Citat:
Flockimmuniteten är ingen strategi. Den är en konsekvens av att inte göra något. Sverige har egentligen ingen som helst strategi annat än att försöka hålla nere fallen så mycket att sjukvården klarar av det. Kraftfulla åtgärder och restriktioner är inte förenligt med den svenska modellen. Detta är ett scenario som de svenska samhällsplanerarna helt har bortsett ifrån. Man har bara utgått ifrån att allt kommer att vara bra för all framtid. Det övergripande målet för svensk politik de senaste decennierna är globalisering.
Ok , så kan man säga. Det är iofs ingen strategi, och man hoppas bara att immuniteten dyker upp och förblir intakt. Men även förhoppningen och chansningen är helt vansinniga. Vården klarar inte av detta.
Jag har tjatat förut och tjatar igen: Sverige har misslyckats med att skydda vården. Den anstormning av coronafall vi sett under våren, har skapat en enorm vårdskuld, personalen är slutkörd, livsviktiga avdelningar dräneras på personal i flera månader osv.
Det finns ingen j-a arbetsro, som FHM och Tegnell inbillar oss. Dessutom har vi sållat mkt hårt, och äldre över 70 år är i princip portade från sjukhusen, iaf där jag jobbar.
Att i detta usla, ovärdiga läge tala om "avklarad" kris och en "fjäder i hatten" (Tegnells idiotformulering) för vården, det är helt stört.
Sveriges coronataktik är ett stålbad för vården, som var sargad redan innan våren 2020.
Jag vågar säga att vi har misslyckats totalt, om 4200 döda svenskar och en trasig vårdmaskin är värda något överhuvudtaget.
Med en väldigt märklig premiss också, "om det inte blir värre än så här". Alla prognoser säger ju t.ex. att vi kommer få en ekonomisk depression som man inte sett i mannaminne. Lite konstigt att bara vifta bort det och tro att det inte blir något mer av det... Men ok... Vi har också redan massarbetslöshet i Sverige och högst dödstal i Norden.