2020-05-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
da hadde man ikke uttalt at sporene med sikkerhet knytter seg til drapet og er avsatt ETTER drapshandlingen.

De sier at de er avsatt etter drapshandlingen = staget. Det er min tolkning.
Citera
2020-05-30, 00:22
Medlem
Citat:
Hvis underlaget er mykt eller ettergivende ja. Men i Sl*raveien er det terakottagulv i første etasje.
Takk for informasjon! :-) Er det vanskeligere (eller umulig?) å finne skosålespor fra rene eller ganske rene skosåler på harde gulv, selv om etterforskerne bruker fottøyfolier for å fange opp avtrykkene med?

I alle fall tenker jeg at man vil kunne unngå å sette skosåleavtrykk ved bruk av sokker el.l. utenpå skosålene.

https://www.nrk.no/norge/dette-er-orderud-sporene-privatetterforsker-tore-sandberg-sar-tvil-om-1.14099376

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rxenl/eksperter-usikre-paa-om-dagens-teknologi-ville-loest-orderud-saken

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Fra Orderudsaken:
Innspill: Fotavtrykkene viste «delvise spor fra en såle». Var en del av disse av bakre del, hælen, og kunne sokken være tredd delvis på skoen?

Ja, det var hælpartiet politiet fant avtrykk av. Kriminalteknikerne ser for seg at sokken kan være tredd delvis over skoen - og at det er årsaken til avtrykkene de fant.
https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/fotavtrykkene
Hvis Sproxmannen vandret flere steder i huset med sokker utenpå skoene, så ville han kunne unngå å sette avtrykk fra sprox-skoene.

Eller det kunne ha vært en GM nr 2 på åstedet med sokker utenpå sine sko, sammen med sproxmannen eller før sproxmannen kom til åstedet.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-30 kl. 01:10.
Citera
2020-05-30, 00:23
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Innspill: Fotavtrykkene viste «delvise spor fra en såle». Var en del av disse av bakre del, hælen, og kunne sokken være tredd delvis på skoen?

Ja, det var hælpartiet politiet fant avtrykk av. Kriminalteknikerne ser for seg at sokken kan være tredd delvis over skoen - og at det er årsaken til avtrykkene de fant.
https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/fotavtrykkene
Hvis Sproxmannen vandret flere steder i huset med sokker utenpå skoene, så ville han kunne unngå å sette avtrykk fra sprox-skoene.

Eller det kunne ha vært en GM nr 2 på åstedet med sokker utenpå sine sko, sammen med sproxmannen eller før sproxmannen kom til åstedet.
Gode ressoneringer.Jeg har tenkt det samme,at den ene om de var 2 (mest sannsynlig) brukte sokker utenpå sko.
Citera
2020-05-30, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Gode ressoneringer.Jeg har tenkt det samme,at den ene om de var 2 (mest sannsynlig) brukte sokker utenpå sko.

Det POIROT ikke nevner er at sitatene stammer fra en annen sak som ikke har noe som helst med denne saken å gjøre.
Citera
2020-05-30, 00:27
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
da hadde man ikke uttalt at sporene med sikkerhet knytter seg til drapet og er avsatt ETTER drapshandlingen.
Rart svar? Du svarer på noe jeg aldri spurte om??? Jeg svarte på din bombastiske påstand.
Citera
2020-05-30, 00:27
Medlem
Citat:
Selvfølgelig. Rene sko setter ikke spor. Men i dagens artikkel sto det jo at det fortsatt er et uidentifisert spor som er funnet.
I tillegg til sproxavtrykket? Mener du det som står her? "Avtrykk fra én sko står fortsatt igjen uten eier eller bruker, til tross for massiv innsats fra politiet:"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dOX07B/fant-ni-avtrykk-fra-den-mystiske-sprox-skoen

Linken fra det sitatet går videre til en artikkel om sprox-sko:
https://www.vg.no/nyheter/i/lAWz03/loerenskog-forsvinningen-gransker-straffede-sprox-kjoepere

Jeg synes at øverste artikkel er skrevet på en veldig rotete og misvisende måte.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-30 kl. 00:32.
Citera
2020-05-30, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Tror gummi setter avtrykk selv om skoene er rene, men rene var de ikke uansett når vedkommende har måttet gå på fuktig underlag for å komme fram til inngangsdøra.

Nei, mGM kan jo ha tatt de på seg inne. Etter drapet. For så å bytte sko på kontoret, og slik hatt andre sko da han kom tilbake 13:30.
Citera
2020-05-30, 00:30
Medlem
Citat:
Alle avtrykkene man har klart å identifisere er garantert ikke støv og søle men noe biologisk fra drapshandlingen. Det forstår man fra hvordan dette omtales. Sterkt relatert til drapet og avsatt ETTER drapet. Blod, urin el avføring. Mest sannsynlig ikke blod siden det snakkes om små mengder blod etter AE. Kanskje også et avtrykk eller to der personen tok seg inn.

Ut fra det bildet vi har sett er jeg 100% enig med deg. Sannsynligvis ikke blod. Avtrykk er nok avsatt etter drapet. Jeg vet ikke, men vil anta en blanding av urin og avføring. Dersom dette hadde vært en kidnapping på formiddagen, ville nok AEH blitt fjernet fra boligen før hun hadde rukket å avgi det man har funnet i Sl*raveien.
Det å ta et menneske ut av en bolig som dette tror jeg ikke tar lang tid.
Ingen av oss vet med sikkerhet hvor disse avtrykkene er funnet. Slepespor tyder i hvert fall på at ett menneske må ha slept henne. Dersom to hadde vært tilstede der inne i nr 4, ville de ha løftet henne/bært henne.
Citera
2020-05-30, 00:33
Medlem
Citat:
I tillegg til sproxavtrykket? Mener du det som står her? "Avtrykk fra én sko står fortsatt igjen uten eier eller bruker, til tross for massiv innsats fra politiet:"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dOX07B/fant-ni-avtrykk-fra-den-mystiske-sprox-skoen

Linken fra det sitatet går videre til en artikkel om sprox-sko:
https://www.vg.no/nyheter/i/lAWz03/loerenskog-forsvinningen-gransker-straffede-sprox-kjoepere

Jeg synes at øverste artikkel er skrevet på en veldig rotete og misvisende måte.

Forvirrende den informasjon vi har fått om dette. I artikkelen du nå la fram står det jo:

"Det er spesielt én person som har lagt igjen skospor ulike steder i boligen.

Vedkommende har tråkket rundt i huset, på både fliser og tepper. Politiet mener avtrykket tilhører en sko av typen Sprox i størrelse 44-45-46, kjøpt på Spar Kjøp."

Vanskelig å forholde seg til så mye motsigende info i media om dette synes jeg.
Citera
2020-05-30, 00:34
Medlem
Citat:
Si meg,hvor er den infoen dokumentert? Står dette i en avis?
Tror han pleide å ta med seg fasttelefonen hjem...🤣 Fra spøk til alvor, det er høyst uvanlig å ikke ta med seg mobil telefonen hjem. Kanskje noe han begynte med når han la langtidsplanen for mange år siden. For å kunne vise til at han har lang vane/historikk med dette. Ville ikke lagre historikk om sine bevegelser. Husk: En milliardær som har gått fra rags til riches på egenhånd er visjonær og tenker langt fram. Det er vanskelig å spå... især om fremtiden... det var det jo en som sa...
Citera
2020-05-30, 00:44
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Rart svar? Du svarer på noe jeg aldri spurte om??? Jeg svarte på din bombastiske påstand.
Du skrev at sålene kunne ha fett i seg. Jeg tror ikke avtrykkene var fra fett eller slikt. Dessuten har politiet opplyst at skoene skal ha vært nye. Har du sett bilde av avtrykkene, de er svært tydelige. Noen av oss har undersøkt dem i photoshop tidlig i tråden.
Citera
2020-05-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Forvirrende den informasjon vi har fått om dette. I artikkelen du nå la fram står det jo:

"Det er spesielt én person som har lagt igjen skospor ulike steder i boligen.

Vedkommende har tråkket rundt i huset, på både fliser og tepper. Politiet mener avtrykket tilhører en sko av typen Sprox i størrelse 44-45-46, kjøpt på Spar Kjøp."

Vanskelig å forholde seg til så mye motsigende info i media om dette synes jeg.
Enig. Gårdagens artikkel er veldig misvisende. Og den andre artikkelen fra 17.12.19 inneholdt unøyaktig informasjon om skostørrelse. Men jeg tror at politiet kanskje ikke hadde gitt media opplysning om nøyaktig skostørrelse, eller så skyldtes artikkelens opplysning om skostr 44-45-46 det at det tidligere ble etterlyst skokjøpere som hadde kjøpt sprox-skoen i str 44-45-46. Jeg leste tidligere at årsaken til at de ikke etterlyste kjøp av sko i en bestemt str var fordi noen kjøper sko i en str større eller mindre enn de vanligvis bruker (og derfor kanskje ikke ville huske det og dermed ikke melde seg hvis de hadde kjøpt skoen i str 45 hvis de trodde at de hadde kjøpt den i str 44).

Media roter veldig mye synes jeg. Flere av dere som skriver her på FB har mer kunnskap om detaljer i saken og er mer engasjert i saken enn flere av journalistene, mener jeg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in