2020-05-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxjiban
Vi är i en bull trap. Allt verkar återgå till det normala och lurar investerare att satsa pengar, det är då det skiter sig. Standard & Poor's kommer falla ytterligare till citka 1800-2100 nivån.

Börsen går ner på osäkerhet om framtiden. Vi som bor i Sverige vet redan USAs framtid. Folk bryr sig knappt om Corona fast vi har peakat i en månad och vi har lärt oss leva med det.
Citera
2020-05-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Seafire köpte jag senast. Funderar på att fylla på mer. Har även köpt in mig på Scandion Oncology vid 10, 16 och 25 spänn. Överväger att köpa mer fast den är på 29 nu. Får se. Vad kul att nån frågar mig om tips, men insåg att du förmodligen letar aktier att undvika

Scandion verkar intressant, vilken utveckling. Hoppas du köpte mycket.😃
Har du satt nån riktkursen där tänker hoppa av?

Haha. Nej aktier att undvika det finns det många så det behöver jag inga tips på.
Citera
2020-05-29, 21:03
Medlem
AoE3#1s avatar
Nånting stort på gång, guld droppade precis halva dagens uppgång medan Dow Jones steg 400 poäng på 6 minuter. Väldigt väldiiiigt suspekta rörelser just nu på börserna
Citera
2020-05-29, 21:06
Medlem
AoE3#1s avatar
Trump bört med WHO, men detta kan väl inte trigga nästan 500 poäng på 5 minuter för DJ?
Citera
2020-05-29, 21:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Trump bört med WHO, men detta kan väl inte trigga nästan 500 poäng på 5 minuter för DJ?

Test av MA200 på dagliga @ SPX500USD och för SPY.
Att olika medelvärden av större betydelse testas är inte så ovanligt.
Inte heller ovanligt är att det efter blir ett ryck åt motsatt håll (dvs uppåt i det här fallet).

Att priset testar MA200 och att det ändå inte blir en stängning nedanför blir också ett styrketecken, något som är mer tjur än björn.
Citera
2020-05-29, 21:20
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Test av MA200 på dagliga @ SPX500USD och för SPY.
Att olika medelvärden av större betydelse testas är inte så ovanligt.
Inte heller ovanligt är att det efter blir ett ryck åt motsatt håll (dvs uppåt i det här fallet).

Att priset testar MA200 och att det ändå inte blir en stängning nedanför blir också ett styrketecken, något som är mer tjur än björn.

Trump höll en konferens man väntat på under hela dagen och tydligen var han inte lika hård mot Kina som börsen förväntade sig = rally
Citera
2020-05-29, 21:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Trump höll en konferens man väntat på under hela dagen och tydligen var han inte lika hård mot Kina som börsen förväntade sig = rally

Jag tror mer på saker som går att mäta och har ett absolut värde.
Citera
2020-05-29, 23:07
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Nånting stort på gång, guld droppade precis halva dagens uppgång medan Dow Jones steg 400 poäng på 6 minuter. Väldigt väldiiiigt suspekta rörelser just nu på börserna

Ja, guld är lurigt.
Vad säger TA om guldet framgent, ni som kan TA? Tobbe Rosén trodde på fortsatt uppgång...
Citera
2020-05-29, 23:19
Medlem
Någon som vet om det finns någon svensk motsvarighet till den amerikanska "Zoom Video Communications"? Videokonferenser osv i olika sammanhang kommer ju troligen bli vanligare och vanligare (även utan corona).
Citera
2020-05-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ja, guld är lurigt.
Vad säger TA om guldet framgent, ni som kan TA? Tobbe Rosén trodde på fortsatt uppgång...
Sedan man började använda guld för flera tusen år sen har värdet ökat stadigt hela tiden jämfört med valutor. Att vi befinner oss i en ganska speciell tid med valutor som inte är uppbackade av ädelmetaller (har i stort bara skett under krigstid historiskt) gör troligtvis investeringar i guld minst lika bra som någon annan gång. Jag tror också att bland annat silver är vettigt. Det finns troligtvis minst en lika stor potentiell uppsida där.
Citera
2020-05-29, 23:34
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Sedan man började använda guld för flera tusen år sen har värdet ökat stadigt hela tiden jämfört med valutor. Att vi befinner oss i en ganska speciell tid med valutor som inte är uppbackade av ädelmetaller (har i stort bara skett under krigstid historiskt) gör troligtvis investeringar i guld minst lika bra som någon annan gång. Jag tror också att bland annat silver är vettigt. Det finns troligtvis minst en lika stor potentiell uppsida där.

Fast nu var det inte någon historielektion jag var intressed av.. Men tack ändå.
Vill höra vad våra TA-experter har för syn på guldet under 6-12 månader.
Jag tror det går upp mot 1800.
Citera
2020-05-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har slagit mitt personliga ATH idag 74 944 418 kr på min avanza-depå i denna sekund.

Jag tror jag kommer att sälja hälften av mitt innehav 44mkr om det stiger 5% till dvs 2mkr. OMXS30 ligger på 1616, och senast den var på denna nivå var 6 mars, när ingen avlidit i corona i Sverige. Senast innan dess var 9 oktober när ingen ens hört talas om corona.

Min tanke är att det helt enkelt gått upp för fort. Dagens aktiekurs är som om corona aldrig hänt. Men det kan komma många följdverkningar under året. Vad sägs om:
-inget vaccin, eller det är dödligt, eller det fungerar inte
-corona2 kommer
-corona slår till igen i november när kylan kommer
-antalet döda i USA fördubblas nu när de öppnat upp
-några gigantiska bolag som Boeing Hertz Lufthansa eller x-hotell går i konkurs
-30 miljoner amerikaner utan jobb handlar ingenting
-ingen turism i Europa på hela sommaren och Grekland går i konkurs
-oljan prisdumpad och Ryssland eller Norge får sina svagaste år någonsin
-folk börjar fatta att de 200 miljarder som t.ex svenska riksdagen delat ut till svenskarna tar slut i september och sedan måste återbetalas
-100 länder går ut samtidigt på obligationsmarknaden och försöker låna tillsammans 10 triljoner

osv, jag kan rabbla upp 20 punkter till som alla får mig att småle. Om EN enda av dessa slår till så kommer börsen att rasa till bottennivån 1300 igen. Den som är fulltankad just nu måste helt enkelt tro på underverk.

Jag tror att vi överreagerar på viruset och därför tror jag allt blir mer eller mindre som vanligt. En viss ”virus alert” kommer att finnas men det är bara positivt och kommer nog driva på teknisk utveckling såsom uv-ljusen som ska installeras i N.Y.s tunnelbana.

Nedanstående resonemang håller jag med om även om vissa invändningar kan göras:

https://emanuelkarlsten.se/05/darfor-dog-fler-svenskar-under-en-manad-1993-och-2000-jamfort-med-april-2020/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in