2020-05-29, 10:52
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Som jag skrev inatt ser formationen på silver RIKTIGT bra ut. Bryter den här blir det att flyga av.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1095675/turbo-l-silver-ava-45

Förbered en order, jag sitter redan inne men går den här futuren över 1,53ish = köp

EDIT: Medan jag skrev inlägget fick både guld och silver en viktig knuff och bägge ser ut att kunna plocka nya höjder kommande veckan.

EDIT 2: Köper ni måste ni fortfarande vara beredda på att gå ut om blankarna vinner kampen på denna nivå, mycket viktigt moment för ädelmetallerna
Citera
2020-05-29, 10:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Att rota fram ett inlägg från februari som inte var riktat till dig personligen och svara på det i 3 månader senare och som om det gällde denna fredag känns som en nivå bortom sånt som "råkar" hända.

Du framställer vad jag avser fel vilket kan missleda andra.

Men nog tjafsat om det. Dina inlägg i övrigt är bland dom jag uppskattar mest att läsa i tråden.

Trevlig helg och lycka till med affärerna.

För egen del är jag övertygad om att i alla fall en rejäl rekyl står inför dörren och avvaktar den.

Möjligtvis köper jag tillbaka lite Abb om den skulle tokrasa ännu mer i sluthandeln men så lågt går den nog inte redan i dag.

Det var garanterat inte meningen, förmodligen följde jag något som någon annan svarade på då det fanns få intressanta inlägg i tråden och jag hade tråkigt varpå jag missade datumstämpeln. Givetvis blir det knas att prata om väldigt gamla saker.

-

Men -- jag tror också på en rekyl nedåt, men huruvida denna blir stor ... Det är något svårare att sia om.

Jag skulle börja omvärdera min nuvarande inställning (tjur) till något mer neutral om vi får se en stängning under EMA21 på dagliga (ca -4% i skrivande stund). Jag skulle bli mer björn om vi får se två sådana. Vid något som t ex dödskors för EMA10+EMA21 på dagliga skulle jag bli ännu mer björn och börja fundera på att ta hem vinster. Detta då det är något som typiskt bryts vid högre volatilitet (men något 50/50 när marknaderna är normala).

Den 15 maj inträffade nästan detta då björnarna höll på att skapa en ny negativ kanal. Därför jag nämnt perioden 13-15 maj ett par gånger om nu, det var en viktig period där det definitivt såg ut som att en vändning var mycket möjlig. Det är också den rekylen (+4.86% på en dag) som kom den 16:e som gör att det ser ut som det gör nu:
https://i.imgur.com/nrfwRzu.png

Toppen till botten 12-14 maj var -7.07%.

För MACD har vi annars precis (15 maj) haft ett guldkors för veckodatan. Det betyder inte att vi är på väg till månen, men då detta för veckodatan är tämligen trögt blir det något svårt att tänka sig fall om -15% under ett par dagar även om givetvis allt alltid kan hända.
Citera
2020-05-29, 11:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Har du nåt bra tips på hur man börjar pyssla med hävstång som nybörjare? Tycker det är svårt med alla namn på certifikat, svårt att veta vad som är vad... varför heter det t.ex. OMX X18? "AVA10" betyder bara 10ggr hävstång?

Hur länge gäller ett cert, kan man behålla "tills det dör" eller måste man sälja samma dag? Känns som en bear-dag nu när Trump ska hålla tal om mer straff på Kina ikväll, så jag testar och köper.

edit: Vad händer om det råder consensus att det är "blodbad" på börsen som det var under corona? Det måste väl finnas någon annan på andra sidan som är beredd att tro att börsen är bull, om många köper bear menar jag? Tar det "slut" på certifikat då eller hur funkar det? Dum fråga, men tror du förstår

Ett tips är att som nybörjare inte ens tänka tanken på produkter med hävstångar.
Detta då du som nybörjare i princip då är garanterad att förlora stort på något sådant.

Alla de där andra frågorna bör du också ställa in andra trådar (eller skapa en ny) då den här tråden inte rör sådant där trots allt.
Citera
2020-05-29, 11:29
Medlem
PEG är ett nyckeltal som är av intresse för mig.

PEG räknar man ut genom att ta PE-talet (som ju är aktiepris delat med vinst per aktie) och dela det med vinst-tillväxten i procent.

Om PE är 10 och firman växer med 10% per år är PEG lika med 1. Det är billigt och köpvärt i alla lägen... PEG bruka i normal-läget ligga runt 1,5.

Och man brukar säga att allt över PEG=2 är exceptionellt och där skall man bara investera om det finns starka skäl i övrigt.

Detta skrivet för nybörjaren, ni som är mer erfarna får gärna tillföra edra tankar.

Nu till saken:

Varför är det så svårt att ens i detta läget hitta tillväxtföretag under PEG=2? Garo som jag kikar på för jag till PEG=3 och då tittar jag på omsättning, inte vinst, för "growth".

Den här låga räntan och denna hype på börsen ställer allt på ända. För en traditionalist som mig går det liksom inte att hitta case. Det är som det sena 90-talet alldeles skruvat.
Citera
2020-05-29, 12:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Som jag skrev inatt ser formationen på silver RIKTIGT bra ut. Bryter den här blir det att flyga av.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1095675/turbo-l-silver-ava-45

Förbered en order, jag sitter redan inne men går den här futuren över 1,53ish = köp

EDIT: Medan jag skrev inlägget fick både guld och silver en viktig knuff och bägge ser ut att kunna plocka nya höjder kommande veckan.

Väldigt kluriga positioner att ta pga ... allt, utveckla gärna.
Visst kan man göra ett case för t ex silver (gigantisk 'bull-flag'? osv), men ...

Personligen tycker jag deras grafer är något svårlästa.
Citera
2020-05-29, 12:40
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

PEG räknar man ut genom att ta PE-talet (som ju är aktiepris delat med vinst per aktie) och dela det med vinst-tillväxten i procent.

Om PE är 10 och firman växer med 10% per år är PEG lika med 1. Det är billigt och köpvärt i alla lägen... PEG bruka i normal-läget ligga runt 1,5.

Och man brukar säga att allt över PEG=2 är exceptionellt och där skall man bara investera om det finns starka skäl i övrigt.

Detta skrivet för nybörjaren, ni som är mer erfarna får gärna tillföra edra tankar.

Nu till saken:

Varför är det så svårt att ens i detta läget hitta tillväxtföretag under PEG=2? Garo som jag kikar på för jag till PEG=3 och då tittar jag på omsättning, inte vinst, för "growth".

Den här låga räntan och denna hype på börsen ställer allt på ända. För en traditionalist som mig går det liksom inte att hitta case. Det är som det sena 90-talet alldeles skruvat.

Förstår inte din svårighet i att hitta aktier med PEG under 2? Jag hade som kriterie PEG <1, på den tiden jag trodde jag kunde hitta felvärderade aktier...
Citera
2020-05-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Förstår inte din svårighet i att hitta aktier med PEG under 2? Jag hade som kriterie PEG <1, på den tiden jag trodde jag kunde hitta felvärderade aktier...

Ge mig ett case på en tillväxtaktie med PEG under 2... jag tycker mig inte hitta något, men jag rotar kanske på fel ställe?
Citera
2020-05-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Nu till saken:

Jag vet inte riktigt om du tittar på vinst eller omsättning när du räknar på tillväxten eftersom du nämner båda.

Men att det som brukar benämnas tillväxtbolag har skyhöga eller negativa p/e-tal och därmed får ett högt "PEG" är väl snarare regel än undantag.

Jag tycker din beräkningsmodell blir helt tokig att använda generellt på det sätt du beskriver. Du måste titta vad som gäller i resp bransch/sektor. Och framförallt om du ska räkna på faktiska siffror som kommer presenteras för q2, vad man presenterade i årsrapporten för 2019 eller prognosen för helåret 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hur många aktier ägde du?

Avsevärt färre än vad folk från en studentstad i södra Sverige brukar äga.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-05-29 kl. 12:58.
Citera
2020-05-29, 12:58
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Väldigt kluriga positioner att ta pga ... allt, utveckla gärna.
Visst kan man göra ett case för t ex silver (gigantisk 'bull-flag'? osv), men ...

Personligen tycker jag deras grafer är något svårlästa.

Yup, sitter o scalpar både L och S futures på silver, har gått riktigt bra idag. Kör på runt 14k som insats och jagar 2-500kr per scalp. Nöjd. Har märkt att jag inte lyckas scalpa lika bra så fort jag går över 20k som insats, så jag ska hänga kvar ett tag här på 15k och verkligen träna in mina färdigheter att läsa mönstren.

Ja, titta på 4h-grafen så ser vi ut att kunna moona mot 18 dollar utan problem. Grejen med silver i dessa pengatryckande tider är ju att när det väl släpper så SLÄPPER det. Jag misstänker att efter 20 dollar ger säljsidan upp helt och då kan den flyga som fan. Nåja, 4h grafen ser mer än lovande ut och snart tror jag att jag parkerar i den här L. Måste bara se hur amerikanarna beter sig om nån timme. De kan kliva på rejält
Citera
2020-05-29, 12:58
Medlem
Citat:

hur funkar det den är på 1.55 nu köpa? Förklara lite är du snäll
Citera
2020-05-29, 13:06
Medlem
AoE3#1s avatar
Nu tar jag helg och parkerar mina pengar i silver L. Kan bli bra det här
Citera
2020-05-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag vet inte riktigt om du tittar på vinst eller omsättning när du räknar på tillväxten eftersom du nämner båda.

Men att det som brukar benämnas tillväxtbolag har skyhöga eller negativa p/e-tal och därmed får ett högt "PEG" är väl snarare regel än undantag.

Jag tycker din beräkningsmodell blir helt tokig att använda generellt på det sätt du beskriver. Du måste titta vad som gäller i resp bransch/sektor. Och framförallt om du ska räkna på faktiska siffror som kommer presenteras för q2, vad man presenterade i årsrapporten för 2019 eller prognosen för helåret 2020.

Avsevärt färre än vad folk från en studentstad i södra Sverige brukar äga.

Man skall titta på vinst.

Garo har dock haft noll vinstökning de sista åren men växer på omsättning. De utvecklar nya produkter och marknader och det kan ta på vinsten för en liten firma.

PEG närmar sig oändligheten annars för den firman, haha

För utvecklingsbolag funkar inte PEG nej. Men ett tillväxtbolag har vinsttillväxt, annars är det ett förhoppningsbolag eller utvecklingsbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in