2020-05-29, 06:53
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
DI.se: "Wall Street föll kraftigt i sluthandeln"

SPY: -0.15%
DJI: -0.58%
Nasdaq: -0.05%

Ett jättefall, verkligen.

Tänkte att jag skulle gå in på DI och se om det fanns några kontraindikator. Detta "föll kraftigt" är typexempel på skit som endast kan tolkas som en kontraindikator.

En normal person skulle se att SPY stängt två dagar i rad över MA200 nu, helt oavsett en röd dag eller ej.

De skriver specifikt att det avser sluthandeln. Huruvida att S&P 500 och Dow Jones faller 1.1-1.2% den sista timman av handel utgör ett kraftigt fall eller inte tål väl att diskuteras men att DI inte avser hela dagens handel är tämligen uppenbart.
Citera
2020-05-29, 07:29
Medlem
trailblasers avatar
Idag gör det verkligen ingenting om det blir en röd dag, gärna några nästa vecka också, och då är jag ingen björn som väntar på apokalypsen, bara tycker att det är sunt med en tillbakagång.
Citera
2020-05-29, 08:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Idag gör det verkligen ingenting om det blir en röd dag, gärna några nästa vecka också, och då är jag ingen björn som väntar på apokalypsen, bara tycker att det är sunt med en tillbakagång.

Jag trodde det blir en röd dag idag under gårdagen då det vore normalt för vissa index att gå ned och testa MA200 på dagliga. Utöver det har t ex OMX slutat grönt flera dagar i rad nu.

Just nu står terminshandeln för EU på minus,
DAX: -0.32%
Euro Stoxx 50: -1.03%
FTSE 100: -0.75%

...osv.

Det är något idiotiskt att Avanza öppnar sina certfikat långt efter terminshandeln öppnar globalt. Detta då man då inte får ta del av den faktiska öppningen utan då får köpa in sig i något som redan har börjat.
Senast redigerad av sinewave 2020-05-29 kl. 09:05.
Citera
2020-05-29, 08:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
32 minuter kvar.

Försiktig o avvaktande början. Sedan stiger börsen något för att sedan falla tillbaka mot stängning.

Säkerhet kommer få ett uppsving idag. scuritas Loomis, Gunnebo samt G4S tlllhör dagens vinnare.
Citera
2020-05-29, 08:48
Medlem
sinewaves avatar
Köp genomfört: BEAR OMX X18 AVA10 @ 4.xx
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1093556/bear-omx-x18-ava-10

Anledning: Europa går generellt sett bakåt i den tidiga handeln samtidigt som OMXS30 sticker ut som en av de index som gått bäst under flera dagar. Högre fallhöjd (osv).

Följ inte det här köpet, det är extremt hög risk med hävstångar över 10x mm
Senast redigerad av sinewave 2020-05-29 kl. 08:52.
Citera
2020-05-29, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Blir det ytterligare ras i dag som eskalerar när USA öppnar och inför stängningen över helgen är det inte omöjligt att jag fyndar en liten sudd redan i em i första hand tänkta för kortsiktig vinsttill månd eller tisd.

Kommentarer på det? För ivrig? När kommer rekylen?

Citat:
Rekylen kom i slutet på dagen men då väldigt svagt. SPY ligger fortfarande över MA200 på dagliga. Att index som SPY går ned och testar MA200 kan man mycket väl tänka sig dock. Titta annars efter tester av EMA21 och se då hur allt annat ser ut; då kan det vara köpläge. Något svårare om du ha handlar hypervolatila aktier dock.

Däremot vore en reklyl (korrigering) nedåt nyttigt och en sådan lär som sagt komma precis som vid alla andra uppgångar. Hittils har björnarna dock misslyckats kraftigt med att nå en fortsättning på någon typ av björntrend och nedgångarna har mer fungerat för att skapa osäkerhet bland de som inte förstår att saker och ting inte bara går spikrakt uppåt och nedåt. Detta samtidigt som åtminstone de som följer trenderna bara ser dessa som köplagen. En positiv trend bryts trots allt inte med ett par futtiga röda dagar.

Typexempel, trend (EMA10+21 på dagliga för SPY):
https://i.ibb.co/6ywsGB3/Screenshot-2020-05-28-23-03-55-504-com-android-chrome.png

Knappast perfekt, men ... Inte så svårt att göra något av.

RSI14 för dagliga och för OMXS30 ligger annars nu på 64, för veckodatan på 54. Det är mer högt än lågt med andra ord. Då USA stängde svagt nedåt och OMX gått väldigt fint de senaste dagarna kan man tänka sig att det blir rött för OMX imorgon, men... Det får vi se.

Hur i hela fridens namn fick du till det här, tog du bara ett inlägg som passade vad du ville svara och sket fullständigt i att mitt inlägg tolkas helt fel.

Jag har inga som helst sådana planer i dag, inte ens om sthlms börsen rasar 3%. Jag väntar på större sättningar än så den här gången.

Mitt inlägg ovan du citerar var från 20-02-28

Mycket märkligt agerande.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-05-29 kl. 09:46.
Citera
2020-05-29, 09:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur i hela fridens namn fick du till det här, tog du bara ett inlägg som passade vad du ville svara och sket fullständigt i att mitt inlägg tolkas helt fel.

Jag har inga som helst sådana planer i dag, inte ens om sthlms börsen rasar 3%. Jag väntar på större sättningar än så den här gången.

Inlägget ovan du citerar var från 20-02-28

Mycket märkligt agerande.

Jag svarade uppenbarligen på något gammalt, skit händer.
Citera
2020-05-29, 09:58
Medlem
Citat:
Jag svarade uppenbarligen på något gammalt, skit händer.

Att rota fram ett inlägg från februari som inte var riktat till dig personligen och svara på det i 3 månader senare och som om det gällde denna fredag känns som en nivå bortom sånt som "råkar" hända.

Du framställer vad jag avser fel vilket kan missleda andra.

Men nog tjafsat om det. Dina inlägg i övrigt är bland dom jag uppskattar mest att läsa i tråden.

Trevlig helg och lycka till med affärerna.

För egen del är jag övertygad om att i alla fall en rejäl rekyl står inför dörren och avvaktar den.

Möjligtvis köper jag tillbaka lite Abb om den skulle tokrasa ännu mer i sluthandeln men så lågt går den nog inte redan i dag.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-05-29 kl. 10:01.
Citera
2020-05-29, 10:20
Medlem
Jag sitter och retar mig på att jag missade att gå in i Garo på lång sikt under nedgången. Varför sjönk den??

Laddstolpar och sol... det är framtiden det. Och det är ju inte någon start-up... de har funnits sedan 1939, men på ett snyggt sätt hakat på en ny trend.

Kan det bli bättre? Jag kollade deras hemsida och de verkar följa med sin tid.

Omsättningen ökar stadigt med drygt 10% per år, vinsten ligger still. Men de gör en stadig vinst. Att vinsten inte ökar kan jag leva med om investeringarna och marknadsexpansionen är bakgrunden.

Gnosjö... jag är förtjust i Småland, det måste jag säga!!

Nu är PE=35 och skithögt igen, men den bottnade på .. nu avrundar jag hårt men... PE=25.

Det var firman värd alla gånger.

Nu skall jag läsa på mer om den firman och kanske starta en tråd.
Citera
2020-05-29, 10:26
Medlem
Citat:
Köp genomfört: BEAR OMX X18 AVA10 @ 4.xx
Följ inte det här köpet, det är extremt hög risk med hävstångar över 10x mm

Har du nåt bra tips på hur man börjar pyssla med hävstång som nybörjare? Tycker det är svårt med alla namn på certifikat, svårt att veta vad som är vad... varför heter det t.ex. OMX X18? "AVA10" betyder bara 10ggr hävstång?

Hur länge gäller ett cert, kan man behålla "tills det dör" eller måste man sälja samma dag? Känns som en bear-dag nu när Trump ska hålla tal om mer straff på Kina ikväll, så jag testar och köper.

edit: Vad händer om det råder consensus att det är "blodbad" på börsen som det var under corona? Det måste väl finnas någon annan på andra sidan som är beredd att tro att börsen är bull, om många köper bear menar jag? Tar det "slut" på certifikat då eller hur funkar det? Dum fråga, men tror du förstår
Senast redigerad av Pallot 2020-05-29 kl. 10:31.
Citera
2020-05-29, 10:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Häktingsförhandlingarna inleds efter lunch
Häktingsförhandlingarna mot Baldertopparna Marcus Hansson och Magnus Björndahl inleds på fredagseftermiddagen klockan 13.15.
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/haktingsforhandlingarna-inleds-efter-lunch/

Uppdatering
Citera
2020-05-29, 10:46
Medlem
AoE3#1s avatar
Som jag skrev inatt ser formationen på silver RIKTIGT bra ut. Bryter den här blir det att flyga av.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1095675/turbo-l-silver-ava-45

Förbered en order, jag sitter redan inne men går den här futuren över 1,53ish = köp

EDIT: Medan jag skrev inlägget fick både guld och silver en viktig knuff och bägge ser ut att kunna plocka nya höjder kommande veckan.
Senast redigerad av AoE3#1 2020-05-29 kl. 10:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in