2020-05-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Fast nu var det inte någon historielektion jag var intressed av.. Men tack ändå.
Vill höra vad våra TA-experter har för syn på guldet under 6-12 månader.
Jag tror det går upp mot 1800.
När det gäller kortsiktiga spekulationer kan i stort vad som helst hända. Det är därför TA i stort sett är omöjligt. Som en långsiktig investering är det lättare att uttala sig och i det här fallet säga att det med stor sannolikhet är en bra investering.
Citera
2020-05-29, 23:56
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
När det gäller kortsiktiga spekulationer kan i stort vad som helst hända. Det är därför TA i stort sett är omöjligt. Som en långsiktig investering är det lättare att uttala sig och i det här fallet säga att det med stor sannolikhet är en bra investering.

Kortsiktiga spekulationer är inte att förringa. Det är mitt levebröd, för tusan..
Är för gammal för att satsa långsiktigt.
Citera
2020-05-30, 00:04
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Kortsiktiga spekulationer är inte att förringa. Det är mitt levebröd, för tusan..
Är för gammal för att satsa långsiktigt.
Beror väl på vad man menar med kortsiktigt. Sett över en dag är TA otroligt svårt att få att funka utan att kolla på nåt annat (nyheter eller annat som påverkar). Skulle nog säga att ju kortare tid, ju svårare är det.
Citera
2020-05-30, 00:11
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Beror väl på vad man menar med kortsiktigt. Sett över en dag är TA otroligt svårt att få att funka utan att kolla på nåt annat (nyheter eller annat som påverkar). Skulle nog säga att ju kortare tid, ju svårare är det.

Det är 6-12 månader jag är intresserad av. I synnerhet guldpriset..
Kan någon vänlig själ hjälpa mig i min blygsamma fråga?
Citera
2020-05-30, 00:40
Medlem
trailblasers avatar
Jahopp. Efter dagens glädjeskutt i USA på slutet så kan vi räkna med ännu en positiv öppning på Måndag?
Citera
2020-05-30, 00:55
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jahopp. Efter dagens glädjeskutt i USA på slutet så kan vi räkna med ännu en positiv öppning på Måndag?

Man kan ju hoppas ja, men jag sålde ner mig i alla mina amerikanska innehav i dag. Det har gått bra, men nu känns det skakigt tycker jag.
Citera
2020-05-30, 01:48
Medlem
Kommer rasa nästa vecka. Kanske värdebolags aktier kommer gå bra. Trump´s korkade sätt kommer leda till börsras. Vill ha hans frisyr. Nu ska han bestämma över Twitter också, jubelåsna.
Senast redigerad av King Devil 2020-05-30 kl. 01:52. Anledning: .
Citera
2020-05-30, 03:32
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Sedan man började använda guld för flera tusen år sen har värdet ökat stadigt hela tiden jämfört med valutor. Att vi befinner oss i en ganska speciell tid med valutor som inte är uppbackade av ädelmetaller (har i stort bara skett under krigstid historiskt) gör troligtvis investeringar i guld minst lika bra som någon annan gång. Jag tror också att bland annat silver är vettigt. Det finns troligtvis minst en lika stor potentiell uppsida där.

Större till och med, beroende på vem man frågar. Kan absolut se hur priset på silver sticker iväg framöver, även om dess i särklass största användningsområde är inom industrin. Har en del fysiskt silver men även köpt in mig på en silverfond (främst gruvor) ifall man skulle vilja sälja på dagen om det väl händer något.

Önskar det fanns något liknande alternativ för skog. Har personligen inte hittat något vettigt. Kanske är lika bra att köpa några hektar själv. Vet dock inte om det är värt jobbet för att få credd i bastun när man hälsar på längre norrut
Citera
2020-05-30, 03:39
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Scandion verkar intressant, vilken utveckling. Hoppas du köpte mycket.😃
Har du satt nån riktkursen där tänker hoppa av?

Haha. Nej aktier att undvika det finns det många så det behöver jag inga tips på.

Tagit ut en del redan för att sedan gå in med ännu mer. Vi får se hur det artar sig helt enkelt, men användaren Venturer pratar om ett pris på 70kr och om den når dit så säljer jag nog av en liten tårtbit

Tack vare h*n och h*ns tråd som jag öht hittade den, 100% h*ns förtjänst:
Scandion Oncology - SCOL
Citera
2020-05-30, 10:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ja, guld är lurigt.
Vad säger TA om guldet framgent, ni som kan TA? Tobbe Rosén trodde på fortsatt uppgång...

Det finns ingen TA att kunna riktigt. Lär dig enkla saker som RSI och glidande medelvärden och t ex MACD. Lär dig sedan att tolka dessa och studera prishistorik.
Det är inte raketforskning utan är mer något som tar lite tid.

När du kollar på prisdata titta först på månad sedan på vecka, på dagliga och sedan på 4h. Ta inga beslut om någonting under 4h (för svårighetsgraden blir på kortare tidsspann betydligt svårare). Skaffa ett konto på Tradingview eller liknande där du får tillgång till vettiga verktyg.

Quick tip
Köp aldrig någonsin något som har en RSI14 över 70 på dagliga eller på 4h om du inte förstår saker som olika mönster och förstår att du kortsiktigt kan backa en hel del om du går mot det.

Detta är inte perfekt men är en mycket bra bromskloss mot saker som FOMO (Fear Of Missing Out, det som gör att folk förlorar mest). Ingen typ av simpla regler är annars någonsin perfekta, det finns inget 'gör så här så går det alltid bra'. Däremot finns 'gör för satan inte det här så går det oftast inte åt skogen'.

Ta det jag sa, skapa ett konto på Tradingview eller liknande och kolla hur guldet ser ut.
Med de nya enkla kunskaperna kolla sedan hur annat ser ut.
Senast redigerad av sinewave 2020-05-30 kl. 10:45.
Citera
2020-05-30, 10:54
Medlem
AoE3#1s avatar
Min guru säger att bitcoin flyger uppåt när som helst. Nån som vet vart man enkelt kan regga sig för att trejda cert/future med 5 häv? Inte intresserad av att köpa "riktiga"
Citera
2020-05-30, 11:06
Medlem
Om vi räknar med hur mycket dollarn tappat i värde mot kronan dom senaste veckorna så har den Amerikanska börsen typ stått still
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in