2020-05-30, 06:46
Medlem
Känns det här bekant? Coronan fann även Sverige nedgraderad. Ingen beredskap och inte ens basala hygienregler följdes i äldreboenden. Även det svenska samhället hade allvarliga underliggande brister. Här en artikel i The Atlantic om USA.

We Are Living in a Failed State

The coronavirus didn’t break America. It revealed what was already broken.

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2020/06/underlying-conditions/610261/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign =share
Citera
2020-05-30, 06:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu får vi skilja lite på kompetenta kvinnor och feminism. Det föreligger inte alltid någon samvariation där vill jag mena. Jag menar att det finns feminism och så finns det feminism. Våra myndigheters förfall tillskriver jag mycket all denna postmoderna queerfeminism som har dragit in jämställdhetsplaner, värdegrundsdokument och HBTQ-certifieringar i verksamheterna. Alltså, inkvotering leder inte till att man får de bästa längst fram; bara de med de vassaste armbågarna och de mest talföra och inte nödvändigtvis de duktigaste tar sig upp i sådana organisationer. FHM som myndighet har knappast sluppit undan detta. Istället för att ha en meritokratisk rekrytering och ett fokus på kärnuppgifter har hela myndigheten drabbats av Dunning–Kruger-effekten där ett av utfallen paradoxalt kan leda till en frånvaro av kvinnor med spetskompetens då dessa instinktivt brukar undvika sådana institutioner där inte kompetens är det som bedöms i första hand. Även män med kompetens och stake brukar hålla sig ifrån sådana ställen.

Jovisst är det män som står längst fram i leden på FHM men knappast de vassaste knivarna i lådan s.a.s. och det gäller även de kvinnor de omger sig med. På Socialstyrelsen ser vi dock många kvinnor i främsta ledet men det rör sig inte om de med verklig spetskompetens för då skulle vi inte se sådana olycksfall i arbetet som det uppmärksammade och skandalösa palliativa behandlingsprotokollet man tog fram samt frånvaron av beredskapsplaner och annat.

Jag menar att den feministiska regeringen vi har, har lyckats med konststycket att få ett antifeministiskt utfall på den politik man har fört. Vi ser det inte bara hos våra myndigheter hur de fungerar utan överallt i samhället. Ta bara senaste årens flyktingpolitik och hedersvåldsproblematik. Så brukar det bli när IQ-nivån är låg och när det saknas verklig kompetens bland beslutsfattarna vilket blir effekten av inkvotering.

Karin Tegmark förefaller mycket kompetent till exempel. De som är kompetenta och vet om det tjatar aldrig om feminism. De mer medelmåttiga gör det för att de tror det stärker deras konkurrenskraft om de feta jobben.
Citera
2020-05-30, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Lite återkoppling och tack snälla ni för input.

Jag har sagt nu hur jag tänker och det togs inte emot bra av min svägerska. Brorsan sitter tydligen i bilen på väg hem till dem nu, har försökt nå honom utan att lyckas än.

Min svägerska säger att de vill träffa dem då de inte vet vad som händer framöver. Det förstår jag mycket väl. Men ändå. Träffar dem själv varje dag då de bor hos oss för att mamma inte orkar alltid och vi vill absolut inte skilja dem åt, "över min döda kropp" säger morsan och pappa skulle dö av sorg om inte mamma är i närheten. Vi har sett hur det blir när vi har varit borta över någon dag. Det gör vi inte om. Nu känns det väldigt turligt att han inte är på något boende när det har blivit som det har blivit med detta virus som härjar.

När jag säger att ett par vänner till våra föräldrar har dött i Covid-19 så kontrar min svägerska med att hon har en 95-årig diabetesklient som har haft Covid-19 utan symptom (hon har inte träffat några klienter under hela den här tiden, om man ska tro på det hon säger och det gör jag, hon är ju sjukskriven med diskbrock) och vad "tycker" jag om det.

Nu är hon jättesur och vill inte prata mer.
Det blir alltid så här när man säger emot.
*Trött*

Hoppas brorsan hör av sig snart.
Bra att du tog ditt ansvar och sade ifrån. Din svägerska verkar som sagt vara en gränslös person med narcissistiska tendenser. Sådana blir alltid arga om man säger emot. Desto viktigare att våga göra det - låt henne sura bara. Hennes egoism är direkt provocerande. Hon struntar fullständigt i vad som är bäst för dina föräldrar och bryr sig enbart om sina egna (och kanske dotterns) känslor.

Citat:
Min svägerska säger att de vill träffa dem då de inte vet vad som händer framöver.

Inte heller låter hon dina föräldrar själva få avgöra om de vill utsätta sig för risken att träffa dem utan vill ställa till med en överraskning. Om din mamma skulle tycka att det var en dålig idé blir det mycket svårt för henne att slingra sig ur situationen när de står där utanför huset med barnbarn och allt.

Tyvärr är din svägerska inte unik i sin hänsynslöshet och det är därför den svenska "frivilliga" linjen inte fungerar. Även de som gör allt för att vara försiktiga och undvika smittspridning drabbas ju av vad dessa stolpskott ställer till med.
Citera
2020-05-30, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och FHM har spårat strängar till USA och UK. Hade de följt Flashback så hade de kunnat testa inresande från USA och UK redan från start för här följdes både USA och UK. Men bra att de nu börjat använda Nextstrain.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7484660

https://nextstrain.org/
Fast hade man lyssnat på Flashback skulle man skjutit alla som firat sportlov i Italien för det var deras fel.
Citera
2020-05-30, 07:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Skolorna stänger igen i Sydkorea efter coronautbrott.

But just a day later, 79 new cases were recorded, the highest daily figure in two months.

Most of these cases have been linked to a distribution centre outside Seoul.

The warehouse, in the city of Bucheon, is run by the country's biggest e-commerce firm Coupang, and officials have said the facility was not strictly complying with infection control measures. Health officials even discovered traces of Covid-19 on workers' shoes and clothes.

https://www.bbc.com/news/world-asia-52845015

Vilken grundlig info Sydkorea släpper. Här får vi inte veta var folk blivit smittade och var kluster finns. Vi har ingen möjlighet att skydda oss och det är nog tanken bakom flockimmunitetsstrategin.

Men vi vet att om de skulle de ta prover på äldreboenden här så hittar de säkert virus lite var stans. Går de hem till de anställda hittar de säkert virus hemma hos många av dem också.

På andra platser som bussar, t-banor och tåg går det nog att spåra små mängder virus. Precis som i internetvärlden snurra det alltid runt virus som ett bottenbrus i etern.
På samma sätt finns det en aning coronavirus lite här och där som inte räcker för smitta normalindividen men för mycket känsliga är det tillräckligt. Kineser och andra har insett det när de behandlar gator med antivirusmedel, givetvis också bussar tåg etc.

I Sverige ingår det inte i strategin att bekämpa viruset med tillräcklig frenesi. Inte ens på äldreboenden där små mängder kan hoppa över i gamla människor och föröka sig. Naturligtvis är ursprunget någon anställd som fått det med sig från allmän plats eller hemifrån.
Väl inne på boendet får viruset en chans att förstärkas i de äldres kroppar och sedan hoppa över i icke smittade anställda. Som sedan bär de med sig det ut därifrån och smittar ner nya bussar och tåg på vägen hem.

Äldreboenden har alltså varit fabriker för virusets fortsatta spridning, utan att Tegnell och compani förstod det. Eller så förstod de det men sket i det för flockimmuniteten kräver en källa för att inte spridningen skulle dö ut långt tidigare än vad som var önskvärt för strategin.
Citera
2020-05-30, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sjukvården tar helst inte äldre fall. Jag har inte sett någon covidpatien över 70 år på mitt jobb. Så om 3000 gamlingar dött av Covid19, hur har de dött? Tas de inte till sjukhus betraktas de ju som döende eller eventuellt döende. Jag har ingen magisk insikt, men jag jobbar i coronavården och har följt krisen hela våren. Jag kan bara tänka mig hård sållning och opiater på äldreboendena. Dödshjälp. Opiater hämmar andningen, men nåt måste man ju ge. Ja du förstår.
I see... 3000 har dött, men DU ar inte sett dem dö. Alltså har de inte dött.
Tack för dina insikter!
Citera
2020-05-30, 07:25
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Känns det här bekant? Coronan fann även Sverige nedgraderad. Ingen beredskap och inte ens basala hygienregler följdes i äldreboenden. Även det svenska samhället hade allvarliga underliggande brister. Här en artikel i The Atlantic om USA.

We Are Living in a Failed State

The coronavirus didn’t break America. It revealed what was already broken.

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2020/06/underlying-conditions/610261/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign =share

Så är det även i Sverige. Det började med "Ädelreformen" under det krisande 1990-talet. Redan fattiga kommuner lastades på och fick ansvar för Omsorgen. Vänstern inkl. Mp hamrade hela tiden på med sina lögner om att Sverige är världens rikaste land och att vi hade råd att hjälpa hela världen. De gamla och hjälplösa har fått betala och de tar smällen även nu.
Citera
2020-05-30, 07:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra! Kastrup visar sig vara viktigaste flygplatsen för SAS under coronatider. Ska inte Löfvén gläfsa lite nu när Stockholmare får flyga via Kastrup hahs

"Kastrups flygplats blir navet när SAS nu försiktigt öppnar den internationella trafiken igen. Efterfrågan är fortfarande för liten för att det ska bära sig med direktflyg från flera skandinaviska flygplatser. Resenärer från Stockholm och Oslo får tills vidare flyga till Köpenhamn och byta plan där, säger SAS vd Rickard Gustafson i en intervju."
Citera
2020-05-30, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, I UK inträffade Peak Infected inte efter Peak Death.
Det viktiga är inte vilken dag det var flest, utan var ”mitten” på bulan var.

För UK är mitten på bulan 23 april för cases, och 16 april för deaths. På Worldometers.
Citera
2020-05-30, 07:29
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fast hade man lyssnat på Flashback skulle man skjutit alla som firat sportlov i Italien för det var deras fel.

Till min kännedom har kommit att en och annan av "skidåkarna" var läkare på vårdcentralen men upptäckte inte smittan förrän några dagar efter att hen kommit åter till jobbet. Hur många som blev smittade av den läkaren är fullständigt oklart eftersom smittspårning inte är en allmän svensk strategi.

Man kan ju anta att de med misstänkta coronasymptom därefter inte var välkomna på den vårdcentral där de blev smittade. Detta gäller, "stanna hemma och om du blir riktigt dålig ring 1177".
Citera
2020-05-30, 07:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilken halmgubbe! Det hade räckt att man stoppat resorna till de Italienska alperna, pendelflyget till Iran samt kontrollerat in- och utflöde till andra destinationer som UK. Varningarna var redan utdelade av WHO och till och med från Kina; de sistnämnda som istället ledde till diplomatiska förvecklingar där vi såg varningarna som ett angrepp på Sveriges suveränitet. Sedan hade man kunnat avblåst stora arrangemang som Melodifestivalen och tidigare infört besöksförbud på våra äldreboenden och testa personalen där och i hemtjänsten.

Istället gick FHM ut med att det inte ens förelåg någon fara att viruset skulle spridas till Sverige.

Väldigt enkla åtgärder utan större ingrepp i människors frihet.

Varför de inte genomfördes har säkert sin förklaring. Det stora skälet är nog som någon sa att gänget kring Giesecke lyckades övertala Regeringen att köra flockimmunitet då andra åtgärder hade kunnat blottlägga de misstag man gjort i decennier med invandring och integration och som gjort det omöjligt med tvingande åtgärder. Hur skulle man hantera all personal i äldreomsorgen som inte kan språket tillräckligt? Blir det ett utpekande? Hur skulle man kunna tysta ner protester från alla de ensamkommande som helt plötsligt inte kan resa till Iran fram och tillbaka på ett sätt så att inte svenskarna får reda på de faktiska förhållanden? Vad ska man gör med alla utanför systemet som springer omkring på våra gator? M.m. M.m.

Valet var säkert lätt för Regeringen Löfven i det läget.
Citera
2020-05-30, 07:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Obehagligt dum i huvudet är du tyvärr.. Tack vare öppenhet så har svensk export funkat okonstlat bra. Tack vare öppna skolor har samhällsekonomiska fördelar gett miljarder per dag. Tack vare öppna restauranger har hundratusentals jobb garanterats och ett första jobb för hundratusentals ungdomar garanterats. Kom nyss från Mariehamn där jag har många krögarvänner, de får starta upp på måndag utan att kunna ge ett enda sommarjobb eftersom ingen vet om alla är lika rädda och okunniga som du din förbannade vänsterkärring
Begriper du inte att om Sverige haft samma situation nu som våra grannländer hade folk inte längre känt sog lika rädda? De hade känt förhoppningar inför sommaren och alla dess aktiviteter. Krogar och uteserveringar hade fått ett uppsving medan det nu är ytterst oklart vad som kommer att ske med dem som lyckats klamra hänga kvar. Kommunerna får ju nu större begogenheter att agera vid trängsel på saga verksamheter.

Vi hade varit tillbaka i ett någorlunda normaliserat samhälle ( så mycket som nu är möjligt under givna förutsättningar ), att som nu inte se något ljus i tunneln är för de flesta vanliga medborgare förödande. Allt fler börjar släppa på restriktionerna vilket de kommer att fortsätta med i takt med att värmen breder it sig och semestern är här.

Detta får förödande konsekvenser på smittspridningen och Sverige kommer sannolikt inte att se en tydlig minskning inantal nya registrerade fall samt i antal döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in