2020-05-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Flockimmuniteten är ingen strategi. Den är en konsekvens av att inte göra något. Sverige har egentligen ingen som helst strategi annat än att försöka hålla nere fallen så mycket att sjukvården klarar av det. Kraftfulla åtgärder och restriktioner är inte förenligt med den svenska modellen. Detta är ett scenario som de svenska samhällsplanerarna helt har bortsett ifrån. Man har bara utgått ifrån att allt kommer att vara bra för all framtid. Det övergripande målet för svensk politik de senaste decennierna är globalisering.

Ok , så kan man säga. Det är iofs ingen strategi, och man hoppas bara att immuniteten dyker upp och förblir intakt. Men även förhoppningen och chansningen är helt vansinniga. Vården klarar inte av detta.

Jag har tjatat förut och tjatar igen: Sverige har misslyckats med att skydda vården. Den anstormning av coronafall vi sett under våren, har skapat en enorm vårdskuld, personalen är slutkörd, livsviktiga avdelningar dräneras på personal i flera månader osv.

Det finns ingen j-a arbetsro, som FHM och Tegnell inbillar oss. Dessutom har vi sållat mkt hårt, och äldre över 70 år är i princip portade från sjukhusen, iaf där jag jobbar.

Att i detta usla, ovärdiga läge tala om "avklarad" kris och en "fjäder i hatten" (Tegnells idiotformulering) för vården, det är helt stört.

Sveriges coronataktik är ett stålbad för vården, som var sargad redan innan våren 2020.

Jag vågar säga att vi har misslyckats totalt, om 4200 döda svenskar och en trasig vårdmaskin är värda något överhuvudtaget.
Citera
2020-05-28, 12:47
Medlem
Gusselbys avatar
Nu har en till, den andra, jag känner avlidit. 85 år, hyggligt pigg och frisk men med svåra ögonproblem (närmast blind). Hon har inte varit ute och inte träffat någon. Det som är är att hon har fått handlat åt sig och har varit utanför dörren en gång, på ögonkliniken. Kan vara där som hon har smittats kanske.

Ni som påstår att man sorteras bort om man är över 65-70 år och särskilt 80+are har fel, eller också var denna nu avlidna kvinna enda undantaget från det (tror inte det, nej). Hon har legat nedsövd kopplad till respirator två veckor, sedan ville de se om hon kunde andas själv så de kopplade bort den på prov och hon kunde andas själv visade det sig. Nu har hon dött ändå, hon var så försvagad av respiratorbehandling och av sjukdomen och klarade sig tyvärr inte igenom.

Så tråkigt och sorgligt.

Känner en till äldre dam som har smittats. Fyller 90 år snart. Svårt dement, bor på äldreboende. Hon är frisk nu. Det känns jättepositivt i all bedrövelse.
Citera
2020-05-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tidigare läste jag att flest dödsfall inom äldreboenden skett på de kommunala. Jag har ingen länk för närvarande, ska se om jag hittar.

Det kan vara därför inget om det syns i mefis.
Citera
2020-05-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att spekulera i vad som kanske kommer hända är inget jag ägnar mig åt. Det jag har snackat om är att om det inte blir värre än så här för Sveriges del så kommer denna vår knappt vara något man snackar om på kräftskivan om 20 år.

Fast då spekulerar du ju ändå på ett sätt, om vad som kommer att hända, då du talar om ett framtida scenario om 20 år.. Med en väldigt märklig premiss också, "om det inte blir värre än så här". Alla prognoser säger ju t.ex. att vi kommer få en ekonomisk depression som man inte sett i mannaminne. Lite konstigt att bara vifta bort det och tro att det inte blir något mer av det... Men ok... Vi har också redan massarbetslöshet i Sverige och högst dödstal i Norden.

Du får spekulera som du vill men ditt syfte är ganska genomskinligt, det blir lite pinsamt, bara så du vet. I all välmening.
Citera
2020-05-28, 12:49
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Låter otroligt rent statistoskt. Var de överviktiga?
De var utlänningar varav två indier, men i indien har det bara dött 4000 i början på veckan så det är i sin tur en otrolig slump.
Citera
2020-05-28, 12:50
Medlem
Citat:
10 nya inrapporterade dödsfall idag i Skåne.

Kommer dessa med i FHM:s statistik idag eller läggs dom som eftersläpning?
Citera
2020-05-28, 12:50
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
För Sverigesdel första och andra vågen är ihop kopplade. Det blir en stor våg som håller i sig i flera år.
Det tar långt tid innan FHM lyckas uppnå 60% flockimmunitet som de har länge sett fram emot.
Här kommer resurserna ta ändå slut för eller senare.

Ja jag tror också att det blir så.
Tegnell & CO hoppas på en andra våg runt om i världen för dom vet att vår våg inte kommer ta slut på lång tid.... Tack Tegnell.
Citera
2020-05-28, 12:51
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Låter otroligt rent statistoskt. Var de överviktiga?

Nej, inte mer fett än normalt men inga atleter för den delen.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Håller med.
Jag insåg själv ganska tidigt vad som höll på att ske här i UK och valde att börja isolera mig två veckor innan lockdown. Undrade lite vad BJ höll på med när det pratades om flockimmunitet.

Det lustiga är dock att de personer som varnade för att det kunde gå käpprätt åt skogen blir beskrivna som domedagsprofeter (inte minst av mindre begåvade här på FB). Om man inte stängt ned UK hade det kostat sjukt många liv. Nu kostade det alldeles för många för att man tog beslutet alldeles för sent, och det är illa nog.

Det jag är lite orolig för är att man nu börjar prata om att lätta på restriktionerna. Det är för tidigt, i min mening. ALLDELES för tidigt.

Och i Sverige gör man som sagt ingenting och hoppas att det skall gå över av sig självt.

Ja UK och US är de enda länderna i väst jag tror kan gå lika katastrofalt som sverige även över tid...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja då har vi samma dödstal/capita som Italien vilka Tegnell dragit i smutsen gång efter annan.

Kan ju vara en anledning så god som någon att mörka det hela...

Absolut, finns stora anledningar att mörka det, då det redan är rätt pressat läge.

Nu ska man verkligen hoppas att det inte mörkas, utan att det kommer fram snart i ljuset och undersöks ordentligt!

(Lite pinsamt för AT dock som hävdat att vi är bäst på att räkna).
Citera
2020-05-28, 12:52
Medlem
Citat:
Tidigare läste jag att flest dödsfall inom äldreboenden skett på de kommunala. Jag har ingen länk för närvarande, ska se om jag hittar.

Ja SNÄLLA!!!
Citera
2020-05-28, 12:53
Medlem
Pre 1914s avatar
Har ett knä som löst var planerat att opereras i juni. Tydligen har de i princip stängt den verksamheten så vårdskulden måste vara enorm redan nu. Det är också något som regeringen åtminstone borde föra en diskussion om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in