2020-05-29, 12:04
Medlem
Norges motsvarighet till FHM har gått ut och menar att Norges lockdown var totalt onödig. Smittan var på väg bort av sig själv redan när den infördes.

https://www.spectator.co.uk/article/norway-health-chief-lockdown-was-not-needed-to-tame-covid
Citera
2020-05-29, 12:05
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja de har en låg spridning nu. När de öppnar evenemang och resande tror jag de kommer få en stor spridning. Sverige med. Capiche?

Ju mer man minskar smittan, ex med en lockdown, desto färre smittas vid öppning av samhället igen. Sveriges väg att tillåta en relativ högre och kontinuerlig smitta, vilket avspeglar sig i våra skyhöga dödstal, ska bäva ännu mer än ex Danmark vid en öppning av samhället.
Citera
2020-05-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det är en intressant frågeställning, jag tror absolut att t ex allehanda terrorister kan tänka sig att spara ner lite virussmitta för att sprida senare men det är som sagt en annan diskussion. Jag vill få svensson att ta sitt ansvar så att vi inte sabbar för oss själva mer än nödvändigt just nu. Vårt problem är inte terrorism, vårt problem är ”virustristess”...

Där är jag med dig och många andra helt.
Folk måste för i helvete ta sig i kragen.
Där jag bor, känner jag mig jävligt ensam om att ta detta på allvar..

Sen vad det gäller att bli av med smittan helt från jordens yta, tror jag inte kommer hända någonsin.
Vaccin för att skydda en stor del av oss är ju det man får hoppas på nu, men vi kommer aldrig lyckas vaccinera alla..
Citera
2020-05-29, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man behöver ju bara ha detta tills vaccinet kommer - alternativt effektiva läkemedel.

Det finns snabbtester nu, så man behöver egentligen inte ha inresekarantän heller. På den internationella flygplatsen i Wien, har de inrättat ett labb (på själva flygplatsen alltså). Inresande från utlandet får ta ett test, vänta tre timmar - och är det negativt, så får de gå ut i våren i Wien... Behöver inte vara svårare än så. (Detta är alltså tester som påvisar viruset just nu, inte antikroppstester. Men med tiden kommer vi säkert att få "coronapass", som intygar att vi är immuna åtminstone fram till en viss månad - om vi har haft smittan.)

Och visar testet falskt negativt så går corona-infekterade runt i Wien. Helt meningslösa åtgärder sett till kostnaderna.
Citera
2020-05-29, 12:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tror nog det säger mer om dig själv än svenskar i allmänhet.

Importerat en fru från ett fattigt, efterblivet östland..?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast det har ju Tengele redan erkänt 20 maj:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOVXb1/tegnell-flockimmunitet-racker-inte-mot-smittan

Jag tror de har lite panik däruppe på Feministiska Hälsomördar Myndigheten.

Jag vet, men fortfarande går man på med den gamla stratgin, som om man INTE skulle ha nått den insikten..? I annat fall hade man ju gått över till stänga gränserna -lockdown - testa - smittspåra - isolera... som alla andra länder (nästan) i världen.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Norges motsvarighet till FHM har gått ut och menar att Norges lockdown var totalt onödig. Smittan var på väg bort av sig själv redan när den infördes.

https://www.spectator.co.uk/article/norway-health-chief-lockdown-was-not-needed-to-tame-covid

I Norge lyssnar man inte på experter. Det är därför landet är så patetiskt beroende av oljan och håller på att bli fattigt nu pågrundav oljepriset.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och visar testet falskt negativt så går corona-infekterade runt i Wien. Helt meningslösa åtgärder sett till kostnaderna.

Man får väl lita på att det är ordentliga tester de använder. Dessutom träffar ju resenärerna vårdpersonal, så det skulle märkas om de hade symptom.
Citera
2020-05-29, 12:08
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Norge och Danmark har väl redan öppnat sina samhällen eller har jag missat nåt?

Har inte kollat i detalj hur många veckors lockdown de körde,

men det är över nu sen länge väl?

Det bör finnas nån statistik på nätet vilka länder som gjort vad och hur länge.
Norge har släppt sin lockdown men inte öppnat, har motsvarande regler som Sverige.
Citera
2020-05-29, 12:09
Avstängd
Citat:
Man får väl lita på att det är ordentliga tester de använder. Dessutom träffar ju resenärerna vårdpersonal, så det skulle märkas om de hade symptom.

Även ordentliga tester, vad det nu innebär, riskerar att ge falska negativa. I kliniska undersökningar testar man flera gånger. Sen kommentaren om symptom. Vem ska bestämma vad som är symptom? Lite hosta? Feber?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Norge och Danmark har väl redan öppnat sina samhällen eller har jag missat nåt?

Har inte kollat i detalj hur många veckors lockdown de körde,

men det är över nu sen länge väl?

Det bör finnas nån statistik på nätet vilka länder som gjort vad och hur länge.

Ja du har missat nåt. De har de mest extrema restriktionerna sedan andra världskriget och samhället är extremt extremt anpassat för hålla nere smittan. Jag nämnde till exempel stora evenemang och resor i mitt inlägg men det kanske du glömde läsa?

Herregud hur många gånger ska man behöva skriva till er vad man menar innan ni förstår?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Förtroendet för regeringen och myndigheterna dyker
Ny SIFO-mätning i dagens Expressen.
Förtroendet för regeringen sjunker med 11 procentenheter till 48 procent.
Folkhälsomyndighetens siffror minskar från 78 till 70 procent.

– Det här är en ny signal – något är på väg att hända, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo.
FHM och Regeringen får förbereda sig. Värre kommer det bli. Mycket värre.

Dom här frågorna är felställda. Många förtroende för FHM för de åtgärder som har vidtagits. De kanske tror att om man inte har förtroende för FHM då vill man inte ha några åtgärder alls. Nu buntas alla som är mot FHM i en kategori. Detta gränsar till desinformation. Istället borde man ställa frågan på följande sätt:

- Delar du kritiken mot FHM att åtgärderna varit för strikta

- Anser du att FHMs åtgärder är väl avmätta

- Delar du kritiken mot FHM att inte tillräckligt restriktiva åtgärder har satts in.
Citera
2020-05-29, 12:10
Medlem
Citat:
Så stora evenemang kan man helt enkelt inte ha, förrän antingen vaccinet eller läkemedlet finns på plats.

Okej. Jag tror inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in