2020-05-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är något som inte stämmer med den svenska rapporteringen.

Man har som enda land i världen en peak i antalet döda som ligger 10 dagar FÖRE peaken i antal nya smittade. I alla andra länder kommer peaken 15-25 dagar EFTER peaken i antal nya smittade.

Jag hittar ingen logisk förklaring till detta. Det är helt obegripligt. Kurvan över avlidna korrelerar inte heller med kurvan över smittade. Det gör den i andra länder (med 15-25 dagars förskjutning).

Den enda möjliga förklaringen skulle vara att de som rapporteras som nya smittade inte rapporteras när de blev konstaterade positiva, utan att den rapporteringen också lider av att man inte rapporterar den dagen som testet visade positivt, utan 3 veckor senare.

Det är helt enkelt något som inte stämmer.

https://cdn-02.forumfiles.com/d4H2Ha3bo5/c69d6f0d-1590780458/Screenshot%202020-05-29%20at%2020.06.53.png

Ja du.
Enda landet i världen som går sin egen väg.
Enda landet i världen som offrar sitt eget folk.
Enda landet i världen där man gör ALLT för att övertala sig själv och framförallt andra om att "man valt rätt väg".

Gissa om det är en slump att nåt inte stämmer med redovisade siffror.
Citera
2020-05-29, 22:42
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, märkligt, jag tror vi får agree to disagree där, följde ledarsidan både i mars och april och reagerade just över bristen på kritiska artiklar. Och blev så glad när de sent omsider poppade upp... Länkade nästan varenda en här inne sedan de började komma. Men går inte vidare i detta nu det blir kanske en sidodiskussion.
Har inte tid nu att leta men redan i April skrev Wolodarski en ytterst kritisk ledare som fick en massa regimtrogna att börja en smutskastningskampanj , de har tystnat nu
Jag ska leta och länkar imorron
Citera
2020-05-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Har inte tid nu att leta men redan i April skrev Wolodarski en ytterst kritisk ledare som fick en massa regimtrogna att börja en smutskastningskampanj , de har tystnat nu
Jag ska leta och länkar imorron

Jo, jag såg ett par artiklar av just honom. Det stämmer! Dock lite glest förutom det, tyckte jag. Men om man säger så så har de ju tagit igen det med råge nu. Det har haglat senaste tiden iaf. Det är bra. 👍
Citera
2020-05-29, 22:45
Medlem
ncr04s avatar
Nästan alla fångar på ett fängelse i Michigan har testat positivt för antikroppar:

https://eu.freep.com/story/news/local/michigan/2020/05/28/coronavirus-antibodies-michigan-parnall-correctional-facility/5270127002/

Citat:
Nearly all the prisoners at Parnall Correctional Facility near Jackson have tested positive for antibodies for the coronavirus, suggesting that they had COVID-19 in the past.

As of May 22, 92% of prisoners tested at Parnall were positive for antibodies, according to Chris Gautz, spokesman for the Michigan Department of Corrections. The department offered antibody blood tests to all prisoners at Parnall about two weeks ago. Of 1,248 people tested, Gautz said 1,148 were positive.
10 fångar där har dött av covid-19.
Citera
2020-05-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag fick uppfattningen att du inte hade barn, my bad.

Ja samhällskontraktet är brutet, nu gäller det att se om sitt eget hus. Jag har släktingar som ringer från utlandet och frågar vad som händer här, det är skämmigt att behöva svara på deras frågor. Det finns inget annat "normalt" land som behandlar sina äldre som vi gjort, inget! Jo möjligtvis Nordkorea då.

I portugal gick alla och hämtade ut sina gamla föräldrar från långvården och förvarade dom hemma.
Citera
2020-05-29, 22:48
Medlem
Situationen är HELT FUCKED UP.
Nej, jag pratar inte om siffrorna i Sverige (som ju också är totalt fucked up, men det är en annan historia).

Det jag pratar om är att jag fått en känsla om att tex idag det ALDRIG varit så likt 2019.
Ute är det extremt mycket med folk jämfört med andra dagar, andra fredagar, andra torsdagar.
Det är inte 2019 än. Men det är det som mest liknar 2019.

Å andra sidan: när en tjock åsna går på teve och säger att man öppnar skolor, vilken annan signal ska han kunna ge?
Juni blir med största sannolikheten blodigaste månaden.
Om Sverige hittills lyckats undvika exponentiell utveckling är det nog nu som man riskera att få igång det.

Vad finns bakom åsnornas försök att skönmåla det tragiska läge?
Är de dumma i huvudet?
Eller vill de få tillbaka stödet de börjat förlora genom att ge det de tror folk är sura på, dvs inte tillräckligt med frihet?
Eller vill de helt enkelt få bort så många människor som möjligt?

Hälsningar från fjärde riket
Citera
2020-05-29, 22:51
Medlem
Privat finansierade tester ökas i tillgång nu:

Fler erbjuder antikroppstester till allmänheten

Antikroppstester för covid-19 kommer att erbjudas även av Kry, samt Apoteket som samarbetar med Doktor 24. Det meddelar företagen kort efter att Werlabs och Apotea gjort samma sak. Dessutom finns planer på PCR-testning för pågående sjukdom.

I väntan på offentligt finansierade coronatester till allmänheten erbjuder vi nu en lösning där patienter eller arbetsgivare betalar för testet själva, säger Erik Hjelmstedt, Sverigechef för Kry, i ett pressmeddelande.

Företaget har även erbjudit regionerna tester, men fått beskedet att de har den kapacitet som behövs.

Det är ju bra... För den som har pengar över efter att redan ha betalat skatt för sin sjukvård, så att säga....

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/fler-erbjuder-antikroppstester-till-allmanheten/
Citera
2020-05-29, 22:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Fast de håller på att öppna upp nu tydligen ...

visste ni att de har krav på munskydd för att gå in i en butik och handla?

EDITT: Och man kan fråga frisören om de nyligen är testade.
Frisörer måste testa sig varannan vecka -som exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Det har de flesta länder.
Grova böter om man trotsar obligatorisk munskydd där man inte kan hålla 2m avstånd.

Lyssnar på presskonferensen
https://www.youtube.com/watch?v=Azev8OQB7os

detaljgraden och noggrannheten och den detaljerade planen,

det låter ju som de pratar om ett helt annat virus

än det vi har i Sverige. Detta är nånting helt annat.

Om USA kommit fram till att de måste ha denna noggrannheten

och ta det hela på denna nivån av allvar

med rigorös testning och ansiktsmasker och smittspårning

varför gör inte vi så?

måste man ju fråga sig
Citera
2020-05-29, 22:54
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det verkar som väldigt många har fått permanenta skador av Covid-19, antagligen betydligt fler än 10%. I Sverige skulle det betyda runt 4000 i nuläget, hade lätt kunnat bli tiodubbla eller hundradubbla utan åtgärder.

Sett många läkare säga det i månaders tid.. alltifrån hjärnskador till infertilitet. Ännu ett problem jag haft med Sveriges taktik och risken de utsatt sin befolkning för.

Hoppas det forskas massivt inom detta så vi får veta mer säkert snart.
Citera
2020-05-29, 22:55
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Stämmer inte, DN har varit starkt kritiska i flera månader.

DN och ledarsidan är inte en stor del av folket.

Däremot om SVT, TV4, Aftonbladet och Expressen börjar attackera som man nu gör (på tiden, skräpjournalister) så kommer folkopinionen därefter. Lite förvånad faktiskt, kanske har någon högt uppsatt drabbats.

Media har mycket inflytande hos svenne.
Citera
2020-05-29, 22:55
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"Under vecka 15 uppmättes det högsta dödstalet i Sverige under detta årtusende. Totalt 2 505 personer, 358 per dag, dog. Inte sedan vecka 1, år 2000 har det dött så många i Sverige. Vecka 14 och 16 ligger på plats tre respektive fyra. Siffrorna kommer sannolikt också att justeras uppåt följande veckor.

April månad är också den dödligast i Sverige sedan 90-talet, med totalt 10 458 dödsfall, enligt preliminära siffror. Man får gå tillbaka till december 1993, då det dog 11 057 personer, för att hitta en jämförbar siffra. Går man förbi den månaden, får man leta sig bak till 1918 och Spanska sjukan för att hitta en så dödlig månad."

1993 var Sveriges befolkning 8,7 miljoner.
2020 är Sveriges befolkning 10, 3 miljoner.
Om befolkningen ökar med 18% kommer dödstalen också att öka.

Ska man jämföra dödstal så måste man göra det per capita för att det ska bli en rättvis statistik.
Citera
2020-05-29, 22:56
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Sverige rapporterar idag fler avlidna i Covid-19 än staten New York,

som är mer nästan dubbelt så stor som landet Sverige befolkningsmässigt

New York Gov. Andrew Cuomo holds news conference on the coronavirus outbreak — 5/29/2020
https://www.youtube.com/watch?v=Azev8OQB7os

EDIT: staten New York är i lockdown

Tänk även på hur extremt mycket mer tätbefolkad staden New York är jämförelsevis med hela Sveriges befolking.

Galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in