Citat:
Ursprungligen postat av
SailorCalvin
Samma EU som vill införa EU-skatt för att ge bidrag till Italien etc som vi i rika Sverige skall betala? Googla du på det... Jag behöver inga källor för generella resonemang om det ohållbara i situationen. Du verkar inte inse att du håller med mig då du säger att vi alla är ekonomiskt körda. Det är ju precis det jag lyfter. Världen rasar - inte pga smittan utan på grund av de ekonomiska följderna som paniken för med sig. De döda av smittan är försvinnande få i jämförelse med de som kommer få lida av agerandet.
Det fanns aldrig något val för stater annat än att skydda sin befolkning. FNs mänskliga rättigheter
kräver att stater skyddar sin befolkning på alla sätt mot en pandemi och bekämpar dödliga smittor.
Om USA hade avstått de åtgärder de tog,
så hade upp till 2 miljoner dött, istället för som nu, 100.000 - 200.000. Allt detta finns belagt.
I tråden framfördes förut (inte jättemycket längre, bara av några få knöppgökar), att "De äldre måste dö i Sverige, då vi inte har råd att rädda dem, vi har inte råd med 5-6 veckor lockdown". Det STORA argumentet för detta var att Sverige skulle gå ut som ekonomisk vinnare!!! Cyniska personer försökte sälja in detta. I drivor, det var typ vart tredje inlägg, dygnet runt.... De flesta har tystnat.
Nu när det visat sig i verkligheten, att de andra nordiska länderna (som är de vi är mest jämförbara med), kommer klara sig lika bra som oss, så faller hela det hjärndöda argumentet totalt.
I min mening kommer vi, som dessutom har ett flerfaldigt gånger längre och utdraget smittoförlopp, t.o.m. klara oss sämre, än de nordiska länderna. De öppnar nu upp mellan sig. De kan börja ha framtidstro igen.
Om du läst NÅT någonsin om ekonomi, så fattar du att ekonomin drabbas extremt hårt av bristande framtidstro. Man konsumerar INTE nya datorer, bilar, eller äter dyra middagar ute, om man inte ens vet om man har jobbet kvar, om 2 månader. Du kanske t.o.m. har missat rapporterna om hur vår export har drabbats och hur vi har fått massarbetslöshet....
Det finns ingen ände på detta för oss, heller. Till skillnad från nordiska länderna, som nu öppnar upp pga de har smittan under kontroll. Kan börja fira, enas som folk, se framåt.
Sverige är en j-a Epic fail på alla plan. Både vad gäller antal döda och ekonomiskt. Du kommer också inse det en dag. Då du kommer med konspirationer om Kina och att covid "bara är en panik", så orkar jag inte ens svara mer på dina inlägg. Som tur är, har de flesta inlägg av den sorten, dött ut nu. Precis som dinosaurierna....

Ha en bra kväll!