2020-05-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Finnarna får inte komma in i Danmark.

Nej jag vet, vi diskuterar hur det kan komma sig förstår du.
Citera
2020-05-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Okej då tycker jag att Maharaja79 kan vända sig med saklig kritik direkt till de som påstår det istället för att hålla på och tramsa om att alla som inte håller med honom är ondskefulla.

Det har varit skönt att slippa höra Sjöstedt och Lövet kalla SD för nazister på länge men tamigfan om inte Flashback plockar upp stafettpinnen när politiken ligger i dvala.

Då tycker jag du kan vända dig med saklig kritik till mig istället, istället för att tala "om mig" till andra skribenter.

Om du verkligen hade läst bakåt i inläggen, så hade du sett att personen jag svarade till, angav just den synpunkten att det inte var så viktigt, för det är äldre och överviktiga som dör i covid.

Av den anledningen reagerade jag och det tänker jag inte bli utsatt för "shaming" för, varken av dig eller någon annan. Jag står upp för människors värde även om de är äldre eller överviktiga.. Alla har rätt till vård och skydd från covid i Sverige, anser jag.

Ser inte varför jag skall ha så mkt sk1t för det, faktiskt. Förutom det, så det inlägget jag svarade hade även förminskade (felaktiga) siffror.

Kom igen nu, drop the hate. Det börjar likna en hatkampanj mot mig, personligen, 🙄dessutom med (ytterligare) felaktigheter:

- Jag är inte en "honom".

- Jag har inte heller kallat SD för nazister, om det är jag som du menar skulle ha gjort detta.
Citera
2020-05-29, 22:26
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Media vänder, sedan folket?

Är kanske ingen nyhet att jag bevakar media mkt.

Det började för kanske 2 veckor sedan, med ökat antal kritiska artiklar, från framför allt DN och Expressen. (Från att de varit knäppysta och hållt "borgfred" mot svenska strategin). Några kritiska reportage även från SVT/SR. Aftonbladet, väldigt lite.

Nu har jag sett på DNs insändarsida en markant skiftning även där. Från många Tegnellfans, till skarp kritik senaste dagarna... Exempel idag:

Det är inte okej att över 4000 svenskar fått sätta livet till på grund av den uppenbart misslyckade strategi som statsepidemiolog Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten format som utmärker Sverige i hela världen.

Detta är högst intressant och man kan anta att mediernas makt sannerligen är stor. Det torde ha mkt stor betydelse att media i 2 månader knappt har kritiserat, men så fort de börjar göra det, så får även folk upp ögonen och följer efter....

https://www.dn.se/insandare/over-4-000-doda-ar-ytterst-statsministers-ansvar/
Stämmer inte, DN har varit starkt kritiska i flera månader.
Citera
2020-05-29, 22:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det har dött mer än 5000 i hela världen.
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Ja, men endast 5000 i Sverige. Det är knappast några enorma siffror världen över heller. Det dör över 3 miljoner BARN i svält varje år.

- Alla dessa svältande barn är en onödig tragedi. Det enda som behövs för att inga barn ska behöva svälta, är att föräldrarna i fattiga länder avstår från att skaffa enorma mängder barn som det saknas utrymme och resurser till. Någonting är galet när familjer som bor i slummen i afrikanska städer skaffar 10 barn, som från början är dömda till ett liv i misär.

Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Varför skulle barn från tredje världen vara mer värda än svenska åldringar?

- Frågan är ointressant, eftersom vi inte behöver offra livet på några barn för att rädda livet på svenska åldringar.

Europeiska länder har redan försökt att hjälpa fattiga länder, genom att skicka stora mängder bistånd. Det enda resultatet av biståndet, är att dom fattiga ländernas befolkningar har ökat i explosiv hastighet, medan fattigdomen består.

Dom åldringar som ligger döende i Covid-19, har under sina liv betalat skatt. En del av dessa skattepengar har betalat biståndet till dom stora stora barnfamiljerna i Afrika. Nu förtjänar dessa åldringar att få uppskattning för dom uppoffringar dom har gjort under sina liv.

Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Sen att du hade flax och fanns i en svensk pung och inte en Daqqa pung så har inte alla den turen.

- Det är inte slumpen som ligger bakom att vissa barn föds in i ett liv i misär. Det ligger ett medvetet val bakom. Barnen har inte själva gjort något val. Men deras föräldrar har gjort det dåliga valet att skaffa barn som dom vet kommer att få ett uselt liv.
Citera
2020-05-29, 22:30
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är något som inte stämmer med den svenska rapporteringen.

Man har som enda land i världen en peak i antalet döda som ligger 10 dagar FÖRE peaken i antal nya smittade. I alla andra länder kommer peaken 15-25 dagar EFTER peaken i antal nya smittade.

Jag hittar ingen logisk förklaring till detta. Det är helt obegripligt. Kurvan över avlidna korrelerar inte heller med kurvan över smittade. Det gör den i andra länder (med 15-25 dagars förskjutning).

Den enda möjliga förklaringen skulle vara att de som rapporteras som nya smittade inte rapporteras när de blev konstaterade positiva, utan att den rapporteringen också lider av att man inte rapporterar den dagen som testet visade positivt, utan 3 veckor senare.

Det är helt enkelt något som inte stämmer.

https://cdn-02.forumfiles.com/d4H2Ha3bo5/c69d6f0d-1590780458/Screenshot%202020-05-29%20at%2020.06.53.png
En möjlig förklaring är att peaken på döda beror på tidig klustersmitta inom äldrevården. Då så få tester gjordes i början av pandemin såg man inte antalet smittade där samt att dödstalen är höga bland äldre dessutom att de sällan erbjuds vård så syntes de inte i iva statistiken heller. De flesta länder stängde ner sina länder tidigt samt testade betydligt mer än sverige varvid de bara hade en peak som de lyckades mäta, därav att man ser efersläpningen på döds kurvan i deras statistik. Då sverige till skillnad från de flesta andra länder låtit smittan fortsätta och i takt med att fler grupper i samhället smittas har antalet nya fall ökat dock har dessa nya smittade grupper lägre dödlighet än på äldrevården så de har ännu inte lika stor påverkan på dödstalen.

Så mycket beror nog på hur smittan sprids om vi kommer att se nya "toppar" i antal smittade och döda. Allt tyder på att relativt få personer verkligen haft smittan så vi är bara i början på denna pandemi så jag skulle inte bli förvånad om vi kommer att se fler "toppar" bland både smittade och döda framöver.
Citera
2020-05-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Stämmer inte, DN har varit starkt kritiska i flera månader.

Hmm, håller faktiskt inte med där. Det har funnits möjligen enstaka kritiska artiklar. Då oftast i form av debattartiklarna inte deras egna ledare och analyser. "Starkt kritiska" själva, anser jag att de varit endast de senaste två veckorna, då det nästan dagligen varit öppet kritiserande av den svenska linjen. Innan dess var det väldigt glest emellan kritiken. Minns, för jag blev så förvånad när det började hagla kritiska artiklar hos dem för ca 10-14 dar sen.

Det har också varit ett observandum här inne och många har vi varit som sökt med ljus och lykta efter kritiska artiklar i mars och april, de var väldigt få till antalet.
Citera
2020-05-29, 22:32
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nej jag vet, vi diskuterar hur det kan komma sig förstår du.
Du/ ni ser det från ett uppsvenskt perspektiv? broderlandet....
Finland har väldigt lite att göra med dansken.
Citera
2020-05-29, 22:33
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hmm, håller faktiskt inte med där. Det har funnits möjligen enstaka kritiska artiklar. Då oftast i form av debattartiklarna inte deras egna ledare och analyser. "Starkt kritiska" själva, anser jag att de varit endast de senaste två veckorna, då det nästan dagligen varit öppet kritiserande av den svenska linjen. Innan dess var det väldigt glest emellan kritiken. Minns, för jag blev så förvånad när det började hagla kritiska artiklar hos dem för ca 10-14 dar sen.

Det har också varit ett observandum här inne och många har vi varit som sökt med ljus och lykta efter kritiska artiklar i mars och april, de var väldigt få till antalet.

Ledarsidan har varit mycket kritisk
Citera
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Fast de håller på att öppna upp nu tydligen ...

visste ni att de har krav på munskydd för att gå in i en butik och handla?

EDITT: Och man kan fråga frisören om de nyligen är testade.
Frisörer måste testa sig varannan vecka -som exempel.

Det har de flesta länder.
Grova böter om man trotsar obligatorisk munskydd där man inte kan hålla 2m avstånd.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ställ upp de andra ländernas kurvor som du jämför med så att man själv kan se och jämföra.

Hängde inte helt med,

men du kan inte jämföra FHMs diagram med andra länders diagram,

det är inte samma diagram väl?

FHMs diagram är "Avlidna dag X"

alla andra länder och https://www.worldometers.info/coronavirus/ diagram är "Rapporterade avlidna per dag"
Citera
2020-05-29, 22:37
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Fast de håller på att öppna upp nu tydligen ...

visste ni att de har krav på munskydd för att gå in i en butik och handla?

EDITT: Och man kan fråga frisören om de nyligen är testade.
Frisörer måste testa sig varannan vecka -som exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Det har de flesta länder.
Grova böter om man trotsar obligatorisk munskydd där man inte kan hålla 2m avstånd.

Lyssnar på presskonferensen
https://www.youtube.com/watch?v=Azev8OQB7os

detaljgraden och noggrannheten och den detaljerade planen,

det låter ju som de pratar om ett helt annat virus

än det vi har i Sverige. Detta är nånting helt annat.
Citera
2020-05-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ledarsidan har varit mycket kritisk

Ok, märkligt, jag tror vi får agree to disagree där, följde ledarsidan både i mars och april och reagerade just över bristen på kritiska artiklar. Och blev så glad när de sent omsider poppade upp... Länkade nästan varenda en här inne sedan de började komma. Men går inte vidare i detta nu det blir kanske en sidodiskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in