2020-05-30, 02:15
Medlem
Mycket fint att USA slutar supporta WHO. En organisation som uppenbart supportat och skyddat Kina så jävla längre trots att det är nationens vanor om skapat hela jävla pandemin vi ser nu. Må dem brinna i helvetet, och må Kina och andra jävla U-länder som äter fladdermöss och råttor till frukost även dem brinna åt helvete. Inte fan är det islänningar eller grönlänningar som skapar pandemier direkt. Vidrigt.
Citera
2020-05-30, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
1929 kraschade ekonomin. Har du haft det dåligt sen dess? Nu vet jag inte hur gammal du är men misstänker att du inte sett speciellt mycket umbäranden i ditt liv. 1973 kraschade den också, 2000, 2007. Vi lever än.

En mycket bra poäng. Ekonomier går alltid att bygga upp igen. De liv vi förlorar i en pandemi, kommer dock aldrig tillbaka. Dessutom bör det med all logik vara lättare att tillsammans bygga upp ekonomin, om man känner att landet har kämpat tillsammans och lyckats.

Jag tror att de övriga nordiska länderna känner en viss stolthet och glädje som nation, att man lyckats förebygga förlusten av så många liv. Det bör även vara hjälpsamt i känslan av att vilja satsa, jobba och kämpa för att bygga upp landet igen.. Jag tror tyvärr Sverige är mer traumatiserade och splittrade som nation, efter covid. Vi reser oss så klart, men det blir mer mödosamt än om vi hade haft en stark ledning som hade tagit sitt ansvar och styrt upp detta.
Citera
2020-05-30, 02:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
En mycket bra poäng. Ekonomier går alltid att bygga upp igen. De liv vi förlorar i en pandemi, kommer dock aldrig tillbaka. Dessutom bör det med all logik vara lättare att tillsammans bygga upp ekonomin, om man känner att landet har kämpat tillsammans och lyckats.

Jag tror att de övriga nordiska länderna känner en viss stolthet och glädje som nation, att man lyckats förebygga förlusten av så många liv. Det bör även vara hjälpsamt i känslan av att vilja satsa, jobba och kämpa för att bygga upp landet igen.. Jag tror tyvärr Sverige är mer traumatiserade och splittrade som nation, efter covid. Vi reser oss så klart, men det blir mer mödosamt än om vi hade haft en stark ledning som hade tagit sitt ansvar och styrt upp detta.

Vi är nordens paria, det är bara att vänja sig. Frågan är om man ska tillskriva det Tegnells minions eller Tegnell himself? Jag tror på det förstnämnda, Tegnell är autistisk, det kan han ju inte hjälpa. FHM:s generaldirektör är ju också autistisk så Löfven är next in line. Möda är en del av livet. Är huvudet dumt och man röstar fram sånt här så får kroppen eller knoppen lida!
Citera
2020-05-30, 02:23
Medlem
Team Olsen strikes back!

Sverige gav tidigt upp strategin om en omfattande smittspårning.

Professor Björn Olsen anser att myndigheterna gav coronaviruset chansen att sprida sig i landet.

– Vad som helst hade varit bättre än vad vi gjorde.

Han säger att han gärna ”satt rätt personer i samma rum” för att diskutera logistikproblem.

– Det skulle man ha gjort. Det skulle jag ha gjort. Jag hade låst in dem och sagt att de inte fått komma ut förrän de hade löst problemet
.

Exakt som jag pratat om. Nån som kan peka med hela handen mot Covid! Och mot myndigheterna. Gillar Olsen!😍 man kan inte pjåska med dödliga virus!!

https://www.expressen.se/nyheter/olsen-covid-19-fick-chansen-att-sprida-sig/
Citera
2020-05-30, 02:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Här är vad vår taktik kostar oss du som älskar ekonomi o pengar.

En IVA-plats kostar 50000/dygn, en covidpatient behöver IVA ca 30 dagar (vet dom som legat mycket längre, säkert ngr som legat kortare, men för räkneexemplets skull så tog jag genomsnittet 30 dagar)
Det betyder att varje covidpatient kostat 1,5 miljoner bara i IVA vården. Nu är vi uppe i 2022 personer som ivavårdas/vårdats det innebär kostnad på ca 3 miljarder 33 miljoner kronor
Sen tillkommer lång rehabilitering
För att inte nämna det mänskliga lidandet o

Det är därför vi betalar skatt. Jag gillar det inte heller då jag hellre hade undvikit det med lite hårda restriktioner från FHM:s sida, men det fanns inga sådana. Jag frågade min fars hjärtläkare när han låg inne för en hjärtoperation, vad kostar kalaset? -"3 miljoner." svarade han. Min far fick valuta för sina skattepengar. Vad får våra gamlingar idag som får en morfinspruta och ett tack för sin insats? Att öppna upp i det här läget känns väldigt märkligt. Sen tror jag att du tagit i lite extra 14 dagar på iva är nog ett snitt. Lägg till rehab på det!
Citera
2020-05-30, 02:34
Medlem
What's going on in JKPG...?

I Jönköping har coronapatienterna som behöver intensivvård blivit fler – och nu kan personalens semestrar vara hotade, rapporterar P4 Jönköping.

Personalen har lovats tre veckors sammanhängande semester plus extra vecka. Men den prognosen bygger på att patienterna på IVA minskar med hälften.

– Oron nu är att om det fortsätter att fylla på så vet vi att det är långa vårdtider, och då håller inte planeringen
(AB live)

Va fasen det skulle ju minska nu, har vi ju sett små ökningar både i Uppsala och Gbg... 🤔🤔🤔
Citera
2020-05-30, 02:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Till vadå? Flashback? Jävla konstig fråga.. Finns givetvis smarta feta människor men när jag har livbåtsövning men dylika får jag i nerverna faktiskt. De utgör en rakt av livsfara för alla ombord men ändå får dom godkänt i svensk Basic safety pga pengarna som övningskurserna drar in.

Så du är en fat-shamer, det visste vi iofs redan. Är man inte perfekt så förtjänar man inte att leva i dessa pesttider, enligt dig, det är noterat! Du är ju en del i den här cirkusen, är det du som godkänner dem? Då är du lika skyldig till det här debaclet som alla oss andra.
Citera
2020-05-30, 02:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Du sa det. Gamla människor som är otroligt känsliga även för en varm sommardag har dött.
Unga med underliggande sjukdomar har dött.
"Normalt folk" märker det inte ens.

Det är faktiskt så att ett liv i Sverige är värt ungefär 1 miljon att rädda om man ser till exempelvis trafikåtgärder. Vi har överskridit kostnaderna sedan LÄNGE för att rädda folk som antagligen dött inom 1-3 år ändå.
För mig är det inte värt det.
Jag är dessutom av den uppfattningen att om jag hade dött hade det varit väldigt tråkigt och oturligt, men jag hade inte tyckt mitt egna liv varit värt mer än hela samhällets välbefinnande ändå. Sjukvården jobbar hårt men har inte tappat kontrollen trots våra insatser, så hade det gått hade det gått, annars - tough luck.

Att resten av världen inte har mer smitta är för att dom stängt ner och orsakat mer skada än vi har gjort. Dom kommer få en backlash nu när folk smittas igen efter upp-öppnande istället för att köra med "pys-punka"modellen vi har gjort - ge det ett par veckor.

Du ser ju t.ex resultaten nu när EU vill låna 5900 miljarder kronor för att skänka till gökungarna i söder som Sverige kommer få betala flera hundra miljarder av för att täcka upp. Kostnader vi undvikit genom att beskattas hårt, arbetat hårt och inte stängt ner samhället i onödan.

Som sagt. Kom med vettiga argument. Dina påhopp och känslor göra sig icke besvär.

Vi förstår att du är ett själviskt svin.

Men jag håller med dig om din slutkläm!
Citera
2020-05-30, 02:42
Medlem
Citat:
What's going on in JKPG...?

I Jönköping har coronapatienterna som behöver intensivvård blivit fler – och nu kan personalens semestrar vara hotade, rapporterar P4 Jönköping.

Personalen har lovats tre veckors sammanhängande semester plus extra vecka. Men den prognosen bygger på att patienterna på IVA minskar med hälften.

– Oron nu är att om det fortsätter att fylla på så vet vi att det är långa vårdtider, och då håller inte planeringen
(AB live)

Va fasen det skulle ju minska nu, har vi ju sett små ökningar både i Uppsala och Gbg... 🤔🤔🤔

Där Stockholm är på väg ner är övriga regioner på väg upp vad det verkar. Det innebär en viss press på sjukvården men troligen inte så att den kollapsar. Kan erkänna att jag är bekymrad över Västra Götaland. Vi får väl se vart det tar vägen.
Citera
2020-05-30, 02:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Han säger att han gärna ”satt rätt personer i samma rum” för att diskutera logistikproblem.

– Det skulle man ha gjort. Det skulle jag ha gjort. Jag hade låst in dem och sagt att de inte fått komma ut förrän de hade löst problemet
.

https://www.expressen.se/nyheter/olsen-covid-19-fick-chansen-att-sprida-sig/
Nja, tycker han förlorar all trovärdighet när han han blir lyrisk över att låsa in folk tills dess de löst problemet. Visst, det är så man säger, men det avslöjar samtidigt en bristande respekt för mänsklig frihet. Han verkar lite galen och desperat och man kan lätt föreställa sig hur han skulle ha stått där skramlandes med nycklarna och galet flinande över sitt tilltag att ha låst in stackarna han valt ut att ta fram "lösningen på problemet". Fattar han inte att det är han själv som är problemet?
Citera
2020-05-30, 02:51
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det finns lite kunskap om hur coronaviruset påverkar gravida och nyfödda. Nu ska en stor svensk studie ta reda på mer.
– Vi vill förstås komma ut med ett resultat så snabbt som möjligt till de här kvinnorna, säger Lina Bergman vid Sahlgrenska akademin.
Citat:
I ett första skede ska 1200 förlossningar analyseras. Hur omfattande studien blir på sikt beror på coronapandemins utveckling.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svensk-studie-ska-undersoka-covid-19-hos-gravida-och-nyfodda

Eftersom det av tråden framgår att det här landet kommer att ha en evig smitta så kanske detta kan bli en succé för Sverige - att forskare kommer hit och forskar på våra smittade?
Citera
2020-05-30, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nja, tycker han förlorar all trovärdighet när han han blir lyrisk över att låsa in folk tills dess de löst problemet. Visst, det är så man säger, men det avslöjar samtidigt en bristande respekt för mänsklig frihet. Han verkar lite galen och desperat och man kan lätt föreställa sig hur han skulle ha stått där skramlandes med nycklarna och galet flinande över sitt tilltag att ha låst in stackarna han valt ut att ta fram "lösningen på problemet". Fattar han inte att det är han själv som är problemet?

Inte alls. Det är "figure of speech", så klart. Det betyder bara att han skulle ha agerat resolut mot viruset. Vilket vi med facit i hand, hade behövt, så illa som viruset slagit mot våra försvarslösa medborgare i denna dödsregim. Men med en tydlig regimtrogen agenda "no matter what" så kan man missförstå så klart, medvetet eller omedvetet. Tippar på det första.

Björn Olsen är vettigaste personen i allt detta redan från början. Pinsamt att han varnade i januari och att ingen lyssnade. Men det är noterat, tills den senare utredningen av det här haveriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in