2020-05-29, 22:57
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
1993 var Sveriges befolkning 8,7 miljoner.
2020 är Sveriges befolkning 10, 3 miljoner.
Om befolkningen ökar med 18% kommer dödstalen också att öka.

Ska man jämföra dödstal så måste man göra det per capita för att det ska bli en rättvis statistik.

Det är fortfarande 350 människor som har dött oavsett befolkningsmängd.

Sedan var det inte själva ämnet.

Herrkuken försökte framställa mig att jag hade totalt fel med mitt uttalande om "300 döda per dag i slutet av April".
Citera
2020-05-29, 22:58
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Har inte tid nu att leta men redan i April skrev Wolodarski en ytterst kritisk ledare som fick en massa regimtrogna att börja en smutskastningskampanj , de har tystnat nu
Jag ska leta och länkar imorron
Wolodarski blev väl kritisk strax efter Venedigfiaskot då de fick vända hemåt pga karantänen? Det torde ha varit i februari/mars t o m?
Citera
2020-05-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är något som inte stämmer med den svenska rapporteringen.

Man har som enda land i världen en peak i antalet döda som ligger 10 dagar FÖRE peaken i antal nya smittade. I alla andra länder kommer peaken 15-25 dagar EFTER peaken i antal nya smittade.

Jag hittar ingen logisk förklaring till detta. Det är helt obegripligt. Kurvan över avlidna korrelerar inte heller med kurvan över smittade. Det gör den i andra länder (med 15-25 dagars förskjutning).

Den enda möjliga förklaringen skulle vara att de som rapporteras som nya smittade inte rapporteras när de blev konstaterade positiva, utan att den rapporteringen också lider av att man inte rapporterar den dagen som testet visade positivt, utan 3 veckor senare.

Det är helt enkelt något som inte stämmer.

https://cdn-02.forumfiles.com/d4H2Ha3bo5/c69d6f0d-1590780458/Screenshot%202020-05-29%20at%2020.06.53.png
Det ser väl precis likadant ut i UK och Belgien?

Peak death inträffar ungefär en vecka innan peak cases.

Det finns nog enkla förklaringar. Som att man skalat upp testkapaciteten successivt.
Citera
2020-05-29, 23:00
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vadå får norrmännen åka genom Sverige? Troligtvis flyger väl finnarna till Kastrup?

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej jag vet inte. Det låter konstigt! Vore intressant med en bra förklaring. Har inte sett något i media om det, men kan ha missat. Det låter mer som en lite irrationell rädsla där, när det gäller Danmark gentemot Finland, men jag vet ej.
Jo, norrmännen får åka genom Sverige men försiktighet föreskrivs (inte stanna och beblanda sig med folk, inte övernatta). Helst båt Norge-Danmark men de får åka igenom hos oss. Se Aktuellt idag kl 21 t ex.
https://www.svtplay.se/video/26846453/aktuellt/aktuellt-29-maj-21-00-4
Citera
2020-05-29, 23:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- När kom dom första varningarna om presymptomatisk smittspridning?
Jag hörde om det första gången när Diamond Princess låg i karantän. Det var väl i mars om jag inte minns helt fel?

- Tack.

Jag läser på Wikipedia att Diamond Princess sattes i karantän tillfälligt 1:a februari 2020 på Okinawa. Därefter for fartyget till Yokohama, och sattes åter i karantän 3:e februari.

1:a mars 2020 hade alla passagerare och besättning lämnat fartyget.

Fenomenet med presymptomatisk smittspridning har alltså varit känt ganska länge nu.
Citera
2020-05-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jo, norrmännen får åka genom Sverige men försiktighet föreskrivs (inte stanna och beblanda sig med folk, inte övernatta). Helst båt Norge-Danmark men de får åka igenom hos oss. Se Aktuellt idag kl 21 t ex.
https://www.svtplay.se/video/26846453/aktuellt/aktuellt-29-maj-21-00-4

Alright, tack för den infon! Jag var mest förbryllad över att finnarna inte skulle få åka till Danmark, där tycks ju inte riktigt några rationella skäl föreligga, då Finland har en väldigt bra situation vad gäller smittan, just nu. Men det kanske klarnar med tiden.
Citera
2020-05-29, 23:06
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om USA kommit fram till att de måste ha denna noggrannheten

och ta det hela på denna nivån av allvar

med rigorös testning och ansiktsmasker och smittspårning

varför gör inte vi så?

måste man ju fråga sig

Pengarna är slut, vi har helt enkelt inte råd....
Eller prioriterar fel kanske man ska säga... s
Citera
2020-05-29, 23:06
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Otroligt små siffror oavsett. Spanska sjukan dödade 50 miljoner.

50 miljoner utan så extrema lockdowns som idag. Tro mig om hela världen hade haft öppet så hade vi nog nått de siffrorna tids nog.

Tänk bara hela Afrika, Kina och Indien.
Citera
2020-05-29, 23:08
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är något som inte stämmer med den svenska rapporteringen.

Man har som enda land i världen en peak i antalet döda som ligger 10 dagar FÖRE peaken i antal nya smittade. I alla andra länder kommer peaken 15-25 dagar EFTER peaken i antal nya smittade.

Jag hittar ingen logisk förklaring till detta. Det är helt obegripligt. Kurvan över avlidna korrelerar inte heller med kurvan över smittade. Det gör den i andra länder (med 15-25 dagars förskjutning).

Den enda möjliga förklaringen skulle vara att de som rapporteras som nya smittade inte rapporteras när de blev konstaterade positiva, utan att den rapporteringen också lider av att man inte rapporterar den dagen som testet visade positivt, utan 3 veckor senare.

Det är helt enkelt något som inte stämmer.

https://cdn-02.forumfiles.com/d4H2Ha3bo5/c69d6f0d-1590780458/Screenshot%202020-05-29%20at%2020.06.53.png

Det är för inget annat land gjort som oss i sverige, med vår usla taktik kommer vi aldrig peaka eller minska smitt spridningen utan ligga konstant på 50-80 döda per dag under en lååååång tid framöver..... Tacka Tegnell!
Citera
2020-05-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Man kan förstå att de vill hålla svenskarna borta. Men varför finnarna?

För att finländarnas väg
till Danmark går över Sverige. Inte nog med att vi inte är välkomna, vi sabbar för Finland också.

Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ja, det var konstigt och var är Island i den diskussionen? De borde ju vara välkomna i alla länder.

Danmark öppnar gränsen mot Tyskland, Norge och Island.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Hängde inte helt med,

men du kan inte jämföra FHMs diagram med andra länders diagram,

det är inte samma diagram väl?

FHMs diagram är "Avlidna dag X"

alla andra länder och https://www.worldometers.info/coronavirus/ diagram är "Rapporterade avlidna per dag"
Nej och jag skulle vilja se det personen jag svarade ser, och var, för att det var intressant men det går ju inte att säga något om det när man bara har ett enda diagram, vårat.

Som det är nu så är det bara en kommentar som hänger i luften från en användares sida - precis som så mycket annat här. Det blir oseriöst men det gör kanske inget. Jag tar väl allvarliga saker på för stort allvar. Andra tycker kanske inte att det är så noga.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jaha. Du borde få jobb på WHO med dina unika kunskaper. Vi får stämma allt det när pandemin är över.

Påminn mig gärna. Jag har så här långt haft 100% rätt gällande detta. Och jag är inte orolig att ha fel här heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in