kan läggas ett stort antal Walkie Talkie iakttagelser i anslutning till OP. Sammantaget får detta mig att fortsatt se det som sannolikt att OP var övervakad och att detta kan spelat in vid MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in